Mikä ulkoinen polttoainepumppu TDI AFN

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

Mikä ulkoinen polttoainepumppu TDI AFN

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 9.5.2020 17:05

Alkoi mystiset starttiongelmat Tdi Passatissa (AFN) ja tehty jo kaikki perinteiset polttoainelinjojen tsekkaukset sekä laitettu takaiskuakin tulolinjaan. Mitä pitempään seisoo sitä huonommin lähtee käyntiin. Ajattelin seuraavaksi iskeä suoraan ulkoisen polttoainepumpun jos olisi apua starttiin. Riittääkö perus imevässä virtaukset (reilu 60l/h) ja onko suositella jotakin halpaa ja mielellään hyvääkin mallia?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

Re: Mikä ulkoinen polttoainepumppu TDI AFN, ilmaongelmia (ratkaistu)

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 13.5.2020 19:14

Kävin tuossa ihmettelemään ihan tosissaan että mikä ihme ilmaa alkoi yhtäkkiä aiheuttaa pumppuun.

Kaikkihan alkoi siitä että katsoin kotelopaineventtiilistä onko jousen sokka pysynyt sisällä. Oli pari milliä pihalla ja pistin about millin sisään naputellen. Samalla laitoin autoon takaisin jakopään ylämuovin joka oli ollut irti hihnan vaihdon jäljiltä. Ensimmäinen startti oli alta tunnin sisään ja lähti jo normia pitemmällä vieterillä käyntiin, ajattelin että olisiko vaan hieman ilmaa kun paineensäätöventtiili oli irti. Auto tuntui ajossa huomattavasti pirteämmältä ja veto oli jotenkin parempaa yläkierroksilla.
Siitä sitten alkoi koko ajan huononemaan vaan auton käynnistyminen. Pahimmillaan alkoi olla yön yli seisottuaan että lähti suht hyvin ensin käyntiin mutta sitten sammui heti ja sai sahailla muutamalla 10s pätkällä ja lopulta käynnistyy hienon löpö pilven jättäen putkesta.

Vaihdoin hyllyssä olevan Fordin suodattimen autoon josta eliminoin takaisinpaluun kun epäilytti alkuperäinen muoviventtiili jos se on syypää. Tulolinjaan tuli laitettua heti ennen suodatinta takaisku ettei sieltä ainakaan pääsisi löpöt takaisin tankkiin. Meno- ja paluuletkuihin läpinäkyvät letkut mutta ilmaa ei käytännössä linjoista tullut yhtään.
Auton kun sammutti alkoi hiljalleen vajota polttoaineen taso suodattimen menevässä letkussa mutta paluupuolelta ei. Eli minun teorian mukaan pumppu imee nyt ilmaa jostain mutta todennäköisesti se ei voi olla "korkeapaineen" puoli koska sehän vuotaisi jo ulospäin minun järjen mukaan.
Otin jakopään muovin pois koska halusin katsoa äskettäin vaihdetun remmin kireyden. Samalla iski jotenkin silmään että ihan kuin jakohihna menisi keskemmällä pumpun hihnapyörää kuin ennen (vaihdettu 11mm nestepää ja painavempi poikittaisen hihnapyörä). Meisselillä vähän kampesin hihnapyörää niin akselihan tulikin noin 2mm ulospäin pumpusta. En ajatellut tätä sen enempää tässä vaiheessa mutta tämän operaation jälkeen auto on käynnistynyt kuin palmun alta joka kerta (kop kop).
Itse en nyt keksi tähän muuta kuin että pumpun akselin stefa on kulunut tai itse akseliin on kulunut jo ura mikä pitää akselin tiiviinä vain yhdessä asennossa (420tkm)? Pumpun akseli on todennäisesti liikkunut sisään päin huonosti paikalleen laitetun nokan suojamuovin takia joka oli ottanut kiinni jäljistä päätellen aika tehokkaasti. Olen myös voinut ottaa tukea hihnapyörästä kun kuikuillut akun kenkiä tms.
Nyt ei kahteen päivään ole enää laskenut tasokaan löpöputkessa kun kone on sammuksissa.
Akseli on myös pysynyt nyt tuossa "ulkoasennossa" pumpusta.
Seuraillaan tilannetta.....

Pahoittelen hemmetin sekavaa tekstiä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa