käytännön longlife huoltoväli?
Valvoja: ffp jäsenet
käytännön longlife huoltoväli?
Minkälaisten ajomäärien jälkeen on käytännössä pitänyt longlife tdi huollattaa? Muistelen lukeneeni että joillakin ainakin noin 30tkm kohdalla on tullut varoitus että huoltoon 3000km päästä, mutta ei nyt hirveästi löytynyt search/google keinoin...
ilmoitus tuli 26500 km:ssä ja 28000:ssa käytin huollossa. Kuulemma seuraava huolto olisi aika tarkkaan saman kilometrimäärän jälkeen, edellyttäen tietenkin, että ajot ovat suurinpiirtein samanlaisia kuin tähänkin asti. 1.9 Tdi 74 kW.
Ehkä totta, ehkä ei: On huoltomiehille tullut vastaan kuulemma 51000 ajettu SDI-Polo. Omistaja oli 35 tuhannen kohdilla jo kysellyt, että milloinkas tämä huolletaan ja olivat vaan kehottaneet jatkamaan ajoa. Autohan sitten ilmoitti viidessäkympissä, että nyt olisi aika. Onko tämä urbaanitarina vai ei. Mene ja tiedä.
Ehkä totta, ehkä ei: On huoltomiehille tullut vastaan kuulemma 51000 ajettu SDI-Polo. Omistaja oli 35 tuhannen kohdilla jo kysellyt, että milloinkas tämä huolletaan ja olivat vaan kehottaneet jatkamaan ajoa. Autohan sitten ilmoitti viidessäkympissä, että nyt olisi aika. Onko tämä urbaanitarina vai ei. Mene ja tiedä.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Longlaiffit AHUun, kannattaisko?
Kannattaisko näitä 30.000 longlaiffeja kokeilla vanhaan ahuun, jossa ö-vaihtoväli on kiinteä 15000. Idea ois tietenkin venyttää vaihtoväli esim 20-25 tkm:iin voitelusta tinkimättä.
Polo TDI pwd -03: Söi öljyä reilusti 20tkm asti nyt menee enää 0.5 l/20tkm. Eka vaihtoväli oli 41tkm ajotietokoneen suosituksen mukaan.
Juu, eikä hirvitä yhtään ajaa samoilla öljyillä 50tkm.
Kattokaas se on vaan AUTO mikä menee joskus rikki ja mikäs sen parempi syy ostaa uusi kuin rikkinäinen moottori.
[mainos] Jos haluaa itselleen uuden harrastuksen niin ostakaa ihmeessä uusi POLO niin tulee takuuhuoltoon asiaa aika usein. [\mainos]
Juu, eikä hirvitä yhtään ajaa samoilla öljyillä 50tkm.
Kattokaas se on vaan AUTO mikä menee joskus rikki ja mikäs sen parempi syy ostaa uusi kuin rikkinäinen moottori.
[mainos] Jos haluaa itselleen uuden harrastuksen niin ostakaa ihmeessä uusi POLO niin tulee takuuhuoltoon asiaa aika usein. [\mainos]
48000, ei pyytänyt
isäpappa ajelee matka ajoa 03/5 sdi farkku golfilla, ensimmäinen öljy, toukokuu->joulukuu 48000, eikä vielä pyytänyt, mutta piti laittaa lämppäri, niin vei silloin huoltoon, ja seuraava odotti kuitenkin 90, niin silloin tehtiin seuraava öljyn vaihtokin, nyt mennyt 100000 rikki.
Huollattamisesta
Hei!
Kavin noutamassa Saksasta '02 VW Golf Gti Tdin 110kW koneella.
Tutkailin huoltokirjaa, ja olisi muutamia kysymyksia.
En oikein paase perille mika mahtaa olla auton nykyinen LongLife huoltovali, vai onko talla ollenkaan. Ote kirjasta:
11/02 12835km ensimmainen huolto, oljyt vaihdettu.
06/03 28816km oljyt vaihdettu seka zeit- oder laufleistungsabhängige Inspektion?
11/03 43453km oljyt vaihdettu seka jarrunesteet 24kk:n jalkeen
06/04 60676km zeit- oder laufleistungsabhängige Inspektion, EI OLJYNVAIHTOA
Mittarissa nyt n. 68000km, eli edellisesta oljyjenvaihdosta jo n. 25000km.
Ilmoittaa nyt etta seuraavaan huoltoon 200km. Oljyt nyt ainakin menevat vaihtoon. Suosittavat Castrolia laittamaan koneeseen.
En vain osaa yhdistaa LL- huoltovaleja tamanhetkisiin huoltokirjan paiva- ja kilometrimaariin.
Mita luultavasti tulee huollettavaksi tarkastuksen yhteydessa?
T. Mikko
Kavin noutamassa Saksasta '02 VW Golf Gti Tdin 110kW koneella.
Tutkailin huoltokirjaa, ja olisi muutamia kysymyksia.
En oikein paase perille mika mahtaa olla auton nykyinen LongLife huoltovali, vai onko talla ollenkaan. Ote kirjasta:
11/02 12835km ensimmainen huolto, oljyt vaihdettu.
06/03 28816km oljyt vaihdettu seka zeit- oder laufleistungsabhängige Inspektion?
11/03 43453km oljyt vaihdettu seka jarrunesteet 24kk:n jalkeen
06/04 60676km zeit- oder laufleistungsabhängige Inspektion, EI OLJYNVAIHTOA
Mittarissa nyt n. 68000km, eli edellisesta oljyjenvaihdosta jo n. 25000km.
Ilmoittaa nyt etta seuraavaan huoltoon 200km. Oljyt nyt ainakin menevat vaihtoon. Suosittavat Castrolia laittamaan koneeseen.
En vain osaa yhdistaa LL- huoltovaleja tamanhetkisiin huoltokirjan paiva- ja kilometrimaariin.
Mita luultavasti tulee huollettavaksi tarkastuksen yhteydessa?
T. Mikko
Tuo zeit - oder laufleistungsabhängige inspektion tarkottaa ihan aika / kilometrien takia tehtyä huoltoa. Näyttäs ihan siltä, että autoon on vaihdettu öljyt 15tkm välein, mutta sitte on vaihdettu longlife ohjelmaan auto. Tai sitte auto on ollut kokoajan longlife, mutta omistaja on vaan halunnut vaihtaa öljyt n. 15 tkm välein. Sen takia joka toinen huolto ei ole tuo aika/kilometriperusteinen. Empä tiedä, yhtäkkiä jotain tuollaista noilla tiedoilla ajattelis.
2,5l 174hv T5 transussa huoltonäyttö sanoi 3000km huoltoon 28600km kohdalla. Vein sen sitten n.32000 kohdalla. Öljyä jouduin lisäämään n. litran huoltovälin aikana.
Ihme sinänsä. Odotin, että huoltoilmoitus tulisi joskus 24000kohdalla, koska ajotyyli on kaasu pohjassa kylmästä lähtien.
Aamun kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulee onnellinen sininen, huonosti palaneen naftan hajuinen, sauhu. En tosin hehkuta ikinä ja kytkin nousee jo ennen kuin kone on kunnolla käynnistynyt :) Raaka peli. Voimaa vaan saisi olla lisää, eikä ahtimen tarvitsisi tukkeutua 4000rpm jälkeen.
Ihme sinänsä. Odotin, että huoltoilmoitus tulisi joskus 24000kohdalla, koska ajotyyli on kaasu pohjassa kylmästä lähtien.
Aamun kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulee onnellinen sininen, huonosti palaneen naftan hajuinen, sauhu. En tosin hehkuta ikinä ja kytkin nousee jo ennen kuin kone on kunnolla käynnistynyt :) Raaka peli. Voimaa vaan saisi olla lisää, eikä ahtimen tarvitsisi tukkeutua 4000rpm jälkeen.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mä ajelin '03 octaviallani 33000km vaihtovälin, ei vielä ilmoitellut että pitäisi huoltaa..
Itse ajoin noista kilsoista 27000km. Sinä aikan öljy vailtui ylärajasta puoleen väliin lisäämättä kertaakaan.
Aiemmin oli Castrollin Longlife 2 ja jatkoin samaa rataa.
http://www.volkswagen.co.uk/assets/Long ... vicing.pdf
Itse ajoin noista kilsoista 27000km. Sinä aikan öljy vailtui ylärajasta puoleen väliin lisäämättä kertaakaan.
Aiemmin oli Castrollin Longlife 2 ja jatkoin samaa rataa.
http://www.volkswagen.co.uk/assets/Long ... vicing.pdf
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
ihme homma.. mulla on nyt tasan 17000km taulussa edellisen jälkeen ja vilkuttelee service valoa.
Öljyn pinta on hieman alle ylärajan joten ei pitäis olla siitäkään.
Kävin kyllä tänään ostamassa 5L öljyä kun se on niin perkeleen halpaa (95€) ja huomenna käyn noukkimassa suodattimen skodalta.
perkele jos se alkaa jatkossakin näin neljän kuukauden välein vilkuttelemaan.. toivottavasti ei ainakaan tahti kiihdy =(
Öljyn pinta on hieman alle ylärajan joten ei pitäis olla siitäkään.
Kävin kyllä tänään ostamassa 5L öljyä kun se on niin perkeleen halpaa (95€) ja huomenna käyn noukkimassa suodattimen skodalta.
perkele jos se alkaa jatkossakin näin neljän kuukauden välein vilkuttelemaan.. toivottavasti ei ainakaan tahti kiihdy =(
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Oli muuten asijantuntija myyjä, kun alkoi selittämään ettei ole suositeltavaa vaihtaa niitä öljyjä ennen 30 000km, kun se on suositus suositus jne jne..
Kyllä siinä taas tuli tuijotettua silmät suurena ja oli vaan fiksuinta joojotella ja sanoin että anna nyt vaan ne öljyt, tuleehan ne kuitenkin joskus vaihdettua =)
Kyllä siinä taas tuli tuijotettua silmät suurena ja oli vaan fiksuinta joojotella ja sanoin että anna nyt vaan ne öljyt, tuleehan ne kuitenkin joskus vaihdettua =)
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Kävin tänään noukkimassa putsarit skodalta ja kyselin huollosta tuota 17000km huoltoväliä..
Sanoivat että moottori mittaa kuormitusta suhteessa aikaan suhteessa kilometreihin.
Olin ollut siinä uskossa että se anturi öljypohjassa mittailee viskositeettia tms, mutta ilmeisesti ei.
Eli kun viimeksi en nollaillut mitään, niin auto olisi antanut ajella 50tkm samoilla öljyillä.
no.. ajattelin nollata ton huollon ja ajella rauhallisin mielin vielä seuraavat 13tkm.
nollaus:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=39345
Sanoivat että moottori mittaa kuormitusta suhteessa aikaan suhteessa kilometreihin.
Olin ollut siinä uskossa että se anturi öljypohjassa mittailee viskositeettia tms, mutta ilmeisesti ei.
Eli kun viimeksi en nollaillut mitään, niin auto olisi antanut ajella 50tkm samoilla öljyillä.
no.. ajattelin nollata ton huollon ja ajella rauhallisin mielin vielä seuraavat 13tkm.
nollaus:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=39345
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Alkaahan tuo selviämään.. eli niinkuin laskeskelin matkaa on tullut 50 000km edellisestä vaihdosta ja silloin kuvittelin että moottori tarkkailee pelkästään öljyn laatua.
Näköjään tietokone tarkkailee ainakin kuljettua matkaa, kuljettua aikaa, maksimi matkaa, maksimi aikaa ja öljyn laatua.
eli minulla tuli maksimi matka ensimmäisenä täyteen koska en tajunnut "nollata" huolto mittaria, kun sellaista ei ilmaantunut.
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... t=longlife
sitä en vielä löytänyt että millä tuo pohjan anturi varsinaisesti mittaa öljyn "laatua".. pitää vielä surffailla =)
Näköjään tietokone tarkkailee ainakin kuljettua matkaa, kuljettua aikaa, maksimi matkaa, maksimi aikaa ja öljyn laatua.
eli minulla tuli maksimi matka ensimmäisenä täyteen koska en tajunnut "nollata" huolto mittaria, kun sellaista ei ilmaantunut.
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... t=longlife
sitä en vielä löytänyt että millä tuo pohjan anturi varsinaisesti mittaa öljyn "laatua".. pitää vielä surffailla =)
Velimiehen kanssa puhuttiin noista longlife-huoltoväleistä,niin hänellä -02 tdi(96kw)oli alkanut näytellä huoltovaloa 25000km kohdalla.
Minähän siitä meinasin vähän säikkyä,kun omassa golfissa(-04 74kw)on jo huollon jälkeen ajettu 27th ja eikä vielä ole varoitellut huollon lähenemisestä.
Soitin yhdelle vanhalle koulukamulle,joka volkkarilla asentajana.Hän sanoi että pisin longlife-väli,joka hänellä oli tiedossa,oli joku polo jolla ajettu 48th ennen huoltoa.
Elikkä väli voipi olla suht pitkäkin.
Minähän siitä meinasin vähän säikkyä,kun omassa golfissa(-04 74kw)on jo huollon jälkeen ajettu 27th ja eikä vielä ole varoitellut huollon lähenemisestä.
Soitin yhdelle vanhalle koulukamulle,joka volkkarilla asentajana.Hän sanoi että pisin longlife-väli,joka hänellä oli tiedossa,oli joku polo jolla ajettu 48th ennen huoltoa.
Elikkä väli voipi olla suht pitkäkin.
Täällä 96 kw:n farkku golf ja longlifen huoltoväli ollut aika tarkaan 25000km koko ajan. Ihan asiallinen öljynvaihtoväli. Öljythän on osittain itsevaihtuvat, eli vähän vajaan litran voi kaataa matkalla lisää. Auto on 4 vuoden aikana käynyt 7 kertaa huollossa ja ensi viikolla on 8:s keikka kun vaihdetaan jakopään hilut (180tkm täynnä).
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Kyllä se öljynpohjan anturi ihan oikeasti mittaa sen öljyn sähkönjohtavuutta ja siitä päätellään paljonko ylimääräistä kamaa sen sekaan on imeytynyt, öljyhän itsessään ei sähköä johda mutta vesi sekä metallihiukkaset yms kylläkin.
Ei vaan anturia lämmitetään sähköllä ja mitataan tiettyyn lämpötilaan jäähtymiseen kuluva aika, josta päätellään öljypinnan taso.
MB:llä on Assyst nimisen järjestelmä, jossa mittaillaan öljyn sähköisiä ominaisuuksia, VAGineissa ei toistaiseksi moisia ole.
Meinasin nyt tuossa vaihattaa öljyt ja ajattelin vaihtaa shellin lonkku öljystä castrolin slx öljyyn.
Onko kellää kokemusta ko öljystä? Kehuskelivat sitä ainaki marmoritiskillä, tosin kalliimpaa hiukan ku shellin öljy.
Mielestäni tuo öljynvaihto on makuasia, mutta ite olen vaihellu 15-20t km väliin vaikka long lifeä onkin.
Uskon että kone tykkää pitkässä juoksussa kuiten jos ei aja sitä 30t km kuitenkaan. Tämä vaan minun uskomus.
Paljonko muuten maksaa raitisilmasuodatin ja öljynsuodatin +
Onko kellää kokemusta ko öljystä? Kehuskelivat sitä ainaki marmoritiskillä, tosin kalliimpaa hiukan ku shellin öljy.
Mielestäni tuo öljynvaihto on makuasia, mutta ite olen vaihellu 15-20t km väliin vaikka long lifeä onkin.
Uskon että kone tykkää pitkässä juoksussa kuiten jos ei aja sitä 30t km kuitenkaan. Tämä vaan minun uskomus.
Paljonko muuten maksaa raitisilmasuodatin ja öljynsuodatin +
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=13585Eli tämä on yksi niistä autoista joissa ei tuo longlife toimi
Oma BKD pyytelee huoltoon 27tkm välein.
Puolessa välissä nyt, vaihdan ite öljyt sinne ja sit liikkeessä mittarin mukaan.
Mobil ESP:tä kulunut noin puoli litraa 14tkm matkalla
Alla on vm.2003, AVB koneinen (74kW) Passat ja itselläni on tuo longlife-systeemi käytössä. Viimeksi ajelin n. 27tkm, kun rupesi mittaristo muistuttelemaan, että pitäisi mennä 3tkm:n päästä hoitoon.
Huoltoväliksi näkyy tulevan aika tarkasti semmoista 30tkm:ää minun ajoillani, jotka ovat karkeasti 95% maantie ja 5% kaupunki (lue: 1000 kilometriä per tankkaus, näistä 50 km ajetaan kaupunki alueella, loput työmatkaa maantiellä).
Öljynkulutuksesta sen verran, että ostettuani auton (130tkm ajettuna), niin söi öljyä semmoista vajaata litran purkkia per 20tkm. Jostain syystä, minun omistuksessa ensimmäisen huollon jälkeen on öljyä on kulunut lähinnä marginaalisesti...pienen hörpyn (lue: 0,5 litraa / 30tkm) saatan heittää koneeseen huoltovälin aikana.
-JJ-
Huoltoväliksi näkyy tulevan aika tarkasti semmoista 30tkm:ää minun ajoillani, jotka ovat karkeasti 95% maantie ja 5% kaupunki (lue: 1000 kilometriä per tankkaus, näistä 50 km ajetaan kaupunki alueella, loput työmatkaa maantiellä).
Öljynkulutuksesta sen verran, että ostettuani auton (130tkm ajettuna), niin söi öljyä semmoista vajaata litran purkkia per 20tkm. Jostain syystä, minun omistuksessa ensimmäisen huollon jälkeen on öljyä on kulunut lähinnä marginaalisesti...pienen hörpyn (lue: 0,5 litraa / 30tkm) saatan heittää koneeseen huoltovälin aikana.
-JJ-
Myös minulle väitettiin paikallisessa Skoda-huolto liikkeessä, että moottoriöljyn laatua tarkkaillaan moottorin toimesta ja sen mukaan tulee kutsu öljynvaihtoon LL-ohjelmassa. Vaihdatin kuitenkin öljyt jakopää rempan yhteydessä, vaikka edellisillä oli ajettu vain 30tkm eikä huoltokutsua sen toimesta ollut tullut. Hinta oli kuitenkin suht kohdillaan, 95€ suotimineen, öljyineen ja töineen. Öljyn kulutus ainakin tippui, ennen vaihtoa sai laittaa sen litran purkin 10tkm kohden, nyt pääsee noin 0,5-0,7litran lisäyksellä ainakin ekan 10tkm. Katsotaan miten käy 20tkm kohdalla. Vois kai tuota siirtyä vähän parempaankin öljyyn, kun evryherkistelyn jälkeen tuota vääntöä tarjolla vähän turhankin paljon alakierroksilla (toisinsanoen turbon laakerointi vähän huolestuttaa).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa