Passat 3C 1.9Tdi alavääntö hukassa,nykäisee kiihdytyksessä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juhokuusij
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.5.2008 21:03

Passat 3C 1.9Tdi alavääntö hukassa,nykäisee kiihdytyksessä

ViestiKirjoittaja juhokuusij » 31.8.2014 16:33

Tarvitsisin apua tuon Passatin kanssa. Alkaa usko loppumaan.

Eli auto Passat 3C5 1.9tdi BLS -06

Alaväännöt puuttuu tyystin, mutta ei joka kiihdytyksessä. Aina joskus kiihdyttäessä tuntuu "normaalilta".
Kun alkaa kiihdyttämään esim 2 vaihteella niin 1000-2100rpm ei kiihdy normaalisti/ei vastaa kaasuun ja jossain 2100-2200rpm rykäisee niin pirusti ja sit lähtee kulkemaan "tulee sellainen tehopiikin tunne, muta varmaan alkaa vain toimimaan normaalisti". Tuntuu 1-3 vaihteilla selvästi. Ei anna limp mode virhettä yli ahdoista, eikä mitään muutakaan vikakoodia. Olen myös MAF:n mitanut VCDS:llä ja toimii. Olen aukaissut EGR:n ja se on puhdas (ainakin mitä näin sen sisään ja läppä liikkuu nätisti). Turboa putsattu pariin otteeseen Forte/Mr Muscle ja alipainekellon akseli liikkuu kevyesti ja liikerata on pitkä. Mittasin VCDS:llä pyydetyn ja annetun turbon ahdot. oli jotakuinkin linjassaan. Pienemmillä vaihteilla toi nykäisy tuntuu todella selvästi..
Kun kiihdyttää niin autosta kuuluu aina silloin tällöin kerran sellainen iso korahdus/tuhahdus siinä "nykäisy" kohdassa esim. kun tasakaasulla kiihdyttää tai päästää just kaasun siinä kun pitäis nykäistä. Korahdus tulee vain jos alavääntö puuttuu tilanteessa. En tiedä mistä tuo korahdus tulee, mutta se kuuluu kabiiniin saakka.

Osaisko joku heittää mitä kannattais tehdä asian suhteen ja mitä tsekata.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 1.9.2014 16:56

Onkohan VNT tankoa tai sen rajoitinruuvia jossain vaiheessa säädelty? Jos tanko säädetty turhan lyhyeksi tai rajoitin kierretty/kiertynyt liian auki niin pakopaineet saattavat kasvaa pienillä kierroksilla hyvinkin isoiksi ja tehoa saa ulos vasta kierrosten myötä kun siivekkeet avautuvat riittävästi ja pakopaine helpottaa.

Tuo korahteleva ääni myöskin viittaisi samaan suuntaan, eli vnt siivekkeet menevät täysin kiinni nollasyötöillä (kaasupoljin ylös) jonka seurauksena ahtimen siivet saavat mukavan "paineiskun" ja siitä aiheutuu tuo korahdus. Ei ole kovin terveellistä ahtimelle.

juhokuusij
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.5.2008 21:03

Ongelma ratkaistu

ViestiKirjoittaja juhokuusij » 1.9.2014 21:28

Itse en ole rajoitinruuviin koskenut, joten uskon sen olevan tehtaan säädöissä.
Korahdus ääni tulee vamaan ahtimelta, kuten sanoit.

Kävin tänään Marmoritiskiltä hakemassa uuden N75 venttiilin ihan intuitiolla, ja auto lähti toimimaan normaalisti (10km koeajon perusteella). Nyt ei enää nykäise kiihdyttäessä ja alavääntöjä löytyy. Korahdus äänetkin katosivat. Täytyy testailla autoa, mutta kova luotto on että nyt pelaa.

Voiko tuo viallinen N75 venttiili aiheuttaa noita paineiskuja turbolle?
Onko auto ns. oppivainen ajotyyliin, nythän kaasunkäytön luonne muuttuu kun ei tarvii niin paljon polkea alakierroksilla. Jos on, niin saako tuota "nollattua" vai palautuuko hiljalleen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.9.2014 21:39

Kato, moro!

Miten mä en tätä sun keskustelua huomannutkaan. Oisin voinu suoraan tänne arvailla.

Ja muille kerrottakoon että arvaukseni on että tunti akunkenkä irti niin mahdolliset sopeutukset nollautuu. Kertoisiko joku paremmin tunteva että saako ne VCDS:llä manuaalisesti nollattua (ja miten), kun kysyjällä sellainenkin on.

Mitä muuten maksoi tänäpäivänä ja millä osanumerolla?

E: Toi muuten myöhemmän viestin otsikon vaihtaminen ei hyödytä, kun tuolla ylemmässä valikossa näkyy vain se ensimmäisen viestin otsikko. Monet muokkaa siihen perään (korjattu) tmv.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 2.9.2014 8:05

Hyvä jos vika löytyi ja nyt toimii!
N75 ohjaa vnt siivekkeiden asentoa sen ahtimen kyljestä löytyvän alipainekellon avustuksella.

N75 on siis ollut siten viallinen että on ohjannut liikaa alipainetta vnt:n alipainekellolle ja siivekkeet ovat pysyneet haluttua pidempään kiinni -> about sama vaikutus kuin tangon tai rajoittimen väärällä säädöllä. Olisin voinut kuvitella että vikakoodi pitäisi tuollaisesta tilanteesta jäädä, olikos BLS:ssä jo se asentotunnistemella varustettu alipainekellokin?

Muistaakseni vanhemmissa laitteissa ainakin sai VCDS:llä sopeutukset nollattua [01-Engine] -> [10 -adaptation] kanava 00 -> [Read] -> [Save]
Tämä siis täysin hatara muistikuva, joten ei kannata sen perusteella välttämättä lähteä kokeilemaan. =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa