MK3 Golf AHU, ennakonsäätöä ja nakutusta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

MK3 Golf AHU, ennakonsäätöä ja nakutusta

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 11.2.2014 16:30

Vaihdoin viime keväänä AHU koneiseen Golffiin jakohihnan omavalmiste ajoitustyökalujen kanssa.
Koska silloin ei ollut kätevästi saatavilla vag-commia ja auto toimi ja läksi käyntiin hyvin, jäi hienosäätö ennakolle tekemättä.
Nyt edellisillä kovemmilla pakkasilla ei ollut kovin herkkä lähtemään käyntiin ilman lisälämmitystä, niin päätin tässä eilen säätää ennakon kohdalleen.
Vag-comin TDi-timing näytti siis lämpimällä koneella 16-17 lukemia.
Otin pumppua muka ihan vähän aikaisemmalle, niin lukemat olivatkin jo 170 luokkaa ja Group 4 näytti ennakkoa muistaakseni jotain 10-12 asteen luokkaa. Käyntiin läksi näinkin ihan hyvin..
Otin pumppua löysälle ja arvot pomppasikin jo 255 ja 17 asteen tuntumaan, käyntiin läksi siitähuolimatta hyvin.
Kokeilin vielä ottaa pumpun niin myöhäiselle, kuin mahdollista, ja suutinputkia löysäämällä pääsin 60 ja 2-2,2 ateen ennakkoon kun säätövara loppui ja jätin siihen
.
Nyt auto lähtee hyvin käyntiin, mutta pitää tyhjäkäynnillä naputusta, joka ei ole milläänmuotoa säännöllistä, kuulostaa vähän samalta kuin mitä nostajat pitää muutaman sekunnin kylmänä.
Ajossa auto kuulostaa lähinnä 90 luvun transetilta, vaikkakin vetoja on ihan normaalisti, ottaa suhteellisen herkästi kierrosta ja laskee kierrokset välittömästi.
IQ oli jotain 1,2 paikkeilla ja autossa oli joku "tehdasvalmisteinen" evry.
Tuon tehoboksin poistaminen ja IQ säätö naputtamalla ~3,5 paikkeille ei vaikuttanut nakutukseen mitenkään.
Käytin venttiilikopankin auki, eikä nostajat/nokat näyttäneet 414 tkm ajetulle autolle kovinkaan pahoilta, samalla tarkastin nokka/pumppu välin kun epäilin hampaalla hyppäämistä, mutta sekin oli kunnossa, tosin vauhtipyörältä en tarkastanut merkkiä.
Jotenkin tuntui, että jos jako olisi ollut hampaalla liian aikaisessa, kun loppui säätövarat tuohon 2 asteeseen/60, mutta silloinhan kait se olisi nokkakin hampaan pielessä..

Mistähän tästä alkaisi vikaa hakemaan? Auto siis käyttäytyy ihan normaalisti, lukuunottamatta tuota häiritsevää naputusta. Ja ennen säätöyritystä auto toimi vuoden moitteetta keskikulutuksen pyöriessä ~5l paikkeilla lukuunottamatta nihkeää pakkaskäynnistyvyyttä.
Kyllä ärsyttää, että piti mennä puuttumaan..

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.2.2014 16:39

Laita kampura nyt kuitenkin merkkiin, tarkista nokan ajoitus ja säädä tarvittaessa nokan hihnapyörästä. Noilla tiedoilla aika hankala sanoa vikakohdetta, mutta vaihda nyt vaikka nostajat uusiin kun kilsojakin on jo aikalailla -Ne eivät paljoa maksa. Sen jälkeen jos naputtaa niin vaan anna naputtaa. Kaasua.

Kansiremontti alkaa olla myös aiheellinen noilla kilsoilla mikäli haluat kyseistä kokoonpanoa vielä käyttää luotettavasti -jossain vaiheessa joku venttiileistä luovuttaa ilman kannen huoltoa ja meno loppuu sitten sen koneen osalta siihen.

Ennakko sinulla on säädettyvä nyt hyvin kohdalleen. Pelkkä ennakon säätö ei vaikuta ääniin mainitsemillasi tavoilla, joten sitä toimenpidettä ei kannata asiasta syyttää -ellei sitä ole tehnyt väärin ja esimerkiksi onnistunut jostain kummallisesta syystä pompauttamaan jakoa pieleen -tämä on kuitenkin käytännössä mahdotonta jos hihnan on pitänyt kokoajan kireällä, ja hihnaahan ei kuulu löysyttää perusennakon säätämiseksi.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 11.2.2014 17:10

Jees, pitää tarkastaa vielä tuo kampuran ajoitus joku päivä kun sattuu vapaata, en kyllä itsekään usko että tuossa ajoituksen säädössä olisi voinut mitään mennä pieleen, kun hihna ei pääse hyppäämään oikein mitenkään.

Onko noilla nostajilla väliä että mistä ne ostaa? Eikös ne alkuperäisetkin ole INAn valmistetta, mitä taitaa olla suurinosa tarvikenostajistakin niin ei vissiin ole eroa laittaako tarvike vai alkuperäiset, vai olenko ymmärtänyt väärin? Oliko noissa nostajissa jotain painoeroa tms, ihan kuin olisin jostain lukenut, vai oliko se vaan pd-koneen nostajissa?

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 12.2.2014 22:55

Jakohan siellä oli pykälän pielessä, eipä tullut hihnanvaihdossa sihtailtua kampuran merkkiä kohdalleen kiireessä, vaan pujottelin hihnan paikoilleen kun nokka ja pumppu olivat lukittuina.
Ihme juttu et on toiminut kuitenkin pumpun säätöön asti ihan hyvin, tosin tuntui koeajolenkillä, että vetää jonkinverran ylemmäs nyt.

Mulla ei ollut vaggicommia mukana tallilla, niin säädin torquen mukaan lämpimällä koneella ajoituksen johonkin 0,5 ja 1 asteen väliin, lienee ok.
Nyt ei taas käyntiäänestä uskoisi yli 400tkm ajetuksi :D
Pitää kuitenkin alkukesästä vaihdella ne nostajat, niin saattaa käydä jatkossakin nätisti

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 13.2.2014 9:10

Se Torquesta katsottu ennakko ei kerro juuri mitään perusennakosta, tarkistapa vielä Vagcomilla :)

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 24.2.2014 9:17

Juu, eipä kertonut ei :D
Joutui säätämään aika paljon ennenkuin pääsi sinne sinisen viivan tuntumaan, mut nyt tärähtää käyntiin ilman isompia sahailuita ja vetää sivistyneesti läpi koko kierrosalueen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 28 vierailijaa