T4 AAB 2.4D ei käynnisty kylmänä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

T4 AAB 2.4D ei käynnisty kylmänä

ViestiKirjoittaja ET1 » 28.11.2015 22:19

Lämpötilan laskiessa noin alle seitsemän asteen, starttaa huonosti. Jos lämmittelee webastolla hetken, lähtee hienosti. Kansiremontti tehty kesällä. Hehkuvalo palaa käynnistettäessä normaalisti.

5kpl hehkuja laitettu 12kk sitten. Voivatko olla jo rikki?

Viimeisen parin viikon aikana:
-uusi akku
-uusi pa-suodatin
-uusi hehkurele

Mikä vielä neuvoksi? Pumpussa vikaa?

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 29.11.2015 7:04

Startin ja plus sekää maadoituskaapeleiden kunto?

Pumpunajoitus?

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 29.11.2015 9:40

Viallinen jäähdytysnesteen tai ulkoilman lämpötila-anturi voisi tehdä tuota. Moottori käynnistyy ilman hehkujakin vielä pikkupakkasilla.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 29.11.2015 10:15

Startti pyörii siis hyvin mutta pitää tsekata johdot.

Ajossa nesteen lämpömittari toimii. En edes tiennyt että tässä olisi ulkoilman anturi?

Kuinkas tuo pumpunajoitus tsekataan? Mielelläni maksaisin jollekin joka sen todella osaisi tehdä , koska muistaakseni tältä foorumilta joskus luin että osaava kaveri tekee tuon vartissa ja jotkut liikkeet laskuttavat mielellään 2-3 tunnin työn. Sijainti 33100.

Aluksi arvelin hehkuja mutta minäkin olen vähän sitä mieltä että nollakelillä pitäisi lähteä hyvin vaikkei olisi yhtään hehkua pelissä.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 29.11.2015 11:08

Vedäthän ennakon ennen starttia täysille? Ilman hehkuja toi ei kyllä lähde edes +5 asteessa hyvin käyntiin.

Pumpun ajoitus vaikuttaa paljon kylmänä käynnistyvyyteen.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 29.11.2015 11:19

Ei taida olla suoraruiskukone niin hieman huonompaa on käyntiinlähtö kylmillä ilmoilla ilman hehkuja kuin suoraruiskussa.
Tarkista hehkut yleismittarilla ja vielä että tuleehan niille jännitettä kylmänä.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 29.11.2015 15:44

Ei tosiaan lähde ilman hehkuja. Tarkista hehkun sulake. Pumpun saat kokeilemalla kohilleen. Kääntää aina puoli hammasta kerrallaan. Ensin toiseen suuntaan, jos huononee, sit toiseen.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 29.11.2015 17:52

moottoritilassa on hehkujen sulakeet, kato onko ne kunnossa. mulla ainakin lähti ilman hekuja molemat moottorit 2.4d ja 2.5TDI käyntiin pikku pakkasilla, kai nuo sitte oli rikki?

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 29.11.2015 19:28

Moottoritilassa hehkun isot sulakkeet ovat ehjät ja kuten mainittu, releen vaihtokin on jo kokeiltu.

Auto on ollut mulla 2,5 vuotta eikä ikinä vikaa ennen kansiremonttia. Ikinä en ole tuota ennakkovipua käyttänyt ja aina on lähtenyt kuin palmun alta kunhan hehkuttaa. Nyt ei tunnu olevan vivullakaan vaikutusta. Tänäänkään ei lähtenyt käyntiin ilman webastoa.

Pumpun kaasuvivun tiiviste vuosi kansirempan jälkeen ja sekin uusittiin.

Kuten arvelinkin niin hieman eri näkemyksiä on, lähteekö esikammiodiesel ilman hehkuja +4 asteessa vai ei. Kiitoksia kaikille vinkeistä. Aloitan nyt ekana tuosta hehkujen mittaamisesta jahka saan auton sellaiseen paikkaan.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 30.11.2015 11:38

Sellaista pohdin, että auto kun oli viime viikolla pajalla, ja sen sieltä noutaessa piti olla kunnossa. Kyseisestä pihasta T4 hörähti käyntiin juuri kuten pitää ja sanoisin, että hehkut toimivat. Sitä oli viikon ajan käynnistelty huollon pihassa ja kuulemma aina toimi. Ajoin kotihalliin, ja laitoin pohjapanssarin kiinni ja ajoin ulos. 5 tunnin päästä ei enää lähtenyt käymään. Eli varmaan pitää tsekata myös hehkuille menevät johdot.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 1.12.2015 18:51

Minkä ikäinen tuo auto on? Vanhemmisaa nuo hehkun johdot on sellaista kupari"lattaa" Vitosen hehkun "latta" menee sieltä pumpun välistä. Olisko siitä esim. eriste rikki ja ottaisi runkoon? Tosin tuossa tapauksessahan pitäisi kyllä sulakkeen palaa. No. sehän selviää, kun tutkit ja mittaat ne.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 2.12.2015 16:05

"Kuten arvelinkin niin hieman eri näkemyksiä on, lähteekö esikammiodiesel ilman hehkuja +4 asteessa vai ei."

Jos kaikki kunnossa lähtee +4 käyntiin, tarkista saako polttoainetta, eli hölläät suuttimilta suutinputkia ja starttaat pitää tulla REILUSTI polttoainetta (kastuu konetila) tipat ei riitä tai olet keksinyt ikiliikkujan ;)

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 2.12.2015 19:03

Kyllä sen huonosti käyntiin saa ilman hehkuja. Olen sitä mieltä.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 2.12.2015 20:03

-92 ensirekisteröity. Nyt vähän pimeässä ja pakkasessa kävin mittaamassa. Rele naksahtaa, mutta sulakkeelle asti ei tule jännitettä.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 2.12.2015 20:26

oisko sama vika mikä mulla oli. releestä ku taivutti yhen pinnin mutkalle ettei sa kosketusta ni alko hehkut pelaan. ohjeet pinnin taivuttamiseen löytyy täältä foorumilta.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 3.12.2015 4:23

Eikös tuo pinnin taivutus liittynyt vialliseen lämpöanturiin?

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 3.12.2015 7:42

Ilmeisesti sulakkeelle lähtee releen takaa punavalkoinen paksuhko johto. Johdossa tai liittimessä ei vaikuttanut olevan mitään vikaa, eikä sen irroittelu ja uudelleenkytkentä tuonut vaikutusta.

Brittiforumilta löysin tällaisen pätkän:
If you're a bit handy with a soldering iron, you might wish to try and fix it by resoldering the joints on the printed circuit board. These are often the cause of relay 109 / 103 problems.

Postauksessa oli myös linkki saksankieliseen T4-wikiin, mutta se ei ollut enää nähtävillä.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 3.12.2015 8:18

Hyvin tuo Saksan linkki vielä täällä näyttääpi toimivan
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J317_ ... emme_30%29

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 3.12.2015 10:45

juu vaikuttaa vissiin sillain että hehkuttaa moottorinlämpötilasta riippumatta? mulla ei kylmänä hehkuttanut ollenkaa ja pari talvee ilman hehkuja ajoin, sitte ku pinnin taivutin ni alkoivat toimimaan.

toinen paikka mikä kannattaa tarkistaa ni sulake/relerasia että siellä on kaikki kunnossa, eteenki hehkureleen ympäristö.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 3.12.2015 18:16

Kokeile vielä toisella (kolmannella) releellä. Putsaa liitokset. Anna hehkuille akusta suoraan virtaa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 3.12.2015 18:51

Onko varmasti oikea hehkurele asennettu? Toledoon tuli tarvikkeesta aikanaan kaksi (vai kolme) väärää relettä. Alkuperäisellä releellä alkoi toimia ja kestää.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 6.12.2015 13:17

Kiinalainen rele mallia Mätäneti.

Pinnikikka ei vaikuttanut.

Mittasin yleismittarilla releeltä lähtevästä reiästä vastusta sulakkeelle. Piippaa, eli johto ei poikki? Testasin rungosta ja miinusvasta, taas piippaa, oikosulku läpivientipellissä? Edit; olikin liian nopea johtopäätös. Ei oikosulkua.

Huomenna marmorilta uutta relettä..
Viimeksi muokannut ET1, 23.12.2015 22:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 11.12.2015 14:17

Alkuperäistä relettä ei löytynyt. Uusi tarvike peliin. Yleismittari sulakkeelle, rele kiinni ja hehkuvalo palamaan -> ei värähdäkään.

Aikani lueskelin käyttöohjekirjan sulakesivua ja tarkastin pari sulaketta (ei rikki, ei löysiä) ja taisin paria johtoliitintä painaa kevyesti sormella josko olisi johto löysällä. Mittari kiinni, hehku päälle ja kas , hehkun sulakkeelle jännite. Jännite sulakkeella vaihteli useista yrityksistä huolimatta aina välillä 10,0-10,4 V. Onko tämä normaalia? Auto lähti laakista käyntiin. Pahinta on, etten tarkalleen tiedä missä kohtaa vika oli.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 11.12.2015 15:44

Oleellisinta on, että toimii. :)

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 11.12.2015 16:43

5kpl hehkuja sen verran kuormaa akulle että kyllä se jännite jonkun verran notkahtaa alaspäin.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 19.12.2015 16:41

Kuten pelkäsin, ilo oli hyvin lyhyt. Ei hehkuta. Akun jännite 12,3V ja hehkuvalo kun syttyy, jännite nytkähtää 0,15V alaspäin akulla, mutta hehkusulakkeelle 0,0V.

Virtalukon pohjakin on nyt uusi eikä vaikuttanut sekään. Sulaketaulu?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 19.12.2015 17:39

3.12 kirjotin että tarkista sulaketaulu ja hehkureleen ympäristö, joissakin on suleneet muovit sen verran ettei kaikki pinnit saa kosketusta.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 20.12.2015 19:24

Tuon toki tarkistin heti. Ei löytynyt mitään silmällä havaittavaa vikaa. Kiitos kuitenkin vinkistä.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 23.12.2015 22:48

Mittailin suoraan pinnistä josta lähtee johto sulakkeelle ja sieltä hehkuille. Avaimesta kääntää niin pinniin tulee 12V. Jos hehkuille menevällä johdolla hipaiseekin samaanaikaan pinniä, jännite putoaa 0,0 volttiin? Alkaa kohta mun eväät olla syöty tässä hommassa.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 24.12.2015 7:31

Silloinhan ainakin yksi hehku toimii. Hehkuja et saa jänniteellä tarkastettua. Virtapuolella saa kyllä tarkastettua. Yleismittarissa vaan on maksimivirta yleensä 10 ampeeria. Jos hehkuja mittaa, niin yleismittari tai sen sulake kärähtää.

Hehkujen virrankulutuksen saa mitattua yleismittarilla, kun liittää siihen virtapihdit.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 24.12.2015 9:57

"Kuten pelkäsin, ilo oli hyvin lyhyt. Ei hehkuta. Akun jännite 12,3V ja hehkuvalo kun syttyy, jännite nytkähtää 0,15V alaspäin akulla, mutta hehkusulakkeelle 0,0V. "

12,3v on huono akun jännite, lataa edes se, ohjaa lisä painonapilla hehkutusta/relettä ?

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 24.12.2015 10:11

HuHu meinaatko että hehkun sulakkeella jännitteen kuuluukin olla 0,0V hehkutettaessa?

Akku oli yön latingissa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 24.12.2015 10:43

Kyllä siellä se noin 12v (tuo reilu 10V lienee normaalin rajoissa) pitäisi olla hehkuille asti.
Tarkoititko releeltä sulakkeelle lähtevää pinniä? Seuraavaksi pitää sitten mitata siitä järjestyksessä liitoskohtia akkua kohti niin löytyy se vikapaikka johon jännite jää.
Vika voi toki olla sulaketaulun sisälläkin.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 24.12.2015 12:57

"Mittailin suoraan pinnistä josta lähtee johto sulakkeelle ja sieltä hehkuille. Avaimesta kääntää niin pinniin tulee 12V. Jos hehkuille menevällä johdolla hipaiseekin samaanaikaan pinniä, jännite putoaa 0,0 volttiin? Alkaa kohta mun eväät olla syöty tässä hommassa."

Ota lattasulake irti ja tarkista (50-80A) joskus ovat hapettuneet/poikki, löytyy konehuoneesta.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 24.12.2015 19:54

Otin 80A-sulakkeelle sulakerasialta tulevan kaapelin irti: 12V jännite tulee hehkuttaessa. Sulakkeenkin testasin, ehjä on. Kaapelit sulakerasialla yhteen sulakkeen kanssa tai ilman, sama tulos: jännite putoaa nollaan välittömästi. Sulake ei pala eikä mikään muukaan.

Jos välillä sulakerasia-hehkut olisi oikosulku, eikö palaisi sulake?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 24.12.2015 23:32

olisko huono kosketus jossain. ilman kuormaa jännite tulee läpi mutta ku tulee kuormitusta hehkuista ni katoaa?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 25.12.2015 15:03

Kuten jaketech mainitsi, niin huono kontakti jossain. Jännitteen pitäisi olla hehkulle saakka kutakuinkin akkujännite. Nyt jännite on "maissa" jo ennen sitä kohtaa, josta nollat mittariin tulee.

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 4.1.2016 19:33

Vika: releen takana huono kontakti. Hain toisen sulakerasiankin mutta toistaiseksi käy ja kukkuu hyvin kun ruuvarilla väänteli kontaktipinnat paremmin vastaamaan releeseen.

Ei ilmeisesti yleisin vika kun lukemattomien googlausten aikana tällainen ei koskaan tullut vastaan..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.1.2016 19:53

Niin... onhan tuo tässäkin ketjussa sanottu jo pari viikkoa sitten....

edit. Siis kuukausihan jo ensimmäisistä on :)

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 4.1.2016 23:19

enhän mä ku 2 kertaa sulle sanoin että tarkista sulakerasia ja hehkureleen ympäristö ;)

ET1
-
Viestit: 15
Liittynyt: 28.11.2015 21:51

ViestiKirjoittaja ET1 » 5.1.2016 9:04

Jep, molemmat tarkastin moneen kertaan. Välillä tärinästä tai muusta johtuen kaikki toimi, eikä mitään näkyvää vikaa ollut missään, niin varsinaisen vikakohdan löytäminen oli hieman haastavaa. Myöskään yleismittarilla vikaa ei löytänyt, koska ilman kuormaa jännite (vaihtelevasti) tuli läpi.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 5.1.2016 16:36

Toki nuo on välillä haasteellisia löytää.. Itsellä on samantapainen vika toisen ajovalon kannassa. Pitää aina muistaa hieman taivuttaa polttimon kontakteja kun vaihtaa uuden, muuten alkaa valo palamaan just silloin kun itseään huvittaa.

adahlm
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2005 12:49

Re: T4 AAB 2.4D ei käynnisty kylmänä

ViestiKirjoittaja adahlm » 23.7.2020 21:33

Täälläkin 2.4d missä hehkut temppuilee, vaihdettu nyt hehkurele 2krt ja nyt myös virtalukon pohja,
Jää käynnistyksen jälkeen hehkut sahaamaan päälle/pois ja hehkurele menee aika kuumaksi jos jatkaa ajoa.
Olisko sitten lämpötilaanturi seuraava vaihdettava kohde vai onko vielä välissä joku muu palikka joka ohjaa hehkurelettä?
Missäs tämä hehkun lämpöanturi sijaitsee 2.4D:ssä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa