Vakionopeus ja tehot häviää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

V6 TDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.11.2005 21:04

Vakionopeus ja tehot häviää

ViestiKirjoittaja V6 TDI » 24.11.2005 21:22

Tapaus on 2001 mallin Passat V6 TDI automaatti 4motion. Toiminut täysin normaalisti tähän asti. Ajettu 122tkm ja juuri tsekattu vikakoodit (ei mitään huomautettavaa). Satunnaisesti vakionopeussäädin ei ole käytössä tai saattaa hävitä kesken ajon. Tapahtuu kierroksien ryntääminen ja sitten homma on poissa pelistä. Meno jatkuu normaalisti ja maantiekulutus pysyy normaaleissa lukemissa. En ole muita kulutuksia ehtinyt tutkailla. Huomasin juuri myös samalla tehon häviämisen ehkä kolmanneksella. Mylly on muka kiihtyvinään, mutta potku puuttuu.

Onko kyse jonkun signaalin häviämisestä tai viallisesta ilmanmäärämittarista? Löytyisikö jotain perusjippoja tiettyjen vikojen poissulkemiseksi?

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 25.11.2005 8:30

No tehojen puutteeseen kannattaa mitata ilmämäärämittarin arvot. Vakkarin poisputoamisen voi aiheuttaa esim. rikkinäinen jarruvalo/kytkinpolkimen katkaisija.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 25.11.2005 8:36

mulla pätki / nyki vakionopeuden säätimen kanssa.. yrittivät tyrkyttää metroautossa uutta viikseä, sanoivat että on yleinen ongelma että menee viiksi rikki ja vakkari tippuu välillä pois päältä.

nykimis ongelma ilmaantui jakopää rempan yhteydessä ja minulla se poistui kun vähensin mekaanista ennakkoa pumpulta 70=>44.

V6 TDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.11.2005 21:04

ViestiKirjoittaja V6 TDI » 25.11.2005 11:36

Kiitos vinkeistä! Lisäanalyysia probleemaan: Ajoin kylmästartin jälkeen aamulla suoraa maantieajoa ja kiihtyvyys hyvä, turbo täysillä mukana ja vakkari pelasi. Kun motti saavutti noin 80 C lämpötilan, niin vakkari alkoi sekoilemaan: Ensin raivoisa kiihdytys (=väärä impulssi jostain). Kytkin säätimen pois ja sen jälkeen päälle, josta seurasi epätasaista toimintaa ja sen jälkeen kierrokset jäivät heittelemään jonnekin 1200-1500 välimaastoon. Kytkin vakkarin jälleen pois. Sen jälkeen sitä ei enää saanut toimimaan. Samassa yhteydessä moottorin saundissa oli havaittavissa jotain vivahde-eroa. Paikaltaan kiihdytys on silti mielestäni täysin kohdillaan. Voi olla, että mylly alkaa laiskistumaan 150km jälkeen, kuten eilen kävi. Eli kylmällä autollavakkari toimii, lämpimänä ei. Hommassa on joku yhteys, kenties MAF ei toimi?

V6 TDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.11.2005 21:04

ViestiKirjoittaja V6 TDI » 2.12.2005 12:12

Jotta ei jäisi ilmoittamatta että vika on osaksi paikallistettu, niin laitan lyhyen kommentin:

MAFin arvot eivät mittauksissa saavuta toivottua lukemaa (2.5 tdi:ssä ilmeisimmin 1200).

Imuilman lämpöanturi, joka on integroituna MAFin palikkaan valehtelee lukemia (virheraportin mukaan). Tämä aiheuttaa "ryyppy" päällä ajamista ja keskimäärin 0,2-0,4 dl/h kulutuksen lisäystä tyhjäkäynnillä.

Automaattivaihteisessa on mitä ilmeisimmin yhteys laatikon ja vakkarin välillä ja siitä johtuu tuo aikaisemmassa viestissä mainittu heilunta. Nyt vakkari ei ole pelannut enää lainkaan, mutta kaikki muut kytkimet (paitsi laatikon yhteys) on testattu ja pelaa. Jos jollain on tähän kokemusperäistä tietoa, niin kiitollisena otan vastaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa