Bora

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Udolf
-
Viestit: 9
Liittynyt: 19.5.2014 20:45

Bora

ViestiKirjoittaja Udolf » 19.5.2014 20:50

Tere. Mistä voisin tarkistaa autoni moottorin mallin? autohan on 2000 vm VW Bora, 85KW. Eli se on AJM tai AUY, onko näillä edes muuta eroa kuin ilmoitettu vääntö? Ja toiseksi, auton mukana tuli digituningin lappu, jonka mukaan autosta on otettu 143hp ja 340-360nm. Saako autosta enemmälti tehoa irti vakio-osilla/kannattaako se? Esim. syöttöjä ruuvamalla/karaa hiomalla/ahtoja nostamalla? OBD lukia näytti ahtopaineiksi 1.1Bar ja piikkinä 1.3bar. Paljonko kone kestää ahtoja? Turbo on mallia BV39, jos se nyt ei ole vakio
E: ja kone on AJM. riittääkö vakio suuttimet, sun muut oleelliset osat ~180hp asti ?
Viimeksi muokannut Udolf, 19.5.2014 22:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.5.2014 21:01

Huoltokirjan sisäkannessa on mallitarra. Molemmat noi moottorit on 85 kW.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.5.2014 5:18

1.3bar näyttäisi olevan internetin mukaan tuolle ahtimelle suositeltu maksimi. Ei tuosta vakioahtimella enempää hevosia uskalla ottaa irti. Ja näin "uusissa" vehkeissä ei ole mitään ruuvia mitä ruuvata tai karaa jota hioa. Kaikki tehdään tietokoneen ja kaapelin välityksellä (pl. evry-modit, bleedaukset sun muut propellihattuviritykset)

Itse moottori kestää varmaan moninkertaisesti ahtopaineita ahtimiin verrattuna.

Suuttimissa saattaa riittää tuottoa 180 hevoseen ja välijäähykin piisaa jos et lähde radalle ajelemaan.

Udolf
-
Viestit: 9
Liittynyt: 19.5.2014 20:45

ViestiKirjoittaja Udolf » 20.5.2014 8:15

Allright! Kiitos kun valaisit tietämätöntä :)

E: Millaista turboa voisi katella tuohon ~180hp tai vähän alle luokan tehoon? Löytyiskö esimerkiksi ASZ tai ARL koneesta riittävä turbo/mitä muita vaihtoehtoja, jotta päästäisiin helpoinmalla? Passaako suoraa esmimerkiksi GT1749VB malli

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 20.5.2014 17:00

ARL:n 1749VB on yksi sopivimpia tuohon tarkoitukseen. Menee ns. heittämällä paikalleen. ASZ:n 1749VA riittää reiluun 160 hevoseen, helposti istuu sekin.

Udolf
-
Viestit: 9
Liittynyt: 19.5.2014 20:45

ViestiKirjoittaja Udolf » 20.5.2014 18:53

Thänks! Onko pakko muutoskatsastaa vai pitääkö toivoa vain ettei katsastusmies huomaa? Ja lukemani perusteella toimii ilmeisesti ihan hyvin vaikkei heti ohjelmointiin autoa veisikään?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.5.2014 19:32

Et sä sitä käytännössä saakaan muutoskatsastettua.

Udolf
-
Viestit: 9
Liittynyt: 19.5.2014 20:45

ViestiKirjoittaja Udolf » 20.5.2014 19:37

noh, tuskinpa ne katsastuksessa huomaa.. Mutta jos sattuu tilanne, että ne huomaa, pitääkö käyttää uudelleen ohjelmoitavana, että uskaltaa laitta vakioturbon paikalleen kun kone on ohjelmoitu ~180Hp?

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.5.2014 19:45

Jos sulla on konehuoneessa suojamuovit paikallaan etkä lähde kikkailemaan minkään kirkkaansinisten ahtoletkujen kanssa, niin katsuri ei sitä ahtimen vaihtoa huomaa ellei siellä sitten ole jotain kuorma-auton holsettia...


Vakioturbon voi periaatteessa pistää kiinni mutta kovin pitkäikäinen se ei ole noilla isomman turbon isommilla ahtopaineilla. Tosin jos autoa kierrätetään vain paikallaan savumittauksen vuoksi, ahdot ei kovin paljoa nouse.

Udolf
-
Viestit: 9
Liittynyt: 19.5.2014 20:45

ViestiKirjoittaja Udolf » 20.5.2014 19:48

Jep kiitokset molemmille, mukava oppia aina jotain uutta! kokemuksia ei ole vielä hirveästi kertynyt 2-tahteja enemmän :D Mutta jostainhan sitä pitää aloittaa..
E: tarviiko muuten turbon letkuja/putkia vaihella isommiksi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 24 vierailijaa