Muuttuvasiipinen ahdin bensakoneessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

Muuttuvasiipinen ahdin bensakoneessa

ViestiKirjoittaja sami_p » 7.1.2006 22:01

Dieseli-foorumi ehkä oikea paikka tälle kysymykselle:
Onko jollakulla kokemusta muuttuvasiipisen turbon asennuksesta ja käytöstä bensakoneessa? Kestääkö siivet alkuunkaan, ahistaako yläpäässä, onko moisessa mitään järkeä? Pakosarjallinen turbo (esim. 130hp 1.9 ja 140hp 2.0) kun menis aikalailla helposti sekä 8- että 16-venttiiliseen. Kiinnitys kanteen on tietääkseni sama, vai onko?
Kaikenlaisen informaation otan mielelläni vastaan :)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 7.1.2006 22:08

Hyvin vähän on kai semmosia rakenneltu, porssekin vasta protoilee:

http://www.germancarfans.com/news.cfm/n ... 051115.002

pösö 405 t16 oli vissiin jonkun sorttinen ratkasu, ja kenties jossakin japsissa, muuta ei nyt tule mieleen.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 7.1.2006 23:49

tuskinpa olis vw tehnyt 1.4L compressori+tbo konetta jos olisivat saaneet VNT toiminaan..

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 8.1.2006 12:25

Kaveri laitto 600cc 4WD mönkkäriin PD130 ahtimen. Toimi suht hyvin, mutta heräs hieman ylhäältä. Pienemmällä pakopesällä olis ollu varmaan parempi. No nyt on peli vaihdettu uuteen 800cc versioon ja sama ahdinpaketti menee kohta kiinni.

Tuo edellinen mönkkäri oli aikoinaan Tampereen Extreme messuilla näytösajossa, tosin silloin siinä oli sprintterin ahdin kiinni.

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 8.1.2006 12:30

joo jos jollain olis kokemusta asiasta olis ihan kiva...olis tossa kaverilla yks 1.9 tdi:N muuttavasiipinen menossa vaihtoon....1.8 16weehen meinasin sen työntää...jos siinä nyt sitten on mitään järkeä...?

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 8.1.2006 15:46

Lämpökuorma tekee bensakoneissa käytön vielä mahdottomaksi.. ahdin ns, sulaa... kehitteillä auton valmistajilla on sellainen vnt-ahdin joka kestää suurempia lämpöjä.. jostai artikkelista joku aika sit luin.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 8.1.2006 15:58

Täällä foorumillakin olevista 1,9TDI koneista on mitattu yli 1000 asteen pakolämpöjä VNT-ahtimen kanssa, joten lämpö ei ole syy miksei VNT-ahtimia toistaiseksi käytetä pentsiineissä. Syynä voi olla jokin aine joka kerääntyy siipiin ym.

Smartilta on tulossa/tullut VNT-ahtimella varustettu bensa. Tosin kyse on 800cc kääpiömoottorista.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 8.1.2006 21:28

PSA / BMW(mini) käyttää tulevissa 1.6 turbo koneissa ns. twinscroll-tyyppistä ahdinta, eroaako tuo sitten jotenkin VNT-ahtimesta, vai muuten vaan hieno nimi jo olemassa olevalle tekniikalle?

edit: joo pitäis ottaa selvää ennenku kirjottaa, eli kyseessä ainoastaan pakopuolen jako kahteen kanavaan turbolle virtauksen parantumiseksi = turbo reagoi nopeammin. ollut jo vissiin käytössä jonkin aikaa :-P

edit2: saa nähdä miten luotettavia pidemmällä aikavälillä tuollaiset 1.4 remmi/pakokaasuahdin yhdistelmät ovat. Lähinnä ahtopaineen ohjaus arveluttaa kun tuntuu VAG:lla riittävän ongelmia ihan perus 1.8t koneissakin.. :)
Viimeksi muokannut kojaak, 9.1.2006 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

turboquattro
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2003 20:29

ViestiKirjoittaja turboquattro » 9.1.2006 17:58

wanha ;-)

http://www.exploremaine.com/~yngwie/vnt.htm

ilmeisesti on ollut jotain ongelmia, koska autoja tehtiin 1200kpl VNT-ahtimella.

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 9.1.2006 21:26

En usko että pakolämmöt tosiaankaan ahdinta pensakoneessa sen nopeemmin sulattaa ku dieselissä. Mulla suli 4w cossu sierran ahdin hiluxissa eli tekisi mieli väittää että pensakoneen ahtimet ei kestä dieselin pakolämpöjä ;) eikä tarvitse isommallakaan ahtimella kovin pitkää polkaisua kaasupohjassa niin loppuu 1000 asteen mittarista lukemat. Eli luulisi matalaviritteisessä pensa koneessa kestävän, mihkään tehokkaaseen tuommoinen vnt ei sitten käykään ne kun on niin pieniä.

Puuhis
-
Viestit: 198
Liittynyt: 6.9.2003 21:08

ViestiKirjoittaja Puuhis » 9.1.2006 22:22

mihkään tehokkaaseen tuommoinen vnt ei sitten käykään ne kun on niin pieniä.
->
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=255745#255745

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 9.1.2006 22:26

No joo onhan niitä isojakin ainakin iveco taitaa käyttää kuormaautoissa, sei tosin taida olla johdinsiivillä vaan säätökaulus periaatteella.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 9.1.2006 23:13

Kyllä löytyy isojakin. Esim. omasta hyllystä 10kpl VNT-ahtimia (siis oikeilla johdesiivillä) väliin 400hv-800hv bensassa (300-600hv dieselissä). Riittää useimmille, ei kuitenkaan kaikille...

Yks noista pienistä on tulossa portteriin, joten isoille pojille leluja vielä myytävänä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 98 vierailijaa