Jaon laittaminen kohdalleen?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Jaon laittaminen kohdalleen?

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 25.4.2014 16:06

Tilanne se että kampiakseli, nokka ja pumppu on miten sattuu, pumppuun saa lukituksen mutta miten tiedän kampiakselin ja nokan oikean asennon koska koneessa ei ole vauhtipyörää kiinni ja nokan lukitustyökalu menee 2 asennossa nokan takapäähän, eli 180 astetta voi laittaa pieleen? Kaikki lukitustyökalut kyllä löytyy. Koneena VW 1.9 tdi AHF.
Eli pitääkö ensin laittaa vauhtipyörä kiinni, että näkee kampuran asennon ja venttiilikoppa pois, että näkee nokkien asennon?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.4.2014 16:20

"Tilanne se että kampiakseli, nokka ja pumppu on miten sattuu,"

Onko remmi paikallaan, silloin ei ole miten sattuu.
Alakerta on kohdallaan jos 1-mäntä on ylhäällä ja kaikissa muissa on selvät merkit/paikat.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 25.4.2014 16:59

Ei ole remmi paikallaan, kone on irti autosta. Ei ole nokassa mitään merkkejä autodatankaan mukaan,lukitustyökalu vaan tulee nokan taakse. Mutta kun sen työkalun saa 2 eri nokan asennossa sinne.

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 25.4.2014 17:08

Käännä nokka niin päin, että jakopäästä katsottuna myötäpäivään pyörittäessä alkaa pakoventtiiliä avata seuraavaksi. Kampiakselin merkki meilkeinpä katsottava vauhtipyörästä. Poikittaiskoneessa merkki suoraan ylöspäin.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 25.4.2014 17:14

Juu pakko se on venttileistä kattoo, tosi tyhmästi suunniteltu. Tossa on Atuomaattilaatikko ni sen kampuran merkki on vähän erillainen ku manuaalissa ja tulee eri kohtaan.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 25.4.2014 17:18

Eikös se mennyt niin että kun ykkösen nokat on taivasta kohti on ajoitusrauta oikein kiinni nokan persiissä?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.4.2014 20:06

http://www.youtube.com/watch?v=276rVBGQloQ

Tuossa perusajoitus/remmi, joissain merkkejä alahihnapyörässäkin, ykkösenmäntä ylös ja noin yläkerta, kyllä se niin onnistuu ;)

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 25.4.2014 20:30

Juu onnistuuhan se, sä et nyt varmaa tajunu tätä mun kysymystä. Eli pakko ottaa venttiili koppa pois, että näkee nokkien asennon ja pakko katsoa vauhpyörästä, että saa varmasti kohdalleen. Pumpun lukitus onkin ihan selvä.

ella
-
Viestit: 40
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 25.4.2014 22:03

Automaatilla varustettuun Ahu-koneisesta passatista en löytänyt ajoitusmerkkejä vaikka pyörittelin konetta melkoisen monta kierrosta, suuttimen irrottamalla sitten ykkönen yläkuolokohtaan ja poranterä ja latta paikoilleen->jako ok. Oli hampaan pielessä, auto kävi muttei tehoja jakohihnan vaihdon jälkeen.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 25.4.2014 22:26

siis oli pielessä ennen vai jälkee??

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.4.2014 23:48

" Eli pakko ottaa venttiili koppa pois, että näkee nokkien asennon "

Pakko on jos kohdalleen haluat ;)

ella
-
Viestit: 40
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 25.4.2014 23:52

Jako oli pielessä ennen tätä suuttimen irrotusta, kun maalitussin kanssa koitin ensimmäisen kerran jakoihnaa vaihtaessa saada jaon kohdalleen. Eli ykk-latta-poranteräsysteemi toimi perussäätöön, toki sittten vag-com:n kanssa ajoitus tarkasti kohdalleen.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 26.4.2014 0:04

sulta ei oo kyl yhtää fiksuu sanomista tullu tähän ketjuun. Käyttäjä sa

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 26.4.2014 8:38

Mene sitten muualle kyselemään jos et täältä mieleistä vastausta saa. Ihan hyviä neuvoja noi on kaikki.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 26.4.2014 12:20

Sieltä nokka-akselin takapäästä se yläpää vaan katotaan ja jos ei oo varma onko menossa puoli kiekkaa persiilleen niin sitte se katotaan ykkösputyn nokista. Ne v-asentoon, kampuran saat laitettua värinänvaimentajan merkistä kohdalleen. Se löytyy kampurasta sylintereitä päin siitä jakopään suojapellistä ja vastaava lovi on värinänvaimentajassa. Pumpun osaatki laittaa. Ja käyntiin.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 26.4.2014 18:37

Juu tein silleen tolleen et nokat v-asentoon, eli 1 pakovent. just lähössä. Kampuran katoin ruuvarilla ku otin 1 suuttimen pois ja merkkasin pikkukampuran pyörän. Laitoin kampuranpyörän kiinni ja katoin vielä, että pyörän merkki on kohdallaan alapään levyn kanssa. Pumpun lukitsin ihan normaalisti tapilla. Katotaa ku saan koneen autoon kiinni pitää kattoo tuleeko lisää ylläreitä. Oli muuten kiva ottaa laatikko pois ku kone pyöriny yhtää, no öljyt pois laatikosta, laatikko irti.Sit oli kiva saada ne vetolevyn muterit auki ku oli ahtaissa väleissä:)
Turbiini meni laatikkoon aika nätisti takas.Tänks kaikille.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 30.4.2014 23:27

Noni, konetta yritettii käynnistää mutta ei vaan käynnisty, on yritetty ilmata. Toinen startannu ja aukastu suutin putkia, putkista tulee kamaa kyllä. Imetty imuvaihtajalla paluu linjosta. Vikakoodeja ei ole, jako pitäs olla kohdallaa,edellisen postauksen mukaan laitoin sen. Jos se nokka ois jostain syystä 180 väärin pyöriskö moottori edes. Kellään ideoita? kiitoksia jo etukäteen.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 1.5.2014 3:12

Jos se nokka ois jostain syystä 180 väärin pyöriskö moottori edes. Kellään ideoita? kiitoksia jo etukäteen.


Pyörii ja pystyy ajamaankin. Todistetusti useita tuhansia kilometrejä.

Kokeile säätää syöttöpumpun perusennakkoa toiseen kohtaan.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 1.5.2014 11:22

Pumpun ajoitusta sädettyy laidasta laitaan, ei vaikutusta. Pitäskö toi nokka ny kääntä 180 astetta ja kokeilla? .Rupee ideat loppumaan:)

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 1.5.2014 12:29

Nokka käännetty 180 ja heti hörähti käyntiin::)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 1.5.2014 13:52

Siellähän oli sitten melkein tulkittu esimerkiksi käyttäjän "sa" antamia ohjeita oikein. Hienoa luetun ymmärtämistä!

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 1.5.2014 14:33

Otin kyllä kopan pois laitoin tuon Markus L ohjeiden mukaa, ne ei vaa kyllä pitäny paikkaansa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 1.5.2014 15:03

Markus ei varsinaisesti tuossa kertonut miten nokka tulee tarkalleen ottaen olla, joskin sikäli oikein että nokan ollessa oikeassa asennossaan ykkösen pakonokka avaa pakoventtiilin ennen imuventtiiliä pyöritettäessä kampiakselia myötäpäivään. Hanhiemo ja sa sensijaan kertoi tarkemmat ohjeet nokan oikealle asennolle, nokan kärjet pitää olla ylöspäin ja kiilaura päästä kannen myötäisesti.

Foorumit ovat jänniä paikkoja, että aina sitä tietoa ei sieltä löydy kuin apteekin hyllyltä, ja eri henkilöt artikuloi eri tavalla kun toinen ymmärtää lukemaansa.

Mitä tulee tuohon jakopään suunnitteluun, niin mielestäni nuo perus kasivena jakarikoneet on toteutettu juurikin niin idioottivarmasti kun mahdollista, ja jako on todella helppoa säätää prikulleen kohdalleen. Poislukien tietysti tuota kampuran merkkiä, joka vanhoissa romuissa on joskus ruostunut piiloon.

Nämäkin kaikki vastaukset kysymyksiisi olisit löytänyt parin minuutin searchin tai googlen käyttämisellä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa