Transporter -97 Tdi pa-lämmitin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

Transporter -97 Tdi pa-lämmitin

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 28.12.2005 11:51

Eli kyseessä vm -97 Transporter 2.5 Tdi, jossa (alkuperäis)asennettu polttoainelämmitin (ilmesesti Eber), joka toimii vain auton ollessa käynnissä, niin mistähän se mahtaa ottaa herätteen? Pitäs saada se napilla toimimaan.
En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta auto ollu ambulanssina ja korivalmistaja ollu Soini tms, ei kuitenkaan enää tee ambulansseja.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 28.12.2005 13:41

Tuosta herätteestä en osaa mitään sanoa mutta autoon on saatavana myös kellosarjaa, jolloin voit ajastaa lämmittimen toimimaan milloin haluat.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 28.12.2005 13:46

Niin on, ja hintaaki varmasti enemmän ku katkaisijalla :). Mutta lähinnä lämmittimen kestoa ajatellen, ettei se aina lähtis päälle ku auton starttaa ja pikku matkan ajaa. Niin ja vesipumppuhan tossa on omansa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 28.12.2005 14:57

Missä se vesipumppu sijaitsee?

Porttereissa on siinä alhaalla, heti syylärin takana vesipumppu joka ei käsittääkseni liity Eberiin. En osaa sanoa kierrättäisikö se vettä eberin läpi; en muista enää niitä letkutuksia. Eli mielestäni ainoa vaihtoehto ton alkuperäisasennuksen käyttöön on vain silloin kun moottorikin on käynnissä.


Se kellosarja sisältää ainakin: vesipumpun, releyksikön(ohjaa sisäpuhallinta ja vesipumppua) ja ajastimen.

Siinä vas. etuvalon takana, lähellä lokasuojan reunaa, pitäisi olla semmoinen 6-napainen liitin josta lähtee 2johtoa lämpökatkaisijalle(/anturille). Jos otat tämän liittimen auki, niin eberin ei pitäisi käynnistyä. -siihen voisi jonkun katkaisijan viritellä.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 28.12.2005 15:31

Tarkotin että kiertovesipumppu siinä lämmittimessä on jo. se jää hetkeksi päälle ku auton sammuttaa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 28.12.2005 17:46

Ettet silti vain tarkoita sitä lämmittimen paloilmapuhallinta jolla se jäähdyttelee itseään?


Joskus löysin netistä tämmöiset kytkennät sinne lämmittimen päähän:
1) +, 25a sulake
2) -, miinus
3) polttoainepumppu
4) polttoainepumppu
5) diagnoosijohto(?)
6) (+15) se lämpökatkaisija, eli herätevirta
7) (D+) lichtmaschine(?) eli laturi?, omassani ei ollut muistaakseni kytkettynä mihinkään.

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 29.12.2005 2:51


janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 29.12.2005 8:38

Lämpötila-anturi on oikealla puolella etupuskurin takana. Siinä sumuvalon paikan ja pohjapanssarin välimaastossa. Googlettamalla löytyy kytkentäkaavio katkaisijalle. Muistaakseni tarvi releitä ja vastuksia.

Ja kyllä siellä ajon jälkeen hyrisee eberin paloilmapuhallin vähän aikaa, mutta myös auton oma kiertovesipumppu (sähköinen) alavesiletkussa pyörii tarvittaessa. Molempien ääni kuuluu kyllä, kun on tarvittaessa päällä.

edit: http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html

tuolla on kaavio ohituskytkennästä. Selittäisikö joku mitä siinä pitää kytkeä ja miten? Mulle ei aivan auennu moinen kaavio.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 95 vierailijaa