Minkälaisia putkistoja?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

Minkälaisia putkistoja?

ViestiKirjoittaja Eerop » 24.5.2006 22:51

Elikkäs minkäslaisia putkistoja on muitten diisseleissä.. itellä ahussa 3" downpipe ja loppu 2.5".. päässä 1 läpivirtaava vaimennin.. tosi tyytyväinen oon putkistoon.. vetoja tuli kierroksille ihan toisella tavalla ja nyt suhahtelee jo diisselikin kunnolla.. äänet muuttu matalaksi mörinäksi..

edit: on muuten vakio pakopesässä kiinni tuo putki
Viimeksi muokannut Eerop, 25.5.2006 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 25.5.2006 1:13

ei ole minkäänlaista, mutta häiritseekö tuommoinen tötterö matka-ajon tekoa ?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.5.2006 9:05

Vakio downpipe ja katti. Suoraa 2" putkea ja päässä yksi läpivirtaava 2" vaimennin. Ulostulo 3"... Äänet muuttu matalammaksi. Häiritsee vain vähän jos on todella kova kuormitus ja joutuu vedettämään, esim. kontti ja auto täynnä ihmisiä/tavaraa.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 25.5.2006 10:23

eipä kuulu mitään matka ajossa.. muuttu hiljasemmaks kun ajelee pitkää matkaa.. ohituksessa sitten kuuluu pikkusen mutta niinhän sen pitääkin.. katti pitää laittaa itelle paikoilleen katsatukseen niin saa sitten varmaan olla siellä aina.. ei se TDI Freakin mukaan ainakaan ahista.. sillä on katti ja hyvin hengittää silti.. mitenkäs iso downpipe mahtuu g4 kun oon kuullu että 2.5" korkeintaan sinne sopii.. ei cordoonkaan sovi kyllä yhtään 3" isompaa.. turha kokeillakkaan

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.5.2006 20:04

Mistä löysit cordoon isomman downpipen ja mihin hintaan?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 25.5.2006 20:08

ite oo tehny koko putkiston alusta loppuun.. paitsi vaimentimen.. eipä ollu mikään hirvee homma tehdä semmosta..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 25.5.2006 20:18

Ykskutosessa alkuun 3" ja auton alla pienenee 2,5". Takapenkin kohdalla Marteliuksen läpivirtauspönttö jolla äänet pysyy sopivina.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 25.5.2006 20:45

Juuri tehtiin katista eteenpäin 2,5"+2x n. 40cm motonetin suoravaimennin. Huomaa koneen hengityksen parantuneen kierroksilla. Ei laite ahistu yläkierroksilla samanlailla kuin ennen. 'Meteliä' ei tule kuin kovaa kiihdytettäessä, eikä silloinkaan kuin matalaa mörinää. Isoin ero on käynnistäessä ja sammuttaessa 'mörähdys'..

eerop: teitkö dp:n ihan pakoputkiputkesta vai käytitkö paksumpi seinämäistä?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 25.5.2006 22:08

laipan teetätin amiskalla.. saa kaikkei halvimmalla.. siihen sitten 3" vesijohto mutka niin saa sopivimman lähdön taakse päin ja on parhain kulma.. siihen jatkeeks sitten 3" jousto osa joka oli juuri mukavan pituinen.. mutta kyllä kuulee jo ahtimen äänen melko selväti sisälle kunnon kiihytyksessä.. hankalinta on pujottaa se ahtimelle kun on putken kiinnitys pisteet tiellä ja muuta roipetta.. pistän kuvaa kun kerkeen

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 26.5.2006 11:35

^No miksi teettää kun voi tehdä itsekkin :D plasmalla :P

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 26.5.2006 20:21

joo no kaikilla ei ookkaan plasmaa.. hommaat mulle jostain semmosen niin sit

mikkole
-
Viestit: 200
Liittynyt: 9.5.2006 19:52

ViestiKirjoittaja mikkole » 26.5.2006 23:50

alas tulosta taakse asti 2 tuuman putki välillä ilman kattia/katin kanssa ilman vaimentimia ja vapaa virtaus suodin. ei ääntä likaa ollenkaan

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 27.5.2006 0:04

Katilta 2.5" 1metri ja käyrä alas ennen taka-akselia ;)

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 27.5.2006 0:40

1z:ssa vakio downpipe ja loppu 2":sta +yksi vaimennin... ja äänetkin pysyy vielä kurissa...=)

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 27.5.2006 20:01

1z:ssa vakio downpipe, vielä kunnes ahdin vaihtuu.
Katilta taaksepäin 3" ja akselin ylitys 2.5". Perässä yksi 3" putkelle mitoitettu kammiovaimennin. Kaikki vaihdetut osat ovat haponkestävää rosteria ja kasattu hitsaamalla. Eli ei saa purettua kuin lentävällä.
Ei ole vakiota putkistoa äänekkäämpi, mutta kun mennään yli 2800rpm niin se alkaa "laulamaan" sivistyneesti. :)

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 27.5.2006 21:06

1.6td alkuperäinen downpipe (vielä) ja 2,5" putki nivelestä perään yhdellä läpivirtaus-vaimentimella... Aluksi ei ollut pahat äänet mut nykyään alkaa kuulostaan lentokoneelta... =O Luultavasti pönttö karstottunut...

NikkoTDI
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.7.2007 13:58

ViestiKirjoittaja NikkoTDI » 11.7.2007 22:11

Nyt pitäis sitten ruveta tota dowmpipea väsäämään,jos jollain ois kuvia niin laittakaa ihmeessä tänne,niin pääsee suunnittelemaan.kannattaako tehä 2.5 vai 3 tuumanen?

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 12.7.2007 11:19

Vakio dp, dekatti ja yksi vapaasti virtaava simmonssi takana... Ääni pysyy hyvin kurissa, mitä nyt kunnon vedätyksessä pakoääni muuttuu jännäksi puhinaksi, joka yhtyessään imuääniin kuulostaa aika brutaalilta...=)

OPC
-
Viestit: 94
Liittynyt: 21.11.2004 20:20

ViestiKirjoittaja OPC » 14.7.2007 0:43

hdi zitikassa pikku vireillä ei ainakaan ole mitään syytä vaihtaa putkea, mitattu paine putkesta ennen kattia 0bar, ei edes värähtänyt viisari.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 14.7.2007 11:56

jetassa "oli" downpipe melkein 3 tuumaa,loppuosa 2.5 tuumaa.mersussa 3.5 tuumaa turbolta perään:)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.7.2007 16:52

TD ajattelin tehdä isomman putkiston. Meinasin että 2" on sopiva kun putki katkesin keskipöntön juuresta. Ostin tarvikkeet ja hallille...prkle ja autossa oleva vakioputkisto on jo 2"...noh pöntö pois välistä ja suoraputki tilalle...
Ajattelin että siellä on joku 40mm mehupilli, mutta ei näköjään.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 25.2.2008 13:07

mikä toi down pipe on?
valaskaa valoittumatonta...

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 25.2.2008 13:21

Pakoputken alkupätkä, eli se mikä lähtee turbolta "alaspäin"... Siis downpipe! =)

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 25.2.2008 13:57

liian yksin kertasta=)

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 25.2.2008 20:10

Millane putkisto ois kaikista käytännöllisin tämmönessä 1.9tdi:ssä? Sellanen millä sais mehevimmät sävelet (ei mitää traktorin kaltaisia :D) . Tuoko putkiston muokkaaminen millään tavalla lisää tehoja? Aattelin et vois tuossa keväämmällä vähä tehä modauksia nii suunnitttelis jo etukäteen koska valmiiksi suunniteltu on puoliksi tehty ;)

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 25.2.2008 21:37

^Jos vakiona aikoo pitää, niin ihan orkkisputki, mutta pöntöt pois.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 25.2.2008 21:45

^Jos vakiona aikoo pitää, niin ihan orkkisputki, mutta pöntöt pois.
Kone on tällähetkellä evrytetty mutta tulevaisuuden haaveissa on isommat suuttimet ja turpo :P
Mimmoset sävelet noilla pönttöjen pois ottamisella saa aikaan, mitä katsastusheebo mahtaa tykätä? :D

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 26.2.2008 7:24

Auton iän mukaanhan tulee jossain vastaan säännökset jossa vaihdetun pakoputkiston pitää olla hyväksytty, mutta eipä niitä nyt kauhean usein ole asiallisesti tehty putkisto kiinnostanut.
Turbo itsessään vaimentaa jo todella paljon ääniä, niinpä jos putkikoossa pysytään kohtuudessa ja rakennetaan se perää kohden pieneväksi, niin pystytään ajamaan ilman vaimennintakin.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 8.3.2008 7:28

olisi tässä putkiston teko edessä ja tällä hetkellä kiinni tuo va-ahdin, jos siihen tekee 3" downpaipin ja myöhemmin vaihtaa tuon vb-ahtimen niin passaako downpaipin kiinnitykset?

vai onko vb:ssä downpipen kiinnitykset korkeammalla/ matalemmalla?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 8.3.2008 8:39

ghousti
Jos on pakosarjallinen versio ahtimesta, niin kaikissa seuraavissa on täysin samanlainen downpipen kiinnitys:
1749V
1749VA
1749VB

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 8.3.2008 9:10

kiitos tiedosta, en ihan satavarma ollut jotenka aattelin kysästä

Variantdi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.4.2008 16:45

ViestiKirjoittaja Variantdi » 8.4.2008 16:30

Mitä saan rempalla, jossa katti tyhjätään, keskivaimennin poistetaan ja taakse vaihdetaan vv-vaimennin? Miten vaikuttaa vääntöihin, ääneen ja kulutukseen? Autosta en halua amis-pörisijää. Ja mikä näistä modauksista on hyödyllisin? Olisiko katin tyhjäys, koska voiko olettaa, että 200tkm ajetussa katti olisi jo tukossa?
Saanko muuta kuin loven lompakkoon ja likaiset kädet?
Auto Passat 1.9tdi (AVB) 2001. "Service pack" on asennettu (~140)

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 8.4.2008 16:58

Suurimman vaikutuksen porukka on saanut vaihtamalla tuon takavaimentimen, moottorin yleis virkeys sillä on parantunut ja porukka raportoinut pienoisia polttoaineen kulutuksen laskuja.

Omasta mielestä tuon katin poisto ei ole mikään itsestään selvyys, kuten voi saattaa ymmärtää tältä foorumilta.
Omassa kiesissä vielä katti paikallaan ja sillä on ajettu jo >400tkm ja tekniikka ei todellakaan ole enää vakiota. En vaan ole nähnyt tarvetta poistaa sitä sieltä...

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 8.4.2008 17:43

Hieman liittyy aiheeseen niin kysytään. Onko turbolle mitään haittaa jos on väljempi putkisto? Jos vaikka poistaa katin ja takapöntön? Ja auto muuten vakio. Tai missä kohtaa rupee haittaamaan?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 8.4.2008 18:28

Yleensäkkin ottaen pakokaasuahdetuissa moottoreissa voidaan käyttää ajatusta "mitä väljempi, sitä parempi" kun puhutaan pakopukistosta.
Suurin syy tähän on se että pakokaasuahtimella varustetussa moottorissa ei enää tarvita ahtimen jälkeen ollenkaan vastapainetta mitä taas tarvitaan tietyssä määrin vapaastihengittävässä moottorissa paremman sylinteri huuhtelun aikaan saamiseksi pako pulsseilla. Vasta paineesta on vaan haittaa, koska se nostaa samassa suhteessa pakopainetta pakosarjassa ennen ahdinta, yleensä...

Omakohtaisella kokemuksella kun korvasin vakio putkiston 2.5" rööriksi yhdellä takapöntöllä(kattiin en koskenut) niin moottori sai kummasti lisää eloa kauttaaltaan ja polttoaineen kulutuskin laski.
Ääni maailma riippuu hyvin pitkälti ahtimen koosta, onko katti vielä paikallaa(vaimentaa aika paljon ihmisten oikeesti) ja minkälainen on esim viimeinen ja mahdollisesti ainut vaimennin.
Yksi mikä myös aika paljon vaikuttaa etenkin matka-ajo meluun sisällä on se tuleeko putken pää puskurin yli vai jääkö piiloon kuten yleensä vakio putki tekee vag-konsernin kulkineissa.


Jos olen pahasti väärässä niin korjatkaa ja äkkiä =)

Variantdi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.4.2008 16:45

ViestiKirjoittaja Variantdi » 8.4.2008 19:05

Kiitos vastauksista.
Minäkin olen kuullut, että ajomelua vähentää, jos putki tulee yli takapuskurin. Samoin "kuminaan" (ei mausteeseen) vaikuttaa kuinka pitkä on loppupätkä takavaimentimelta. Mikäli putki päättyy heti vaimentimen jälkeen on äänet isomat kuin pienen loppuputken kanssa. Omaa kokemusta ei ole.
Minkalainen pönttö olisi hyvä '01 variantiin? Pöntöllä ei tarvitse olla Esson baari -uskottavuutta, kunhan se olisi tekniikaltaan hyvä. Siis sopii hyvin paikalleen, on kestävä, vaimentaa hyvin eikä juuri ahdista. Bling-blingiä en tarvitse.

Variantdi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.4.2008 16:45

ViestiKirjoittaja Variantdi » 10.4.2008 13:34

Eikö kellään ole antaa esimerkkiä '01 variantiin vaihdetusta takavaimentimesta joka kävi paikoilleen nätisti? Jonkun projektissa kenties?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.4.2008 13:51

Nelitahtikone ei koskaan kaipaa vastapainetta, ei edes vapari. Mutta virtausnopeus pakosarjassa on tärkeä asia. Turbon jälkeen ei ole olemassa liian isoa putkikokoa, kunhan vain suurennukset yms. muut kohdat putkessa on toteutennut niin ettei tule ahdistavaa pyörteilyä.

Kari
-
Viestit: 114
Liittynyt: 23.7.2003 15:47

ViestiKirjoittaja Kari » 10.4.2008 22:15

Terse

Lainaanpa aihetta senverran, että löytyskö tampereelta sälliä/naista, joka tekis mulle II-koppaseen 1.6TD Golfiin putkistoa? Itellä ei ole paikkaaj avehkeitä, sillä kyselen......

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 12.4.2008 4:08

Ite tein joskus 35i Passattiin putken 60.3mm rosterista ja yksi läpivirtaava Simons taakse.
Äänistä tule melko Valmettimaiset ja turbon vihellys kuului jo tyhjäkäynnillä..

SIsälle äänet eivät koskaan kuuluneet mielestäni liikaa.

Koneena 1Z + Evry + vakio downpipe ja niin paljon ahtoja kuin vakio diskomandariini tuotti (älyttömällä vastapaineella tietty :D)

Kahdessa ensimmäisessä kuvassa vanha ja uusi putkisto vierekkäin.
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4

Aheikkila
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.3.2008 0:30

ViestiKirjoittaja Aheikkila » 14.4.2008 23:26

Kari: Voisi onnistua. Laitatko viestiä tulemaan mikäli putkistolle vielä tarvetta on? Pohditaan tarkemmin projektin mahdollisuuksia.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 18.4.2008 16:01

olisikohan kellään Joensuun hujakoilla putkentaivutuskonetta?
sais tuon akselin ylityksen tehtyä , vai kannattaako se mutkilla tehdä?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 18.4.2008 16:24

Tjaa-a, eipä mullakaan ole taivutus konetta. Tosin sen saa tehtyä ihan vallan mainiosti myös noista irtomutkista, semmoisista itselläkin tehtynä.
Omasta mielestä melkein helpompi tehdä irtomutkista...

zero8
-
Viestit: 4
Liittynyt: 20.4.2008 14:38

ViestiKirjoittaja zero8 » 20.4.2008 15:54

Moro! Joo itekki pitäis uus putkisto tehdä ku loppupää meni jo poikkeemaa korroosion takia.. Downpipe pysynee vakiona, koska vakio turbo vielä ja katti laipoilla kiinni ja leiman jälkee suoraputki tilalle.. 2.5" tuumast rosterii löytyy. Putki loppuu nyt takapenkin alle eikä änkkäreitä ole, Että miten kokemuksia jos tekisi niinkuin yllä mainittu ja laittaisi vapaavirtausvaimentimen takapenkin alle suunnilleen? tulisko zetoriäänet? Kaverilla kyllä olis putkentaivutusvehkeet että se taka-akselinki ylitys onnistuisi. Ja jos tehdään taakse asti putki niin änkkäri sinne vai suora putki vaan josta pää taitetaan toki alas? Oliskohan katastusmiehellä mitään urputtamista jos ei vie putkea perälle asti tai ei änkkäreitä löydy? Eikait jos ei äänet mee sen jonku rajan 77dB yli?? Niin ja motti oli 1.9TDi AGR lastulla ja isommilla suuttimilla...

Kemisti
-
Viestit: 144
Liittynyt: 23.5.2005 19:04

ViestiKirjoittaja Kemisti » 20.4.2008 18:16

^ mulla on 2,5" putki alusta loppuun asti, yhdellä 30cm lyhyellä läpivirtaus vaimentimella (simons) ja katin läpi menee putki ;), ei pidä juurikaan normaalia kovempaa ääntä.. turbo kun syö äänet aika tehokkaasti.. ja ainakin farkussa taka-akseli ylittyy helposti 2,5" putkella.. kysessä siis tuo profiilin auto
<--

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 26.4.2008 12:35

Oisko jollaki noita tdi golfin putken kiinnityslaipan piirustuksia? Kaveri vois metallipuolella tehä semmosen nii pääsis itekki väsäilemään putkistoa siihen :)

Antza_85
-
Viestit: 12
Liittynyt: 15.4.2008 0:49

golf IV putkenpään/takapöntön muutoskappale

ViestiKirjoittaja Antza_85 » 2.5.2008 20:05

hei,
sattuisko kukaan tietämään mistä sais diesel golf IV takapöntön muutoskappaletta?
eli,kun pitäis saada putkenpäät vähän alemmas kun se vakiona tulee..
niitä on kuulemma jossain ihan valmiit kappaleita ku tietäs missä?

jmt_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.5.2008 11:05

ViestiKirjoittaja jmt_ » 11.5.2008 11:43

olisko kellään myytävänä pakoputken laippoja golf iv tdi? ku olis tarkotus tehä ittelle kans putkisto mut en haluis pistää palasiks vakio putkistoa.

TRF
-
Viestit: 159
Liittynyt: 30.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja TRF » 12.5.2008 9:03

Oisko jollaki noita tdi golfin putken kiinnityslaipan piirustuksia? Kaveri vois metallipuolella tehä semmosen nii pääsis itekki väsäilemään putkistoa siihen ??

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 23.6.2008 14:24

olisiko kellään valmista cad-kuvaa 2,5" downpipen laipalle?
autona seat leon 1.9tdi 81kW vm.2001

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 23.6.2008 15:02

ghousti: Holysmoken foorumilla nimimerkki hati. Häneltä löytyy kuva tosta GT1749V:n laipasta ja leikkauskin onnistuu. Itse ainakin kyseisen henkilön kautta laipan hommasin ja hyvin pelasi palvelu.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 23.6.2008 20:38

2x pystyrosteri joka alkaa "3 downpipellä ja haarautuu alla Y-haaralla kahdeksi ilman vaimentimia.. Nissan diesel :D

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 29.6.2008 18:13

caddy 1.6td koko putki 3" takarenkaan etupuolelta pihalle.

TapsaK
-
Viestit: 70
Liittynyt: 29.11.2005 21:46

ViestiKirjoittaja TapsaK » 1.7.2008 19:57

Onko kellään kokemusta kyseisen firman pakoputkista? -> http://www.a-alt-avgassystem.fi/
TDI-Toledoon ois saatavilla 2.25" putkea cat-backina. Takapönttö vaan mietityttää onko tehty vastaamaan ns. orkkista, vai oiskohan paremmin virtaava?

Nibu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 10.7.2006 20:04

ViestiKirjoittaja Nibu » 6.7.2008 12:27

3" tuumasella lähtee turbon laipalta loppuun saakka, tosin laipalla pieni kutistus jotta sai pultit kiinni. Välillä 2 kpl julmetun kokoisia vaimentajia (siis sen kokoiset ku sinne nyt oli mahollista saada).

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 14.7.2008 13:54

miten toi välipönttö, jossa on sisään- ja ulostulo samalla puolella niin ahdistaako se henkeä kuinka paljon verrattuna takapönttöön? onko vaikutusta, jos korvaa vaan ton takimmaisen pöntön läpivirtaavalla ja jättää keskipömpelin tappamaan ääntä? ääntä en halua lisää ja ulostulo tulisi jäädä piiloon takasuskurin etupuolelle.. ajatuksia otetaan vastan...

auto on profiilissa oleva etuveto passatti

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 14.7.2008 16:02

tarkoitus olisi täälläkin tehdä vielä melko vakiolle(110hp psibox) alh cordoballe putkisto, downpipe 3" ja puolessa välissä vaihtumaan 2.5" ja ainoastaan yhdellä 2.5" vaimentimella.

mielenkiinnolla odotan mitenkä paljon jo pelkästää tuo putkisto vaikuttaa menoihin

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 14.7.2008 19:53

Itelle tulossa tällä hetkellä kokonaan kolmetuumasena ja yhdellä itse tehdyllä vaimentajalla. Vaimentajan erikoisuus on se, että se on poikittain takapenkin kohdalla ja kaasut menee siitä ensin läpi auton oikealle puolelle ja sitten 180 asteen käännös ja takaisin saman vaimentajan läpi viereisestä rööristä. Jospa sitä tuolla lailla saisi äänet hiljaisiksi.

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 14.7.2008 20:39

Eikö 3" tuuman putkisto ole jo vähän liioittelua noille tehoilla mitä näistä dieseleistä otetaan? Hullulta tuntuu, mutta kun itse on tullut noiden bensa vehkeiden kans pelailtua niin en kyl tiiä miten nämä dieselit eroaa tuon putkiston koon suhteen. Bensavehkeillähän otetaan jo 2,5" putkistoilla isoja lukemia koneista ilman että putkisto ahdistaa.

Miten muuten inssit on suhtautunu näihin itsetehtyihin putkistoihin? Kuinka tarkaan ovat syynänneet noita tyyppihyväksyntöjä?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 14.7.2008 21:16

se ero on että diiselit ei pidä kamalaa meteliä mitä esim jo 2.5 tuumasilla olevat bensaveehkeet =)

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 14.7.2008 21:36

Itellä kiinni vakio 2" rööri ja nyt katin jälkeen katkaistuna ja puhaltaa suoraan
ennen takaa akselia sivusta savut ulos. Meteli ei ei noussut tippakaan. Ainut,
et joutu sitomaan runkoon ton putken nyt väliaikaisesti kiinni niin rungoa pitkin
tulee metelit - hoituu sitten kun saa takas kumilenksujen varaan roikkumaan.

Käsittääkseni diisselissa 2" alkaa ahdistaa jo tossa about 200kaakin kohdalla.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.7.2008 7:53

kysyn sitten täältä.. kuuntelin että prkl ku on kovat äänet. no tarkemmin tutkimisen jälkeen huomasin että pakoputki oli halki pakosarjan jälkeen. no uusputki on huomenna mutta itse pääsen kotipaikalle vaihtaan viikonloppuna putken. eli nyt tarvis joku pikapatentti asialle. eli joku toimiva mutta helppo patentti joka kestäis viikon

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 20.7.2008 21:29

Tuli vaihdettua takapönttö v-virtaavaan malliin. Ehkä vähä kaasuun vastaa paremmin. Pieni mörinä vedätyksessä. Katti myös tyhjätty. Kuuluukohan turbosta vai viheltääkö joku putkessa kun kiihdyttää ja paineet käy yli 1 baarin niin kuuluu vähä kuin semmosen pillin vihellys?

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 23.7.2008 20:12

mulla on BSR 2.5" cat-back putkisto ja kokoajan turbon vihellys on ruvennut paremmin kuulumaan mutta alkuun ei äänet muuttuneet ollenkaan

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 28.9.2008 18:33

3" dp, katilta taaksepäin 2.5" omavalmiste(rosteri), magnaflow:n diesel-catti ja magnaflow:n takavaimennin.
seat leon (ASV)

nipa``
-
Viestit: 149
Liittynyt: 30.7.2007 22:57

ViestiKirjoittaja nipa`` » 6.10.2008 14:04

itellä on nyt katilta taakse päin 2.5" putki ja 3" läpivirtaava bilteman vaimennin. ku tottu hetken ajamaan ilman putkee ja pisti nyt kiinni nii tuntuu että ois vetoja hävinny! ja ehkäpä enemmän ku vakio putkella.

loppu putki tehään ku saan katon pään päälle!

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.10.2008 15:34

Saksan ebaysta saa edukkaasti 2.5 tuumaista rosteriputkistoa kaikkiin VAGeihin.
Itse tilasin ns. "kilpaversion" jossa on vain yksi vaimennin. Ei ole tullut vielä perille, mutta ainakin satoja positiivisia kommentteja ovat kerännyt ko. tuotteet.
Hintaa kertyi moiselle 320 euroa toimituskuluineen. Olisi tullut kalliimmaksi ostaa irto-osia ja hitsailla itse...

Tuohon laitetaan sitten kaveriksi 3" downpipe ja sopiva supistus. Saa nähdä miten toimii, veikkaan että hyvin.

nipa``
-
Viestit: 149
Liittynyt: 30.7.2007 22:57

ViestiKirjoittaja nipa`` » 6.10.2008 16:37

tohdin kyllä väittää että tulee halvemmaks tehdä ite, mutta säästyypä vaivalta!

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.10.2008 16:53

tohdin kyllä väittää että tulee halvemmaks tehdä ite, mutta säästyypä vaivalta!


Mistä löytyy niinkin halpoja yleisosia rosterisena?

nipa``
-
Viestit: 149
Liittynyt: 30.7.2007 22:57

ViestiKirjoittaja nipa`` » 6.10.2008 18:17

ai se oliki rosteria. no sitpä en osaa sannooo!


mikähä tossa mun putkessa vois olla vikana ku tuntuu et vedot huononi!

onko muut tehny putken et menee akelin yli vai tulee alta? ku aattelin jos se akselin yli menevä lenkki tukehduttaa mulla liikaa!?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 6.10.2008 18:22

yli.... laita vaikka 2,5" tai 3" niin ei ahista ;) itellä ei kyllä mahdu edes alta menemään...

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.10.2008 19:33

Ei pitäisi 2.5 putkella ahdistaa alta 500 hevosvoiman. No, dieselit on tietysti vähän eri asia, mutta tuon bensapuolen ohjearvon perusteella voi arvioida virtauskapasiteettia kyllä.

Onko kattia? Ettei olisi mennyt katti tukkoon ja ahdistaisi sen takia? Kaverin Fordissa tilanne ehti ennen korjausta niin pahaksi että auton huippunopeus oli enää 60 km/h!

Toisaalta voi olla niinkin, että jos uusi putki on hiljaisempi kuin vanha, niin persdyno helposti valehtelee sen takia.

nipa``
-
Viestit: 149
Liittynyt: 30.7.2007 22:57

ViestiKirjoittaja nipa`` » 6.10.2008 21:58

viikonloppuna päästään onneks g-tecillä mittaamaan. viimeks saatiin 8.2sek 0-100km/H pitää toivoo et ei ainakaan hirveesti tuu takkiiin!

putki on 2.5" katilta loppuun asti ja loppu putki tehään sit ku saan tallin. rupee vituttaa noi pihassa rassaamiset ku töitä pystyy tekee sillon ku on valosaa ja sää salliii

Larsanjus
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.4.2007 16:57

ViestiKirjoittaja Larsanjus » 8.10.2008 15:47

Transporteriin (1,9TD) tein viikonloppuna uuden röörin kun vanha rupesi lahoamaan sieltätäältä, 2½" putki katilta takapuskurille, ilman vaimentimia ja muita turhuuksia.
Ääni pikkasen madaltu muttei juurikaan voimistunu, sisään ei huomaa mitään eroa, mutta ulos kuuluu matalaa hörinää.
Voimaa tuskin tuli lisää mutta käytettävyys parani reippaasti, ahdot nousee huomattavasti nopeammin kuin vanhalla putkella.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 12.10.2008 12:42

Nyt 2,5" dp ilman kattia .Loppupätkä 2" yhdellä vaimentimella.
Laipalta pieni kartio, niin sain vakiotiivisteellä tiivistettyä vielä... Millä muut olette tiivistäneet laipan, jos laipassa 2,5" reikä??
Jännä juttu kun vaihdoin dp:n niin turbon joutui säätämään aivan uuteen uskoon, kun ahto karkaili aivan levottomiin lukemiin... Olisko ollut alkuperäisellä dp.lla hiukan vastapainetta, jota vasten ahdin yritti pinnistellä väkisin...? Tankoa kun aikani ruuvailin, niin sain paineet asettumaan, mutta koneen käytös muuttui "kierroskonemaiseksi", eikä ahdin herää niin alhaalta kuin vanhalla putkella.

Olisi mielenkiintoista laittaa pakopaine-mittari ja tutkia asiaa hieman. Jotenkin tuntuu että dp:n voi vahingossa mitoittaa väärin, ja tuloksena on vastapainepulsseja pakopuolella---> ahdot käyttäytyvät omituisesti. Vai olenko ihan metsässä pohdintoineni...?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.10.2008 13:15

Kane: Taisit säätää tankoa liikaa, hiukka takaisin päin niin ahdin herää taas normaalisti.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 12.10.2008 13:15

Pakopaineet varmaankin tippunut jonkun verran, mittareillahan sen olisi todistanut.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 12.10.2008 22:33

Otin takakontinluukusta verhoilut pois niin alkoi kuulua nuo äänet paremmin sisälle niin ihmettelen sitä kun kunnolla polettaa kuuluu sellainen ääni kuin johonkin pilliin puhaltais.

Mahtaakohan tuo putki ahdistaa vai mistä moinen ääni tulee?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.10.2008 22:34

hukkaportti?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 12.10.2008 22:53

ei ole

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.10.2008 23:29

Pieni reikä putkessa?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 13.10.2008 12:41

mulla piti semmoista hirveää vihellystä kun jousto-osa vuoti jostain. voi olla että jostain semmoisesta on kyse. eikä mulla tullut nokea mihinkään vaikka kuinka etsi

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 13.10.2008 14:26

kyllä tuo ääni kuuluu ihan putken päästä.
Pitänee laittaa mittari kiinni ja mitata paineet tuolla ja uudella putkella.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 14.10.2008 9:03

Mun audi alkoi kans pitää kimakkaa vihellystä putken päästä isommalla ahtimella ynnä muilla virirojuilla. Mittailujen mukaan putki ei ahista, mutta pakopesä on pikkasen pienehkö...

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 14.10.2008 15:57

rst-putki tekee myös oman äänensä, omassa autossa kanssa kuuluu pientä vihellystä nyt isomman rst-putkiston myötä

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.10.2008 16:14

Pakopesä tuskin ahdistaa kun pakopaineet 2,3bar ahtojen ollessa samat

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 16.10.2008 12:29

Samantapainen vihellys kun ahdot piikkaa korkeelle vaikka ei oo kun vapaasti virtaava pönttö vaihdettu ja syöttöö lisätty.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 16.10.2008 16:42

<<<<<<<< JukkaA: Mutta jos säädän takaisin, niin ahto karkailee, eli tangon säätö on aika optimi. Täytynee muokata softaa...

On muuten jännä tuo putken päästä kuuluva ääni... Mulla kanssa "suhisee" kun polkee reilummin... Olen laittanut alaspäin viiston putkenpään piikkiin.

jmt_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.5.2008 11:05

ViestiKirjoittaja jmt_ » 17.10.2008 13:18

mulla on turbolta taka akseliin asti 3` ja taka akselin ylitys 2.5` ja takana on yks simons äänen vaimennin ja kävin äskettäin katsastamassa golffia niin kaikki päästöt yms oli kunnossa mutta täytyy kuulemma vaihtaa takavaimennin koska se ei ole kuulemma tyyppi hyväksytty onko jollaki muulla ollu samanlaista ongelmaa vai millasia vaimentimia te käytätte??

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 17.10.2008 18:47

No aika ihme, ettei mutissut puuttuvasta katista, vai onko sulla katti-pönttö vielä paikoillaan? Huonoa tuuria jos takavaimentimeen puututaan, sanon minä.... Vaikka noinhan sen kuuluisi mennä lain mukaan...

jmt_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.5.2008 11:05

ViestiKirjoittaja jmt_ » 18.10.2008 11:55

juu kyl me hitsattiin katti väliin. nii aika jännä silleen ku siin ei oo kuitenkaa isot äänet eikä se vaikuta päästöihin nii miks ei sit saa olla. ihme lakeja:)

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 20.10.2008 12:20

1.1.1997 jälkeen tyyppihyväksytyssä automallissa täytyy olla vaimentimissa asianmukainen e-hyväksyntäleima. Muistaakseni näin meni, kun tuota jokin aika sitten selvittelin.

jmt_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.5.2008 11:05

ViestiKirjoittaja jmt_ » 2.11.2008 10:26

aivan. no selvispähän toikin pitää laittaa vakio vaimennin paikalleen siks aikaa ku käy leimalla:)

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 3.11.2008 8:13

...Tai sitten haet hyväksytyn takavaimentimen kaupasta, OMP:ltä löytyy hyväksyttyä takavaimenninta Golf IV TDI:n, Motoralin valikoimista löytyy hyllytavarana, oma tarvikeliikkeesi myy.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 3.11.2008 11:36


MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 3.11.2008 13:48

Mistäs halvemmalla hyväksytty vaimennin? Tuon kanssa ei ainakaan tarvitse tapella katsastuksessa.

golf iv
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.10.2006 21:39

putkisto.

ViestiKirjoittaja golf iv » 6.12.2008 18:01

2,5" putkisto alusta loppuun ja 1kpl magnaflow 2,5" vaimennin .. Eron kyllä huomas vakio putkistoon verrattuna..

Diesel
-
Viestit: 10
Liittynyt: 12.10.2008 21:45

ViestiKirjoittaja Diesel » 6.12.2008 18:19

Audissa pelkkä vakio downpipe.. :O

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 6.12.2008 19:16

Saksan ebaysta saa edukkaasti 2.5 tuumaista rosteriputkistoa kaikkiin VAGeihin.
Itse tilasin ns. "kilpaversion" jossa on vain yksi vaimennin. Ei ole tullut vielä perille, mutta ainakin satoja positiivisia kommentteja ovat kerännyt ko. tuotteet.
Hintaa kertyi moiselle 320 euroa toimituskuluineen. Olisi tullut kalliimmaksi ostaa irto-osia ja hitsailla itse...

Tuohon laitetaan sitten kaveriksi 3" downpipe ja sopiva supistus. Saa nähdä miten toimii, veikkaan että hyvin.


Oisko mahdollista laittaa linkkiä, ei välttämättä tarvitse olla samasta putkistosta mutta jostain vastaavasta? Ite sen verran kädetön tuon ebayn kanssa että etsimisestä tullu mitään.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 6.12.2008 19:56

Tuli korvattua AATusta viimeinen pönttö suoralla 3" putkella. Kelpaakohan se katsastusinssille, kun ei siinä ole minkään sortin leimoja? :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa