Liian pieni ahdin?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juha s
-
Viestit: 20
Liittynyt: 10.8.2004 8:28

Liian pieni ahdin?

ViestiKirjoittaja juha s » 15.3.2005 11:19

Autoni on 1.9 dTi megane johon vaihdoin vanhan GT15:sen tilalle juuttuvasiipisen GT1852V:n. Ongelmana on se että kun syöttö on säädetty maksimiinsa niin ahtopainetta ei pysty enää kontroloimaan, eli ne nousee ihan levottomiin lukemiin vaikka siivet ovat ääriasennossaan.
Onko ehdotuksia/kokemuksia mitä kannattaisi tehdä?
Etsinkö isomman ahtimen esim. GT20V, asennanko pienen hukkaportin tai onko nykyiselle ahtimelle tehtävissä jotain?

Kun syöttöä säädetään hiukan pienemälle niin silloin paineet saadaan pysymään hyvin kurissa mutta silloinhan ei saada kaikkea hauskaa koneesta irti ;)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.3.2005 12:37

Samojen ongelmien kanssa painitaan.
Isompi ahdin tai nimenomaan ahtimen pakopuoli olisi tarpeen. GT2052V varmaan pelaisi jo ok, isompaakin voi kokeilla. Jos sulla on nyt mersun ahdin, niin GT2256V on seuraava koko, menee suht heittämällä ja riittää reilusti yli 200 heppaan. Pakoputken lähtöä on kahdella eri kiinnityksellä mersussa, muuten ne on kiinnityksiltään samanlaisia.

Hukkaporttikin varmaan toimii, mutta pakopaineet jää kuitenkin aika korkealle. VNT-ahtimen pakosiipeä ei hirveästi kannata alkaa viistelemään virtaavuuden parantamiseksi, sanoi Professional Motor. Pakoreikää voi vähän isontaa eli väljentää, mutta eipä taida tuonkaan vaikutuksesta olla paljoa kokemuksia.

Onko Rellun suuttimia/pumppua muuteltu? 12mm nestepäänhän sinne voisi ainakin vaihtaa.

juha s
-
Viestit: 20
Liittynyt: 10.8.2004 8:28

ViestiKirjoittaja juha s » 15.3.2005 15:42

Eli ahdinta vaihtamaan..
Tuolla myydään osastolla olis näköjää yks v6 tdi:stä peräsin oleva GT20V siinä on tosin erilaiset laipat mutta ainahan ne voi muuttaa. Ellei sitte sulla sattuis olemaan yhtään "ylimäärästä" GT22:stä. Osaatko sanoa paljonko ahtimen ulkomitat kasvaa GT18 -> GT22? Koneen ja rintapellin välissä ei nimittäin ole liikaa tilaa, ja pakosarja on jo tehty niin matalaksi kun pystyy.

Pumppuun ja suuttimiin en ole vielä kajonnut, syy siihen on se ettei niihin tunnu löytyvän osia, ainakaan isompia suuttimia ei rellun valikoimista löydy, nestepäästä en tiedä.
Kävin paikallisesta diesel pajalla kyselemässä niitä suuttimia ja pumpun muutoksia mutta myyjällä oli ilmeisesti huono päivä, eikä sitä kiinnostanu pätkän vertaa mitkään suuttimet. Sano vaan että jos on jotain vikaa ni se kyllä korjataan rahaa vastaan mutta mikään viritys homma ei kiinnosta.

Tehoa on penkitetty 166hv (vakio 98hv) ja vääntöä 300Nm

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.3.2005 17:55

Joskus vilkaisin dti Lagunan konetilaan ja siellä näytti olevan aivan samanlainen jakajapumppu 11mm nestepäällä, kuin näissä tdi-laitteissa. Bosch VP37 pumpun 12mm nestepäätä siis etsiskelemään...

Ristus
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.11.2004 18:42

ViestiKirjoittaja Ristus » 26.1.2006 13:20

Oho kaikkea se google löytää... Juha s ihan kymysys taitaa tämä rellu olla jo muisto sinulla mutta kävikö tuo GT18 vakio pakosarjaan vai pitikö tehä uusi... ymmärsin että sinulla ollut tilan puutetta että siksi modattu sarjaa?

Pumppu on sama Bosch VP37 mitä VAG-koneissakin... suuttimien rungoissa ei ainakaan ole näkyviä viittauksia volkkariin ei ole irrotettu tutkittavaksi...

Nuita nestepäitä saa mistä? suomessa siis

Jatkampas nutinaa tässä..
Eikös pumppu määrää mimmoset suuttimet on oltava? et kaikissa VP pumpuissa pitäs olla samanlaiset? katoin tuossa vaan yhtä jenkki saittia missä oli suuttimen kärkiä myynnissä niin olivat pumpun mukaan lajiteltu... eli tarkotan että vaikka runko olis erilainen samat kärjet kävis mahdollisesti

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 28.1.2006 15:47

VNT-ahtimen pakosiipeä ei hirveästi kannata alkaa viistelemään virtaavuuden parantamiseksi, sanoi Professional Motor. Pakoreikää voi vähän isontaa eli väljentää, mutta eipä taida tuonkaan vaikutuksesta olla paljoa kokemuksia.


Friikki, mihin Professional Motor tuossa asiassa vetosi? Meillä on Oltzun auton hybriditurbossa täsmälleen päinvastaisia kokemuksia ihan käytännössä. Turbon käyttöalue pysyi samana mutta pakopaineet putosivat 0.7bar. ja pakolämpötilat tuli alas 70 astetta. Ahtimella on nyt ajettu vajaat 20.000km ilman mitään käytännön ongelmia.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.1.2006 20:37

Pitää varmaan Passatin ahtimeen tehdä tuo viisto, kun ahtaa ainakin riittävästi ja sama on tilanne pakopaineen suhteen. Kiitoksia tiedoista Showman. :) VNT-20 on kiinni sitten kesällä?

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 28.1.2006 21:05

Mimmoinen viisto on kyseessä? Kun mulla tuossa jetassa vnt-20:en kans maksisyötöillä on kans ongelmaa että paineet karkailee..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 28.1.2006 22:24

Samaa vikaa on täälläkin...

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 28.1.2006 22:58

TDIfreak, kunhan kelit paranee niin pulttaillaan talven aikaansaannokset kiinni. Tullaan vaikka tekelettä näyttämään mökille ;-)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 28.1.2006 23:31

kooklella löytyi tuollainen kuva:
http://www.audiclub.fi/tmp/49.JPG

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 29.1.2006 8:59

Tuo Corvette68:n kuva näyttää hyvin viisteen paikan. Se riippuu siitä, minkä ahtimen akselista hybridin tekee. Esim. PD150 ahtimessa on yli 7 asteen viiste jo vakiona. Jos hybridin rakentaa VNT15-akselin ympärille, niin siinä toimii hyvin jopa 15 asteen viiste niin kuin meillä on.
Meillä tuo 15 astetta määräytyi tieteellis/teknisen tarkastelun kautta... ;-) Laitettiin akseli kiinni venttiilinhiomakoneeseen ja alettiin tuöstämään. Tuossa 15 asteen kohdalla se näytti melko samalta, kuin aikaisemmin toimivaksi osoittautuneet siivet ja se oli siinä. Hyvin toimii 1700-4700rpm alueella jos tehot pitää alle 190hv/450Nm.
Tuo 7 astetta on kiertävää perimätietoa ja toimii useimmissa. Se tulee alunperin Garrettin 3/4 hybridin rakentamisesta. Siinä ahtimessa on oltava aika tarkka tuon viisteen kanssa. Pari astetta liikaa ja ahtimen käyttöalue kapenee alapäästä n. 1000rpm eikä sitä tule ylös.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 95 vierailijaa