AQM polo nytkyttää ja ryntäilee

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jymppa
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.3.2014 14:41

AQM polo nytkyttää ja ryntäilee

ViestiKirjoittaja Jymppa » 31.3.2014 16:31

Olis tommonen 370tkm ajettu AQM koneella varustettu classic polo (2001)

sillointällin käynnistäessä moottori ryntää muutaman kerran n. 2000 kierrokseen ja palaa tyhjäkäynnille. (on noloa ku ihmiset kattelee tämän tapahtuman jälkeen.. :D)
Kun kone on lämmin, hehkutusaika on pitkä (n.10-15s) niin kone ryntää, silloin kun hehkutusaika on lyhyt (n.2-5s) kone ei ryntää. tätä tapahtuu vaihtelevasti/usein.

sitten tapahtuu myös tämmöistä että koneen käynti tuntuu karkealta, vähäkuin kylmänä kävisi vaikka on ajettu lämpimäksi ja silloin myös nytkyttää n. 1200-1300rpm jos ajelee ihan pintakaasulla, "tehot" tuntuvat olevan tallella kuitenkin. tapahtuu vaihtelevasti

Tyhjäkäynti välillä "nyppii" hieman eli käy normaalia tyhjäkäyntiä mutta nostaa kierroksia hyvin lievästi ja palaa takaisin, tämän "aaltoilun" tahti on noin kerran sekunnissa. tapahtuu melko harvoin.

ja vielä lopuksi, kylmänä tyhjäkäynti aaltoilee normaalista tyhjäkäynnistä n.900rpm "korotettuun" tyhjäkäyntiin n.1000-1100rpm ja aaltoilun tahti on vähän sekavaa, mutta hyvin hidasta (nousee ja laskee kerran noin 5-10 sekunnissa) tapahtuu lähinnä vain kylmänä.

näillä ei sinällään oikeastaan tahdo olla mitään yhteyttä toisiinsa, tai en ole ainakaan pannut merkille. vikakoodeja ei luettu, hehkuvalo on vilkkunut kerran n.10min tyhjäkäynnin jälkeen jolloinka käynnistin uudelleen ja vilkutus loppui. imusarja on putsattu ja egr tulpattu, suuttimiin en ole viellä koskenut. käyntiäänikin tahtoo olla muutenkin aika karkea

kertokaa toki omista kokemuksista, ja mahdollisista diagnooseista mikä voisi olla vikana.. kone kyllä kuljettaa tosi hyvin eikä nytkytä normaaliajossa, kulutus kaupungissa n. 7L luokkaa ja matka-ajossa 5L luokkaa..

Ainiin! tuossa talvella ihmettelin kun vedenlämpömittari tipahti "nolla"-asentoon ihan yhtäkkiä, varsinkin reippaan kiihdytyksen jälkeen. sisäilmapuhallin puhalsi kylläkin lämmintä/kuumaa, tapahtui kovilla pakkasilla aika usein, nyt ilmojen lämmettyä aika harvoin jos koskaan. pahvia on jäähdyttimen edessä koko talven ollut. koneen käyttäytyminen on muuttunut hieman kun lämpömittari on laskenut nolla-asentoon siten että nytkyttää juuri tuossa 1200-1300rpm ja tyhjäkäynti aaltoilee.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 31.3.2014 18:07

Moottorin lämpötila-anturi tai sen johdotus. Vikakoodien lukemisella paljastuu onko muutakin.

Jymppa
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.3.2014 14:41

ViestiKirjoittaja Jymppa » 31.3.2014 18:33

osaatko sanoa että missä tämä kyseinen johto sijaitsee? ite veikkaisin pelkästään johtoa, koska lämpötila-anturi menee varmaankin kerrasta rikki eikä ala enää toimimaan uudelleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 30 vierailijaa