Bora Tdi -99 Pd ahdot hukassa alakierroksilla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Thoothy
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.10.2015 10:18

Bora Tdi -99 Pd ahdot hukassa alakierroksilla

ViestiKirjoittaja Thoothy » 20.10.2015 10:46

AJM koneellinen pumpparidiisseli, ajettu 350t.

Ongelma siis on että risteyksistä jos koittaa lähteä tasaiselle tai alamäkeen kakkosella, niin valehtelematta fillarilla ajaa yli.

Kinneriin tuli teetettyää turbon vaihtoremppa, kytkinremppa ja kansiremppa yhtäaikaa, ja ongelma on että nyt ahdot on sinne 1800rpm hujakoille nollassa ajotyyliin katsomatta (ylämäki / alamäki / tasainen kiihdytys / ryntäytys), josta alkaa mateluvauhtia nousemaan. Kun kierrokset on 2000rpm, ahtaa 0,3 - 0,5bar, jonka jälkeen turbo "herää" henkiin ja alkaa ahtamaan normaalisti. Kiihdytystesteissä eri vaihteilla huiput mihin ahdot nousee on piikkinä 2,2 bar, josta laskee sinne 1,5 - 1,8bar nurkille riippuen kuormasta, eli yliahtaa hieman, mutta ei silti heitä limp - modeen.

Nyt siis tarvitsisin apua selvittelyyn että mikä vi... tuon oikein aiheuttaa? MAF vaihdettu merkkiosaan, ei vaikutusta. Juuri kävin koeajolla uuden N75:n kanssa, ei vaikutusta. EGR:n alipaine tulpattu, ei vaikutusta. Alipainejärjestelmässä tasainen -0,6bar paine tyhjäkäynnillä, eikä vuotoja ainakaan kuule. AD:n "halpisbluetoothlukijalla" katsottuna kaikkien anturien pitäisi(tm) olla ehjät, ja mitään vikakoodeja ECU:un ei tule edes työpaikan BOSCH:in lukijalla. Tosin sen varmaan selittää se että tuossa 99 ECU:ssa ei taida *hirveästi* lukuvaihtoehtoja edes olla...

Itselläni ei siis ole mitään LAADUKASTA lukijaa, eli MAF - lokeja tms varten tarvitsisin JKL:stä jonkun avuliaan kaverin lukemaan noita.


Olenko ymmärtänyt oikein että tuo N75 antaa aluksi siipien olla "täyden tehon" asennossa, ja paineen kasvaessa kuristaa? Alipainevuoto selittäisi kyllä silloin yliahtamista, mutta mikä tuon alakierrosten nuutumisen tekee?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 20.10.2015 11:16

Mikäs turbo sinne tulikaan?

Halpa, hyvä kunnostettu? Luultavasti tangon pituus päin pe..tä.

Thoothy
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.10.2015 10:18

ViestiKirjoittaja Thoothy » 20.10.2015 11:23

Professional Motor Oy Suonenjoelta ei tietääkseni sekundaa tai perseelleensäädettyjä turboja myy. Eli ei, ei ollut halpa, ei tosin sikakalliskaan. Peruskorjattu Garretti, sama kuin entinen oli. Ja PM:n säätämä.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 20.10.2015 12:14

Edelleen, tangon pituus luultavasti päin peetä.

Otapa yhteys turbon myyjään ja kysy mielipidettä asiassa. Osaavat varmasti neuvoa, miten eteenpäin.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 20.10.2015 16:54

Onko Ahdin modattu tms? Jos maf arvot alakantissa niin vaikuttaa alhaalta heräämiseen, tosin äkkiseltään vaikuttaisi siltä että turbon säädöt on epäonnistuneet.

Tyhjäkäynnillä alipainekello vetää vnt siivikon säätövipua rajoitinruuvia vasten, jos tämä säätö on muuttunut, esim väli liian iso, herääminen huono. Liian tiukka taas voi aiheuttaa alkuräjähdyksen? Jotku väittää että ahtimen purkaminen, vaikuttaa tähän vaikka kohdistustappi onkin puolikkaissa. Mutta tämän säätämiseen tarvitset pakopaine mittarin.

Liian lyhyt vnt tanko (tangon esijännitys) aiheuttaa sen että ahdot piikittää kovasti, pitkä sen että ahdot voi nousta laiskasti. Lyhyellä tangolla ahtoa on monesti liikaa ajaessa tasakaasulla.

Eli jos tuota rajoitin ruuvin säätöä on muutettu/muuttunut. On ahdinta hankala saada toimimaan kunnolla ennen kuin säätö on kohdillaan.

Joku viisaampi tietää enemmän paljon tälläkin foorumilla, ne ovat tosin monesti hiljaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 20.10.2015 19:11

Laitoinkin jo yv:tä. Selvitellään vcds lukijalla että löytyykö mitään. Tod näk alipaineet sekaisin\ puuttuu turbolta.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 20.10.2015 19:22

Eli siis alipaine letkut sekoitettu remontissa? sehän selittääkin jotain. Mutta tuo -0.6 Bar on riittävä mikäli se tulee turbon kellolle tyhjäkäynnillä. Sillä paineella sen pitäisi mennä rajoitin ruuvia vasten.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 2.11.2015 8:46

Joko tämä on selvinnyt?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa