1,6 tdi cayc suutin/softavikaa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Perunankylväjä
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

1,6 tdi cayc suutin/softavikaa?

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 27.9.2023 18:37

Tervehdys, ja suoraan asiaan. Ostin Polon 2011 1,6 tdi koneella, ja huomiota kiinnitti jo kauppaa hieroessa tyhjäkäynnin huonous ja ison/vanhan dieselin "vasaramainen" käyntiääni. Kotiin ajaessa normaalia maantievauhtia näytti ajotietokone kulutukseksi 6,2 litraa, mikä on enemmän kuin muilla minun volkkareilla (2,0 tdi 4 motion 2005 ja 1,9 tdi 2004). Auto myös savuttaa kylmänä, savu ei ole pikimustaa mutta ei sinistäkään, ennemmin harmaata.

Myyjä selitti, että tutulla nyrkkipajalla oli vaihdettu autoon käytetyt suuttimet vaihtamatta tiivisteitä, ja ohjelmoitu autoon 130 hp (vakiona 90). Ohjelma sisältää DPF ja EGR poistot.

Suuttimien koodit oli ohjelmoitu oikein autoon. Otin suuttimet pois ja yksi oli vuotanut reilummin tiivisteen välistä. Kahden kärjet oli kuivassa karstassa ja kahden märemmässä mössössä. Kalvasin kannen ja suuttimien tiivistepinnat, ja kasasin uusilla tiivisteillä ja pulteilla. (2 Nm, välissä polttoaineputket kiinni, sitten 8Nm ja 180 °). Hetki käynnistyksestä toimi paikallaan paremman oloisesti, mutta sitten alkoi savuttaa kaasuttaessa ja tyhjäkäynti on huonohkoa. Ajaessa samanlainen kuin ennenkin. Käyntiääni ehkä vähän tasaantui, mutta vieläkin kuulostaa enemmän 2,8 hdi Jumperiltani kuin siltä miltä pitäisi.

Liikkeellelähtö ylämäkeen on yhtä tuskaa (lämpimällä koneella hitusen parempi), auto meinaa sammua ja käyntiääni kovenee sekä muuttuu katkonaisemmaksi. Liikkeelle päästyä kun painaa kaasun pohjaan, menee noin 1800-2000 rpm kierrosnopeuteen laiskasti, josta lähtee sitten melkein kuin hauki rannasta. Tehot käyttäytyy näin joka vaihteella. Käyntiääni lienee samanlainen koko kierrosalueella, paitsi moottorijarrulla normaali. Kovemmissa nopeuksissa ei juuri kuulu, kun on muuta melua.

Ohjelmoinnin ja suutinten vaihdon toisiin käytettyihin suoritti tosiaan myyjän perhetuttu puolalaistaustainen nyrkkipaja. Lähinnä itseä mietityttää, onko suuttimet/joku niistä viallinen vai kenties softa, ja mitä lisäselvityksiä kannattaisi seuraavaksi lähteä tekemään. Itseltä löytyy VCDS, mutta vielä noviisi sen käyttämisessä. Suutinten korjauskertoimia katselin sillä, ja pumppaavalla pienellä kaasumpolkimen käytöllä 1. Ja 4. Suutinten arvot käyvät pahimmillaan noin +/- 2,2- 2,8 mg. Keskimmäiset suuttimet pysyy pääosin +/- 0,3-0,8, joskus käy +/-1-1,5:n lukemissa. Näistäkin kuulisin mieluusti jonkun aiheeseen perehtymeen mielipiteen.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1,6 tdi cayc suutin/softavikaa?

ViestiKirjoittaja Axi » 30.9.2023 8:20

Ajokilometrit vois näissä kyselyissä mainita, jotkut "viat" ovat ominaisuuksia kun kilometrejä on riittävästi.

CAYC on vakiona 105 hv kone, ainakin 150 hv tulee pelkällä softalla.

EGR ja DPF on luultavasti poistettu vikojen ja niistä aiheutuneiden ominaisuuksien vuoksi. Tiedäpä sitten.

Suuttimien vaihtaminen ilman pohjatiivisteiden vaihtoa, hoh hoi. Kiire on ollut.

Suuttimien korjausarvot mitataan tyhjäkäynnillä, testeri näyttää ne 1500 rpm asti. Jos joku suutin on reilusti miinuksella, se todennäköisesti vuotaa. Jos taas reilusti plussalla, pytty on muuten tehoton tai suutin tukossa.

Puristuspaineiden mittaus antaa tiedon moottorin mekaanisesta kunnosta; helppo tehdäkin noissa, kun hehkut ovat näkyvillä.

Perunankylväjä
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: 1,6 tdi cayc suutin/softavikaa?

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 2.10.2023 8:23

Kiitos vastauksesta. Kilometrit unohtuikin mainita, 250 000 eli ei ihan loppuunajettu vielä, mutta iän tuomaa ominaisuuttakin voi jo löytyä.

Puristuspaineethan tosiaan voisi mitata, jos vehkeet saan käsiin jostakin.

Onko tuhoon tuomittu idea vaihtaa uudemman mallin suuttimet (2013), erona ainakin paluuletkun liitos? Idea lähti siitä, että olisi halpaan hintaan ehjät suuttimet jakopäävaurioisesta autosta 235 tkm ajettuna tarjolla. Mukaan saisi tuon paluuletkusarjan, eli se ero pitäisi eliminoitua sen vaihdolla. Käsitin, ettei niissä muuta fyysistä eroa ole, mutta onko näin ja onko henkistä eroa? Koodit tietysti pitää kertoa autolle ainakin.

Ja jos nuo suuttimet sopii ja ne hommaan, olisiko järkevää vaihtaa ne kokeeksi ensin, vaiko mennä ohjelmoijan juttusille? Tai mitata ne puristukset ensin? Suurimmat korjausarvot suuttimissa taisi olla miinuksen puolella, mutta en nyt mene 100% vannomaan.

Perunankylväjä
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: 1,6 tdi cayc suutin/softavikaa?

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 3.11.2023 16:14

Nyt kaipaisin pikaista vinkkiä asiaan jos joku osaisi antaa. Sain sen verran huokeaan hintaan uudemman mallisesta Golfista suuttimet ja polttoainekiskon, että laitoin ne paikalleen eikä se loppujen lopuksi ihan bolt-on projekti ollut, tarvi väännellä pumpulta kiskolle menevä putki ihan uuteen uskoon ja laittaa adapteri väliin. Kaikki hilppeet on kuitenkin kiinni eikä mikään vuoda ulospäin.

Ongelmana on, ettei auto käynnisty, ei edes lupaile. Pienemmissä pätkissä varmaan yhteensä 5-10 min on tullut sahattua starttia. Mitään vikakoodeja ei anna aiheeseen liittyen.

Voiko tyhjän kiskon laittaminen aiheuttaa jonkunlaisen ilmalukon tms, vai onko eri variantista otetut suuttimet tosiaan niin erilaiset, ettei voi edes käynnistyä? Polttoainekiskon päissä olevissa paineensäätimessä ja paineanturissa oli eri osanumero, mutta sopi vanhaan liittimeen. Osia ei voinut vaihtaa vanhasta kiskosta uuteen, kun ei mahdu.

Uusien suuttimien adaptaatio VCDS:llä ei onnistunut, tuli imloitus "new value is out of range".

Ellei näillä saa sitten millään toimimaan, on varmaan vietävä vanhat suuttimet testiin ja uusia sen mukaan.

Testaushinta vaan hirvittää, 60 €/ suutin halvin mitä löytänyt eli kaikkien testaus käy kukkarolle. Jos joku tietää halvempaa ratkaisua, saa kertoa.

Suuttimet ei ollut pohjaprikkojen vaihdon jälkeen kauaa kiinni, varmaan noin 1000 km. Pois ottaessa 3 lähti hyvin, mutta yksi oli juntturassa karstan takia. Suutinputken seinämän ja suuttimen rungon välissä oli siis karstaa, vaikka pohjaprikka ei ole vuotanut. Tuskinpa sitä yläpuoleltakaan tulee, eli vuotaakohan suuttimen päässä oleva holkki tai onko suutin piloilla?

Jännä juttu oli myös, että ykköspytyn suutin oli palotilan puolelta kuiva, muut 3 märkiä. Näin oli prikkojen vaihtoa vartenkin irrottaessa. Mistähän se kertoo? Nyt tuli taas aika paljon kysymyksiä, mutta jos johonkin saisi apuja niin se on aina eteenpäin!

pioneer86
-
Viestit: 76
Liittynyt: 27.9.2006 12:19

Re: 1,6 tdi cayc suutin/softavikaa?

ViestiKirjoittaja pioneer86 » 5.11.2023 21:53

Tuo "väärän" mallisten suuttimien vaihto ei kuullosta hyvältä. Pahimmillaan voi käydä että vahingossa menee pietso suuttimien tilalle magneettiventtiili suuttimet tai toisin päin. Lisäksi on eroa käytetäänkö suuttimen paluukierrossa ylipainetta tai vapaakiertoa. Suutinputkiakaan ei hirveästi saisi mennä vääntelemään, koska riski on suuri, että jonkun sortin murtumia putkiin voi ajan kanssa muodostua, kun putket värisevät paineen vaikutuksesta. Lisäksi 1.6tdi pitää tehdä aina testerillä järjestelmän ilmaus, muuten saa startin kyllä poltettua kun yrittää starttaamalla ilmata. Onko tuossa tulpattu egr lähtöä imusarjalle. Jos ei ole, niin egr venttiili jos vioittuu, niin voi ruveta vuotamaan jatkuvasti pakokaasua imusarjaan, vaikka sitä ei ohjata.

Perunankylväjä
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: 1,6 tdi cayc suutin/softavikaa?

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 6.11.2023 7:32

Kaikkialla kun on kuullut puhuttavan että nämä VAG 1,6 tdi:t on lähes identtisiä koneita, jopa marmorin varaosamyyjä näin sanoi, niin oletin ettei kovin isoja eroja voisi olla. Suuttimet oli myös ulkoisesti aika vastaavia, kiinnitys ja ylivuotoletkun paikka isoimmat erot.

Suutinputkea aina lämmitin vääntökohdasta että meni helpommin, enkä uskoisi että nuo kovin helpolla murtuu kun ei ole kuparia.

Ilmauksesta olen kuullut, että CR kone kyllä ilmaa itsensä kunhan korkeapainepumpulle asti on hoidettu, ja ennen sitä olevan piirin ei ole syytä olettaa tyhjentyneen, ellei sitten ole valunut painovoiman vaikutuksesta putkien ollessa auki. Kokeeksi otin ylivuotoletkut auki startatessa ja sieltä kyllä tuli pikku ilmakuplia, mutta täynnä polttoainetta näkyi olevan. Tosin ei dieseliä mahdottomasti tursinut startatessa ilman letkuja.

EGR on tulpattu ja samoin kuulemma DPF poistettu, kummastakaan ei vikavaloja tule eli ilmeisesti homma on hoidettu oikein.

Seuraavana todennäköisesti hommaan uuden putken pumpun ja railin välille, kun ei tuota taiteltua kannata enää yrittää uudestaan muotoilla.

Laitan varmaan myös kaikki vanhat suuttimet takaisin ja testaan niistä ylivuodon määrän. Yksi suutin on tosiaan mielestäni "holkin" välistä vuotanut, kun sen yläsaumassa on mustaa mönjää ja suuttimen runko lämmöstä värjäytynyt kultaiseksi. Avasin holkin ja purin kärjen osat, putsasin ja testasin että suihku tulee kaikista rei'istä. Tässä kävi kuitenkin pikku moka ja holkin ollessa tiukassa aukesi yläosankin kierre. Se aukesi vain vähäsen ja koitin kiristää niin, että liitin tulee mahdollisimman samaan kulmaan kuin oli. Jossain youtubevideossa sanottiin, että pietsosuuttimen yläosan purku johtaa kalibroinnin menetykseen, mutta lasketaankohan pientä löysäämistä siihen?

Perunankylväjä
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: 1,6 tdi cayc suutin/softavikaa?

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 3.1.2024 9:08

Auto pelaa nyt normaalisti, mutta kaasua painaessa vapaalla tai ajossa on moottorin äänessä vähän vielä samaa outoa tyyliä kuin aloituksessa kuvattu. Tyhjäkäynti parani ja kehrää nyt kuin kissa sekä savutus pieneni varmaankin aika normaaliin talvikelin määrään. Vähän se pakokaasu haisee ehkä pahemmalle kuin normaalisti pitäisi, voineeko johtua DPF:n puutteesta.

Suutinkokeilun epäonnistuttua vaihdoin vanhat takaisin, ja testasin irrottaa yksitellen suutinten liittimiä. Kakkossuuttimen kohdalla ei ollut vaikutusta käyntiin ollenkaan eli kävi siis kolmella todennäköisesti. Vaihdoin sen sekä kolmossuuttimen, kun siinä oli muita vähän isompi ylivuoto. Käytetyt suuttimet kustansi yhteensä posteineen 330 €.

Uusituilla suuttimilla kävi ensin nätisti, kunnes vähän kaasuttelin ja tyhjäkäynti muuttui samanlaiseksi kuin ennen, eli huonoksi. Pelti auki ja ylivuoto pompannut taas pois, vaikka kaikki oli huolella laitettu kiinni. Tähän "hyvä ja pysyvä" ratkaisu oli vetää kaikkiin varmuuden vuoksi nippuside painamaan ylivuotoliitintä suuttimen runkoon. Sillä pysyy tiiviinä ja tyhjäkäynti hyvänä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 146 vierailijaa