ilman hehkuja pakkasessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

xtdi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 17.11.2005 20:56

ilman hehkuja pakkasessa

ViestiKirjoittaja xtdi » 20.1.2006 18:38

Tuli pakkaset ja AHU ei meinannut enään käynnistyä kunnolla. Lähti käyntiin kyllä, mutta hirveän startilla sahaamisen jälkeen ensin parilla pytyllä jne. No, ajattelin, että siellä on pari hehkua pimeänä ja päätin vaihtaa kaikki hehkut, onhan kilometrejä jo 209 tuhatta. Mittasin vanhat hehkut ja kaikki olivat pimeänä! Kyllä siis TDI käynnistyy vaikka -25 asteen pakkasessa ilman hehkuja ja lämmittimiä. Ei tuo varmaan kovin hyvää koneelle tee. Uusilla hehkuilla lähti sitten kuin palmun alta.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 20.1.2006 18:49

ja varmaankin kannattais sitä sähköpiuhaa vetää autoa kohti ennenku lähtee, särkee hienosti paikkoja tää pakkanen :) kaverin volkkari lykkäs eilen öljyt koneesta pihalle kun se kans vähä harrasti kylmäkäynnistystä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.1.2006 18:52

Mitä tekee moottorilla ilman hehkutusta käynnistys?

Siis jos moottori on sellainen joka edellyttää hehkutusta...

Kuulin jostai ikivanhasta opelista että mäntiin tulis halkeamia. Onko tää mahdollista?

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 20.1.2006 19:24

Esikammiokone ei lähde käyntiin elleivät hehkut toimi.

> laitetaan "StartPilotia" > männät halki.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.1.2006 19:31

Entäs kesäkelillä? Ja mitäs käyntilämpöisellä?

Yhdessä kesätyöpaikassa oli oli joku tujuta dyna jonka raapasin pari kertaa bensamiehenä suoraan tulille. Se oli kyl käyntilämmin tai lähes.

Jos kone lähtee käyntiin muiden sylinterien toimivien hehkujen kanssa käyntiin ni mitäs yks hehkuttamaton sylinteri tykkää?

Ja miks mäntä halkee jos halkee?

Nämä siis yleisesti dieselkoneista. Ei mitenkään jotain tiettyä tai uudempaa moottoria kysellen.

Puuhis
-
Viestit: 198
Liittynyt: 6.9.2003 21:08

ViestiKirjoittaja Puuhis » 20.1.2006 22:21

Ei kai siitä hehkujen toimimattomuudesta haittaa kesällä ole muuten kuin pidemmän sahaamisen muodossa. Liian suuri lämpökuorma ja/tai nakuttaminenhan sen männän rikkoo. Näin kovilla pakkasilla (ja mikspä ei kesälläkin) pilotilla saa diisselin detonoimaan tosi somasti, ennemmin vaikka kannattaa lämmittää imuilmaa kosanilla.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 21.1.2006 14:38

Armeija-aikoina tuli todettua että kyllä se dieseli aika helposti käyntiin lähtee ilman hehkujakin. Norjassa kun oltiin kertaamassa meillä seisoi autot yön yli reilun -30 asteen pakkasessa ja aamulla kun niitä käynnisti niin ei kyllä tarvinnut edes haaveilla koneen hehkuttamisesta kun akun varaus riitti hädin tuskin starttia pyörittämään, mutta käyntiinhän niistä noin puolet lähti ihan omin voimin, loput apuvirran kanssa.

Ilmahan lämpenee kokoonpuristuksessa ja tällä lämmöllä sitten syttyy se dieselpolttoneste.. Teoriassa dieselmoottorille riittäisi noin 14:1 puristukset kesäkelillä ainakin mutta oikeastihan puristukset ovat noin 20:1. Sylinteriin kulkeva ilma siis lämpenee reilusti dieselpolttonesteen leimahduspisteettä kuumemmaksi, esim 200 astetta kuumemmaksi. Lähtökohtaisesti sama tilavuudenmuutostyö nostaa ilman lämpötilaa samalla astemäärällä, eli ero loppulämpötilassa kovalla pakkasella on suunnilleen sama kuin ulkolämpötila verrattuna normaalitilanteeseen. Eli -20 asteen pakkasella normaalitilanteeseen, esim. +10 asteessa käynnistykseen ero loppulämpötilassa on 30 astetta eli vielä jää kokoonpuristettu ilma jää vielä 170 astetta kuumemmaksi kuin mitä polttonesteen syttyminen vaatisi.

Eli itse kylmäkäynnistys ilman hehkuja sitä konetta ei riko vaan juurikin noi startpilotit sun muut saattaa sen tehdä.[/quote]

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 21.1.2006 15:57

Esikammiokone ei lähde käyntiin pakkasessa ilman hehkuja, vaikka kuinka laskukaavalla todistettaisiin että lähtee :)

apah
-
Viestit: 19
Liittynyt: 1.9.2005 23:01

ViestiKirjoittaja apah » 22.1.2006 2:08

Esikammiokone vaatii ehjät hehkut.

koukero
-
Viestit: 7
Liittynyt: 17.10.2005 23:36

ViestiKirjoittaja koukero » 22.1.2006 13:06

Esikammiokone ei lähde käyntiin pakkasessa ilman hehkuja, vaikka kuinka laskukaavalla todistettaisiin että lähtee :)

-25 pakkasta . nissan bluebird v -82 - LD20 TD moottorilla
sahattiin ilman hehkuja käyntiin.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 22.1.2006 13:16

väittäisin että se kuitenkin vaatii vähintään ne rikkinäiset hehkut sinne jotta puristukset pysyy pytyssä.

=) <---

ja jos tietää että hehku(ja) on pimeänä. en ainakaan itse jättäisi vaihtamatta niitä siistä syystä että hyvin se lähtee pakkasellakin,kylläkin pytty kerrallaan...

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 22.1.2006 16:56

"25 pakkasta . nissan bluebird v -82 - LD20 TD moottorilla
sahattiin ilman hehkuja käyntiin
"

Höpsis.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 22.1.2006 17:00

laittaa nyt vaan ne hehkut kuntoon jos tarkotuksena ei oo yrittää särkee konetta, samoin lohkolämmitin, ei noita keksintöjä oo tehty sitävarten et ne jyräytettäis -25 pakkasesta käyntiin "jos nyt sattuu jollain konstilla vaan lähtemään"...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.1.2006 17:56

^ Eli suomessa ei saa talvella pysäköidä autoa muualle kuin pistorasian viereen (ja vieläpä oman sellaisen)? :)

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 22.1.2006 18:10

Sekin on jo suoritus että edes kesällä esikammiokone lähtee ilman hehkuja.

peke99
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.3.2005 10:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja peke99 » 22.1.2006 23:56

Omia kokemuksi pakkasessa starttaamisesta LT volsulla (6-diesel) kun ensiksi startattiin akku tyhjäksi, -> Apuvirralla käyntiin pitkän sahaamisen jälkeen.
Syy miksi kävi näin, oli se että tyhjällä akulla kun starttasi, hehkun rele ei kestänyt ja eipä sitten hehkuttanutkaan.
Uusi rele muistaakseni 60 tai 80euroa, onneksi romikselta löytyi vanha transportteri jossa oli sama hehkurele. 10 euroa. :)

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 23.1.2006 16:51

Juu ei se esikammio lähde kesälläkään (+22 olisko ollu) ilman hehkuja. Palo sulake ja en saanu tilalle joten melkein sain sahailla akut tyhjäks ennenku lähti. Tosin jos sekunninkaan saat hehkua käytettyä kesällä niin heti ampuu tulille.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 23.1.2006 19:53

^ Eli suomessa ei saa talvella pysäköidä autoa muualle kuin pistorasian viereen (ja vieläpä oman sellaisen)? :)


ilmassa tuoksahtaa lievä näsäviisastelu? vai ei vaan meinaa ymmärrys riittää..

JET88
-
Viestit: 27
Liittynyt: 14.10.2005 9:45

ViestiKirjoittaja JET88 » 24.1.2006 11:02

aina ei voi parkkipaikkaa valita oman mielen mukaan; viime viikko oli aika ankara wanhukselle (jetta, 471tkm), mutta hyvä akku (74Ah) ja hyvät öljyt sekä toimivat hehkut takas startin joka aamu. Esikammiokonetta ei parane ilman hehkuja käynnistellä ja sitävarten ne hehkut on, että niitä käytetään. Mä olen käyttänyt kovimmilla keleillä kahden hehkutuksen taktiikkaa ja aina on lähtenut, eikä ole kansi halki. Vanhemmat automiehet kertoilivat, että PSA:n 1.9 esikammiokone oli tosi tarkka hehkuttamisen suhteen, kansi halki, jos "unohti" hehkutuksen. Oli muuten perjantaina aika show, kun velipoika räjäytti käyntiin viikon seisseen Chevyn 6.2D:n...kahden tunnin roikassa olon jälkeen lähti nöyrästi käyntiin eikä edes ylimääräisiä savutellut. Käyntiääni oli ensin sitä luokkaa, että heikkoihermoisimmat bensa-autokuskit olis laskeneet housuihinsa....

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.1.2006 11:06

^ Totaalisen OT: JET88 muutappa hivenen tota kalustolistaa, kun suotta venyttää tota sivupalkkia


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 105 vierailijaa