3bg passatin käynnistys ongelmat

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 21.1.2024 13:50

Hei.
Elikkä ongelmana on passatin huono käyntiinlähtö, moottorina AVF ja kilometrejä noin 620 000.
Välillä auto vaatii tosi pitkän startin että lähtee käyntiin, startatessa kyllä yrittää mutta mutta ei kerralla lähde.
Käyntiin kun saa niin toimii kyllä hyvin ja ongelmaa alkaa esiintyä kun auto on seisonut parkissa puolikin tuntia, tekee saman oli lämmityksessä tai ei.
Hehkut on tarkistettu, virtaa tulee hehkuille myös.
Reilu vuosi sitten vaihdettu tandempumppu kun ei jaksanut enää alipainetta tehdä.
Nyt lähiaikoina vaihdettu vielä tankin siirtopumppu ja polttoainesuodatin.
Oisko kellään hyviä vihjeitä miten tätä ongelmaa aletaan selvittämään?
Auto on tähän asti käynnistynyt hyvin pakkasellakin, tuskin kerralla väljäksi menee.
Vikakoodeja ei löydy.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.1.2024 19:41

Startti vaihtoon tai moottorinohjaimelta syöttökarttojen muutos että ecu alkaa syöttämään polttoainetta matalemmillakin kierroksilla, vakiokartat vaatii aika reippaan pyörintänopeuden että syöttö alkaa.

voit testata tuota teoriaa antamalla toisella autolla apuvirtaa tuota passattia starttaillessa, mielellään vielä silloin kun auttaja on käynnissä että jännite on mahd.korkealla (jolloin starttikin pyörii nopeammin)

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 21.1.2024 21:59

Tämä ominaisuus on kyllä tiedossa että riittävästi kierroksia vaatii, mielestäni startti pyörittää yhtä nopeasti kuin kuin ennenkin.
Moottori kuitenkin yrittää käyntiin startatessa eli joku suutin ainakin saa polttoainetta.
Suuttimien johtosarjan kävin myös läpi että liittimet on tiiviit eikä ollut vaikutusta.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.1.2024 8:30

Näissä koneissa suuttimet oli kiinni vain yhdellä pultilla, toispuolisesti, 300k ajetussa AVF:ssä oli suuttimien ympärillä jo selkeät poterot joten tässä lienee tuplasti syvemmät kuopat. Sieltä saattaa päästä ilmaa linjastoon jonka vuoksi pitkä startti. Omassa nelikkoAVF:ssä sama ongelma mutta vain silloin kun tankki alle puolillaan, joutuu starttaamaan pilotilla jos on seissyt tuollaisena pidempään. Voit myös kokeilla pitää tankkia piripinnassa, onko sillä vaikutusta ongelmiin? Tuo ongelma tosin taitaa liittyä vain nelivedon kolmiosaiseen tankkiin.

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 13.2.2024 22:16

Nyt on kokeiltu uutta starttiakin, ei vaikutusta. Yhtä hankalaa on käyntiinlähtö.
Tähän koneeseen vaihdoin kannen 540000 km kohdilla ja silloin suuttimien poterot oli ainakin kunnossa,uusilla tiivisteillä ja pulteilla suuttimet asensin
Mistähän tätä ongelmaa osaa seuraavaksi alkaa selvittämään?
Moottorissa ei mitään muita oireita kuin tämä, vetää hyvin ja kulkee vähällä polttoaineella.
Päästöissäkään ei ole ollut moittimista.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.2.2024 8:48

Uutta uutta starttia, vai uutta käytettyä?

Oliko tuota apuvirran antamista jo testattu, käynnistyykö moottorin sen avulla luotettavammin joka kerta?

Nouseehan mittariston kierroslukuneula pikkaisen joka kerta kun starttia pyörittää?

ja jos tämä oli nelikko, niin oliko tuo tankin täynnä pito myös jo testattu?

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 14.2.2024 9:11

Uusi startti on nyt paikoillaan, annettu samalla myös lisävirtaa toisesta akusta eikä vaikutusta.
Ei ole neliveto eikä ole vaikutusta polttoaineen määrällä tankissa.
Voisiko tämä jostain anturista johtua? Täytyypä tuo kierroslukumittarin herääminen tarkistaa.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.2.2024 9:41

Kampiakselin asentotunnistin voi estää käyntiin lähdön jos se ei anna signaalia, jos kiekkamittarin neula ei nouse niin syyllinen melko varmasti sitten tuo. Ei välttämättä anna edes vikakoodia vaikka olisikin rikki.

Starttipilotilla voi myös kokeilla ruikkia egr-venan läpi suoraan imusarjaan, lähteekö käyntiin tuon avulla vai sammuuko heti kun pilotti on poltettu ?

plus, jos käytät ahtoputken irti egr-venasta, samalla voisi tarkistaa että se sammutusläppä ei ole juminut kiinniasentoon ja sen takia käyntiinlähtö estyisi.

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 14.2.2024 11:19

Tämän egr venttiilin toiminnan tarkistin jo. Tämä läppä toimii oikein ja palautuu jousivoimalla auki asentoon. Täytyy ottaa tutkimuksiin tämä kampiakselin asento anturi seuraavaksi.

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 14.2.2024 23:20

Seurailin tuota kierroslukumittaria startatessa. startilla pyörittäessä viisari ei liikahtanutkaan, mittari "hyppää" mukaan vasta kun kone käynnistyy ja pikku viive on siinäkin.
Tämä kampiakselin asentotunnistin taitaa olla aika hankalassa paikassa öljynsuodatinjalan takapuolella, kuinka vaikea vaihdettava tämä on?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.2.2024 11:54

Testaa nyt vielä apuvirran kanssa jos startti pyörisi vähän tirheämmin että nouseeko neula silloinkaan ?

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 15.2.2024 19:26

Tuota kokeiltiin myös että toisesta akusta samalla apuvirtaa kun startattiin, ei vaikutusta.
Tämä ihmetyttää kuitenkin kun moottori yrittää käyntiin, lupaa ja lupaa kunnes pitkän startin päätteeksi lähtee käyntiin ja sen jälkeen toimii oikein.
Onko nämä anturiviat yleensä sellaisia että moottori ei yritäkkään?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.2.2024 20:08

Joo jos kampiakselin asentotieto puuttuu niin ECU ei voi tietää mitenkään missä kohtaa männät kulkevat missäkin pytyssä, jolloin polttoainetta ei annostella ollenkaan. En tiedä ruuttaako nuo suuttimet sitten jotain höyryjä mitä putkiin jne. on jäänyt jonka vuoksi tuo välillä lupailisi käynnistellä?

Oskilloskoopilla tuota kammen anturin signaalia saisi katseltua jos sokkona vaihto ei hotsita, itse vaihdosta ja sen hankaluudesta ei valitettavasti kokemuksia.

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 16.2.2024 9:33

Kokeileppa tuots starttipilottia. Ahtoputki egrstä raolleen, kaveri starttaa ja ruiskaus raosta.
Jos lähtee yritteleen niin pikku ruikuilla niin kauan että käy.
Liikaa ei kannata laittaa, eli jos nakuttaa niin taukoa.
Itellä samaa vikaa, yrittää yrittää mutta ei jaksa käyvä. Sitte yhtäkkiä minuutin startin jälkeen jyrähtää kaikilla tulille. Hanki menee pakoputken alta mustaksi.
Kierrosmittarinneula liikkuu 2mm ylös kun laittaa virran päälle ja startatessa nousee.
Usein heti startin alussa yrittää oikein käyntiin oikealla äänellä mutta sitten alkaa sahaus. Eli aivan kuin ruiskauttaisi suuttimissa olevat löpöt mutta sitten ei sais kunnolla ainetta ennenkuin systeemi ois ilmautunut.
vain -15 tai viikon seisonnan jälkeen

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 16.2.2024 11:53

Nuo oireet kuulostaa just tutulta. Eli ensin yrittää ja sen jälkeen saa pyörittää tovin ennenkuin alkaa taas lupaamaan ja sitten jyrähtää kaikki pytyt käyntiin. Itellä tuli mieleen lisätä takaiskuventtiili tandempumpulle menevään letkuun, oiskohan tuolla mitään vaikutusta, jotenkin epäilys että polttoainelinjat tyhjenee jostain syystä auton ollessa pysähdyksissä.

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 19.2.2024 19:06

Mitä jos kokeilis vetää jollain imupumpulla tai hevosruiskulla tandempumpulta suodattimelle menevästä paluuletkusta löpöä. Tulis siinä samalla ilmat pois jos niitä on. Ko letku tulee etupuolelta suodattimen päälle siihen muovihässäkkään joka sokalla kiinni suodattimessa.
Omaa en saa nyt vikatilaan kun lauhtu ilmat.

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 19.2.2024 22:24

Tässä on hieman erilainen tuo suodatinjalka. Lemmareilla on letkut kiinni lämmönvaihtimessa joka on pultilla kiinni suodattimessa.
Onkohan tässä systeemissä alunperin takaiskuventtiili jossain välissä?
Tässä minun tapauksessa ei edes ole väliä onko auto lämmin vai ei, oireet alkaa jo kun auto seisoo tunnin parkissa.
Tuota takaiskuventtiiliä kokeilen kuhan sellasen saan hankittua.

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 20.2.2024 9:21

Tandempumppuun menevästä kahdesta letkusta alempi on pumpun paluuletku jos innostut kokeileen.

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 28.2.2024 21:47

Tämä takaiskuvettiili muuten löytyi, se on öljysuodattimen jalan vieressä suodattimelta tandempumpulle menevässä letkussa.
Se on nyt vaihdettu eikä ongelma poistunut vieläkään, letkut ei vuoda eikä konepellin alla polttoaine edes haise.
Silti luulen että jostain ilmoja repii.
Se kampiakselin asentoanturi on vielä vaihtamatta mutta luulen että vika on nyt muualla.

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 3.3.2024 21:08

Auto seisoi eilisen päivän parkissa ja tänään oli taas harvinaisen hankala käynnistys. Ensin vähän lupasi ja sitten sai taas startti pyöriä pitkään ennenkuin alkoi edes lupaileen. Käyntiin kun sai niin hyvin toimi taas.
Kyllä se siltä taas vaikutti että polttoainelinjat olis valunu tyhjäksi, tankki puolillaan.
Hajotanko jotain jos paineistan polttoainelinjan tankista päin paineilmalla ja etsin vuotopaikkaa siten?
Alkaa jo konstit loppumaan tämän kans.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.3.2024 11:05

Seisooko auto tasaisella kun nuo ongelmat tulee, oletko kokeillut pysäköidä keula ylös/alas, onko mitään väliä?

Sama homma siis toistui myös jos tankki piripinnassa?

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 5.3.2024 12:32

Välillä tuntui auto käynnistyvän paremmin jos auto oli parkkeerattu keula alaspäin, nyt tuntuu että ongelma on pahentunut eikä polttoaineen määrällä ole merkitystä.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.3.2024 15:42

Ja tandemin alla ei ole märkää? Dieselsuodattimen pohjassa oleva tyhjäysventtiili on kierretty kiinni? Olitko kurkannut auton pohjaan ja siellä olevaan polttoaineen jäähdyttimeen (alumiininen rivasto), näkyykö siellä märkää?

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 5.3.2024 16:07

Märkää ei näy missään, eikä polttoaine edes haise kone huoneessa niin luulisi ainakin että letkut ja muut laitteet on tiiviit.
Uskaltaako tuota paineilma konstia kokeilla?
Kävi mielessä myös kokeilla jos tandempumpulta lähtevään paluuletkuun lisäisi hanan ja sulkisi kun auto jää parkkiin. Jos vika tuolla poistuisi niin vianhan täytyisi olla tandempumpussa tai suuttimen tiivisteissä?

HAlosseppä
-
Viestit: 64
Liittynyt: 25.2.2011 22:46

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja HAlosseppä » 5.3.2024 20:51

Suihkuillahan on tavara tallessa, koska se jyrähtää käyntiin puoleksi sekunniksi, mutta sitten sahauttaa enemmän kuin suodattimen vaihdossa. Minä kokeilisin sitä suodattimelle tandemilta tulevan putken imaisua jollain ruutalla tai pumpulla.
Oma avf ei suostu nyt olemaan käynnistymättä.

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 5.3.2024 22:47

Ite ajattelin homman näin että että polttoaineiden täytyy laskea paluulinjaa pitkin pois koska öljyihinkään ne ei mene eikä ulos vuoda, pumpulle menevässä letkussa takaiskuventtiili estää polttoaineen virtaamisen takas suodattimelle.
Jos tämän paluun tukkii hanalla niin mielenkiintoista tietää vieläkö sahauttaa pitkään, hana auki tietenkin ennen starttia, sillonhan ei pitäs polttoaineen päästä mihinkään.
Ite alan tässä vaiheessa epäileen suuttimen tiivisteitä tai ite suuttiimet laskee jotenkin läpi.
Voiko tandempumpulta polttoaine jotenkin päästä paluulinjaan suoraan? Sekin on tähän noin vuosi sitten vaihdettu.

Tuusaaja
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.1.2024 13:17

Re: 3bg passatin käynnistys ongelmat

ViestiKirjoittaja Tuusaaja » 13.3.2024 21:46

No niin tähänkin jotain uutta tietoa saatiin kun autoa käytettiin tietokoneen piuhassa.
Eli vikakoodihan sieltä löytyi, moottorin pyörintänopeus singaali puuttui, tämä varmaan johtuu juuri tuosta kampiakselin asentoanturista?
Lisäksi 3. Suuttimen korjausarvo oli 2.99 ja muut pysyi +/-1 sisällä. Tämä kolmosen arvo pysyi koko ajan tuossa arvossa auton käydessä.
Yks viallinen suutinkin siis tässä sopassa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 168 vierailijaa