Jaon laittaminen kohdalleen?
Valvoja: ffp jäsenet
Jaon laittaminen kohdalleen?
Tilanne se että kampiakseli, nokka ja pumppu on miten sattuu, pumppuun saa lukituksen mutta miten tiedän kampiakselin ja nokan oikean asennon koska koneessa ei ole vauhtipyörää kiinni ja nokan lukitustyökalu menee 2 asennossa nokan takapäähän, eli 180 astetta voi laittaa pieleen? Kaikki lukitustyökalut kyllä löytyy. Koneena VW 1.9 tdi AHF.
Eli pitääkö ensin laittaa vauhtipyörä kiinni, että näkee kampuran asennon ja venttiilikoppa pois, että näkee nokkien asennon?
Eli pitääkö ensin laittaa vauhtipyörä kiinni, että näkee kampuran asennon ja venttiilikoppa pois, että näkee nokkien asennon?
http://www.youtube.com/watch?v=276rVBGQloQ
Tuossa perusajoitus/remmi, joissain merkkejä alahihnapyörässäkin, ykkösenmäntä ylös ja noin yläkerta, kyllä se niin onnistuu ;)
Tuossa perusajoitus/remmi, joissain merkkejä alahihnapyörässäkin, ykkösenmäntä ylös ja noin yläkerta, kyllä se niin onnistuu ;)
Automaatilla varustettuun Ahu-koneisesta passatista en löytänyt ajoitusmerkkejä vaikka pyörittelin konetta melkoisen monta kierrosta, suuttimen irrottamalla sitten ykkönen yläkuolokohtaan ja poranterä ja latta paikoilleen->jako ok. Oli hampaan pielessä, auto kävi muttei tehoja jakohihnan vaihdon jälkeen.
Sieltä nokka-akselin takapäästä se yläpää vaan katotaan ja jos ei oo varma onko menossa puoli kiekkaa persiilleen niin sitte se katotaan ykkösputyn nokista. Ne v-asentoon, kampuran saat laitettua värinänvaimentajan merkistä kohdalleen. Se löytyy kampurasta sylintereitä päin siitä jakopään suojapellistä ja vastaava lovi on värinänvaimentajassa. Pumpun osaatki laittaa. Ja käyntiin.
Juu tein silleen tolleen et nokat v-asentoon, eli 1 pakovent. just lähössä. Kampuran katoin ruuvarilla ku otin 1 suuttimen pois ja merkkasin pikkukampuran pyörän. Laitoin kampuranpyörän kiinni ja katoin vielä, että pyörän merkki on kohdallaan alapään levyn kanssa. Pumpun lukitsin ihan normaalisti tapilla. Katotaa ku saan koneen autoon kiinni pitää kattoo tuleeko lisää ylläreitä. Oli muuten kiva ottaa laatikko pois ku kone pyöriny yhtää, no öljyt pois laatikosta, laatikko irti.Sit oli kiva saada ne vetolevyn muterit auki ku oli ahtaissa väleissä:)
Turbiini meni laatikkoon aika nätisti takas.Tänks kaikille.
Turbiini meni laatikkoon aika nätisti takas.Tänks kaikille.
Noni, konetta yritettii käynnistää mutta ei vaan käynnisty, on yritetty ilmata. Toinen startannu ja aukastu suutin putkia, putkista tulee kamaa kyllä. Imetty imuvaihtajalla paluu linjosta. Vikakoodeja ei ole, jako pitäs olla kohdallaa,edellisen postauksen mukaan laitoin sen. Jos se nokka ois jostain syystä 180 väärin pyöriskö moottori edes. Kellään ideoita? kiitoksia jo etukäteen.
Markus ei varsinaisesti tuossa kertonut miten nokka tulee tarkalleen ottaen olla, joskin sikäli oikein että nokan ollessa oikeassa asennossaan ykkösen pakonokka avaa pakoventtiilin ennen imuventtiiliä pyöritettäessä kampiakselia myötäpäivään. Hanhiemo ja sa sensijaan kertoi tarkemmat ohjeet nokan oikealle asennolle, nokan kärjet pitää olla ylöspäin ja kiilaura päästä kannen myötäisesti.
Foorumit ovat jänniä paikkoja, että aina sitä tietoa ei sieltä löydy kuin apteekin hyllyltä, ja eri henkilöt artikuloi eri tavalla kun toinen ymmärtää lukemaansa.
Mitä tulee tuohon jakopään suunnitteluun, niin mielestäni nuo perus kasivena jakarikoneet on toteutettu juurikin niin idioottivarmasti kun mahdollista, ja jako on todella helppoa säätää prikulleen kohdalleen. Poislukien tietysti tuota kampuran merkkiä, joka vanhoissa romuissa on joskus ruostunut piiloon.
Nämäkin kaikki vastaukset kysymyksiisi olisit löytänyt parin minuutin searchin tai googlen käyttämisellä.
Foorumit ovat jänniä paikkoja, että aina sitä tietoa ei sieltä löydy kuin apteekin hyllyltä, ja eri henkilöt artikuloi eri tavalla kun toinen ymmärtää lukemaansa.
Mitä tulee tuohon jakopään suunnitteluun, niin mielestäni nuo perus kasivena jakarikoneet on toteutettu juurikin niin idioottivarmasti kun mahdollista, ja jako on todella helppoa säätää prikulleen kohdalleen. Poislukien tietysti tuota kampuran merkkiä, joka vanhoissa romuissa on joskus ruostunut piiloon.
Nämäkin kaikki vastaukset kysymyksiisi olisit löytänyt parin minuutin searchin tai googlen käyttämisellä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa