Onko kellään faktatietoa audin tiptronic laatikoista 5hp19?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tobeliuz
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.2.2011 14:20

Onko kellään faktatietoa audin tiptronic laatikoista 5hp19?

ViestiKirjoittaja Tobeliuz » 3.6.2015 14:52

Hei! Osaatteko kukaan kertoa miten nuo 5hp19 automaattivaihteistot eroavat toisistansta, kun toisissa laatikoissa on stanssattuna tyyppikilvessä eri kirjaimet kun toisissa.

Omassa hajonneessa laatikossa oli kirjaimet EZP, ja sillä haulla löytyi suomesta 1 ainoa laatikko, jonka kiitolinja hajotti rahdissa.

Nyt tarjolla olisi laatikko johon on stanssattu kirjaimet EYF, ja myyjä vakuttelee että sen voi suoraan nostaa entisen tilalle ja toimii?

Onko kellään näistä todellista faktatietoa että mitä eroavaisuuksia näissä on, ja mitä nämä kirjaimet ylipäänsä tarkoittaa?? Käsittääkseni laatikot ovat ulkoisesti identtisiä, mutta pelkään että elektroniikka ei juttele oikein tms.

Oma autoni on: a4 audi 2001, jossa 1,9TDI (AJM) 85kW

Myytävänä oleva laatikko on peräisin: VW passat 2001, 1,9TDI (96kW)

-Topi-

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 3.6.2015 15:48

En yllä haluamasi asiantuntemuksen tasolle mutta tuon kuitenkin rikkani rokkaan.

Käsitykseni mukaan kirjainkoodi kertoo vaihteiston eräänlaisen versionumeron, jonka perusteella voi sitten tilata sopivia varaosia. Eli 5hp19- laatikkomallin elinkaaren aikana siitä on tullut pieniä muutoksia sisältäviä kehitysversioita, joissa on pyritty parantamaan edellisten versioiden konstruktioita.

Väittäisin että eri koodilla olevat laatikot toimivat - laatikon päässähän on sähköisten komponenttien osalta vain sensoreita ja toimielimiä, ei ohjainyksikköä jonka kanssa auton sisällä olevan TCU:n pitäisi pystyä keskustelemaan.

Tobeliuz
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.2.2011 14:20

ViestiKirjoittaja Tobeliuz » 3.6.2015 16:26

Kiitos hyvästä arvauksesta! :)

Vielä jatkokysymys edelliseen:

Eikös normaalisti tehokkaammassa koneessa käytetä "pidempiä vaihteita", eli suurempaa välityssuhdetta? Pähkäilin että kun sekä 1,9TDI koneessa että 2,5TDI koneessa on käytetty samaa 5hp19 laatikkoa eri kirjainyhdistelmällä, niin voiko olettaa että myös eri kirjainyhdistelmien välillä on välityksellisiä eroavaisuuksia? Ja onko mahdollista että molemmissa laatikoissa on samanlainen pulttijako, jos ihan erityyppisestä lohkosta?

Voi olla että olen käsittänyt tämän väärin, Viisaammat voi oikaista erheeni tarvittaessa!

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 3.6.2015 16:42

Tuopa ei omaan mieleen juolahtanutkaan. Ainakin bensa- ja dieselkoneiden välillä lienee iso ero vetopyörästön välityssuhteessa. En usko, että laatikon planeettapyörästöissä olisi välityseroja. Yhtä kaikki, vetopyörästöä ei laatikkoon saa vaihtaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.6.2015 17:02

Manuaalipuolella 1.9TDI ja 2.5TDI laatikot oli muuten välityksiltään identtiset, mutta kuutonen oli karvan verran pidempi 2.5:ssä.

Tobeliuz
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.2.2011 14:20

ViestiKirjoittaja Tobeliuz » 3.6.2015 17:09

Hmm..

Entäs onkohan niissä lodjuissa samanlaiset turbiinit, ja öljypumput? Omastahan ei siis oo rikki kun se turbiinihässäkkä ja se Akseli johon turbiini tulee=öljypumppu??

eli jos löydän ehjän laatikon väärällä tunnuksella, niin pystyykö nuo osat vaihtamaan omaan laatikkoon rikkinäisten tilalle?

Toisaalta jos pelkästä välityserosta on kyse, niin voiko eroavaisuus olla huomattava/merkittävä kun vaihtolaatikko on 96kW koneesta, ja oma kone 85kW?

golffari 4
-
Viestit: 84
Liittynyt: 19.10.2014 20:14

ViestiKirjoittaja golffari 4 » 3.6.2015 18:23

Tuossa linkki, saat varmaan oikeaa tietoa.
www.varaosia.com

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.6.2015 21:21

Sulla pitäs olla kuvasta ainakin 2 ja 9 samat kun tarjotussa laatikossa. Samaten tiivistesarja. Eli ei ne kovin kaukaista sukua voi olla. Sanoo että 13 ei ole olemassa. Lisäksi itse momentinmuunnin on eri.

Jos haluat tietää muita samoja osia ni koitetaan kattoa.

Kuva

Tobeliuz
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.2.2011 14:20

ViestiKirjoittaja Tobeliuz » 4.6.2015 0:41

Okei, eli mistä sä H. löysit tiedon että nuo osat 2, ja 9 ovat samoja? Ja entä eri turbiinit..mistä se selviää?

Mielenkiinnolla otan kyllä tietoutta vastaan, mikäli jostain pystyt faktoja ammentamaan.

Osaatko kertoa mitään noiden eri laatikoiden yhteensopivuudesta tms?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.6.2015 18:06

Ne on varaosakataloogissa samalla osanumerolla ja turbiini eri numerolla.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.6.2015 12:52

Välityksiä on tosi montaa erilaista. Elsasta löysin taulukon ja kyllä melko vaikea ristiin vaihtaa eri koodilla..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 42 vierailijaa