3BG 1.9TDI AVF ei käynnisty välillä lämpösenä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

3BG 1.9TDI AVF ei käynnisty välillä lämpösenä

ViestiKirjoittaja alspe » 5.11.2013 17:35

Mitä vikakohtia etsimään ensimmäisenä? Passat käynnistyi pari kertaa huonosti ja sitten ei ollenkaan. Panin merkille, että virrat päälle ei tee surahdusta takaa kuten aiemmin. Eli olisko polttoainepumppu? Sen sulake? Onko muita paikkoja kuin sulake ja pumppu fyysisesti sökö? Nyt on erittäin märkä keli, onko herkkä kosteudelle?
Viimeksi muokannut alspe, 10.11.2013 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.11.2013 18:18

Kaapelimies paikalle ja vikakoodit lukuun. Missäpäin tamperetta auto on jumissa?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 5.11.2013 23:17

^ näin pitääkin tehdä kun saisi jonkun VAG-COM-hemmon kiinni. Auto nyt kotona Muotialassa.

----

Nyt 5 tunnin seisomisen jälkeen lähti käyntiin kuin tyhjää vaan. Edelleenkään takakontista päin ei kuulu samanlaista surausta kuin aiemmin vaan sellainen matalampi hurina kun laitaa virrat päälle.
Autoon vaihdettu noin 1000km sitten polttoainesuodatin ja mitään oireita ei ole ollut kuin vain tänään kolmisen kertaa huono käynnistyvyys ja kerran ei lähtenyt ollenkaan (lämpimänä). Nyt kylmänä lähti kuin rusakko makuulta. Tankki on nyt lähes täynnä ainetta.

Mihin viittaa? Pelkkään kosteusoireeseen tankissa tai putkistossa?

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.11.2013 4:29

nakkasin yv:tä

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 6.11.2013 7:02

Jos auto alkaa tehdä tuota nimenomaan lämpimänä, niin vian ollessa päällä katso vilahtaako mittariston hehkuvalo ollenkaan virtoja kytkettäessä. Jos hehkuvalo ei vilahdakaan, vikakohteena on tod.näk. päävirtarele, joka ei kuumennuttuaan enää kytke (auto toimii kylmänä normaalisti). On varsin yleinen vika, mutta ei näy testerissä. Tuo relevika estää myös virransyötön pa-pumpulle, minkä vuoksi pumppu ei naukaise virtoja kytkettäessä.

Rele on muistaakseni ECU:n kotelossa tuulilasin etupuolella kuskin edessä. Kotelo on kiinni ehkä 5 pultilla, joista takimmaiseen pääsee käsiksi kun pysäyttää pyyhkimet yläasentoon ja kaivaa tuulilasin alla olevasta muovipaneelista pyöreän peitekannen irti (tarvitset lyhyen jatkovarren räikkään).

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.11.2013 8:57

^/^^ kiitos jultsulle ja Mikeylle!!

Aamulla taas auto käynnistyi hyvin kun vain kokeilin (en ajanut). Edelleenkään perästä ei kuulunut entisen kaltaista korahdusta tai surahdusta vaan matalampi hurina. Onko se p-pumpun ääni nimenomaan oltava korahtava aina? Tuli vaan mieleen, että jos sen tyyppinen ääni tulee kun pumppu saa ilmaakin, matalampi hurina voisi tulla jos ei saa ilmaa lisäksi?

Ehtoolla vikakoodeille niin voisi olla paljon viisaampi.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.11.2013 19:32

Päivitystä tilanteeseen ja vinkkejä kaivataan.

Auto käyynnistyi tosiaan aamulla yön jälkeen aivan hyvin. Ja päivällä vaimon ajossa käynnistyi useasti hyvin, myös lämpimänä. Tehot ja vedot ovat kohdallaan ja tyhjäkäyntikin autossa on OK, mitä nyt jultsun kanssa loggailtiin ja ihmeltiin asiaa.

Sitten kun jultsun loggailuista lähdin ja poikkesin kaupassa (5min), niin ei lähtenyt eikä luvannut. Pyöriittää ilmoisesti kyllä. Edelleenkään ei _mielestäni_ kuulu yhtä suurta surausta peräkontin suunnalta (p-pumppu?) kuin ennen kuului. jultsu sanoi, että hällä ei kuulu ollenkaan sellaista ääntä.
Sitten aikamme ihmeteltiin, otettiin akunkenkä irti, napsutettiin tandem-pumpun kylkeen. Ei mitään parannusta kuin sitten kun annoin startin jauhaa noin 15sek niin alkoi höristä.

Eli jonkin sortin syöttö-/ilmaongelma? Mistä päästä hakisi ensimmäisenä vikoja? (Aion illalla käydä roplaamassa venttilikopan auki jos sieltä näkisi letkuja/sähköjä suuttimille.)

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.11.2013 20:00

Voisiko se kuitenkin olla tandempumppu joka hajoaa kohta? Oliko se vaihtamasi polttoaineen suodin täynnä öljynmustaa polttoainetta?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.11.2013 20:17

^ vaihto tapahtui korjaamolla öljynvaihdon yhteydessä eli ei tietoa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.11.2013 20:41

Voisko vika olla huonolaatuisessa d-suodattimessa(1000km ajettu, ostettu ebaysta tarvike) Luin toisesta ketjusta että oli suodattimen venttiili vuotanut jotenkin.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.11.2013 22:56

Polttoainesuodatin oli ainakin täynnä ja auto lähti hyvin käyntiin muutenkin. Jos suodaitn pysyy täytenä monta tuntia niin voisi vaikuttaa, että tankkiinpäin ei falskaa hirveästi? Polttoanelinjat vaikuttivat olevan siistejä, venakoppaa en ottanut auki nyt pimeellä.

Alipainekellolle? (pyöreä kiekko johon tulee iso "kuraputki" välijäähyltä") menevä alipaineletku oli hieman sen näköinen, että onko puhki vai ei. Voiko se alipaineletku vaikuttaa mitä käynnistykseen?


Vähän kummallinen tuo vika kun sen pari kertaa tuli totaalinen käynnistymättömyys 5min sammutuksen jälkeen. Ja toisella kertaa taas ei tullut edes koko yön jälkeen, tai sen samaisen 5min jäkeen. Sinänsä sellainen voisi viitata sähköpuoleen, mutta toisaalta auto lähti sitten kumminkin 20sek sahaamalla ja se kuulosti juuri siltä, että polttoainetta tuli lopulta koneelle asti.

Ehkä jos kunnolla kuvittelen, niin autossa voi olla pientä ylimääräistä tehottomuutta aivan alakierroksilla nyt kun käynnistysvikoja on ollut pari kertaa.

Miten se tandempumppu, eikö se ole se joka ottaa koneelle polttoainetta? Eli jos olisi menossa niin se vaikuttaisi myös ajoon?

EDIT. 7.11. Klo 8, taas lähti käyntiin aivan heti. Ei lämmitystä ja pikainen hehku. Ekasta pyöräytyksestä. Ei taida isompaa ilmavuotoakaan olla?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 7.11.2013 20:48

Päivitellän taas.

Aamulla lähti hyvin käyntiin ja päivällä taas työpäivän jälkeen.
Lisäksi lähti kotoa sen jälkeen kun oli ollut sammuksissa noin 45min. Ja taas ajon jälkeen kun kokeilin sammuttaa 20 sekunniksi.
Mutta sitten kun kävin kaupassa ja auto seisoi noin 20min niin eipä lähtenyt, heti. Piti sahata jonku 15sek niin lähti (kun alkoi saamaan polttoainetta). Muullon auto lähtee käyntiin erittäin nopeasti.

Jotenkin tuntuu että se vika tulee kun auto on kuuma, mutta ei kumminkaan polttoainelinjat paineessa kuten heti ajon jälkeen on. Kylmänä ei vielä ole tiltannut kertaakaan.

Viittaisko tää päävrtareleeseen joka tilttaa kuumetessaan?

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 8.11.2013 16:23

Päävirtareleen vian voit todeta siitä, että hehkun valo ei vilahda virtoja kytkettäessä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 8.11.2013 17:53

^ se kyllä vilkahtaa.

Tuntuu aika mystiseltä vialta. Voiko esim. Tandempumppu/siirtopumppu hajota siten että joskus tekee tenän ja sitten taas toimii kylmänä toimii normaalisti ja täysin kuumana normaalisti 1000km jopa? 10min seisokissa voi tulla ongelma päälle, mutta siinäkin vain joskus? Kuulostaa sähkövialta?
Viimeksi muokannut alspe, 8.11.2013 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 8.11.2013 21:20

Koita napauttaa siellä ecuboksissa olevaa 109-relettä kun auto ei käynnisty. Mulla emäntä oli ajanu Passatilla kun oli syttynyt "joku" valo ja ajotietokoneessa vilkkunu STOP. Oli vaan sammuttanu auton äkkiä kattomati, ja sit ei ollu enää lähteny käyntiin. Mä tulin puolen tunnin päästä paikalle niin auto lähti heti käymään. Hetken päästä taas sammu. Se rele kylläkin piti ihan selvää ääntä kun auto lämpes, eli sirisi siellä kopassaan. Mut kolautus autto siihen ja sai ajamalla pois.

Ja nyt kun muistelen en oo ihan varma vaihdoinko koskaan sitä relettä uuteen..

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 9.11.2013 15:37

Kävin Laakkosella ja kone ei näyttänyt mun autoon 109 relettä ollenkaan. Tarjosi control unit relayta, 30. Mies sanoi, että hyvin samannäköinen rele kuin 109. Otin sen ja kohta sen näkee onko autossa 109 kun menen roplaamaan.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 9.11.2013 16:30

Ecuboksissa ei ollut kuin ecu? (alumiiniboksi), 80A sulake, 15A sulake ja rele 219. Nippu johtoja ja ecun liittimet. Huh huh, kyllä nyt on vaikeeta.

Onko loput releet jossain muualla?

Mikey?
-
Viestit: 262
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 9.11.2013 17:15


alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 9.11.2013 17:52

No jo nyt on. Onko se sama kuin mulle myyty control unit relay 30? Joka piti aiemmin olla 109? :D

Btw, kuulin siirtopumpun surauksen taas pitkästä aikaa. (Vaihtamatta releitä)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 10.11.2013 12:04

Osaisko joku sanoa, onko rele 30 = 219? Ecun vieressä mulla 219 ja ecu releeksi marmorilta myytiin 30:nen.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=16 ... ele+219%2A

Kuva

Kuva

---

EDIT: vastaillaan nyt vaikka itselle, että tuskin 30 on sama kuin 219 joka siis on 109?
Täytyy käydä Laakkosella uudestaan. Tosin vikaa ei ole nyt ilmaantunutkaan, ehkä 219:n kopistelu tai kosteuden loppuminen teki jotain :) tai sitten kohta jumahtaa taas jonnekin kaupun P-halliin ;-)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.11.2013 21:34

Nyt ei ole pariin päivään auto tiltannut kokonaan, mutta aavistuksen huonommin käynnistyy lämpöisenä kuin kylmänä. Lähtee ns. tokasta kiepautuksesta kun kylmänä ja aiemmin lämpimänä lähti aina kuin palmun alta.

Mitä kaikkea voi liittyä ja ei voi liittyä lämpötilaan?

Tässä pari ketjua aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=74 ... +l%E4mp%2A
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=69478

Eli hehkurele, 219 rele, hehkut, suuttimien letkut ja johdot? Noiko pitäisi ainakin katsoa?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 16.11.2013 22:25

Päivitystä tilanteeseen,

auto ei ole tilttaillut nyt ollenkaan ja lähtee hyvin käyntiin. Mutta äsken ei syttynyt ollenkaan enää hehkun valo, ei kylmänä eikä lämpimänä ei edes hetkeksi.
Kojetauluun syttyy hetkeksi kaikki valot, myös moottorin vikavalo (se pyöreä merkki). En nyt just muista, syttyikö kaikki valot hetkeksi normaalisti ja myös se vikavalo? Kaikki valot kyllä sammuvat kun auto käynnistyy.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 27.11.2013 13:17

Päivitellään taas,

vika mennyt totaalisesti ohitse itsellään. Ei enää huonoa käynnistyvyyttä.

Saa nähdä miten tästä kehittyy.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 20.12.2013 14:48

^ vieläkin päivitän, että edelleen lähtee käyntiin joka kerta ja nyt myös tankissa oleva P-pumppu korahtaa virrat päälle laittaessa. Se ääni oli pois joitakin viikkoja samaan aikaan vikaa oli.

Joupir84
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.12.2013 21:26

ViestiKirjoittaja Joupir84 » 2.2.2014 23:46

Mulla on vastaavaa oiretta. Lämpösenä ku seisoo yli puoltuntia nii aika sahaamine että saa käymään. Kylmänä lähtee nii että naps vaan. Tässä joku päivä sitten oli pylly alamäessä nii eipäs lähteny roikastakaa kylmänä tulille muutaku noin kymmenennellä yrityksellä. Ilmaa saa tai tankissa olevas pumpus jotai hämärää

Joupir84
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.12.2013 21:26

ViestiKirjoittaja Joupir84 » 2.2.2014 23:46

Mulla on vastaavaa oiretta. Lämpösenä ku seisoo yli puoltuntia nii aika sahaamine että saa käymään. Kylmänä lähtee nii että naps vaan. Tässä joku päivä sitten oli pylly alamäessä nii eipäs lähteny roikastakaa kylmänä tulille muutaku noin kymmenennellä yrityksellä. Ilmaa saa tai tankissa olevas pumpus jotai hämärää

Joupir84
-
Viestit: 17
Liittynyt: 4.12.2013 21:26

ViestiKirjoittaja Joupir84 » 2.2.2014 23:47

Mulla on vastaavaa oiretta. Lämpösenä ku seisoo yli puoltuntia nii aika sahaamine että saa käymään. Kylmänä lähtee nii että naps vaan. Tässä joku päivä sitten oli pylly alamäessä nii eipäs lähteny roikastakaa kylmänä tulille muutaku noin kymmenennellä yrityksellä. Ilmaa saa tai tankissa olevas pumpus jotai hämärää

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 5.2.2014 10:06

Kokeilitko jo ottaa päävirtareleen irti ja napsutella /vaihtaa sen?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 32 vierailijaa