AAZ Koneen kulutus? Golf III -99

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

__kasper
-
Viestit: 14
Liittynyt: 16.8.2005 22:19
Viesti:

AAZ Koneen kulutus? Golf III -99

ViestiKirjoittaja __kasper » 16.8.2005 22:45

Ostin noin kuukausi sitten vw golf III variant TD -99. Olen ajanut autolla noin kaksi tuhatta kilometriä ja kauhistunut tankatessani autoa.
Olen tehnyt hyvin tarkkoja kulutusmittauksia niin tulokset ovat seuraavat 6,7L / 100km
6,7L / 100km
6,8L / 100km

Kulutukset tuntuvat jotenkin korkeilta kun on kuitenkin dieselmoottorista kyse ja vielä turbo pelistä.
Golfin kulutukset ovat kaikki vielä maantie/ moottoritie mittauksia.
Autohan on aika laiska jospa tämä syy siihen että kulutukset aika korkeat.

Karvinen
-
Viestit: 175
Liittynyt: 7.2.2005 12:34

ViestiKirjoittaja Karvinen » 16.8.2005 23:27

Kyllähän siihen kulutukseen vaikuttaa moni seikka.
Ajotyyli, renkaat, säädöt sekä se miltä asemalta tankkaa.
Ihan faktaa, että nesteen dieselillä ajaen kulutus laskee hivenen.
Tosin myös hintakin pompsahtaa..

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 17.8.2005 0:27

Pitääpä ihan raportoida. Itellä on siis tuollainen AAZ passat.

"Vakiona" kulutti sellaiset 5,7-6 l/100 km matka-ajossa. lainausmerkeissä siksi kun syöttöä oli ruuvailtu suuntaan ja toiseen.

Jonkin aikaa pistin uuden turbon, tuollaisen muuttuvasiipisen GT20V:n. Potkua tuli rutkasti lisää. Juuri tulin 1000 km lenkiltä, jolla kulutus oli 5,47 l/100 km. Eli tehot kasvoi, kulutus tippui :)

ja kulutusta olen seurannut tankkaus.com:n avulla.

Veikkaisin, että golffissasi on jotain vikaa, tai sitten ajotyylissä :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.8.2005 1:32

6.2-6.3l/100km on kulutus. Seurattu n10tkm ajan.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 17.8.2005 8:59

Vastaavanlaisella AAZ motilla minunkin Passattini on (tai oli, ennen moottorivauriota :P) varustettu ja normaalilla kiltillä matka-ajolla arviot pyörivät kyllä siellä 5,5-6l/100 kuten on lupailtukin. Ja syöttöjäkin oli ruuvailtu.

Aika jännä että samalla koneella varustettu Golf kuluttaa enemmän :). Ilmanvastus kenties? xD

__kasper
-
Viestit: 14
Liittynyt: 16.8.2005 22:19
Viesti:

AAZ Koneen kulutus? Golf III -99

ViestiKirjoittaja __kasper » 17.8.2005 9:38

Renkaatkaan minulla ei ole mitään muhkeat vaan ihan asialliset 205/45 R16. Ajotyyli ei minun mielestäni ole mitenkään revittelevä tai muutoin kulutusta lisäävä. Toisilla autoilla ja merkeillä olen päässyt dieselillä ajaessani 6L ja alle mutta Golfilla se tuntuu mahdottomalta.
Henkilö joka auton myi puhui 4.9 L kulutuksesta sadalla mutta se taisi olla hevosmiehen puhetta.

Mistä mahdollista vikaa voisi etsiä?
Auto ei savuta laisinkaan kaasupohjassa, vedätettäessä.

Noilla 6.7 kulutuksilla olen ajanut 100-140km/h. Matkatavaraa kohtuullisesti ja 4 henkilöä autossa.

Ehkä se on vaan välijäähdytinkauppaan mentävä ja parempaa turboa metsästettävä samalla kertaa.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 17.8.2005 20:43

Veikaisin että ei tuossa sun Golffissa mitään suoranaista vikaa ole. Itsella tuo AAZ kone kuluttaa sekalaisessa ajossa aika tarkkaan 7 l/100km ja matka ajossa menee n. 6,6 l/100km pintaan. Kone ei ole kyllä ihan vakio mutta eipä se pienellä ole mennyt koskaan, 1,6TD koneella pääsi pienemmällä.

Kokeileppas lisätä vähän ähkyä koneeseen jos vaikka kulutuskin alkaisi laskemaan ;)

E-big

ViestiKirjoittaja E-big » 17.8.2005 21:58

sekalainen ajo tod. joutuvaa menoa 5,5l/100km menee 1.6td. Välijäähyn kanssa, potkua oli, nyt jäähy irti ja mitetityttää että enempi menee ainetta kun kierroksia tarvii roimasti kaapin liikuttamiseen.

alepos
-
Viestit: 56
Liittynyt: 20.12.2003 0:09

ViestiKirjoittaja alepos » 17.8.2005 22:07

Minulla vie Golf III noin 6.3L/100km taajamapainotteisessa sekalaisella ajossa. Ajan myös aika paljon pelkkää taajama-ajoa, jolloin kulutus voi kasvaa luokkaan 6.6L/100km. Myös nopea moottoritieajo saa kulutuksen pomppaamaan reilusti. Kyllä siihen ilmoitettuun 4.5L/100 maantiekulutukseen saa tehdä töitä.

Välijäähy, syötön lisäys ja ahtokaran modaus ei juurikaan vaikuttanut normaalin ajon kulutukseen. Samana pysynyt, ellei revi hulluna joka valoissa.

Karvinen
-
Viestit: 175
Liittynyt: 7.2.2005 12:34

ViestiKirjoittaja Karvinen » 17.8.2005 23:30

Kyytiläiset,moottoritienopeus, 205/45/16 renkaat vaikuttavat huomattavasti.
Omaan golffiin (bensa kylläkin) aikoinaan vaikuttivat 17" renkaat vähintäänkin
huomattavasti..

Gasu
-
Viestit: 23
Liittynyt: 22.1.2004 16:05

ViestiKirjoittaja Gasu » 19.8.2005 20:37

Vento 1.9TD 380tkm vie keskimäärin 5.8 l, vähimmillään 900 km
talvirajoituksilla on mennyt 5,3 ja Tre-Hki moottoritietä kesällä sahatessa 6,8. Yli 7 litraa en ole saanut menemään missään tilanteessa.

Diiselnakutin
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.9.2005 10:44

ViestiKirjoittaja Diiselnakutin » 26.9.2005 10:55

Omasta mielestäni nuo renkaat eivät ole millään lailla ajateltuna asialliset, vaan aivan liian leveät ja myöskin liian matalat profiililtaan.
Siis tottahan tuollaiset lisäävät jo pelkästään ilmanvastuksen lisäyksen takia kulutusta, vierimisvastuksesta puhumattakaan.
Eivätkä varmaan ole edes kovin mukavat.. Mutta se ulkonäkö, joopa joo..

Ilmeisesti olen jo liian vanha, kun en tahdo ymmärtää.. ;)

Turbojussi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 31.10.2005 14:53

ViestiKirjoittaja Turbojussi » 2.11.2005 18:47

Mun Golf III GTD farmari -93 vie 6,6-7,2l/100km ajon laadusta ja matkustajien ja kyydissä olevan tavaran määrästä riippuen. Kone oli mittaillessani "koskematon", eli siis täysin vakio.
Kulutus oli kyllä korkeahko siihen nähden, mitä noista puhutaan(jotkut puhuvat alle viiden litran kulutuksista).
Tosin aiempi -96 Vento TD vei lähes yhtä paljon, kuin nykyinen Golffi, eli yllätyksestä ei voi ainakaan omalla kohdallani puhua.
Joskus muinoin omistamani TD Jetta 1,6 menikin sitten paljon maltillisemmilla lukemilla. Isommalla ahtimella ja coolerilla, ym. lukemat pyörivät 4,7-5,0l/100km luokassa matka-ajossa ja 6-6,5 litran vaiheilla pienemmässä pyörittelyssä.
Seuraavaksi Golffiin on tulossa hiukan mittavammat "saneeraukset" pellin alle, mm. täysi koneremppa, uusi kansi, uusi isompi ahdin, cooleri, 2,5" vapaavirtausputkisto ilman kattia, ym. "säätötoimenpiteitä". Pitää tutkia, miten vaikuttavat kulutukseen.

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 3.11.2005 18:24

No hui helkkari! Paljon syövät laitteet teillä.

Renkaat vaikuttaa oikeasti paljon, ja vielä enemmän ajotyyli.
Pari viikkoa olen töihin kulkenut 877 tkm ajetulla 740td volvolla ja silläkin pääsee 6.6l kulutukseen.
Tosin sama auto vei melkein kympin "matka-ajolla"
pohjoiseen.

Paljolta kyllä kuulostaa tuon golfin kulutus.
Kaikki yli 5l on paljon näillä naftan hinnoilla... :(

sekalainen ajo tod. joutuvaa menoa 5,5l/100km menee 1.6td. Välijäähyn kanssa, potkua oli, nyt jäähy irti ja mitetityttää että enempi menee ainetta kun kierroksia tarvii roimasti kaapin liikuttamiseen.


Laitoitko E-big pelkän jäähyn, ilman muita muutoksia vai
oliko tuo tic kone jo vakiona?

Sillipurkki
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.11.2003 0:43

ViestiKirjoittaja Sillipurkki » 5.11.2005 1:05

Miten ihmeessä te saatte tuollaisia lukuja? Isän Vento ei ole koskaan kuluttanut kuutta litraa sadalle ilman että ollut vetokoukussa kiskottavaa, peräkärryn kanssa on mennyt vähän yli kuuden. Koneella on kohta ajettu 320tkm ja edelleen kulutus pyörii kesät talvet 5-5,5. Ajo painottuu enimmäkseen maantieajona.

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 5.11.2005 1:30

No siinähän itse vastasit itsellesi viimeisessä lauseessa.

Sillipurkki
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.11.2003 0:43

ViestiKirjoittaja Sillipurkki » 5.11.2005 9:54

Eipä tuo oikein siltä tunnu, toiset saa maantiepainotteisessakin ajossa kulutettua litran tai kaksi enemmän.
Auto on joskus ollut omassa käytössäni ja taajama-ajossa enimmäkseen. Kulutusta olen mielenkiinnolla seurannut ja max. 5,5 litralla se kulkee. Ehkä omaan säästöjalan tai sitten aaz kone on taloudellinen.

pensseli69
-
Viestit: 90
Liittynyt: 18.3.2004 20:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja pensseli69 » 12.11.2005 23:09

ittella golf 3 gtd eli td koneella, asennettu välijäähdytin,ahdot(1.1bar) ahtokara viilattu, katti poistettu, syöttöä nostettu, keskikulutus alle 7litraa. 5.2l/100km on paras mitä oon päässy. Kulutus on vain mielestäni laskenut kun on"virittäny"..tietenkin syötön säätö vaikuttaa.ittellä vie vähemmän kun syöttöä on nostettu,ihme homma seki vaan:)

MakeS
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.4.2004 22:50

ViestiKirjoittaja MakeS » 26.11.2005 20:08

Laita alle 13" matalat renkaat niin kulutus laskee.... Ainakin laskennallisesti. Minulla on syötöt pohjassa ja ahtopaine 0,8. Kun moottoritiellä ajaa n. 110-120 mittarin mukaan niin kulutus on n. 6,3 l. Kun nopeuden laskee 100-110 niin kulutus on n. 5,7 l. Aika pienestä on kiinni. 195/50-15 kesärenkailla ja 185/65-14 talvirenkailla suunnalleen sama nopeus tutkien mukaan. Kulutus on niin suhteelista, mitkä renkaat, millainen nopeus, miten laskee... Toinen on rehellinen ja toinen ei.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 27.11.2005 10:56

Kun moottoritiellä ajaa n. 110-120 mittarin mukaan niin kulutus on n. 6,3 l. Kun nopeuden laskee 100-110 niin kulutus on n. 5,7 l.


Ja kun nopeus on 90-100 niin kulutus on n. 5.2l. sen alle en oo mäkään päässy.

Hessu
-
Viestit: 122
Liittynyt: 3.12.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Hessu » 30.11.2005 9:09

Siis miten voi olla mahdollista että, ootta saanu kulutuksen laskemaan syöttöä lisäämällä?? Kuulostaa jokseenkin mahdottamalta. Omakohtaisten kokemuksien perusteella kulutus on suoraan verrannollinen syöttöruuvin asentoon. Karan viilaus hommat onkin sitten eri juttu(varsinkin isolla turbolla, ei painetta matka ajossa..), mutta taajamassa tuokin patentti jo sitten haukkaa enemmän löpöä.

Itsellä 1.9 td vento ja sekalaisen ajon kulutus= vakiona n5.5-6l nyt 8-9l/100km. Ja kyllä, poljetan ja paljon+ rengaskoko 205/50 16, jolloin kun mittarin mukaan on menty 100km, matkaa on oikeasti taitettu 105km.

Joten, itse en ainakaan neuvoisi lisäämään syöttöä kulutuksen pienentämiseksi. Mutta niillä renkailla on oikeasti iso merkitys kulutukseen(vastukset+kehän eri koosta johtuvat laskenta heitot yms.).

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.11.2005 9:25

matka ajossa ei syötön lisäyksillä ole mitään merkitystä, kun jalan asento säännöstelee käytetyn määrän.
sumun laatu / paine kyllä vaikuttavat palamis laatuun ja sitä kautta kulutukseen.

kyllä munkin autolle alkoi isompien suuttimien ja nestepään kanssa soppa maistumaan kun "normaali" ajo muuttuu väkisinkin hieman repivämmäksi kun voimaa kerran on.. sitten jos hieman enemmän "mukautuu liikenteen rytmiin" eli ajelee niinkuin 90hp:lla oli pakko ajella jonon jatkona, niin kulutus on kyllä ihan sama vaikka teho / vääntö ovat lähes tuplaantuneet.

En kyllä usko että kulutus voi tippua syöttöä lisäämällä, mutta uusilla vuotamattomilla suuttimilla joissa on kaikki reijät auki / paremmalla suutin desingilla voi tippuakkin.

hengityksen parantaminen tiputtaa AINA kulutusta kun pumppaushäviöt pienenevät.. mulla tippui takapöntön vaihdolla kulutus 2dl.

kone on tosin ALH.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 30.11.2005 16:55

Omiin kokemuksiin perustuen (td): kokonaiskulutus on pienentynyt syötön lisäyksen jälkeen, varrettuna aiempaan laiskahkoon kulkuun; kiihdytysajat liikenteessä lyhenevät.

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 30.11.2005 17:49

Oonpa minäkin kuullu että kulutus on syöttöjä lisätessä tippunu melkein litralla... mutta kone oli 1.6d... Oma Tdi tosin tunnosti kulkevan melkein hajulla kun MAF rikki, ei tosin ollu yhtään tehoja..

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 30.11.2005 22:48

Mulla kans syötöt maksimissa ja paineet 0,8 baarissa. matka-ajossa alle 110km/h ei paineita.

Kulutus ei oo kyllä noussu, ehkä jopa laskenu. Kärry perässä vei kyllä 6,5l

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 1.12.2005 10:34

Miten lie kulutukseen vaikuttaa kun ko koneesta tukin EGR:n sen pakosarjasta imusarjaan menevän putken ja ne EGR:n alipaineletkut samoin. Nyt tuossa sitten kokeilin ihan mielenkiinnosta avata nämä alipaineletkut yms jotka menee hukkaportille. Kuitenkin jätin sen pakosarja-imusarja välisen putken tukkoon.
Huomasin tuossa että EGR:n vermeet pudottaa turbon pelistä moottorijarrutuksessa ja tasakaasulla ajettaessa. Ainakin tämä vaikuttaa ahdonalaisen karan toimintaan yms. Turbo kuitenkin sitten tarvittaessa herää herkästi ja tätä toimintaa ei muuten ajossa huomaakkaan muuten paitsi ahtopaine-mittarissa.

Pitää tuossa kattella miten kulutuksen käy nyt kun ajattelin tuon osan EGR:stä jättää toimintaan.

atte_o
-
Viestit: 125
Liittynyt: 17.9.2003 8:30

ViestiKirjoittaja atte_o » 1.12.2005 18:13

mulla on ainakin omassa passatissa se ongelma et on liian lyhyt laatikko matka-ajossa mitä etu päässä ajan kesäisin keskinopeus yli 110 niin vie 5,8-6 riippuen kuinka vedättää mäkiin täällä päin niitä riittää...mut alle 100 mopeuksissa n.5l

tdi99
-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.9.2005 21:32

Juupa juu

ViestiKirjoittaja tdi99 » 1.12.2005 21:22

Kuka ajaa maantietä yli 100km n.80-90km/h??? Niskalaukaus. Oma pasuuna ahu-koneella 6.5-6.7L/100km.EI vähempää ei enempää.

__kasper
-
Viestit: 14
Liittynyt: 16.8.2005 22:19
Viesti:

Nyt kulutuss hieman alempi kuin kesällä.

ViestiKirjoittaja __kasper » 4.12.2005 13:34

Eli vaihdoin talvirenkaat. Nokian kitkat 185/55 R16.
Kulutus on nyt sellaset 6.2- 6.5 litraa sadalla.
Siltikin se on aivan liian korkea kun ajan miltei vain maantie/ moottoritie ajoa.
Tosin onhan liikenteessä näitä vasemman kaistan sankareita joita sitten pitää oikealta ohittaa kaasu pohjassa luonnollisesti kun rekan vaunu lähestyy uhkaavalla nopeudella.
Kulutus olisi ehkä hieman alempi jos liikenne sujuisi paremmin.
Jollei edessäni oli ketään niin silloin ajan todella tarkalla kaasunkäytöllä.
Tottakai nopeammalle annetaan tietä ilman että katsotaan toimiiko kaukovalot ohituksen jälkeen!!!

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 4.12.2005 13:44

Paljonko tuommoisessa koneessa on ahtoja tasakaasulla ajellessa 100 vauhdissa? Vakio pilleriahtimella taitaa olla jo jonkin verran? Alkaisko ne ahdot sitten lisäämään syöttöä jo tasakaasulla.

Ghidrah
-
Viestit: 72
Liittynyt: 8.12.2005 5:30

ViestiKirjoittaja Ghidrah » 9.12.2005 17:35

Oma 1.9 TD kolopallo haukkaa tällä hetkellä jonkun 6,2-6,7 litraa satasta kohti. Ajo on aikalailla sekaista kehäkolmosen sisäpuolista ajoa. Ajokilometrejä 380 000 ja kone vakio.

Kesärenkailla (195/55R15) matkassa 5,8
kesärenkailla (175/70R13) matkassa 4,9
Talvirenkailla (175/65R14) matkassa 5,2

Tarkkoja kaupunkimittauksia ei ole, kun ei ole sattunut yhtään pelkkää kaupunkiajoa sisältävää jaksoa. Aika selkeästi huomaa tuon leveämpien renkaiden vaikutuksen. Nyt on alla eilen ostetut uudet Michelinin talvirenkaat, saa nähdä millaiseksi noiden ominaiskulutus muodostuu.

Proffa
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 23:42

ViestiKirjoittaja Proffa » 18.12.2005 20:19

Piristetty Golf Variant Eko-TD keskikulutus kohtuullisen raskaalla kaasujalalla viimeisimmän 106000 km ajalla 7,49 L / 100km. Muutamia matka-ajotaipaleita 6,4 kulutuksella. Keskikulutusta nostaa ensimmäisen vuoden "vakiokoneen" kulutusarvot. Tuo on lainausmerkeissä siksi että eka penkityksessä selvisi, että vaikka syötöt oli jo ruuvattu just ja just katsastusrajan alle niin tehoa puuttui vielä vakioarvoista 5 heppaa ja vääntöä uupui 20 Nm... Ja auto oli tullut syötön säädöllä jo paljon paremmaksi... Syy: ahtopaine 0,4, Volkkari kuulemma sallii ko. koneeseen vakioarvoiksi 0,5-0,8 ahdot. Eli sanoisin että jos tuntuu laiskalta niin onkos sulla ahdot kunnossa?

__kasper
-
Viestit: 14
Liittynyt: 16.8.2005 22:19
Viesti:

kulutus.

ViestiKirjoittaja __kasper » 25.12.2005 11:37

Ei ole ahtoja mitattu. Syöttöä on hieman lisätty ja se tuntui hieman pudottavan kulutusta, tosin kierrosluku nousi 1100rpm joka on välillä häiritsevän kova. Kaveri joka ruuvauksen teki on VW:n merkkikorjaamolla asentajana. Hän sanoi ettei kierroslukua saa pudottaa muista ruuveista kuin syötönruuvista eli olen vain purrut hammasta yhteen liikennevaloissa kuunellessani sitä säksätystä. Kuulemma muut vanhemmatkin asentajat olivat samaa mieltä. Olen kyllä lukenut että kierroslukua saisi alemmaksi mutta en uskalla kauheesti luottaa pelkkiin sanoihin eri foorumeilla.
Jos pääkaupunkiseudulla on joku joka Uskoo Ja Tietää mitä tehdä kun kierrokset ovat korkeella voihan esim laittaa emailia ja voidaan sopia siitä eteenpäin.
Tosin autoni tekee myös ihmeellisen asian kun sen lyö käyntiin kylmällä. Se käynnistyy täydellisesti ja alkaa käymään dieselin tasaista 1200rmp käyntiä. Tätä jatkuu noin 5min, sitten aivan kuin jotain aivan tarkoituksellista tapahtuu, auto nostaa kierroksia vielä 100rmp. Sitten kun on ajanut moottorin lämpimäksi niin kierrokset ovat 1050-1100rpm. En tiedä onko tämä aivan normaalia, aivan kuin "ryyppy" kytkeytyisi hieman jälkijunassa.
Autohan on -99 mallia ja 130tkm ajettu pakettiauto, helmi kunnossa vaikka itse sanonkin :)
Viime kulutus oli kun tyttöystäväni oli sillä ajanut 6.4L/100km miltei pelkkää maantie ja moottoritie ajoa.
Alan enemmän ja enemmän epäilemään noita 5.0 L /100km kulutuksia.

Mutta pumpun säätäjää kaivataan...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 25.12.2005 12:28

Sanoiko syytä siihen ettei saa tyhjäkäyntiä pudottaa? Kuulostaa vähän oudolta minun korvaan. Ite oon ainakin ruuvannut sieltä pumpun ja kannen välisestä ruuvista tyhjäkäynnin alas. Ja jos ei sitä ole, niin stoppari ruuvista sitten.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 25.12.2005 19:06

^^ Valitettavasti näyttää olevan niin, että 1.6td ja 1.9tdi(66&81kw) -koneisilla pääsee jopa alle 5l/100km. Parhaimmillaan alle 4l/100km.
Ja 1.9td:t, PD:t ja 2.5tdi:t näyttävät sitten kuluttavan sen yli 6l satasella..

Vai pääseekö joku 1.9pd:llä esim. alle 5.5l kulutukseen?


Toi 1.9td-koneiden kulutus on kyllä itsellekin mysteeri..
Pieni turbo ahdistaa? Onkos siinä sama puristussuhde kuin 1.6:ssa?

__kasper
-
Viestit: 14
Liittynyt: 16.8.2005 22:19
Viesti:

kulutus.

ViestiKirjoittaja __kasper » 25.12.2005 20:18

MJF. Mitään syytä ei ole kerrottu sen kummemin. Kuulemma pumpun säädöt menee ihan sekasin ku alkaa muita kuin syötön ruuvia kääntelemään. Tuntuu olevan henkimaailman hommia :)

Pitäis löytää joku hyvä paja joka asentais autoon välijäähdyttimen ja paremman turbon. Tuntuu vaan ettei oikein laadukkaita asennuksia paljoa näe. Itse ei ole paikkaa eikä aikaa asennusta tehdä. Tosin taitoakin/tietoa saisi olla lisää.

MJF jos asustelet PK seudun läheisyydessä niin kiinnostaisko sua pientä korvausta vastaan laskea tyhjäkäyntiä?

atte_o
-
Viestit: 125
Liittynyt: 17.9.2003 8:30

ViestiKirjoittaja atte_o » 26.12.2005 19:21

MJF. Mitään syytä ei ole kerrottu sen kummemin. Kuulemma pumpun säädöt menee ihan sekasin ku alkaa muita kuin syötön ruuvia kääntelemään. Tuntuu olevan henkimaailman hommia :)


ei syöttöä voi lisätä jos ei säädä kierroksia.....tai ainakaan sillein et siitä ois mitään tuntuvaa vaikutusta...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 26.12.2005 19:33

MJF jos asustelet PK seudun läheisyydessä niin kiinnostaisko sua pientä korvausta vastaan laskea tyhjäkäyntiä?


No eihän täältä ole kuin ~600km PK seudulle, äkkiähän täältä ajelee ;)

Itse ainakin olen ruuvannut ensin syöttöruuvista syötöt "kohdalleen", siis niin että savuttaa vähän ja sitten tiputtanut tyhjäkäynnin normaaliin. En sitten tiiä mikä siellä sekaisin menee, kun en niin tunne pumppujen sielun elämää, mutta näin on tehty ja homma on toistaiseksi toiminut.

__kasper
-
Viestit: 14
Liittynyt: 16.8.2005 22:19
Viesti:

kulutus.

ViestiKirjoittaja __kasper » 26.12.2005 20:54

MJF no eihän 600km ole mitään ku dieselillä ajaa :) Noh kait joku toinen osaava löytyy.
Sehän on selvää että kun syöttöä lisää niin tyhjäkäyntikierrokset nousevat. Itse en keksi mitään selvää syytä miksi tyhjäkäyntiä ei sais laskea. En vai itse tajua tarpeeksi tekniikan päälle että uskaltaisin suoraan uhmata asentajan ohjetta ajella tyytyväisenä hieman tehokkaammalla autolla jossa kierrokset ovat korkealla tai sitten ajaa lussulla jossa kierrokset ovat normaalit.
Luulisi että jos auton lastuttaa niin tyhjäkäyntikierrokset nousisivat kun kerran syöttöä lisätään elektroonisesti. Miksei sitten tässä kohdassa puhuta että lastuttamien ei tekisi hyvää koneelle juuri tästä syystä. Hm jotain mätää.
Nyt ois kiva saada joku tietäväinen ottamaan kantaa asiaan.

Sain muuten tankkaustiedot syötettyyn tankkaus.comiin http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=7999

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 27.12.2005 0:10

Piirtelin tässä joutessani yksinkertaistetun kuvatuksen syötön lisäyksen vaikutuksesta pumpun toimintaan. (kuvassa vihreän ja punaisen viivan pitäisi nousta jyrkemmin pystyyn että olisi lähempänä totuutta)
Kuva
Eli syöttöä lisätessä syöttö ikkuna siirtyy ylemmäs venyen samalla ylöspäin
Diesel moottorihan toimii periaatteella että syötöllä X kone antaa X verran kierroksi siksi tyhjäkäynti nousee syöttöä lisätessä, tästä johtuen tyhjäkäyntiä pitää laskea venyttämällä syöttöikkunaa alaspäin (kaasun rajoitin ruuvist tjs.) Syöttöä lisätessä myös maksimi kierrosluku nousee ja tätä voi taas rajoittaa ruuaamalla toista vaste ruuvia.

Pumppu taas toimii periaatteella että kierroksilla X ja syöttöruuvin asennolla Y se antaa ainetta suuttimille Z verran, tästä seuraa se että syöttö lisätessä ruuvia pyörittämällä pumppu antaa esim 2000Rpm kierroksilla enemmän ainetta kuin vakio syötöllä, tämä saa aikaan syöttöikkunan venymisen ylös päin. (Eli kuvassa on kyseessä pumpun pyörintä kierrokset.)

Tulipas sekavaa tekstiä, tarkentakoon paremmin asian hallitsevat.

Villa
-
Viestit: 25
Liittynyt: 13.1.2006 10:38

AAZ Koneen kulutus? Golf III -99

ViestiKirjoittaja Villa » 13.1.2006 11:23

Ite olen semmoset strategiat laatinut, että työmatka-ajossa saa mennä miin vähän dieseliä, kun vaan mahdollista. Saan vähennykset oman auton käytöstä ja matkaa tulee yhteen suuntaan 45km. Ajan siis paljon. 44000 km ajolla 1l enemmän dieseliä/100km on sama kuin maksaisi dieselveron kahteen kertaan!

Kun haluan laittaa rahani johonkin muuhun, kuin EU:n nettomaksuihin, niin päätin ajella nelosella alkavilla lukemilla. Tällä tavalla autoilu on mukavaa.

Olen ajellut suurimmaksi osaksi 1,6 TD Audi 80llä, missä tuntuu hinta/käyttökustannuset ja ajamisen laatu olevan kohdallaan. Olen tehnyt pari autoa niin, että olen hankkinut koneen erikseen ja asennuttanut sen pensavehkeen nokalle. Diiselit on yleensä niin kuluneita, ettei niitä oikein kovin käytettynä ilkiä ostaa, mutta bensavehkeitä tuntuu saavan vaikka kilometrit on vasta 200t yli. Vaihtokustannukset kuoleutuvat ensimmäisen puolen vuoden aikana. Nyt on alla 7. Audi. Siis n.kymmenen kertaa telluksen ympäri on ajettu keskikulutuksella 4,8l. Laskekaa, montako euroa olen säästöpossua lihottanut... Vuosi sitten kesällä kävimme äijäsakilla (4x80kg + matkatavarat) Kiihtelysvaarassa, ajeltiin koko matka reilua matkanopeutta 110km/h. Audin tankkiin mahtuu 70l, ja ensimmäinen tankkaus tuli 1250km.n kohdalla takaisin tullessa Imatralla. Tankkiin mahtui alle 60 litraa.

Avopuoliso hankki -00 TDI Boran ja sillä on koittanut ajella alle viiden litran. On kuulemma onnistunut.

Siitä syötön lisäyksestä, todennäköisesti polttoainetta säästyy, koska alakierroksilla on enemmän vääntöä ja vaihtamisen tarve vähenee. Ohitukset ja kiihdytykset on nopeampia.

Villa
-
Viestit: 25
Liittynyt: 13.1.2006 10:38

AAZ Koneen kulutus? Golf III -99

ViestiKirjoittaja Villa » 13.1.2006 15:11

Mietin jotta mitkä asiat ne on niitä, kun vetää litroja tankista:

-Ajotapa- ennakointi ja reitin suunnittelu. Pysähtyminen ja uudestaan liikkeelle lähtö vie euroja. Raskas kaasujalka sinänsä ei haittaa, kun pysytään nopeusrajoitusten sisällä. Ohittelu aiheuttaa turhaa pumppausta, eikä yleensä säästä edes aikaa.

-Auton valinta=ilmanvastus-sujuvampi kori ei suhise, eikä aiheuta imeviä pyörteitä. (siis pois kaikki spoilerit ym ulkopuoliset antennit=ilmajarrut). "Otsapinta" eli kuinka suurelta auto näyttää edestä katsottuna. Pitkä ja matala on parempi kuin leveä ja korkea.

-Moottorin vääntö- enemmän vääntöä, vähemmän vaihteen veivaamista. Väännöllähän se auto muuten kulkee, suora veto koko ajan. Tehot taas vievät ainetta, koska ainahan niitä huippuja pitää näyttää ja koeilla. Myös tyhjäkäynti kuluttaa (vaikkei paljon).

-Renkaat- leveillä renkailla on isompi vierimisvastus, myös renkaan kuviointi, rengaspaine ja kumiseos vaikuttaa. Olen ajellut Continental Premiumeilla, (on jäänyt rahaa tärkeisiin hankintoihin). Ovat äänekkäät, mutta edulliset käyttää. Talvella Conti Viking Contact 3 kitkat.

-Kokonaispaino-turha roina autossa painaa ja syö litroja (huomioi auton paino myös autoa valittaessa)

-Laturin, johtojen ja akun kunto ja teho.

-Sähkölaitteet- takalasin lämmitin saattaa viedä 3dl päällä ollessaan, penkinlämmittimet vielä enemmän.

- Moottoriöljy- vanhat jäykät öljyt voitelevat huonosti, moottorin sisäinen kitka suurenee ja polttoaine muuttuu suoraan lämmöksi. Lisäaineista esmr X-1r auttaa, mutta maksaa (kannattaako?) Myös vaihteistossa ja tasauspyörästössä muodostuu kitkaa (sinne x-1r tai mos2)).

- Suodattimet- tukkoinen ö-suodatin rasittaa ö-pumppua ja näin jarruttaa moottorin pyörimistä, vanha ilmansuodatin sotkee seossuhteet ja kaasua pitää painaa reilummin.

-Pyörän laakerien ja jarrujen kunto- laahaava käsijarru tai tiukalle vedetyt laakerit vievät paljon ainetta.

-Ohjaustehostin ja ilmastointilaite kuluttavat polttoainetta, sinne hyvät huollot ja litkut.

-Kylmäkäynnistysten määrä/päivä. Siis defaa peliin. Tupakkaa saa kioskilta kävellen.

-Pakoputkiston kunto-katsastuksessa viimeistään, mielummin heti.

-Eniten säästää jos ajelee naapurin kyydissä...

Kun en ole insinööri, enkä muuta kuin omalla lompsalla asioita tutkinut, en tiedä näistä on suurin rosvo. Edullisin on varmaan auton keventäminen-ei maksa mitään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 103 vierailijaa