Video kaasuläppämoottorin toiminnasta, emissions workshop

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

Video kaasuläppämoottorin toiminnasta, emissions workshop

ViestiKirjoittaja Aki Im » 5.11.2013 9:34

Autooni tulee siis vikakoodiksi P2100, "throttle actuator control motor circuit open".

Olen vaihtanut kaasuläppämoottorin sekä egr-venttiilin ja koodi pysyy sitkeästi näytöllä. Sulakkeet ovat kunnossa ja vikakoodit nollattu.

Tämä läppämoottori on n. 3kk vanha ja aloin tutkia sen toimintaa. Osaako joku kommentoida, toimiiko tämä oikein?

Eli videon alussa laitetaan virrat päälle, jolloin läppä hiukan tärisee ja inisee (ininä kuuluu asiaan). Kun virrat katkaistaan, niin läppä käy kiinni ja silloinkin hiukan tärisee. Sitten ininä taas jatkuu ja hetken päästä rele napsahtaa, jolloin vinkuminen lakkaa.

Onko nuo tärinät ylimääräisiä ja viestiikö esim. viallisesta releestä...

Läppämoottorin elämää

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 5.11.2013 12:49

Itsellä pitäisi olla toimiva 1.9TDI (ALH) ja siinä tuo läppä toimii kuten yllä. Auto käyntiin, läppä vähän heilahtaa, auto sammuksiin läppä käy kiinni ja avautuu pian. Ininää en ole kuunnellut.

Läppähän toimii alipaineella, jota N239 venttili ohjaa, joten ilman auton käyntiin laittamista en usko sen toimivan kuten suunniteltu, koska alipainepumppu ei pumppaa. Otappa sama video auton käydessä ja sammutettaessa.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 5.11.2013 13:20

ALH:ssa ja muissa vanhemmissa tuo läppä tosian toimii alipaineella mutta uudemmissa sähköllä. Videostakin näkee selkeästi että kyseessä on sähköinen versio.

Mitä videolta katsoin niin hyvin tuo näyttäisi kuitenkin toimivan, onkohan siinä läppämoottorissa jokin asennontunnistus jolla seuratan sen asentoa... josko se antaisi puutteellista tietoa??

Onko tuo koodi luetu jolain yleismallin lukialla? vcds varmaankin antaisi yksityiskohtaisempaa tietoa asiasta....

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 5.11.2013 14:38

onkohan siinä läppämoottorissa jokin asennontunnistus jolla seuratan sen asentoa... josko se antaisi puutteellista tietoa??


En tiedä. Voi olla, että läppä ei löytäisi asentotietoa oikein. Siksi tuollatavalla rätyyttää. Asennuksen jälkeen se teki muutaman kerran reilummasti enemmän tuota tärinää. Voisikohan uusi osa olla rikki, jota aina silloin tällöin tapahtuu?

Kokeilen seuraavaksi ostamalla uuden releen. Josko mitään uutta tapahtuisi.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 5.11.2013 15:02

tuli mieleen, että vaatikos tuo sopeutuksen kun vaihdetaan uusi läppä...

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 5.11.2013 15:13

tuli mieleen, että vaatikos tuo sopeutuksen kun vaihdetaan uusi läppä...


Ei ole tietoa. Täytyypä odotella, jos joku vaikka tietäis ja kertois.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa