Elikkäs edellisen päivittäisen ajokin alettua tempuilemaan pihaan tuli tuollaisella BSW moottorikoodilla varustettu Fabia ja lähestyvä jakopääremontti pani miettimään josko tekniikkaa samalla piristäisi hieman. Siispä budjetti ystävällisen bolt-on daily driver/ kauppakassin rakentelu ohjetta/ vinkkejä hakusessa, konetyyppi kun ei ilmeisesti ole mikään kaikkein yleisin käytössä oleva joten tietoa on hieman nihkeästi tarjolla.
Tarkoituksena olisi siis pitää auto suurimman osan ajasta ajokuntoisena ja päivittää osia matkan varrella, joten ainakin suuttimien vaihto jäänee aika viimetippaan mutta kaiken muun voinee pulttailla pikkuhiljalleen koneen ympärille?
Jos nyt siis alkuun jakopäärempan yhteydessä ja nostimien/nokka-akselin kiinnityspulttien vaihdon yhteydessä teettäisi esim. R-koneistuksella samalla uuden profiilin (VP5?) nokkaan, onkohan tuolla saatavissa koviakin eroja vakioon verrattuna vai olisiko tuo raha fiksumpaa käyttää suoraan ahdin/ suutin puoleen?
Hieman kelien lämmittuä kenties isompaa turboa vakion tilalle vaan mitä? Menisikö esim. 2.0tdi koneen 1749va tai 1749vc heittämällä vakio pillerin tilalle, vai vaativatko nuo esim. isojakin ahtoputkisto/ pakosarja muutoksia?
Lisäksi isompaa välijäähyä ja esim. DSLA150P1043 koodilla kulkevat suuttimet? Noita saisi näköjään todella edukkaasti ja noita ainakin mainostetaan koneeseen passeliksi ja lisätehoja antaviksi. Paketti olisi sitten ohjelmaa vaille valmis?
Missäpäin tuollainen paketti sitten kannattaisi käydä lopuksi ohjelmoimassa vai ajaisiko jokin sähköpostilastutus asiansa noiden koneeseen pultattujen osien kanssa esim. Celtic joka lupailee vakiokoneesta 170hv/340nm?
Ja passanneeko jokin vakio kaksoismassa kytkin paketti yms. Tuonne vakiolaatikon jatkoksi tai kannattaisiko alkaa vaanimaan jotain 6-vaihteista laatikkoa/ kytkinpakettia koneen jatkoksi?
Ehdotuksia? Kritiikkiä? Torilla lynkkays?
1.9 BSW:n piristys
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.9 BSW:n piristys
ARL-moottorista (150 hv) osat sopinevat lähtökohtaisesti pulttaamalla.
Budjetti kannattaa miettiä ja varata etukäteen
Budjetti kannattaa miettiä ja varata etukäteen
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 10.12.2019 23:19
Re: 1.9 BSW:n piristys
Katotaan mitä nyt sattuu tulemaan, toimiva ja pirteä paketti ainakin tässä vaiheessa hakusessa, saa nähä jos sitten joskus myöhemmin innostuu räjäyttämään koneen. Varmaan tuo ARL:n ahtimen rajaama ~200pollea ja hyvä vääntökäyrä kaveriksi olisi hyvä(ja realistinen) tavoite, nokka-akseli menee nyt jokatapauksessa vaihtoon; 3pytyn kohdalla suuttimen korjaus arvot vihjaisi samaa mitä venttiilikopan alle kurkkaus vahvisti, eli kulumaa löytyy niinkuin wanhasta sopii odottaa.
Uusi vakio keppi oheishilppeineen tilattu, hionta vielä sumplinnan alla..... Vaihtuu jokatapauksessa samalla jakopäärempan yhteydessä, edelleenkin kyllä kiinnostaisi tieto/ mutu siitä millaista tehonlisää tuolla olisi odotettavissa(tuskin kummoista) tälläisessa daily-driver lotjakkeessa?
Ja jos hiontaan päätyy niin onko tuossa nyt mitään ihmeellistä vakionokan vaihtoon verrattuna? Lukitukset/ merkit hihnapyörään, lohkoon ja vanhaan remmiin. Vanhat romut pois, uusi nokka uusien nostajien/ venypulttien yms. kanssa paikalleen, kaikki momenttiin ja sitten hammaspyörä, vp, remmi yms. Paikalleen vanhasta siirrettyjen merkkien kanssa, ajoituksen hienosäätöä sitten jos tarvetta ilmenee?
Samalla seuraksi setti parisataa tuhatta ajettuja PD150:sen suuttimia, ihan vaan siksi kun ei tule todennäkösesti tehtyä tuota jakopääremppaa itse niin saa samalla päivää auton kasaan, jääpähän samalla varalle/ aihioksi nuo orkkikset jos innostuu kärkiä vaihatuttamaan myöhemmin. Tuota ennen uusin vielä itse 12.9pultit kanteen niin ei tarvi ressata ahtojen kanssa.
Katsotaan mihin vakiokytkin piisaa, todennäkösesti tuo on vaihettu jossakin välissä kun ei ääntele eikä luistele ylimääräsiä
Uusi vakio keppi oheishilppeineen tilattu, hionta vielä sumplinnan alla..... Vaihtuu jokatapauksessa samalla jakopäärempan yhteydessä, edelleenkin kyllä kiinnostaisi tieto/ mutu siitä millaista tehonlisää tuolla olisi odotettavissa(tuskin kummoista) tälläisessa daily-driver lotjakkeessa?
Ja jos hiontaan päätyy niin onko tuossa nyt mitään ihmeellistä vakionokan vaihtoon verrattuna? Lukitukset/ merkit hihnapyörään, lohkoon ja vanhaan remmiin. Vanhat romut pois, uusi nokka uusien nostajien/ venypulttien yms. kanssa paikalleen, kaikki momenttiin ja sitten hammaspyörä, vp, remmi yms. Paikalleen vanhasta siirrettyjen merkkien kanssa, ajoituksen hienosäätöä sitten jos tarvetta ilmenee?
Samalla seuraksi setti parisataa tuhatta ajettuja PD150:sen suuttimia, ihan vaan siksi kun ei tule todennäkösesti tehtyä tuota jakopääremppaa itse niin saa samalla päivää auton kasaan, jääpähän samalla varalle/ aihioksi nuo orkkikset jos innostuu kärkiä vaihatuttamaan myöhemmin. Tuota ennen uusin vielä itse 12.9pultit kanteen niin ei tarvi ressata ahtojen kanssa.
Katsotaan mihin vakiokytkin piisaa, todennäkösesti tuo on vaihettu jossakin välissä kun ei ääntele eikä luistele ylimääräsiä
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa