2,0 tdi check oil level vaikka öljy ylärajassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Perunankylväjä
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

2,0 tdi check oil level vaikka öljy ylärajassa

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 20.11.2023 10:23

Kyseessä vanhimpia 2,0 tdi koneita, vm 2005 Passat 3C 4 motion, moottorikoodi BMP jos en väärin muista. Ei ole common rail vielä. Ajettu 320 000 km, ellei ole mittaria ruuvattu (Sveitsin tuonti). Tuli keltainen öljykannu ajotietokoneeseen ja teksti Check oil level. Laitoin kiireessä 0,5 litraa lisää tarkistamatta ja valo hävisi. Seuraavalla ajolla oli taas valo eikä enää lähde, vaikka laitoin vielä lisää öljyä ja sitä on nyt piirun verran yli ylärajan. Vcds ei anna mitään vikakoodia. Kun ohjelmalla lukee öljytason, se sanoo 0,0mm. Mutta kuuluuko tämän ollakin nollassa, kuvittelisin öljytason anturin kertovan vain onko öljyä vai ei, eikä millimetrimäärää?

Sivukysymys vielä toisesta pikkuviasta: flektit pyörii täysillä aina, kun autossa on virrat päällä. Vikakoodi sanoo jäähdytysnesteen lämpöanturissa olevan "signal too high". Autossahan on 2 samanlaista anturia ja tottakai ongelmallinen on mittausteni perusteella se, joka on tungettu hankalimpaan paikkaan, mitä on keksitty. Kokeilin vaihtaa pistokkeeseen uuden anturin irrottamatta vanhaa, sama ongelma. Mittailin yleismittarilla ja signaalijohdon jännite on vähän pienempi kuin toisessa anturissa, ja maayhteys poikki jostain. Flektit sammuu saman tien, kun irti olevan liittimen maadoittaa. Natsien kehittämästä asennuspaikasta johtuen liittimen saa vain vähän näkyville yläkautta, eikä edes johtojen väri vielä selvinnyt. Alakautta voi olla eri asia, mutta sähkökaavio olisi paras apu niin voisi etsiä oikean johdon paremmasta paikasta. En ainakaan vielä ole itse moista löytänyt, eli kiitollisena otan kuvan vastaan jos jollakin on.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: 2,0 tdi check oil level vaikka öljy ylärajassa

ViestiKirjoittaja Mikey? » 20.11.2023 13:36

Hieman vanhemmissa pumppusuutinkoneissa öljyn pinnnan mittaus suoritettiin 100 km välein, ja öljyvalo sammui kun konepelti avattiin (signaali kp:n lukolta). Pinnan mittaus suoritettiin siten, että öljypohjassa on liuska, jota lämmitetään hetki ja ECU kyttää liuskan viilenemisnopeutta ja päättelee pinnan tason siitä.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 2,0 tdi check oil level vaikka öljy ylärajassa

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.11.2023 14:21

meidän talouden 1.2 pumpparidieselistä on tuo anturi mennyt rikki, välillä antaa ok arvoja ja välillä ei. kertaalleen jo purin sen, siellä oli piirilevy jonka päässä yksinäinen transistori, koitin juotella liitokset uudestaan mutta eipä auttanut. uusi anturi ei noihin isolohkoihin varmaan montaa euroa maksa, sen vaihdolla kannattaa lähteä liikenteeseen.

Perunankylväjä
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: 2,0 tdi check oil level vaikka öljy ylärajassa

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 3.1.2024 9:22

Varoitusvalo ja ilmoitus oli parisen viikkoa päällä, mutta lähti itsekseen pois eikä enää palannut. Olin kuitenkin anturin tilannut niin vaihdoin sen öljynvaihdon yhteydessä ja uusi tarvikeosa on myös pelannut hyvin.

Flektien pyörimisvikakin saatu korjattua, kun teki jo niin pahaa ajella maskisuojista huolimatta aina kylmällä koneella ja oli kovemmat pakkaset tulossa.

Viaksi siis varmistui moottorin taaemman lämpöanturin maayhteyden häviäminen. Anturi on erittäin pahassa paikassa: Piti irrottaa akku, ilmanputsarikotelo ja avata anturin päällä oleva vesiletku. ~1 litra taisi tulla glykolia mutta suurin osa säästyi. Anturin liittimen saa vain juuri ja juuri näkyville onnettoman lyhyen johdon takia. Asensin johtoon rosvoliittimen, mutta se ei mahtunut olemaan ahtaassa tilassa vaan johto katkesi liittimen juuresta paikalleen survoessa paksun rosvoliittimen takia.

Toinen johto pihdeillä poikki ja eikun kolvaamaan, ei tullut kauhean hyvä mutta löysin ylimääräisestä puskurin johtosarjasta vastaavan liittimen pitkillä johdoilla. Ne abikoilla kiinni alkuperäisiin parin sentin nysiin ja maajohtoon haaroitus, sen vedin runkoon ja kaikki kiinni niin alkoi toimimaan. Vian ollessa päällä molemmat flektit huuti koko ajan virtojen ollessa päällä, nyt ovat hiljaa.

Anturiin menee toisiinsa kierrettynä punaharmaa signaalijohto ja mustavalkea maajohto, ja nämä tulee moottorin etupuolelle isossa johtonipussa. Siitä kohtaa olisi ollut helpompi ottaa johto esiin, jos löytää oikean ja on siihen asti ehjä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 132 vierailijaa