Ostoslistaa vauhtipyörän vaihtoon

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

Ostoslistaa vauhtipyörän vaihtoon

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 5.6.2015 22:24

BXE koneinen Passat 5-pykäläisellä manuaalilla kaipaa uutta vauhtipyörää ja kytkintä.
Mitä kannattaa hankkia ja mistä?
Sachs kaksoismassavauhtis ja kytkin (036 141 025 H) löytyy hyllystä ja lisäksi korjaaja suositteli ostamaan uudet vp:n pultit ja kytkimen työsylinterin.
Sopiiko tuo hyllyssä oleva paketti 1.9 BXE:hen ja olisiko syytä ostaa vielä jotain muuta?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 6.6.2015 2:20

painelaakeri näin äkkiseltään

teem0852014
-
Viestit: 165
Liittynyt: 5.5.2014 16:30

ViestiKirjoittaja teem0852014 » 6.6.2015 10:08

Kampiakselin ja vaihteiston stefat. Suosittelen ostamaan stefat marmorilta,vaikka maksavatkin enemmän.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.6.2015 13:22

Kytkimen työsylinteri ja painelaakeri on "sama osa". Eli "painelaakeri" on laakeroitu hydraulisylinteri, jolla painetaan suoraan asetelmaa. :)

Mutta joo, asetelman pultit, vauhtipyörän pultit, työsylinteri/painelaakeri(mikäli ei ole kytkinpaketissa mukana), jarrunestettä, hyvät hermot tai alipainelaitteet kytkimen ilmaamiseen... Vaihteistoöljyt vaihtuu näppärästi samalla, ne kun joutuu valuttamaan pihalle anyway. Erikoistyökalujakaan ei vaadita sen enempiä, vetarit taitaa 1.9:ssäkin olla 10mm XZN-pulteilla.

Kannattaa samalla katsoa kampiakselin takapään stefan kunto. Näissähän ei pelkkää stefaa enää ole, vaan kampuran takapäässä vauhtipyörän alla on sellainen pulttikiinnitteinen osa, jossa on tiivistys kampiakselille & kampiakselin asentotunnistin samassa paketissa. Jos mehimistä näkyy reilummin, kannattaa tämä vaihtaa myös. Osa on aika arvokas (jossain 140-150€ nurkilla marmoritiskiltä, osanumero 038103171S), mutta harmittaa jälkikäteen purkaa taas koko helahoito vuotavan stefan vuoksi.

Osien sopivuudesta en osaa sanoa, tuo varaosanumero on asetelman numero(?) ja näyttäisi ainakin 2.0:n perästä löytyvän.
1.9:ssä ja 2.0:ssa asetelma ja levy on erilaiset, onko sulla vaikka kuvaa tuosta setistä? Kytkinlevyssä pitäisi olla myös varaosanumero, mikä tuo mahtaa olla?
Vauhtipyörässä on myös numero, mutta ainakin silmämääräisesti nuo Sachs vauhtikset on saman näköiset 1.9:iin ja 2.0:aan.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 7.6.2015 19:40

Tiettävästi BXE-koneen kytkimen työsylinteri on laatikon ulkopuolella. *** edit Näin ainakin 5- lovisessa laatikossa.

Ja se koneen takapään stefan/laipan vaihto vaatii erikoistyökalun, turha yrittää ilman.
Viimeksi muokannut Axi, 8.6.2015 6:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 7.6.2015 21:37

Joo, asetelman koodi oli tuo edellinen ja huomasin saman, että sopisi 2.0tdi:hin.
Kytkinlevystä löytyy koodit 201878001558 03G141031G. Hakujen perusteella pitäisi sopia 1.9 ocuun, golfiin jne mutta BXE passattia en ole löytänyt.
Pitänee unohtaa koko vauhtis ja tilata jostain kerralla sopiva paketti.

AT5nok
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2009 13:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja AT5nok » 11.6.2015 20:15

Kampiakselin takapään stefan vaihto onnistuu halvemmalla, jos löytää jostain vanhemmissa moottoreissa olleen version kauluksesta, johon stefan voi vaihtaa. Irto stefa noin 10 €, kauluksen kanssa 50 € ylöspäin.

Itse olen AAZ/1Z/AHU stefat korvannut JX:n kauluksella ja irtostefalla.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 11.6.2015 20:27

Kampiakselin asentotunnistin sijaitsee tuossa tiivistelaipassa, ei onnistu korvata vanhemmalla mallilla. Ja siksi se asennuskin on tarkka, vaatii sen erikoistyökalun.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 38 vierailijaa