1.9 TDI virityksen rajat?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

1.9 TDI virityksen rajat?

ViestiKirjoittaja TurboJ » 24.12.2005 1:37

Olen ajellut nyt jonkin aikaa ALH-Octavialla, ja tyytyväinen olen ollut. Siksi seuraavakin auto on varmaan VAG, ja nelos-Golfin 4-Motion TDI versio kiinnostaisi..
Houkuttaisi kumminkin tehdä siitä sitten myös NOPEA, ei ainoastaan nopea :)
Bensaturbossa oli n.270 heppaa 1300 kilolle, ja se alkoi jo juuri ja juuri tyydyttää suorituskyvyn suhteen. Asiaan:

Nämä kysymykset ovat nyt lähinnä potentiaalin kartoittamiseen, eli haluan tietää mikä ylipäänsä on mahdollista, en sitä mikä on järkevää :)

-Onko nelosgolffin nelivetomallia saanut muulla kuin pumpparidiiselillä?

-Saako riittävän suuria suuttimia oikeasti isoille tehoille, eli reippaasti yli 100 hv/litra?

-Perinteisellä syöttöpumppu+suuttimet dieseleillä saadaan parhaimmillaan 150 heppaa per litra ja jopa enemmän, onko mitään saumaa moiseen pumpparilla?

-Miten onnistuu VNT-ahtimen korvaaminen perinteisellä?

-Vielä jos joku tietäisi mitä 4-Motion voimansiirto kestää... Joka tapauksessahan tuollaisesta koneesta saadaan ainakin yli 500 Nm väännöt, eli kestää täytyy jos meinataan virittää...

Kiitos vastauksista!

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 24.12.2005 10:29

"-Onko nelosgolffin nelivetomallia saanut muulla kuin pumpparidiiselillä?"

On saanut, ainakin 90-hevosvoimaisella moottorilla.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 24.12.2005 20:25

.
Virityksen ainoa raja täällä kirjoittelevilla on likviditeetin määräämä.
Ne, joiden ei sitä tarvitse ottaa huomioon, eivät kyllä ole täällä kirjoittelemassakaan. :-)

Parhaan kuvan tehosta, tai tehottomuudesta saa, kun vertaa sitä tehoa per. suutin, tai sylinteri, ihan kummin vaan.
"parhailla" pumppareilla pääsee kait ~50hv/syl, kun taas sitten ei juuri kukaan ole näiilä suorasuihkareilla päässyt yli 60hv/syl.
Siinäpä ne rajat.
Kun sen yli pääset, niin voit sitten ruveta meitäkin mieluusti neuvomaan. :-)

Saatavissa olevien osien puute estää suurimpien tollojen kokeilut.
Esikammioisissa on tilanne vielä hiukan parempi.
Jos haluat paljon tehoa, joudut vaihtamaan merkkiä, tähtikeulaan.
Ero johtuu pienistä, mutta tärkeistä eroista toimintaperiaatteessa.

Mikäli sinulla on tuo autosi muuttuvasiipisellä ahtimella, niin siinäpä olisi jo oiva aihio harjoitteluun. Kohtalotovereita täällä on runsaasti.
Kimppatilauksia vähän joka aiheesta.

Puuhun noustaan tyvestä.
Kun toiminta selviää, niin sitten jatketaan ateenpäin.
Suunnilleen niin se menee.
Täällä on paljon kirjoiteltu aiheesta, ja kun moottorin toiminta kunnolla selviää, niin saa kirjoittelustakin paremmin irti.
Tämä sitten ei ole tarkoitettu loukkaukseksi, vaan paras neuvo on, että ensin kun tarkasti tutustuu aiheeseen, niin sitten osaa jo itsekkin tehdä tarvittavat johtopäätökset, ilman muiden apuakin.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 24.12.2005 23:07

Kiitos vastauksesta!

Tuossa tulikin infoa jo suurimpaan osaan mitä kaipailin....

Eli sitlä näyttäisi että mitään mittavaa viritystä ei taida kannattaa tehdäkään jos kyseessä on suorasuihku- tai PD-diesel; jos kerran ei suuttimia ole olemassa isommille tehoille kuin 50-60 hv/suutin, niin eipä siinä sitten ole tarvetta osia muutenkaan paljoa vaihtaa (200 hv varten riittänee isompi cooleri, ahdin ja avarampi pakoputkisto softan modauksen ohella).

Hitto, että esikammiopojat saavat kaiken kivan :( Olisi se hauskaa jos näihin modernimpiinkin vehkeisiin saisi jostain voimaa... Noloa on kun Suomessa on olemassa päälle 200-heppaisia 1.6 TD -Volsuja, ettei PD:stä saa edes sen vertaa.

Mersuun en enää vaihda, on riittävästi kokemuksia niistä dieseleistä ja ei autoissa sinällään vikaa ole, imago vain ei oikein istu meikäläiselle.

Mutta asiaan:

Jos kerran n. 200 hv ja 500Nm on ne rajat mitä PD:stä nykyään pystyy ottamaan, niin millaiseen suorituskykyyn näillä arvoilla on päästy? Olen lukenut tätäkin foorumia sen verran että tiedän täältä löytyvän moisia pelejä.

Jos vaikka onnistuisin tyytymään siihen mitä paukkuja näistä oikeasti saa :)

Kiitokset taas...

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 24.12.2005 23:38

Noita pumppusuuttimiahan ei käytännössä ole isompia mistään saatavilla, mutta näihin jakajapumpullisiin ei-PD-vehkeisiinhän noita Race-suuttimia on laiteltu. Tältäkin foorumilta löytyy useampi kaveri joiden autossa noita on, onko kyseisillä henkilöillä havaintoa minkälaisilla suuttimien aukioloajoilla huipputehoilla mennään ja onko vielä varaa suuttimien puolesta lisätä syöttöjä?

Käsittääkseni jakajapumpullisista tdi-koneista on 220 hevosen tehoja kuitenkin saatu ulos ja 60hv/suutin tekisi 240hv. Jotain puhetta täällä on ollut myös kannen porttaamisesta ja nokka-akselin vaihdosta, joihin tosin ilmeisesti ei kovin moni ole vielä mennyt moottoria virittäessään.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 25.12.2005 0:08

.
Ei se teho niihin esikammioisiinkaan ihan tietämättä tule.
Toiset tekee, mitä haluaa, toiset, mitä osaa.

En minä tarkoittanut, ettei enempää tehoa saisi, vaan että tällä hetkellä ollaan kait tuossa välissä.
Kuulemma joku koti-isäkin savonmaalla koettaa, kunhan velvollisuuksiltaan ehtii, niin sitä ylittää......
60hv/syl on jo kyllä hyvä määrä diiselissä. Siis erittäin hyvä.
Suomen mittakaavassa.
Tokkopa nuo muuallakaan sen suurempia tehoja ulos saavat.

Nestepäätä vaan tilaukseen ja suuttimet, siitä se alkaa. Kytkin loppuu heti. Sekä riittävän suuri ahdin.
Ahtimessa on määräävä se pakopuolen avaruus, yleensä yritetään pärjätä aivan liian pienellä ahtimella.
Moottoriin saatava ilman määrä sitten ratkaisee, paljonko polttoainetta saadaan poltettua kunnolla. -> samalla tehon.

Suorasuihkarin punainen lanka on, että mahdollisimman paljon polttoainetta mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Jos ruiskautusaika pysyy lyhyenä, niin sitten saa ulosmitattua vähän lisää kierroksiakin.

Volkkarin pakosarjasta on sitten helppo mitata pakopaineet ja lämmöt. Ne on tärkeitä moottorin kestolle, kannattaa laittaa.

Vääntöjä tulee liikaa.
Niiden rajoittamiseen moottorin ja voimansiirron kestävälle tasolle tarvitaan jonkun ohjelmoijan apua.

Homman pitäisi kyllä selvitä, kun katselet esim. Trompin, tai TDIfreakin postauksia aiheesta.
Tosin.
Taitaa niitä olla nyt jo kyllä "uudempiakin" pelle pelottomia. :-)
Hakua vaan peliin.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 25.12.2005 1:41

Kiitosta vaan taas!

Turbomoottorin virittämisen perustoimenpiteet ovat kyllä hallussa, kun no tullut muutamia moisia rakennettua, mutta näihin kyseisiin diesel-vehkeisiin tarvitsen tosiaan vähän spesiaalitietoa.

Onko Neloskoppaa saanut enää jakajapumpulla lainkaan (ja huom. nelivetovaatimus)? Tai perus TDI ilman pumppusuuttimia olisi kai sekin pumpparia parempi aihio kun huipputehoa haetaan... Ja sitäpaitsi aihio olisi halvempi ostaa, eikä kalliimman TDI:n "paremmista" osista olisi järkeä ekstraa maksaakaan koska kaikki menisi kuitenkin vaihtoon.

Meinasin että olisi tehnyt oikein viimoisen päälle, että vastaisi edes jollain lailla tuota viimeistä bensaturboprojektia. Eli laittoon tulisi ainakin kannen porttaus, uusi imupuoli, iso ahdin erillisellä hukkiksella, peltisarja ja tupla-DP sekä avara loppupää kisakatteineen, iso cooleri ja ahtoputkisto, iso painekotelo ja siihen päälle sitten ne polttoainepuolen muutokset, sekä luonnollisesti järeä kytkin jne.

Koitan selvitellä millä konevaihtoehdolla se Golf IV 4Motion Diesel kannattaisi hankkia että olisi sitten oikeasti paras viripotentiaali... Tietty se väännölläkin liikkuu, mutta 200 hv kuulostaa kyllä vähältä 1500 kg autoon.

Syöttöpumpulliseen vehkeeseenhän saa voimaa isolla puhaltimella ja mynäpumpulla (pohjat taitaa olla reilut 80 heppaa per sylinteri) , mutta milläs näitä modernimpia sitten... Toki 240 hv + vastaava vääntö (60 hv per sylinteri) alkaa jo liikuttaa painavaakin autoa.

-Onko 90 hv TDI siis noista ainoa variaatio jossa käytetään ns. normaalia suoraruiskutusta?


Sorry jos tämä kaikki kuulostaa mielenvikaiselta pohdiskelulta, mutta ihan vakavissani tässä koitan punnita saisiko tuollaisesta Golfista sopivan aihion, että voisi harrastaa käyttöautolla. Meikä on yleensä tehnyt muutenkin kaikki viritykset vähän rankemman kautta, eli täytyy olla virivaraa :) Ja olen siis oikeasti sitä mieltä että se teho on tarpeen...

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 25.12.2005 10:52

Kyllä se 90hv versio on varmaan paras lähtökohta rakentaminen aloittaa jos nelivetomallia haluaa. Niitä saa varmaan halvimmallakin ja vaikka sitä olisi saanutkin esim 110hv versiona niin samat muutokset joutuu tekemään joka tapauksessa kun virittämään alkaa. Samat sisuskaluthan niissä on kuitenkin.

Pumppariversiot unohtaisin heti alkuun koska jakajapumpullisesta saa vähän helpommin ja vähän enemmän tehoja irti.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 25.12.2005 11:41

Vakio kannella..
http://www.racingtdi.com/engine.htm

mulla ei oo ku suuttimet, takapönttö ja "avarrettu" imupuoli vakio suodattimella (mittaus tehty ennen 11mm nestepäätä).


ei voi kyllä oikein verrata bensavehkeisiin, kun mullakin on käytännössä koko vaihtovälillä 140hp.
Esim työkaverin Bimmeri ei pärjää ollenkaan vaikka siinä on 190hp ja painaa täsmälleen saman.
kokeiltiin muutama veto 0-100 sekä yksi 80-200 ja aina sai saksan seisojaa katsella taustapeilistä.

kellottelin skodallani myöhemmin 11mm nesteppään kanssa 0-96km/h 8.13sek. tosin ongelmana on ettei ykkösellä voi laittaa kaasua pohjaan ja kakkosellekkin vaihdettaessa joutuu ottamaan kaasun kokonaan pois kun alkaa sutimaan ( Ei voi tehdä VOIMA vaihtoja =)) niistähän laatikko kiittää.

Voin kyllä uskoa että race520+12mm+VNT22+portattu kansi, niin kyllä laukkaa.

ps. mulla haukkaa soppaa:
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=7858
Viimeksi muokannut 68Corvette, 12.4.2007 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 25.12.2005 12:32

Joo, ei kannata antaa noiden max. heppalukujen hämätä. Oma tiisseli S60 (Volvo) pesee samanlaisen T5 Volvon (250hv) mennen tullen, eikä max. voimaa ole kuin 220hv. Homman taika on tasaisuus: omassa yli 215hv koko vaihdevälin.

Omassa lisävoima kannesta kiinni. Palikat riittää noin 250hv, mutta täytys kansi portata, kun virtaa näemmä vakiona surkeasti. Sääli että toinen projekti vie kaiken ajan tälläerää, eikä pakun paripäivää sitten sattunut pieni tulipalo ainakaan auta asiaa.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 25.12.2005 15:19

68Corvette, mikä ahdin sulla on? Onko ohjelma vakio?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 25.12.2005 19:21

Jep, tottahan se että teho ei ole määräävä tekijä, mutta vääntö on taas suorassa suhteessa tehoon... Ja sikäli bensaturboa ja turbodieseliä minusta voi nykyään ihan sujuvasti verrata, että vääntö on yhtä viritetyissä turboautoissa yleensä samaa luokkaa riippumatta palaako bensa vai nafta; maksimiteho on tietenkin dieselissä pienempi kun kierroksia on vähemmän. Mutta tämän vuoksi maksimiteholla on parasta suorituskykyä haettaessa TDI:ssä merkitystä: Vääntöähän riittää, mutta jos maksimiteho on korkea (maksimiteho esiintyy vrt. korkeilla kierroksilla) se tarkoittaa että vääntöäkin riittää kierroksilla, eikä vain sellaista usein tyypillistä vääntöpiikkiä keskialueella. Kaikkiaankin puhun siis turbovehkeistä, minusta ylipäänsä vaparilla ei oikein tee mitään jos suorituskyvystä on puhe, ellei ole sitten tosi iso kone... (ei herneitä nenuun, vain oma mielipiteeni)

Vertaan tuohon vahnaan bensaturboon siksi, että minusta paljon sen laiskempi ei auto saisi olla. Ongelmanahan on tottuminen - kun kerran potkuun tottuu, niin ei siitä halua luopua. Diesel on vaan niin kaiken kaikkiaan järkevä ratkaisu, että siksi haeskelen voimaratkaisuita dieseliin.

Se bensaturbo kiihtyi 100-200 km/h karvan alle 13 sekuntia, jos edes lähelle pääsisi Golfilla, niin tyytyväinen olisin.

Mitäs harrastajat osaatte kertoa muuten Haldex-nelivedon komponenttien kestosta? Siis vetarit, nivelet, perät ja itse haldex-kytkin?

Entäpä onko 90-heppaisessakin 4Motionissa tuo 6-lovinen laatikko? Ja jos ei ole, onko mitenkin vaikeaa 5-lovisen perävälitystä harventaa? Entäs saako jostain valmiina ratkaisuna kestävämpää kytkintä vai pitääkö tuossa alkaa rakentamaan palapeliä?


Kiitoksia kovasti kaikille! On hauskaa nähdä ettei täällä heti aleta haukkua kun jollain on "hulluja" ideoita, vaan tuetaan innostusta kuten pitääkin. Asiallinen foorumi, asiallisia ihmisiä!

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 25.12.2005 20:21

onkohan tossa ihan perinteistä TDI tekniikkaa.. =)
http://www.audi.com/audi/com/en1/experi ... t/r10.html

118hp / litra.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 25.12.2005 20:56

onkohan tossa ihan perinteistä TDI tekniikkaa.. =)
http://www.audi.com/audi/com/en1/experi ... t/r10.html

118hp / litra.






On.

Common rail, 1600 bar.
teho ~54hv/suutin
Vääntö ~92nm/suutin
Ahdot ~2kg
Paras teho 3000rpm-5000rpm.

Markonkin skodillac pystyy tuohon, kunhan siihen riittävän suuren ahtimen vaihtaa.
Kipin kapin ahdinkauppaan... :-)
Ohjelmapuoli kuntoon, ja se on siinä.
Auringonlaskua kohti vaan.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 25.12.2005 21:01

KAnnattaa muuten valita jo hyvissä ajoin alkaako koneeseen laittamaan suurta hukkista vai juuttuvasiipistä ahdinta. AGR koneeseen hukkisksen asentaminen on helppo juttu mutta VNT vehkeiden kanssa joutuu vähän jo säätämään. Yleensä nuo 4motion 90hp golffit taitaa ollakkin tuolla AGR koneella...

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 25.12.2005 21:35

Meinasin pitäytyä kiinteässä turbiinissa ihan varmuuden vuoksi, että sitten kestää kovaa käyttöä ja lämpöä paremmin jos ja kun sattuu matkan varrella odottamattomia asioita :)

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 26.12.2005 0:35

Tuon Audin litrateho ei ole kovin kummoinen, mutta sen kait pitää myös kestää + olla taloudellinen.

Itse olen vannoutunut VNT-ahtimien puolestapuhuja, siis kunnes joku paremman esittää. Se on tuo tiisselin kapea kierrosalue ja kylmemmät pakokaasulämmöt + suurempi ilmantarve, mikä pakottaa kompromisseihin bensavehkeisiin nähden.

Tavallisella ahtimella voit saada kovat huippulukemat, mutta kärsit taatusti alarekisterissä. Edes kuulalaakeriahdin ei pärjää VNT:lle. Omaa kokemusta on myös noista konventionaalisista mutkista, mutta eipä ole toistaiseksi tarvetta niihin takas siirtyä. Hyvin säädetty VNT on kyllä makee vekotin. Ainakin tällänen mukavuudenhaluinen kermaperse osaa sitä arvostaa.

OK, VNT on epäluotettava, mutta entä sitten. Rikkoutuneen tilalle vaihdetaan toimiva, mikäli tarvetta esiintyy. Väittäisin että muut asiat rikkoutuvat helpommin kuin oikeinmitoitettu VNT-ahdin. Autosi voi vaikka syttyä tuleen ;).

Itse vaihdan seuraavassa päivityksessä isompaan, tai järkyttävän isoon VNT:hen. Jälkimmäisessä on vikana suuri fyysinen koko, painokin on 20kg luokkaa. Saattaa olla ettei mahdu mitenkään portterin ahtaan pellin alle.

Kaveri pisti tossa just PD130 VNT-ahtimen mönkijäänsä (bensa). Hyvin pelittää toistaiseksi.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 26.12.2005 0:58

samalla litrateholla trasportterissa olis 295hp.

ei kait ton vnt:n kanssa tule ongelmia kun muistaa välillä antaa sille kunnolla lämpöä / polttaa karsta pois =)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 26.12.2005 2:44

OK, hyviä pointteja VNT:n puolesta :) Bensamenneisyyteni varmaan myrkyttää asenteitani ko. tekniikkaa kohtaan. Saattaisi olla siis ihan toimiva ratkaisu, jos löytyisi moinen tarpeeksi avaralla turbiinilla ettei tarvitse pakosarjaa punaisena hehkuttaa, siinähän teho hukkuu vastapaineeseen äkkiä. Juu, saishan VNT:llä senkin edun, ettei tarvitsisi tuplaa downpipeä kuten irtohukkiksella...

Jaahas, iso VNT ja peltisarja - siinä olisi varmaan melko ihanteellinen ratkaisu; paras mahdollinen vetoalue ja silti virtauskapasiteettia... Kun vielä joku kertoisi mikä VNT-ahdintyyppi riittäisi tuollaisiin 240hv / 500+ Nm vaativiin virtauksiin vielä hyvällä hyötysuhteella, niin hyvä :) Eiköhän niillä sitten saataisikin jo järjestettyä iso ongelma voimansiirrolle! (Ja taas kiiltäisi ilosta virittäjän silmät kun huomaisi jo kolmannen kytkinlevyn palaneen peiliksi samalla lapinreissulla)

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 26.12.2005 11:04

Niinpä. Tuo 295 menee rikki seuraavassa kokoonpanossa, näin ainakin uskon. Lisäksi väännöt tulevat järkyttävästi liian suuriksi, joten rajoittaminen alarekisterissä pakollista. Kannen virtaus mielestäni ainoa kompastuskivi. Toivottavasti vaihteisto kestää, nykyiselläänkin pitää melkoisia pamauksia voimavaihdoissa.

Eiköhän Friikinkin projektikone tule nauramaan noille litratehoille :).

GT22 (VAG V6 TDI), GT23 (MB 320CDI) riittävät mainiosti. Toistaiseksi paras kohdalle osunut VNT on parhaillaan tuossa emännän Volvossa kiinni, eli GT20 (Volvon orkkis), johon LDS Turbo tehnyt sisuskalut 3,0TDI Audin ahtimesta. 1,7 kilossa pakopaineet 1,5 kiloo, joten yli kahdenkilon ahdot vielä sopivia.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 26.12.2005 13:19

.
Friikin "projektimoottori" toimii nyt biopolttoaineella.
Litratehot mitataan puurokattiloina, ja päästöjä rajoitellaan "pampers", nimisellä "hiukkassuodattimella". heh,heh :-)


Oletkos valonviejä nyt varma, että volvon tehonnousua rajoitaa nimenomaan kannen ilmankierto.
Mutua:
Jos kannen virtauskyky nyt rajoittaa läpi virtaavan ilman määrän (=tehon määrän) tietylle tasolle, niin miksi tehokäyrä lähtee laskuun ?
Nyt suurimman saavutetun tehon määrä on kyllä linjassa samanaikaisen, teoreettisen ilman määrän kanssa, mutta kun kierrokset lisääntyy, niin eihän ilman määrä lähde laskuun, mikäli vaan ahtimessa potkua riittää.
Minulla itselläni on autossa nyt sellainen tilanne. Tehokäyrä jatkuu tasaisena 4400rpm asti, kun suuttimet eivät ahdista, vaan suurimman tehon määrää käytettävissä olevan ilman määrä. Tehokäyrä kääntyy alas, vasta kun ohjelma rupeaa rajoittamaan syöttöä.
Luulisimpa, että tehon nousun esteenä on pikemminkin kelvottomat suuttimet.
Suuttimien läpäisykyky ja käytetty ruiskutusaika on tietty tärkeitä, mutta polttoaine täytyisi myös saada palamaan kunnolla, eli esim suihkun muoto, tai joku muu syykin voisi olla esteenä.
Vaihda nyt jo meseen, hyvä mies. :-)
.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 26.12.2005 16:16

Tuikku on sitten hassu noitten Norsujensa kanssa :D

Tuo oli Karalan kommentti autostani. Sanoi että suuttimet ja ahdin riittäisivät paljon pidemmälle, ainakin tuohon 250hv asti.

Itseasiassa minun voimakäyrä jää vaakaan ja huipputeho tulee jo 3200rpm alkaen. Toki palamisen heikkeneminen vaikuttaa inan isoilla kierroksilla aina (suoraruiskuissa varsinkin), joten ei se nyt ihan vaakaan voi jäädäkkään, muutenhan näitä saisi kierrättää kymppitonniin asti :)

Kannen virtaukseen vaikuttaa tietysti myös nokat ja saattaapi olla melko miedot nokat tuossa. Sääli ettei tuohon nyt ole aikaa. Jää totisesti harmittamaan, mikäli seuraava omistaja ei ole yhtä hullu...

JTM
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.2.2005 10:08

ViestiKirjoittaja JTM » 4.1.2006 10:48

eikös vasta ollut joku linkki jossa oli pumpparikoneinen 1.9 ja otettu vajaa 240hv ja yli 500nm väännöt. eikös tommonen pitäs suht pikkumuutoksilla onnistua niinku koneen puolesta? hybridiahdinta, iso cuuleri, putkea ja ohjelma? kytkin tosin ei taida enää sit kestää... =)

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 4.1.2006 18:07

Tollaset yli 500Nm väännöt eivät ole mitenkään ihmeellisiä. Se että pelit kestää tuon on :'(

Tollaset litratehot on toki kunnioitettavia, mutta jakajapumpullisissa noihin tehoihin on päästy täällä Suomessakin jo par vuotta sitten. Mielestäni tosiseppä ottaa tämänhetken tietämyksellä kolmesataa tuollasesta koneesta. Kova hinta tulee seurannaiskuluina: kytkin, laatikko, vetarit, alakerran vahvistaminen, alustan puslat, ym.

Pumppareissa tuo ruuan saanti on selvä kompastuskivi. Isoja pumppusuuttimia kun ei ole toistaiseksi saatavana. Lisäksi vakiokansien virtauskyky on /C:stä.

JTM
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.2.2005 10:08

ViestiKirjoittaja JTM » 4.1.2006 18:20

noissa ei tainnut olla sitä 6-lovista laatikkoa (90 hv malli ) mihinkään tarjolla ? olikos se niin jotta kuitenkin kävis kiinni esim. tommoseen 4motion golffiin ? ja jos ei niin mitäs kestää toi 5v laatikko ? kannattaako sitä harkitakkaan jos meinaa noita yli 200/500 tehoja ?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 5.1.2006 17:54

Jos sitä vääntöä nyt tarvii olla se 500Nm, niin sen etuveto 5v lootan voit unohtaa. 6v lootaa sanotaan kestävämmäksi, mutta tuosta 4motionista en tiedä mitään.

Käyttömukavuuteen golffin kokoluokkaan riittää 400Nm mainiosti. Tällöin seurannaiskulut huomattavasti pienemmät. Tehot kun saa vaan tonne 220-240 haarukkaan :)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 9.1.2006 9:08

Eli 400 Nm onnistuu ongelmitta vakiolaatikollakin?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 9.1.2006 9:34

Kyllä ainakin toistaiseksi tuo 4Motionin 02m laatikko on kestänyt ~400nm, mutta samanlainen se näyttäisi olevan päällepäin kuin tuo etuveedeenkin.
Ainakin tavattujen 4Motioneiden laatikot ovat välityksiltään tiuhempia kuin etuvetoisten. Eli käytännössä 4Motionin 4-vaihde (Golf)on yhtä pitkä kuin etuwd:n (Golf,Ibiza,Leon) 3-vaihde. Ja 4Motionissa pääsevät vetokepit melkovarmasti helpommalla, toki "sutimattomuus" tekee kivan väännön/murron voimansiirrolle.
Yhdestä projektista on myös katkennut toinen etuvetokeppi.. Tuoata 500nm:stä päästään toivottavasti kokeilemaan reilun kuukauden sisällä;)

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 9.1.2006 14:10

Viidensadan väännöillä 5v-loota kesti hieman alle päivän...

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 9.1.2006 15:16

192hv/492Nm 5-vaihteinen sintterikytkimellä kestänyt 1/2 vuotta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 125 vierailijaa