kesä / talvi tehoerot?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

kesä / talvi tehoerot?

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 29.11.2005 20:22

mitäs teillä on vaikuttanut talvilaatu kulutukseen / tehoon?
skodassa olen tuntevinani pienen eron kesälaadun hyväksi takapuolessa ja ~2dl/100km.

neste tosin sanoo ~3%.. se olisi ~1dl.
http://www.neste.fi/binary.asp?page=355 ... &version=1

tosin pienemmät kaarrenopeudet voivat lisätä kulutusta helposti desillä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 29.11.2005 20:31

Kaikki erot ei välttämättä johdu pelkästään talvidieselistä, ilmahan on talvella myös luonnollisesti kylmempää, joten imuilmakin on kylmempää ja välijäähdyttimen läpikin virtaa kylmempää ilmaa eli moottoriin menee samassa tilavuudessa suurempi ainemäärä ilmaa joten polttoainettakin voidaan polttaa enemmän, mutta dieseleissähän ei tarvitse syöttää lisää kun yli-ilmamäärällä mennään joka tapauksessa aina.

Kylmänä käynnistettäessä pieni osa polttoaineesta tiivistyy sylinterinseinämiin eikä pala ihan niin tehokkaasti kuin pienenä pisarana. Dieselmaailmassa kuitenkin huomattavasti vähäisemmässä määrin kuin bensamoottorissa, koska ruiskutuspaine on moninkerroin suurempi ja pisarakoko vastaavasti pienempi.

Talvirenkaalla on myös suurempi vierinvastus mikäli vertaillaan samankokoista kesä- ja talvikumia.

Itse en ole varsinaisia eroja vielä havainnut, samaan tahtiin 4,5-4.8l / 100km sitä menee talvellakin, ainakin tähän asti mennyt. Tosin kesälläkin on ollut tapana pitää matkavauhtina 90 km/h, talvella päästellään suunnilleen samaa satasen alueella, muualla rajotusten mukaan.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 29.11.2005 22:10

kyllä se enemmän on kun 1 dl.....luin aikoinaan jonkun tutkimuksen ja jossain 2 dl paremmalla puolella se oli. ja loppu lisäys sitten muista tekijöistä.....ex cordobassa ero n. 0,5l/100 km, ja samat kitkat alla. pienempi talvi- nopeus ja silti kulutus vaan sen puoli litraa pomppasi....heti kun talvinaftaa tankkasi....

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.11.2005 22:16

Säilyyköhän Diesel pitkään jos jotain kiinnostaisi tehdä kesällä sama vertailu vaikkapa sadalla litralla polttoainetta?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.11.2005 22:34

Ero 205/55-16V Bridgestone Turanza kesärenkaiden ja ja 195/65-15 Hakka Rsi kitkojen välillä oli noin 0,5 litraa/100km samalla polttoaineella! Talvinafta näyttäisi jonkin verran tasoittavan eroa mutta ei noin paljoa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 29.11.2005 22:54

Mulla on TDIfreakin kanssa samanmoisia heittoja eli 0.5l ja jopa enemmän on heittoa ihan matka-ajossa talvi/kesäpyörillä ja naftan laadusta ei ole
muuta kun mutu että enemmän menee talvirojua.

Edit:Eli talvipyörillä menee enemmän ja kulutus siis nyt 6.5~7l matka-ajossa, päivittäin x 2, josta n.60km motaria,20km normi asfalttia ja loput helsingin ruuhkissa keikkuessa 15km.
Viimeksi muokannut LTR, 30.11.2005 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.11.2005 23:33

Selvennyksenä se että kesärilloilla menee enemmän. :O
Ja vielä se että kuivalla tiellä kitkat rullaa mielettömän hyvin, mutta sateisella kelillä alkaa selvästi tahmomaan.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.11.2005 8:52

mulla on kesärenkaina 195 michelin energyt ja talvirenkaina "jotkut" nastamalliset ja saman leveyksiset.

työmatkalla muuttui noin 10km matkalla 100=>80kmh ja loput 60km pysyi samana 100/80kmh kuin kesälläkin.
tosin samaan syssyyn vaihtui 10mm=>11mm, siksi kyselinkin kun ajattelin hurjan 2dl kulutuksen nousun (4.2=>4.4) ensin johtuvan tuosta nestepäästä.

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 30.11.2005 17:58

Talvilaatuhan tunnetusti luovuttaa vähemmän tehoa.. ainakin rekkamiehet tuon asian tuntuvat tietävän... tosin tuohan kulutuksen nousu on autokohtaista.. joillain se voi tippua parilla desillä kun ajellaan vähän hitaampaa, näin työkaverilla.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 30.11.2005 18:11

hmm, voi olla että tuli hienoinen nousu noin 0.5L/100km mutta johtunee myös lisääntyneestä syötöstä, 225/80 talvirattaista, lisäpainoista lavalla etc :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa