---varttimailia td:llä:)---
Valvoja: ffp jäsenet
---varttimailia td:llä:)---
millasia aikoja, ja millasilla kombinaatioilla porukat ovat saaneet? itse kävin 92- golf gtd:llä vetäseen 17.1. Muutoksina pp-dsl reppaama pumppu 10mm nestepäällä ja portattu kansi, paineet oli 0.9.
Vähän on vielä tekemistä jotta liikutaan samoissa lukemissa mitä poijaat ajaa mannelaveteilla.
11.99 / 201.5
http://www.mortti.us/videot/MB200D.wmv
11.99 / 201.5
http://www.mortti.us/videot/MB200D.wmv
Tuo mannelavetti meni kyllä tosi kovaa siihen nähden mitä se irtos viivalta. Jos lähtö onnistuis vielä paremmin, niin aika olis matala 11 tai korkea kymppi. Koppakin oli oikea "malmi"versio, 190 kori vois tuosa gasellimaista keveyttä tuohon hommaan :-). Onko muuten Lindroosilla tietoa paljonko tuo antaa pihalle? 550hv?
Tarkemmin en tuon auton tekniikkaa tunne mutta entisenä mersun omistajana ja ahkerana mersuforum:n seuraajana tuotakin projektia tullu sivusta seurattua. Penkitystuloksista en myöskään tiedä mutta eiköhän konetehot liiku jo 600hp tietämillä ja vääntöäkin riittävästi. Loppunopeus kertoo että 10 alkaviin lukemiin on mahdollisuudet kunhan pitoa löytyy myös lähtöön.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
rst kirjoitti:MJF: mitä muutoksia oot tehnyt tohon ja millä paineilla tollaset ruudit tuli?
GT23V, imu- ja pakosarjat vaihdettu/tehty, kantta vähän avarrettu ja HP:n pumppu 10mm nestepäällä. Paineita vedossa oli 1,8bar. Kovemmilla ahdoilla vedot parani perstuntumalla, mutta ruoka loppuu kesken tuolla pumpulla.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
oopee: ei ne isot vnt:t nyt niin harvinaisia ole kun minullakin niitä on useampikin hyllyssä :)
Ongelmana on mielestäni enemmänkin ahtimet jotka ei herää alta kolmentonnin. Ehkä vartilla ongelma on pieni, mutta olishan tollaset 600-800Nm mukavia vääntöjä kahdentonnin kohtaalla noin niinkun käyttöautossa. Yläpäässä tuskin nuo omat vnt:t paljoa häviävät kun ovat isommilla siivillä kuin lavettien holsetit.
Toistaiseksi tämä on turhaa huulten heiluttelua, mutta jatketaan asiasta kunhan kone nyt ensin edes käy.
Ongelmana on mielestäni enemmänkin ahtimet jotka ei herää alta kolmentonnin. Ehkä vartilla ongelma on pieni, mutta olishan tollaset 600-800Nm mukavia vääntöjä kahdentonnin kohtaalla noin niinkun käyttöautossa. Yläpäässä tuskin nuo omat vnt:t paljoa häviävät kun ovat isommilla siivillä kuin lavettien holsetit.
Toistaiseksi tämä on turhaa huulten heiluttelua, mutta jatketaan asiasta kunhan kone nyt ensin edes käy.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Ja tuo konehan käy jo. Ottaa mukavasti ahtoja 3500rpm ja puolitoistakiloa paikallaan, ilman jarrua vasten ajattamista. :)
Suurin löydetty vapaavirtauskartio menee tuossakohdin lyttyyn alipaineesta. Mitäköhän sitten kun on 6000rpm ja 2,5bar. :D
Siivet tuossa ahtimessa on suuremmat kuin yhdessäkään tähänastisista superturboista, ja vielä reilusti. Se, että pelaako sähköinen ahdonohjaus jossain vaiheessa, on vielä totaalisesti auki, mutta palikat vaikuttaa lupaavilta.
Suurin löydetty vapaavirtauskartio menee tuossakohdin lyttyyn alipaineesta. Mitäköhän sitten kun on 6000rpm ja 2,5bar. :D
Siivet tuossa ahtimessa on suuremmat kuin yhdessäkään tähänastisista superturboista, ja vielä reilusti. Se, että pelaako sähköinen ahdonohjaus jossain vaiheessa, on vielä totaalisesti auki, mutta palikat vaikuttaa lupaavilta.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Se on ihan tosi, että nuo isot holsetit ovat turhan kömpelöjä. HX40 vielä on "kohtuullinen" liikkeelle lähtijä, mutta kun se on niin pieni =).
Ilmeisesti kyseessä on garretin tuotos, vai mennäänkö jo tässä metsään? Minkä kokoiset ne siivet ovat? Ilmeisesti kuitenkin puhutaan turbosta luokkaa gt42vnt vai onko noissa vnt solmuissa isommat siivet mitä tavan gt-sarjalaisissa?
valonviejä kirjoitti:Siivet tuossa ahtimessa on suuremmat kuin yhdessäkään tähänastisista superturboista, ja vielä reilusti.
Ilmeisesti kyseessä on garretin tuotos, vai mennäänkö jo tässä metsään? Minkä kokoiset ne siivet ovat? Ilmeisesti kuitenkin puhutaan turbosta luokkaa gt42vnt vai onko noissa vnt solmuissa isommat siivet mitä tavan gt-sarjalaisissa?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Tällä lavetilla ei ole vielä ajettu yhtään mitään. Toistaiseksi se vasta käy. Maalaukset kohta valmiit (mm. etupuskuri ja helmat puuttuu), sisusta kesken. Melko hieno pirssi tulossa. Mielestäni aivan näyttelytasoinen (mm. alusta, konehuone mukavasti viimeisteltyjä).
Tuossa alta 12s. menneessä mekessä on siivet n. 70mm luokkaa ja tässä kaverin projektissa n. 85mm. Ahdin on muokattu (=isonnettu) Garretin GT37vnt. Paino jotain 40kg. Tässä projektissa on tuon ahtimen puolesta vielä muutama kompastuskivi, joista yksi saattaa olla liian suuri vääntömomentti alakierroksilla. :)
Tollanen GT42 löytyy myös. Se on vielä julmasti isompi kuin tuo isonnettu kolmeseiska. Siinä on cnc-koneistettu titaaninen imusiipi. Halkaisia 106mm. Ahdin painaa 45kg. :D
Tuo gt37 ottaa mekessä kyllä käsittämättömän hienosti paineita paikallaan ja vielä nopeasti. En olisi uskonut, vaikka olenkin aina ollut vnt-ahtimien puolestapuhuja.
Tuossa alta 12s. menneessä mekessä on siivet n. 70mm luokkaa ja tässä kaverin projektissa n. 85mm. Ahdin on muokattu (=isonnettu) Garretin GT37vnt. Paino jotain 40kg. Tässä projektissa on tuon ahtimen puolesta vielä muutama kompastuskivi, joista yksi saattaa olla liian suuri vääntömomentti alakierroksilla. :)
Tollanen GT42 löytyy myös. Se on vielä julmasti isompi kuin tuo isonnettu kolmeseiska. Siinä on cnc-koneistettu titaaninen imusiipi. Halkaisia 106mm. Ahdin painaa 45kg. :D
Tuo gt37 ottaa mekessä kyllä käsittämättömän hienosti paineita paikallaan ja vielä nopeasti. En olisi uskonut, vaikka olenkin aina ollut vnt-ahtimien puolestapuhuja.
Vääntömomenttia voi varmaankin pienentää _tarvittaessa_ bleedaamalla morkoolin johdosta, mutta kyllä semmonen vähän oudolta tuntuu, semmoinen tarve. Nimittäin kyllähän käsittääkseni sen ahtimen voi säätää siten, ettei ahda liian aikasin.
Laittaisi vaikka semmosen, että magneettiventtiili sulkee morkoolin bleedauksen kun kierrokset ylittävät vaikkapa 3000 rpm rajan. Tarvii pikkusen sähköhommia, ja tarttis saada se rpm tieto jännitemuotoisena jostakin. Ei kuitenkaan mitenkään ylivoimainen juttu. Tai kaikkein yksikertaisin, kuljettaja painaa nappia kun kakkonen on saatu riittävästi silmään -> pumppu täysille. Kun rajoittaa morkoolin paineen vaikkapa 0,7 bariin niin se rajoittaa vääntöä kummasti. Rajapainekytkin tjms käyttöön.
Tuosta(kin) olisi oikein mukava lukea lisää rojektikertomusta vaikka mersuforumilta :-o *vink vink*
Laittaisi vaikka semmosen, että magneettiventtiili sulkee morkoolin bleedauksen kun kierrokset ylittävät vaikkapa 3000 rpm rajan. Tarvii pikkusen sähköhommia, ja tarttis saada se rpm tieto jännitemuotoisena jostakin. Ei kuitenkaan mitenkään ylivoimainen juttu. Tai kaikkein yksikertaisin, kuljettaja painaa nappia kun kakkonen on saatu riittävästi silmään -> pumppu täysille. Kun rajoittaa morkoolin paineen vaikkapa 0,7 bariin niin se rajoittaa vääntöä kummasti. Rajapainekytkin tjms käyttöön.
Tuosta(kin) olisi oikein mukava lukea lisää rojektikertomusta vaikka mersuforumilta :-o *vink vink*
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Itse tekisin tuollaisen superturbon siitä uudemmasta sähköohjatusta pumpusta (oliko -98-> tai jotain), mutta ei tietenkään toimi näin vanhassa autossa. Ruokaa kun on helpompi annostella kuin ahtoa. Saisi ns. portaattoman säädön, eikä vain on/off -tyylisen.
Pirssi löytyy kyllä mersufoorumilta, mutta omistaja on vähäsanainen ainakin toistaiseksi. Viisas mies. :D
EDIT:
Niin, siis kyllähän ton voi säätää niin ettei ahda alhaalta, mutta kun sieltähän sen juuri pitäisi ahtaa. Ongelma on se että kun se alkaa ahtamaan, niin siellä on heti yli kakskiloo paineita. Paras olisi, kun ne väännöt rajattaisiin johonkin 800Nm luokkaan syötön määrällä.
Pirssi löytyy kyllä mersufoorumilta, mutta omistaja on vähäsanainen ainakin toistaiseksi. Viisas mies. :D
EDIT:
Niin, siis kyllähän ton voi säätää niin ettei ahda alhaalta, mutta kun sieltähän sen juuri pitäisi ahtaa. Ongelma on se että kun se alkaa ahtamaan, niin siellä on heti yli kakskiloo paineita. Paras olisi, kun ne väännöt rajattaisiin johonkin 800Nm luokkaan syötön määrällä.
Viimeksi muokannut valonviejä, 23.10.2006 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
"Eikös tuolla mersulla ole ajettu 11.92 / 205km/h?
Ja sillä toisella w123 kopalla 12.7?"
Muistelisin et 11.90/210 oli viimeisin veto joka löytyy videona http://videos.streetfire.net/search/pickup+vs+mersu/0/477586ec-b336-4edc-8684-98340068a79b.htmtuolta
Vielä kun joku neuvoo kuinka noita linkkejä lyhennellään :)
Ja sillä toisella w123 kopalla 12.7?"
Muistelisin et 11.90/210 oli viimeisin veto joka löytyy videona http://videos.streetfire.net/search/pickup+vs+mersu/0/477586ec-b336-4edc-8684-98340068a79b.htmtuolta
Vielä kun joku neuvoo kuinka noita linkkejä lyhennellään :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa