Mikä rikkoo MAF:n
Valvoja: ffp jäsenet
Mikä rikkoo MAF:n
Autona Passat Variant Tdi -00, jossa koneena 110hp AVG eli kutakuinkin sama, kuin AFN. Vaihdoin syksyllä MAF:n, kun kulki kuin täi tervassa. Vedot poissa varsinkin 2000-3000 rpm välillä ja VAG Comilla katsottuna käppyrät alamaissa. Autossa paikallaan tuolloin ollut MAF oli todennäköisesti hiljattain edellisen omistajan toimesta vaihdettu, koska oli selkeästi puhtaampi, kuin konehuoneen muut palikat. Vaihdoin sitten uuden MAF:n ja auto alkoi toimia normaalisti.
Nyt kuitenkin oireet ovat taas palanneet, eikä auto liiku mihinkään ja alaväännöt täysin poissa. Kun auto on vielä nelikko, niin korostuu tuo tehottomuus. Kestihän tuo MAF siis muutaman kuukauden ja reilusti alle 10 000km. Autossa edellisen omistajan jäljiltä ollut MAF oli Boschin original ja tämä minun laittamani uusi myös. Ilmansuodatinkin tuli uusittua tuolloin MAF:n vaihdon yhteydessä. Autoa ei ole lastutettu.
Aiemmalla samanlaisella AFN- vajakilla tuli ajettua lähes 100tkm ilman ainoatakaan MAF- tai mitään muutakaan ongelmaa. Ja nykyisellä siis toinen tai todennäköisesti jopa kolmas MAF rikki lyhyen ajan sisään. Eli mikä tuon oikein rikkoo? Huono tuuriko vai mikä?
Nyt kuitenkin oireet ovat taas palanneet, eikä auto liiku mihinkään ja alaväännöt täysin poissa. Kun auto on vielä nelikko, niin korostuu tuo tehottomuus. Kestihän tuo MAF siis muutaman kuukauden ja reilusti alle 10 000km. Autossa edellisen omistajan jäljiltä ollut MAF oli Boschin original ja tämä minun laittamani uusi myös. Ilmansuodatinkin tuli uusittua tuolloin MAF:n vaihdon yhteydessä. Autoa ei ole lastutettu.
Aiemmalla samanlaisella AFN- vajakilla tuli ajettua lähes 100tkm ilman ainoatakaan MAF- tai mitään muutakaan ongelmaa. Ja nykyisellä siis toinen tai todennäköisesti jopa kolmas MAF rikki lyhyen ajan sisään. Eli mikä tuon oikein rikkoo? Huono tuuriko vai mikä?
Suodatinkotelo ja putket ovat ehjiä. Samoin tuo MAF:n lanka näyttää ehjältä, samoin kuin sekin, jonka purin tuon nykyisen tieltä pois. On vieläkin tuolla hyllyssä.
Mitenkäs tuo N75 voisi tuohon vaikuttaa? Eikös se ole VNT-ahdinta ohjaava venttiili. Eikai sillä mitään tekemistä tuon ilmamäärän kanssa ole?
Mitenkäs tuo N75 voisi tuohon vaikuttaa? Eikös se ole VNT-ahdinta ohjaava venttiili. Eikai sillä mitään tekemistä tuon ilmamäärän kanssa ole?
Se maffin näkyvissä oleva lanka ei ole se lanka, joka mittaa ilmamassaa. Näkyvissä oleva lanka on imuilman lämpötilaa mittaava lanka.
Itse anturi"lanka" on sellainen filmi/lituska siellä muovin sisällä.
Tuissa tulitikun pään kohdalla: http://i265.photobucket.com/albums/ii21 ... ch_RBK.jpg
Itse anturi"lanka" on sellainen filmi/lituska siellä muovin sisällä.
Tuissa tulitikun pään kohdalla: http://i265.photobucket.com/albums/ii21 ... ch_RBK.jpg
N75 sen takia että et kertonut numeerisia arvoja mitä maf antaa kiihdytyksessä. Jos niitä et ole logannut niin uskon että uusi maffi on ehjä ja vika onkin välillä jumivassa n75:ssä.
Jos auto on puhditon = ei ahtopainetta tai kakkua. Joten voi olla maf,map tai n75 kunnes jaat vcds:llä logattuja lukuja.
EDIT: Ja kuten markku tuossa totesi niin maffissa ei ole lankaa toisin kuin uskotaan. Eli se ei sieltä enää niin herkästi lähde lentoon. On sen verran hyvin suojattu että kivi tms. ei sitä helpolla vaurioita. Ja jos siitä kivi menisi niin ahdin olisi myöskin entinen. Liuska tyyppinen maffi tuntuu kyllä kestävän ihan hyvin virtausta. Omassa ei nyt nettifoorumeiden kovia virtauksia ole, mutta tehoa on jonkun matkaa yli 2x mitä vakiona ja vakio maf ei siitä ole moksiskaaan.
EDIT2: ja muista että jos ei ahtopainetta ei myöskään maffin arvot ole oikeat...
Jos auto on puhditon = ei ahtopainetta tai kakkua. Joten voi olla maf,map tai n75 kunnes jaat vcds:llä logattuja lukuja.
EDIT: Ja kuten markku tuossa totesi niin maffissa ei ole lankaa toisin kuin uskotaan. Eli se ei sieltä enää niin herkästi lähde lentoon. On sen verran hyvin suojattu että kivi tms. ei sitä helpolla vaurioita. Ja jos siitä kivi menisi niin ahdin olisi myöskin entinen. Liuska tyyppinen maffi tuntuu kyllä kestävän ihan hyvin virtausta. Omassa ei nyt nettifoorumeiden kovia virtauksia ole, mutta tehoa on jonkun matkaa yli 2x mitä vakiona ja vakio maf ei siitä ole moksiskaaan.
EDIT2: ja muista että jos ei ahtopainetta ei myöskään maffin arvot ole oikeat...
"N75 sen takia että et kertonut numeerisia arvoja mitä maf antaa kiihdytyksessä. Jos niitä et ole logannut niin uskon että uusi maffi on ehjä ja vika onkin välillä jumivassa n75:ssä.
Jos auto on puhditon = ei ahtopainetta tai kakkua. Joten voi olla maf,map tai n75 kunnes jaat vcds:llä logattuja lukuja. "
Täytyypä ajaa maanantaina lenkki läppäri kiinni autossa, ja ottaa arvoja ylös. Minusta pyynti oli koko ajan kuitenkin suurempi, mitä toteutunut arvo. Tuota MAF:fia vaan heti aloin epäillä, kun oireet samat kuin viimeksikin, tosin eivät aivan yhtä pahoja. Edellisellä kerralla alavääntö oli niin olematon, että tahtoi sammua liikkeelle lähdettäessä jos ei ajanut kuin litraisella Micralla. Nyt sentään sammuttamatta pääsee liikkeelle.
Tuo väännön todella selkeä notkahdus 2000-3000 rpm välillä saattaisi kyllä johtua tuosta N75:stäkin. Sen nyt kuitenkin testasin, että ahtimen säätötanko liikkuu eli siivet ei liene jumissa. Eikä ole koskaan mennyt limp-modeen.
Jos auto on puhditon = ei ahtopainetta tai kakkua. Joten voi olla maf,map tai n75 kunnes jaat vcds:llä logattuja lukuja. "
Täytyypä ajaa maanantaina lenkki läppäri kiinni autossa, ja ottaa arvoja ylös. Minusta pyynti oli koko ajan kuitenkin suurempi, mitä toteutunut arvo. Tuota MAF:fia vaan heti aloin epäillä, kun oireet samat kuin viimeksikin, tosin eivät aivan yhtä pahoja. Edellisellä kerralla alavääntö oli niin olematon, että tahtoi sammua liikkeelle lähdettäessä jos ei ajanut kuin litraisella Micralla. Nyt sentään sammuttamatta pääsee liikkeelle.
Tuo väännön todella selkeä notkahdus 2000-3000 rpm välillä saattaisi kyllä johtua tuosta N75:stäkin. Sen nyt kuitenkin testasin, että ahtimen säätötanko liikkuu eli siivet ei liene jumissa. Eikä ole koskaan mennyt limp-modeen.
Mulla meni kolme maffia kahe kk sisään omasta avf:stä. Todennäköinen syy oli se että ahtimen ja pakosarjan välinen laippa vuoti nokea konehuoneeseen polokiessa. Myös ehkä osansa teki huohottimen letku joka purkaa suoraan konehuoneen alaosaan. Nyt kun tein tiivisteet ahtimeen jokapaikkaan niin on toistaiseksi kestänyt. Kop kop. Nyt jos vielä menee rikki nii sitte menee hermo. Mulla on kartiosuodatin ku alkup kotelo ei enää mahu paikalleen. Öljynsekainen ilma sille kai kaiken pahinta on.
Itsellänikin kyllä tuo huohotin purkaa jostakin liitoksesta hienoa öljysumua johonkin ahtimen seutuville ja ahdin ympäristöineen siitä syystä aika likainen päältäpäin. Mutta ei tuota öljyistä ilmaa minulla pitäisi MAF:iin päästä, koska ilmanotto on vakio eli sieltä konepellin etureunan alta imeskelee.
No niin. Nyt kävin sitten vihdoin ajamassa muutamia vetoja ja tulos näyttää tältä:
1344, 850.0, 495.0
1449, 850.0, 530.0
1533, 850.0, 565.0
1638, 850.0, 595.0
1764, 850.0, 630.0
1890, 850.0, 660.0
1995, 850.0, 685.0
2142, 850.0, 715.0
2268, 850.0, 750.0
2415, 850.0, 775.0
2562, 850.0, 730.0
2688, 850.0, 665.0,
2793, 850.0, 640.0
2898, 850.0, 605.0
2982, 850.0, 595.0
3066, 850.0, 610.0
3150, 850.0, 620.0
3234, 850.0, 640.0
3339, 850.0, 675.0
3465, 850.0, 700.0
3570, 850.0, 695.0
3654, 850.0, 655.0
3738, 850.0, 615.0
3801, 850.0, 570.0
3843, 850.0, 455.0
Kyseessä on täyskaasukiihdytys kolmosella. Max. pyyntö on tässä siis ilmeisesti tuo 850mg.
Lisäksi löytyi seuraavat koodit:
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Control Module Part Number: 038 906 018 FT
Component and/or Version: 1,9l R4 EDC 0000SG 2604
Software Coding: 00003
Work Shop Code: WSC 05311
VCID: 6DDBF26A27B153764F5-4B04
5 Faults Found:
00668 - Supply Voltage Terminal 30
27-00 - Implausible Signal
18008 - Power Supply Terminal 15
P1600 - 35-10 - Voltage too Low - Intermittent
18027 - Glow Plug Relay (J52)
P1619 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - Intermittent
01117 - Generator Terminal DF Load Signal
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Edellä mainituista voinee siis päätellä ainakin MAF:n olevan kaput, eikö vain? Noista vikakoodeista minulla ei ole hajua, tietääkö joku?
1344, 850.0, 495.0
1449, 850.0, 530.0
1533, 850.0, 565.0
1638, 850.0, 595.0
1764, 850.0, 630.0
1890, 850.0, 660.0
1995, 850.0, 685.0
2142, 850.0, 715.0
2268, 850.0, 750.0
2415, 850.0, 775.0
2562, 850.0, 730.0
2688, 850.0, 665.0,
2793, 850.0, 640.0
2898, 850.0, 605.0
2982, 850.0, 595.0
3066, 850.0, 610.0
3150, 850.0, 620.0
3234, 850.0, 640.0
3339, 850.0, 675.0
3465, 850.0, 700.0
3570, 850.0, 695.0
3654, 850.0, 655.0
3738, 850.0, 615.0
3801, 850.0, 570.0
3843, 850.0, 455.0
Kyseessä on täyskaasukiihdytys kolmosella. Max. pyyntö on tässä siis ilmeisesti tuo 850mg.
Lisäksi löytyi seuraavat koodit:
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Control Module Part Number: 038 906 018 FT
Component and/or Version: 1,9l R4 EDC 0000SG 2604
Software Coding: 00003
Work Shop Code: WSC 05311
VCID: 6DDBF26A27B153764F5-4B04
5 Faults Found:
00668 - Supply Voltage Terminal 30
27-00 - Implausible Signal
18008 - Power Supply Terminal 15
P1600 - 35-10 - Voltage too Low - Intermittent
18027 - Glow Plug Relay (J52)
P1619 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - Intermittent
01117 - Generator Terminal DF Load Signal
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Edellä mainituista voinee siis päätellä ainakin MAF:n olevan kaput, eikö vain? Noista vikakoodeista minulla ei ole hajua, tietääkö joku?
MAF:in lukemien vähyys voi johtua siitäkin ettei ahda tarpeeksi. Tässä ei näy vikakoodia aliahtamisesta, joten sillä perusteella ecun luulisi olevan ahtoihin tyytyväinen. AFN/AVG:n pitäisi kyllä yli 900 lukemat antaa ehjältä MAF:ilta, tuo aiempi "yli tonnin" vaatimus on AVF:lle jota siinä kysyttiinkin. Vanhemmat AFN:t alkavat kadottaa alavääntöä jo n. 930 lukemilla, uudemmille riittää 850. Kannattaa vielä ottaa logi myös groupista 11 sekä 3 joka tuossa allakin on otettu niin varmistuu miten ahdot käyttäytyy
No itseasiassa otin noista ahdoistakin samalla, kun arvelin että sekin voisi vianetsinnässä auttaa. Ahdot näyttää tällaiselta:
1386, 1091.4, 1040.4
1428, 1377.0, 1091.4
1533, 1754.4, 1173.0
1638, 1805.4, 1264.8
1764, 1846.2, 1356.6
1890, 1927.8, 1479.0
2037, 1948.2, 1611.6
2163, 1948.2, 1744.2
2310, 1948.2, 1856.4
2457, 1948.2, 1938.0
2583, 1948.2, 1938.0
2730, 1948.2, 1856.4
2856, 1948.2, 1836.0
3003, 1948.2, 1836.0
3108, 1948.2, 1846.2
3213, 1948.2, 1846.2
3318, 1948.2, 1836.0
3423, 1948.2, 1825.8
3507, 1948.2, 1846.2
3591, 1948.2, 1887.0
3675, 1948.2, 1917.6
3759, 1948.2, 1948.2
3822, 1948.2, 1978.8
3906, 1948.2, 1989.0
3948, 1346.4, 1734.0
Miten tätä nyt sitten pitäisi tulkita? Ainakin tuolla alakierroksilla pyynti on selkeästi suurempi, kuin toteutuma.Autossa on selkeä persdynolla havaittava notkahdus kulkupuolessa jossain 2000-3000 kierroksen välillä. Se ei kuitenkaan mielestäni näy noissa ahdon arvoissa.
1386, 1091.4, 1040.4
1428, 1377.0, 1091.4
1533, 1754.4, 1173.0
1638, 1805.4, 1264.8
1764, 1846.2, 1356.6
1890, 1927.8, 1479.0
2037, 1948.2, 1611.6
2163, 1948.2, 1744.2
2310, 1948.2, 1856.4
2457, 1948.2, 1938.0
2583, 1948.2, 1938.0
2730, 1948.2, 1856.4
2856, 1948.2, 1836.0
3003, 1948.2, 1836.0
3108, 1948.2, 1846.2
3213, 1948.2, 1846.2
3318, 1948.2, 1836.0
3423, 1948.2, 1825.8
3507, 1948.2, 1846.2
3591, 1948.2, 1887.0
3675, 1948.2, 1917.6
3759, 1948.2, 1948.2
3822, 1948.2, 1978.8
3906, 1948.2, 1989.0
3948, 1346.4, 1734.0
Miten tätä nyt sitten pitäisi tulkita? Ainakin tuolla alakierroksilla pyynti on selkeästi suurempi, kuin toteutuma.Autossa on selkeä persdynolla havaittava notkahdus kulkupuolessa jossain 2000-3000 kierroksen välillä. Se ei kuitenkaan mielestäni näy noissa ahdon arvoissa.
Ihan OK, jos vaihteena kakkonen. Sitä suuremmilla vaihteilla pitäisi jo kahden tonnin kohdalla toteutua pyydetty paremmin. Syyllisenä aliahtoon voi olla MAF, tai vuoto jossain, esimerkiksi ahtimen alipainekellossa tai alipainelinjassa. Suosittelen MAF:n poistoa ohjelmallisesti, jolloin ongelma poistuu, ja/tai vian selvittäminen helpottuu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa