Tulipa tehtyä hiihtolomareissu pohjoiseen ja kotiin päin ajellessa kummastelin että pissapojan nestettä ei tule kunnolla tuulilasille ja lampunpesimille ei ollenkaan. No kotiin päästiin ja hyvä niin. Auto seisoi perjantai päivän pihassa ja lauantaina rupesin kummastelemaan pissapojan vikaa. Ruuttasin nestettä oikein huolella tuleman ja havaitsin että apukuskin puolelta lentää vesi jostakin muuaaltakin kuin suuttimesta. Toistin vielä tuon ruuttaamisen ja auto rupesi käymään todella nihkeästi ja sammahti.
Tämän jälkeen ei auto ole suostunut lähtemään käyntiin. Pissapojan putki menee johtosarjan sisällä ja kyseinen johtosarja kastui varmasti täysin. Mutta tuskin kuitenkaan on syypää tähän moottorin sammahtamiseen?
Moottorityyppi on BMN. Auto on ennen tätä käynyt tyhjäkäynnillä hieman ontuvasti. Mutta jo pieni kierrosten nosto on tasoittanut käynnin. Normaalisti on tyhjäkäynti kierrokset n.800 ja jo 100 rpm/min nosto on tasannut käynnin. Vikakoodit luin ja sieltä löytyi alta olevat koodit.
Address 01: Engine Labels: 03G-906-018-BMN.clb
Control Module Part Number: 03G 906 018 EH HW: 03G 906 018 EH
Component and/or Version: R4 2.0l PPD1.2 G 1183
Software Coding: 0000072
Work Shop Code: WSC 01324 785 00200
VCID: 6FE73E777E41D2667D9-803A
2 Faults Found:
005441 - Fuel Pump Relay (J17)
005441 - Fuel Pump Relay (J17)
P1541 - 009 - Open Circuit - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00000100
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 1
Reset counter: 40
Mileage: 0 km
Time Indication: 0
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 0.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
0.00 %
Voltage: 12.54 V
Bin. Bits: 00000001
Temperature: 10.0°C
001668 - Glow Plug Control Module (J179)
P0684 - 006 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 1
Reset counter: 40
Mileage: 108339 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 13:31:31
Freeze Frame:
RPM: 192 /min
Torque: 160.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
0.00 %
Voltage: 9.61 V
Bin. Bits: 00110000
Temperature: 19.0°C
Readiness: N/A
Vikakoodien nollauksen jälkeen ei ole tullut uudestaan kuin tuo ensimmäinen relen vikakoodi.
Kokeilin vaihtaa rääkän releen ja polttoainepumpun releen paikkaa, mutta ei mitään vaikutusta. Kokeilin myös hyppylangalla saanko siirtopumpun pumppaamaan niin eipä puhu mitään. Sulakkeet olen käynyt läpi kahteenkin kertaan ja kaikki ovat OK.
Tutkailtuani Touranin sulakekaavioita niin huomasin että ratin alla olevassa sulkaboxissa (F43) on myös sulakkeen paikka polttoainepumpun releelle, kuten on myös moottoritilassakin olevassa sulakeboxissa (F15). Ratin alla ei kuitenkaan sulaketta ole paikallaan. No siirsin lampun pesimien sulakkeen tuohon F43 kohtaan ja kas kumma. Nyt saa polttoainepumppuun eloa kun laittaa relen tilalle hyppylangan. Saattaa kuulostaa hullulta mutta nän se vain tuntuu pelaavan. Käyntiinhän tuo rotisko ei halua lähteä vieläkään, mutta josko vois itsellensä uskotella että siirtopumppu on ehjä.
Joku viisaampi vois mua koettaa opastaa mistä mun kannattais sitä vikaa koettaa etsiä. Oma järki kun ei kovin pitkälle näiden sähköhommelien kanssa riitä. :(
Kiitos.
-Jaska
VW Touran 2.0 Tdi sammahti
Valvoja: ffp jäsenet
Tulipa tänään sitten hyvää ja huonoa uutista.
Huonoa on se että polttoaineen siirtopumppu taitaa olla tiensä päässä. Avasin suodattimen ja pohjalla oli pieni liru naftaa. Sain muuten ihan tolkuttoman sahaamisen jälkeen auton hetkeksi käymään, nini tai ei se oikein käymiseltä kuulostanut. :)
Hyvää on se että tuttavani selvitteli paikallisella VW varaosatiskillä autoni historian ja soitti tässä iltasella että autoon tehdään "good will" kamppanjan puitteissa suuttimien tarkastus ja jos ne menevät numerosarjoiltaan vaihdettavien joukkoon ne vaihdetaan kaikki veloituksetta. Saavat samalla tarkastaa onko se polttoainepumppu viallinen. Itse sen haluan kuitenkin vaihtaa. :)
Ensi viikon keskiviikkona on huoltoon aika varattuna.
Pitäis vissiin joskus edes öljyn vaihdossa käyttää tuolla merkkiihuollossa niin nämä tälläiset asiat tulisi niillä käynneillä julki. Aina ei sovi sitä "marmoritiskiä" mollatakkaan.
Skodalla on samanlainen "hiljainen" kamppanja noiden suuttiimien kanssa. Juttelin tänään paikallisen Skoda liikeen asentajan kanssa.
Huonoa on se että polttoaineen siirtopumppu taitaa olla tiensä päässä. Avasin suodattimen ja pohjalla oli pieni liru naftaa. Sain muuten ihan tolkuttoman sahaamisen jälkeen auton hetkeksi käymään, nini tai ei se oikein käymiseltä kuulostanut. :)
Hyvää on se että tuttavani selvitteli paikallisella VW varaosatiskillä autoni historian ja soitti tässä iltasella että autoon tehdään "good will" kamppanjan puitteissa suuttimien tarkastus ja jos ne menevät numerosarjoiltaan vaihdettavien joukkoon ne vaihdetaan kaikki veloituksetta. Saavat samalla tarkastaa onko se polttoainepumppu viallinen. Itse sen haluan kuitenkin vaihtaa. :)
Ensi viikon keskiviikkona on huoltoon aika varattuna.
Pitäis vissiin joskus edes öljyn vaihdossa käyttää tuolla merkkiihuollossa niin nämä tälläiset asiat tulisi niillä käynneillä julki. Aina ei sovi sitä "marmoritiskiä" mollatakkaan.
Skodalla on samanlainen "hiljainen" kamppanja noiden suuttiimien kanssa. Juttelin tänään paikallisen Skoda liikeen asentajan kanssa.
Taas on Tourani iskussa. Kaikki suuttimet ja johtosarja vaihdettiin kustannuksitta.euroa. Vakuutusyhtiökin oli suopelias ja kustansi auton hinauksen omasta pihasta korjaamolle. Olisihan sen hinaamallakin sinne saanut, muttta nyt riitti yksi puhelinsoitto. :)
En muista että olisi Touranin käynti ollsi ollut näin tasainen pitkään pitkään aikaan.
En muista että olisi Touranin käynti ollsi ollut näin tasainen pitkään pitkään aikaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 29 vierailijaa