1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

peemar
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.2.2024 22:27

1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

ViestiKirjoittaja peemar » 25.2.2024 22:38

Sain hiljattain vikakoodin 16706/P0322/000802 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal minkä käsitin olevan syynä miksi 3B Passatti AJM koneella joskus satunnaisesti ei lähde käyntiin. Päätin sitten vaihtaa tuota anturia ja pääsin vaiheeseen jossa olin asentamassa uutta anturia tilalle mutta se ei mene kuin n. 2cm sisään lohkossa olevaan anturin reikään.

Se siis pysähtyy johonkin esteeseen. Vanha ja uusi anturi ovat täysin samanlaisia mitoilta ja paksuudeltaan ja koitin myös vanhaa anturia, mutta se ei mene sen syvemmälle. Moottoria ei ole startattu vaihdon välissä.

Minulla on tähystyskamera jolla tutkin mihin se ottaa ja näyttää että jokin ratas on edessä minkä takia en saa sitä perille.

Onko jollain neuvoa mikä tuo ratas on ja miksi se on anturin tiellä. Miten saan anturin menemään pohjaan asti? Onko joku ratas osa päässyt löyhälle ja on nyt anturin tiellä? Netistä hakemalla ei löytynyt ainakaan vielä mitään ratkaisua.

Ohessa myös kuva rattaasta mikä anturin reiästä näkyy.

Anturi:
1708933295719.jpg
1708933295719.jpg (1.92 MiB) Katsottu 614 kertaa
Liitteet
IMG_0005.JPG
IMG_0005.JPG (66 KiB) Katsottu 626 kertaa

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Re: 1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 26.2.2024 15:13

Kyllä tuo on tuonne kuuluva ratas eikä ole remontin aikana irti lähtenyt.
Tökkääkö se tuohon kohti jossa alkaa tuo o-renkaan kohta. Fairya tai muuta liukastetra o-renkaaseen ja sellaisella pyöräytyspainautuksella osa paikalleen.

peemar
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.2.2024 22:27

Re: 1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

ViestiKirjoittaja peemar » 27.2.2024 10:53

HAlosseppä kirjoitti:Kyllä tuo on tuonne kuuluva ratas eikä ole remontin aikana irti lähtenyt.
Tökkääkö se tuohon kohti jossa alkaa tuo o-renkaan kohta. Fairya tai muuta liukastetra o-renkaaseen ja sellaisella pyöräytyspainautuksella osa paikalleen.


Okei, pitää tutkia ensi viikonloppuna lisää. Minusta tuntui että anturi tökkää tuohon "rattaaseen" vaikka yritin miten käännellä sitä sisään.

Olisin kuvitellut että anturin vaihto olisi helppoa kun siihen vaan pääsee käsiksi.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: 1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

ViestiKirjoittaja Mikey? » 27.2.2024 12:26

Koeta meneekö jokin anturia millin-pari hoikempi osa perille saakka.

peemar
-
Viestit: 3
Liittynyt: 25.2.2024 22:27

Re: 1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

ViestiKirjoittaja peemar » 4.3.2024 11:58

Ongelma ratkesi. Olin yrittänyt anturia väärään reikään. Tätäkin varmaan tapahtuu joskus :)

Minun autossa on eberspächer peitti näkyvyyttä minne tuo anturi menee, joten purkamalla sen pois näin että anturin paikka oli öljynlauhduttimen alapuolella lohkossa suunnilleen. Itseasiassa vierekkäin on kolme reikää ja jostain syystä anturi on kooltaan sopiva kaikkiin. Se meni perille päähän asti vasemmaiseen reikään ihan heittämällä.

Kuva vielä selventämään mihin olin yrittänyt anturia. Ratas minkä näin reiästä taisi olla vauhtipyörän hammasto :D
Liitteet
1709545905161.jpg
1709545905161.jpg (1.59 MiB) Katsottu 476 kertaa

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: 1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

ViestiKirjoittaja Mikey? » 4.3.2024 13:13

Hyvä että oikea kolo löytyi.

Anturi kyllä lukee vauhtipyörän hampaita - ei kai siellä muuta hampaistoa ole?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

ViestiKirjoittaja Axi » 5.3.2024 7:12

Kampiakselilla on hammastus, just siinä anturin kohdalla. Näissä vanhemmissa moottorimalleissa.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: 1.9 TDi Kampiakselin asentotunnistimen vaihto-ongelma

ViestiKirjoittaja Mikey? » 5.3.2024 10:01

Taaspa oppi uutta - kiitos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 135 vierailijaa