Boran huoltoväli

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pdbor
-
Viestit: 27
Liittynyt: 22.11.2005 19:12

Boran huoltoväli

ViestiKirjoittaja pdbor » 17.4.2006 12:37

Miten on mahdollista, että ajotietokone ilmoittaa service in (3000km) kun ed. huollosta on n. 12 000 km. Autoon on tehty ed. kerran long life huolto. Onko siellä mahd. vain väärä ohjelma päällä? Voiko sen tarkistaa jostain, vai huollatanko tuon 3000 km:n päästä? Eikö se huolto kutsu pitäisi tulla vasta n. 27 tkm ed. huollon jälkeen??
Auto on 1,9 Tdi Pwd.

a-t
-
Viestit: 328
Liittynyt: 17.1.2005 20:36

ViestiKirjoittaja a-t » 17.4.2006 12:53

sehän huoltovali tietääkseni riippuu siitä miten ajaa, eli jos ajat rauhallista matka-ajoa, pitäisi olla huoltovälin se joku ~30 000km. mutta jos ajaa kaupungissa ja vetelee tappikiihdytyksiä yms, "rasittavaa ajoa" lyhenee hultoväli.

korjatkaa jos oon väärässä, mut näin mulle kerottiin..

pdbor
-
Viestit: 27
Liittynyt: 22.11.2005 19:12

mmm...

ViestiKirjoittaja pdbor » 17.4.2006 14:11

Mielestäni olen ajellut suhteellisen rauhalliasesti,mutta...
Autossa on kyllä Psi:n powerbox, mut ei sen luulisi vaikuttavan, ainakaan noin paljoa.
on aika kallista vaihtaa niitä long life litkuja 15 tkm:n välein :(

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 17.4.2006 14:21

Pätkäajokin vaikuttaa huoltoväliin.. Öljyyn kerääntyy sitä "kylmälimaa" mitä näkee vaikka öljyntäyttökorkissa.. Sitä samaa mönjää menee siellä öljyn seassa, ennenkuin kerääntyy esim. siihen korkkiin.. Anturi sitten haistelee ja huomaa öljynlaadun huonontuneen ja lyhentää huoltoväliä.. Eli vaikkei autoa polkiskaan kuin vierasta sikaa, mutta ajaa lyhyitä pätkiä ettei kone ja öljyt ehdi lämmetä tarpeeksi (öljyyn kondensoitunut vesi ei ehdi haihtua), lyhenee huoltoväli..
Omasta mielastäni tuo long life on vähän kyseenalainen systeemi,ja niihin huippulukemiin (30000 km) tuskin päästään suomen oliossa koskaan..

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 17.4.2006 14:24

mulla kans piti olla 30000 tkm huoltoväli ja tuo service teksti alkoi vilkkumaan tuossa 12000 tkm kohdalla.. en kylläkään laittanu tuota longlife öljyä enään koneeseen.

pdbor
-
Viestit: 27
Liittynyt: 22.11.2005 19:12

mmm...

ViestiKirjoittaja pdbor » 17.4.2006 14:31

Niin, olosuhteet täällä ei tietenkään parhaat mahdolliset ole... Eniten mua ihmetyttää se, että se ilmoittaa sitä huoltoa juuri nyt. Eli ´3000 km service in`. Kun juuri nyt on ajettu se 12 000 km edellisen huollon jälkeen . Eli se olisi juuri oikein, jos vaihtoväli olisi se kiinteä 15 tkm??? Mut vihon mukaan siellä pitäisi olla ne long life litkut ja long life huolto tehty. odotin et huolto kutsu olisi tullut vähän myöhemmin...

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 17.4.2006 14:56

Ettei teillä olisi joku mennyt käsin nollaamaan huoltovaloa? Ja ilmottaa 15tkm tai 1v päästä huoltoon. Eikä tuota 30tkm joka testerillä pitäisi sopeuttaa.

TeeVee
-
Viestit: 32
Liittynyt: 6.4.2006 18:09

ViestiKirjoittaja TeeVee » 17.4.2006 19:07

Epäilen kans et joku on käsin nollannut mittaristosta, meinaan silloin se menee kiinteelle huoltovälille: 15000km/1-vuosi.

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 17.4.2006 19:42

Anturi sitten haistelee ja huomaa öljynlaadun huonontuneen


Volkissa ei ole öljynlaadun mittaria, toisin kuin jossain Mersuissa, jossa mitataan öljyn sähkönjohtavuutta. Volkissa öljynlaadun arviointi perustuu siis vain laskennallisiin juttuihin, kuten kylmäkäynnistyksiin öljynlämpötilaan, kaasunasentoon.
myös öljyn pinnankorkeuden anturi ottaa lisäykset huomioon.

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 17.4.2006 20:13

Pistetään nyt tähän jatkoksi. Omalla 1.9 SDI Boralla ajettu edellisen huollon jälkeen 32000 km eikä oo huoltokutsut vilkutellut ;)
Aikaa vajaa vuosi, mutta minä poika ajan kunnes valot alkavat vilkkua.
Lisätty litra öljyä välillä, ja on longlife huollot ja öljyt.
Onko normaalia sitä en tiedä mutta hyvin on auto pelannut.
Ja sehän on vaan auto.

mERcy
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2003 17:45

ViestiKirjoittaja mERcy » 17.5.2006 10:06

Mulla on kyllä huoltovälit pyörineet välillä 28-30tkm, autona siis bora tdi 74kw. Ajo on pääosin matka-ajoa (n.70km kerralla) ja ikinä en oo rajusti kiihdyttänyt.... ;)

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 13.7.2006 11:46

Nonni, nyt tuli kutsu huoltoon. Ajettu on nyt n.40000 km ja seuraavan 3000 km aikana pitäis huoltaa. Nyt tarttis päättää siirtyykö normiöljyihin vai jatkaako longlife. Kertokaa vaan mielipiteitänne.
Tuskin auto on minulla enää seuraavaan longlife-välin loppuun, mutta saattais tuo vaikuttaa vaihdettaessa.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 13.7.2006 16:21

En nää mitään syytä siirtyä pois siitä. Paljon autolla on ajettu, joku 200tkm ajettu katiska niin sitten ehkä.

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 16.7.2006 19:58

Autolla on nyt rullattu 152000, ja päätin teettää sen longlife-huollon joo. Saapahan sitten rauhassa körötellä taas 40000 km, kunhan vaan tarkistelee välillä öljytikkua ;)

jaberg
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.5.2006 11:53

Homma menee näin.!!

ViestiKirjoittaja jaberg » 18.7.2006 10:12

Jos autoosi tehdään lyhyenhuoltovälin öljynvaihto (15tkm) voit käyttää 505.01 luokituksen täyttävää öljyä ja nollata monitoimimittarin service ilmoituksen itse (ohjeet huoltokirjassa). Näin tehden tulee seuraava ilmoitus huollosta 12tkm päästä eli seuraava öljynvaihtosi on 15tkm kohdalla.

Jos taas olet vaihtamassa LL öljyt autoosi (506.01 PD autot) on sinun käytävä nollamassa service ilmoitus merkkiliikkeessä koska tuo huolto-ohjeen mukainen nollaus toimii vaan lyhyemmänhuoltovälin nollaukseen. LL anturia ei voi itse tietääkseni nollata!

Itse ajoin juuri omilla LL öljyilläni 27tkm ja en lisännyt öljyä yhtään. Lukekaapa mittatikun ohjeet huoltokirjasta.. Milloin öljyä VOI lisätä ja milloin PITÄÄ.. Jos öljynpinta on mittatikun karhealla alueella öljyä VOI lisätä (ei ole pakko), mutta jos se on sen alle niin öljyä PITÄÄ lisätä.

Ilmeisesti autoosi on "ehkä" vaihdettu LL öljyt, mutta valitettavasti nollaus on vaan suoritettu väärällä tavalla.. Suosittelen vaihtamaan uudet öljyt ja aloittamaan huoltoohjelman alusta!!

/jaberg

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 18.7.2006 10:28

2002 Ocu tdi 66kw alkoi 21000km jälkeen näyttämänä serviceä 1500km sisällä. Edellisen omistajan toimesta öljyn vaihto suoritettu 114000km:ssä. Nyt Oculla työnnelty reilu 136000km. Maaliskuusta olen työnnellyt 14000km. Huolto ois perjantaina, määräaikaishuolto 30000km + ilmastointi.
Ajan kyllä pääkaupunkiseudulla ja se vaikuttaa, jonkin verraan tulee työnnettyä myös pitkääkin siivua.
Pitänee tutulta huoltomieheltä Kokkolan Autohuollossa kysellä mitkä vaikuttaa.

Kesälomia, kenellä on :)

tiiselisti
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.9.2003 22:21

ViestiKirjoittaja tiiselisti » 18.7.2006 18:30

Bora menny nyt 25t eikä vielä syttyny valo. Huoltokirjasta näky että edellinen omistaja ajellut semmoset 40t huollon välillä. Pääasiassa matka-ajoa

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 19.7.2006 9:23

Mulle merkkasivat huoltoväliks 20tkm..? Vaihdoin kyllä 15tkm kohdalla. Muistin piruvie sen huoltovälinollauksen vasta kun se alko huudella, eli 2tkm öljynvaihdon jälkeen..

pdbor
-
Viestit: 27
Liittynyt: 22.11.2005 19:12

ViestiKirjoittaja pdbor » 19.7.2006 14:47

Juu..ovat ilmeisesti liikkeessä ohjelmoineet tuon long-lifen kiinteälle ohjelmalle...(varmaankin kyllä vahingossa, koska autossa oli long-life litkut sisällä) No, vaihdoin ´normaalit` öljyt tohon 15 tkm:n jälkeen ja nollasin huoltovalon itse. Eipä nuo longlife öljyt varmaan sen kummosempia ole kuin ´normaalitkaan`...

tapi0
-
Viestit: 62
Liittynyt: 19.12.2004 18:53

ViestiKirjoittaja tapi0 » 19.7.2006 20:45

Mä olen rullannut omallani ~18k menemään ja ei valot pala eikä öljyäkään lisätty.
Ajan parinkymmenen kilsan pätkiä suurimmaksi osaksi maantie- ja moottoritienopeuksia...välillä myös vähän polkien.

JHonkala
-
Viestit: 41
Liittynyt: 19.11.2007 15:19

Boran huoltovälin nollaus manuaalisesti.

ViestiKirjoittaja JHonkala » 19.2.2008 16:58

Suoraa lainausta ohjekirjasta:

Huoltovälinäytön nollaus:
1. Katkaise virta. Pidä välimatkamittarin nollausnappia painettuna.
2. Kytke virta ja kierrä nollausnappia oikealle tai vedä osoitinkellon nuppi ulos. Näyttö palautuu normaaliksi

Jos huoltovälinäyttö nollataan itse, seuaava ilmoitus huollosta tulee tasan 15000 km:n kuluttua. Huoltovälit eivät silloin määrity yksilöllisesti auton käytön mukaan.


Huomaa:
Älä nollaa huoltonäyttöä huoltojen välillä - muuten ilmoitus seuraavasta huollosta tulisi väärään aikaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 41 vierailijaa