mitäs teillä on vaikuttanut talvilaatu kulutukseen / tehoon?
skodassa olen tuntevinani pienen eron kesälaadun hyväksi takapuolessa ja ~2dl/100km.
neste tosin sanoo ~3%.. se olisi ~1dl.
http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=1
tosin pienemmät kaarrenopeudet voivat lisätä kulutusta helposti desillä.
kesä / talvi tehoerot?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Kaikki erot ei välttämättä johdu pelkästään talvidieselistä, ilmahan on talvella myös luonnollisesti kylmempää, joten imuilmakin on kylmempää ja välijäähdyttimen läpikin virtaa kylmempää ilmaa eli moottoriin menee samassa tilavuudessa suurempi ainemäärä ilmaa joten polttoainettakin voidaan polttaa enemmän, mutta dieseleissähän ei tarvitse syöttää lisää kun yli-ilmamäärällä mennään joka tapauksessa aina.
Kylmänä käynnistettäessä pieni osa polttoaineesta tiivistyy sylinterinseinämiin eikä pala ihan niin tehokkaasti kuin pienenä pisarana. Dieselmaailmassa kuitenkin huomattavasti vähäisemmässä määrin kuin bensamoottorissa, koska ruiskutuspaine on moninkerroin suurempi ja pisarakoko vastaavasti pienempi.
Talvirenkaalla on myös suurempi vierinvastus mikäli vertaillaan samankokoista kesä- ja talvikumia.
Itse en ole varsinaisia eroja vielä havainnut, samaan tahtiin 4,5-4.8l / 100km sitä menee talvellakin, ainakin tähän asti mennyt. Tosin kesälläkin on ollut tapana pitää matkavauhtina 90 km/h, talvella päästellään suunnilleen samaa satasen alueella, muualla rajotusten mukaan.
Kylmänä käynnistettäessä pieni osa polttoaineesta tiivistyy sylinterinseinämiin eikä pala ihan niin tehokkaasti kuin pienenä pisarana. Dieselmaailmassa kuitenkin huomattavasti vähäisemmässä määrin kuin bensamoottorissa, koska ruiskutuspaine on moninkerroin suurempi ja pisarakoko vastaavasti pienempi.
Talvirenkaalla on myös suurempi vierinvastus mikäli vertaillaan samankokoista kesä- ja talvikumia.
Itse en ole varsinaisia eroja vielä havainnut, samaan tahtiin 4,5-4.8l / 100km sitä menee talvellakin, ainakin tähän asti mennyt. Tosin kesälläkin on ollut tapana pitää matkavauhtina 90 km/h, talvella päästellään suunnilleen samaa satasen alueella, muualla rajotusten mukaan.
kyllä se enemmän on kun 1 dl.....luin aikoinaan jonkun tutkimuksen ja jossain 2 dl paremmalla puolella se oli. ja loppu lisäys sitten muista tekijöistä.....ex cordobassa ero n. 0,5l/100 km, ja samat kitkat alla. pienempi talvi- nopeus ja silti kulutus vaan sen puoli litraa pomppasi....heti kun talvinaftaa tankkasi....
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla on TDIfreakin kanssa samanmoisia heittoja eli 0.5l ja jopa enemmän on heittoa ihan matka-ajossa talvi/kesäpyörillä ja naftan laadusta ei ole
muuta kun mutu että enemmän menee talvirojua.
Edit:Eli talvipyörillä menee enemmän ja kulutus siis nyt 6.5~7l matka-ajossa, päivittäin x 2, josta n.60km motaria,20km normi asfalttia ja loput helsingin ruuhkissa keikkuessa 15km.
muuta kun mutu että enemmän menee talvirojua.
Edit:Eli talvipyörillä menee enemmän ja kulutus siis nyt 6.5~7l matka-ajossa, päivittäin x 2, josta n.60km motaria,20km normi asfalttia ja loput helsingin ruuhkissa keikkuessa 15km.
Viimeksi muokannut LTR, 30.11.2005 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
mulla on kesärenkaina 195 michelin energyt ja talvirenkaina "jotkut" nastamalliset ja saman leveyksiset.
työmatkalla muuttui noin 10km matkalla 100=>80kmh ja loput 60km pysyi samana 100/80kmh kuin kesälläkin.
tosin samaan syssyyn vaihtui 10mm=>11mm, siksi kyselinkin kun ajattelin hurjan 2dl kulutuksen nousun (4.2=>4.4) ensin johtuvan tuosta nestepäästä.
työmatkalla muuttui noin 10km matkalla 100=>80kmh ja loput 60km pysyi samana 100/80kmh kuin kesälläkin.
tosin samaan syssyyn vaihtui 10mm=>11mm, siksi kyselinkin kun ajattelin hurjan 2dl kulutuksen nousun (4.2=>4.4) ensin johtuvan tuosta nestepäästä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa