VW Golf 1,9 Tdi 2001

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

veijolainen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.10.2013 11:22

VW Golf 1,9 Tdi 2001

ViestiKirjoittaja veijolainen » 8.10.2013 11:30

Terve.

Ongelmia!!!

Elikkäs omasta Golffista häviää tehot tuossa 2500-2700 kierroksen kohdilla ja varsinkin jos joutuu vääntämään.
Oon vaihtanu N75, ei vaikutusta. Otin MAP-anturin johdon pois, jolloin tehon katoaminen oli jatkuvaa, ei siis enää palautunu virtoja pois käyttämällä.

Eilen huomasit seikan.... Eli olin tankilla ja moottori oli ns. vikatilassa (eli maanteillä vedin kaasun tappiin ja tehot katos, en viittiny laittaa virtoja pois vaan ajattelin et ajan kotio) niin kun lähdin ajamaan kotia kohti ja tullessa risteykseen painoin jarrua joka olikin kova!! Eli tehostin ei toiminut. No otin virrat pois ja niin jarrut taas toimi.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 8.10.2013 17:22

Alipainepuolelta etsimään vikaa, ja haulla löytyy lisää tietoa.

Kaidzu
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.10.2013 16:56

ViestiKirjoittaja Kaidzu » 10.10.2013 17:02

En ole mikään varsinainen autotietäjä, mutta omassa -99 tdi beetlessä oli samankaltaista vikaa. Kiersi normaalin oloisesti vaihteet 1-3, mutta vaihteilla 4-5 tehot loppui noihin kierroksiin. Vaihdettiin ilmamassamittari ja alipaineventtiili ja kaikki letkut. Lopulta ei auttanut kuin vaihtaa turbo, loppudiagnoosina oli muuttuvasiipisen turbon siivet jumissa, jolloin siis teki ylipainetta ja katkaisi turbon pois kuvioista kokonaan.

Kannattanee katsoa http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070 tuota ketjua jos itse turbossa on vika. Olisinpa itse kuullut mr muscle käsittelystä viime kesänä =D

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 10.10.2013 19:51

Korjaa ensiksi se alipaine kuntoon. Sama alipaine vetää sitä vnt tankoa n75:n ohjaamana. Ei varmasti pelaa kunnolla ahtopaineen säätö jos se järjestelmä vuotaa niin paljo että poljin menee yllättäen kovaksi. Uudet ap letkut ja sen pumpun alipaineliitännän tarkastaminen vois olla kova juttu.

veijolainen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.10.2013 11:22

ViestiKirjoittaja veijolainen » 11.10.2013 0:31

Juu pitää katsastaa tuo pumppu.
Siis kaikki letkut (pienet 5-6mm:n) on jo vaihdettu uusiin. EGR ja turbo putsattu EGR-turbo cleanerilla. (Ajattelin kyllä vetästä tuon uudelleen, mutta tälläkertaa muskelilla)

Ens viikolla saan tuon montun päälle ja pääsen käsiksi paremmin.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.10.2013 13:22

Milläs moottorilla tuo on? Siin onhan se VNT-ahtimella? (todennäköisesti on)

Jarrutehostimelle menevä muovinen alipaineputki ainakin on tyypillisesti halki (ja tietenkin niin ettei se näy), mutta mielestäni alipaineen puuttuminen ei pitäisi yliahtamista aiheuttaa vaan päinvastoin... Vaan tässä tapauksessa ei tainnut olla varmaa tietoa ahtaako yli vai jääkö liikaa vajaaksi?
Taitaa yleisin ongelman aiheuttaja kuitenkin olla likaantunut ahtimen siivikko..
Liikkuuko ahtimen säätötanko hyvin?

Mutta kuten sanottu niin alipainepuoli ensin kuntoon... ja toki ahtimen puhdistus kannattaa tehdä :)
Ahtopainemittari on suositeltava hankinta näihin TDI-laitoksiin, helpottaa kummasti ongelmatapauksissa...

veijolainen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.10.2013 11:22

ViestiKirjoittaja veijolainen » 23.10.2013 10:24

Juu VNT:llä tuo on.

Näytti nuo paksummat putket olevan aika haperan näköisiä, joten ne menee uusintaan... Onko jollain tietoa saako noita suoraan jostain muualta kuin merkkiliikkeestä tai E-baystä??
Ahtaimmin tanko ei kyllä mielestäni liiku kuin 2-3cm maksimissaan... Varmaan tuon turbon putsaus edessä.
Mielessä on myös ollu et vaihtaisi ahtimen pikkasen "isompaan" ku tää on tolla 66kw:llä varustettu mylly.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 23.10.2013 11:10

No 66kw on hukkaportti vehe. 81kw versiot taas vnt. Eli onko se hukkaportti vai vnt nyt siis oikeasti?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 23.10.2013 11:12

No 66kw on hukkaportti vehe. 81kw versiot taas vnt. Eli onko se hukkaportti vai vnt nyt siis oikeasti? Huoltokirjassa eka sivulla on tarralappu jossa koodi alh,asv,agr tai ahf. Mikä se nuista on?

veijolainen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.10.2013 11:22

ViestiKirjoittaja veijolainen » 23.10.2013 12:24

Ahaa... Noin mulle tuosta sanottiin... No mätä katton mitä siellä kirjassa sitten oikeen lukeepi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 23.10.2013 13:24

Voihan se olla ALH, joka on 66kW sekä vnt-ahtimella..

veijolainen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.10.2013 11:22

ViestiKirjoittaja veijolainen » 23.10.2013 13:31

ALH oli tuo koodi...

portteripolonen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 10.10.2013 5:53

ViestiKirjoittaja portteripolonen » 27.10.2013 12:03

Syöttöpumpun päädystä irroinnut pari pultti joista toinen poikki.. Todennäköinen syy tähän oikutteluun,onko muilla samoja kokemuksia sattunut??

veijolainen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.10.2013 11:22

ViestiKirjoittaja veijolainen » 28.12.2014 14:43

Vika löyty ihan sattumalta:) eli ilmamassamittarin liitin oli vaan "hapettunut".
Liitin irti, putsausta taas toimi ku kello...

Mutta nyt ilmeni uutta!!
Viime yönä alkohätävilkut Vilkkumaan ja keskuslukitus naksutteli... Päivällämenin kattoo mikähän mahtaa olla ongelmana niin pudotteli/laski viel ikkunatkin alas.
Oiskohan joku liitinvika taas? Siis kosteutta jossain ja heittää oikosulkuun?
Viel en oo ottanu vikakoodin ku koneen viittauksen jälkeen hävis myös tuo VAG.
Oisko jollain linkkiä uuteen lataukseen?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa