Kestääkö 020 laatikko piristetyn koneen jatkona?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Proffa
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 23:42

Kestääkö 020 laatikko piristetyn koneen jatkona?

ViestiKirjoittaja Proffa » 18.12.2005 20:01

Onko kokemuksia, multa hajos 307000 ajettu loota. Kysyn tätä Diesel Power-puolella siksi, että omassa motissa on n. 200 Nm ja olis kiva tietää onko muilla ollut samoja ongelmia? Lisäyshän on n. kolmannes vakiolukemaan.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.12.2005 11:48

Äkkiseltään tuntuisi että ei ainakaan vääntöjen takia ole hajonnut. 200nm turbodieselistä ei ole paljoa. Repivä käyttö hajottaa varmasti pienemmilläkin väännöillä, käyttötapa ratkaisee aika paljon.
Mikä sieltä hajosi?

Proffa
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 23:42

ViestiKirjoittaja Proffa » 19.12.2005 20:01

Viitosen rattaista hampaat menneet, luultavasti paloja päässyt myös muitten rattaitten väliin, täytyy tutkia tarkemmin kunhan ehdin.

En nyt tiedä onko käyttö ollut erityisen repivää. Sen kyllä myönnän ettei minun takanani tartte kiroilla liikennevaloissa muuta kuin että "kui se lähti noin äkkiä?" kun olen yleensä jo yli risteyksen kun muut saavat vasta auton liikkeelle...

Viimeisin säätötoimenpide (ahtopainekaran jousen löysennys ja perussyötön pudotus sekä vanha viilattu kara) muutti auton luonnetta niin kivaksi, että ajelen nykyään viitosella käytännössä aina kuudestakympistä lähtien. Sitkeys 60-120 vitosella alle 20 sekuntia, joka on parempi arvo kuin 2001 Mainio.Netin testissä 66 kW/210 Nm Golfilla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.12.2005 20:07

Kai sulla oli öljyä tarpeeks? Eikös toi vitonen oo se joka ensiks hajoo ilman öljyä?

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 20.12.2005 12:46

Minustakin tuntuu että vedättäminen just särkee laatikoita vaikka kyseisessä tapauksessa vääntöä ei tolkuttomasti olekkaan. Itsellänikin on tuo 66kw golf ja evryllä piristettynä, enkä kyllä mielelläni vedätä kaupungissa koskaan 5. vaihteella. Ei siellä varmaankaan kovin hyvin öljy kierrä vielä noilla kierroksilla.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 20.12.2005 14:03

niin ja sanoohan ne jotku viisaat että ei painavaa kärryäkään kannatta vitosella vetää.tyhjää kärryä(traileri)kiskotan kyllä vitosella mutta kun auto on kyydissä, niin nelonen on suurin käyttämäni vaihde. parit,kolmet...kymmenet henkilöauton laatikon oon kuulluu porsivan juuri tuon vitosella vetämisen vuoksi...

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 20.12.2005 15:03

Itse en kyllä noin pienistä vauhdeista isolla vaihteella vedättäs. Ei se nyt niin vaikeaa ole joskus sitä vaihdekeppiä liikuttaa...

Proffa
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 23:42

ViestiKirjoittaja Proffa » 20.12.2005 22:24

No en minäkään nyt aina sentään vitosella noin alhaalta vedätä. Jos jonossa 60 tai yli rajoitusalueella on vähän haitariliikettä ja ajetaan 60-80 niin silloin en jaksa välillä vaihdella turhia. Jos nopeus putoaa alle 60 niin silloin alan kyllä pudotella pienempää... Ja normaalisti (lue: reippaasti) kiihdyttäessäni vaihdan vitoselle 80-120 välissä, riippuu mikä rajoitus on kyseessä ja kui kova kiirus...

Viitosen rattaitten leikkauspintojen perusteella kyseessä on tässä tapauksessa ennemminkin väsymismurtuma, kuin laakerin pettäminen. Eikös ko. laakerin pettäminen aiheuttaisi sen, että ratas menisi pois linjastaan, jolloin hampaat menisivät vastakkain? Ja siinä tapauksessahan laatikossa olisi kai hammasmurskaa, eikä käytännössä kokonaisina irronneita hampaita. En ole kylläkään jaksanut vielä ruveta repimään rattaita pois paikaltaan, mutta klappia ei minun mielestäni sormituntumalta tunnu olevan.

Tietääkös joku kokemuksen perusteella viisaampi onko ko. oletus oikein?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 91 vierailijaa