Kaksitahtiöljyn testaus pumppuongelmiin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

Kaksitahtiöljyn testaus pumppuongelmiin

ViestiKirjoittaja Louke » 17.5.2013 9:05

Syöttöpumppu oireillut tässä jo hetken aikaa siten, että ajoitus ei pysy, vaan pienenee kokoajan.
Luin täältä aiemmin, että ajan myötä saattaa alkaa hukkaamaan pumppu paineita. No tuossa tuli ajettua 400-500km. Sen jälkeen kone aloitti nakutuksen/tikityksen 1500-3000rpm alueella, joka kuuluu selvästi kapiiniin asti.

Myös suuttimien korjausarvot muuttivat päivän aikana rajusti paras taisi olla 4syl -0.6 -> -1.2 tyhjäkäynnillä.
Kaikissa muissakin arvot ovat muuttuneet 0.3-0.4 verran.

Itse uskon, että kaikki tämän hetkiset oireet johtuvat tuosta pumpusta. Pumppu pääsen vaihtamaan vasta ensikuussa ja siihen asti on pärjättävä. Tämän takia ajattelin ottaa kokeiluun 2T öljyn lisäyksen dieselin sekaan. Ajattelin jollakin reilun 1% seoksella lähteä liikenteeseen tänään. katsotaan mitä nakutukselle käy ja muuttuuko korjausarvot. Raportoin tähän viikonlopun myötä miten kävi.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Vanha juttusarja

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 17.5.2013 19:08

Tässä vanha juttu aiheesta. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... f66973a0af
Ja tässä yksi kommentti.

Lähetin asiasta postia Nesteoilille, että loppuisi turha inttäminen. Tässä vastaus:

nykyisiin dieselautoihin ei suositella käytettäväksi 2-tahtiöljyä. Euronormin mukaisessa dieselpolttoaineessa on kaikki tarpeelliset lisäaineet ja ominaisuudet, joita polttoainelaitteet ja moottori tarvitsevat. Mukana on voitelevuuslisäsine ja korroosionestoaine, joita 2-tahtiöljyissäkin on.
>
> Yksi tärkeä asia on, että moottori täyttää päästönormit Euronormin mukaisella polttoaineella, mutta jos tankkiin laitetaan ylimääräisiä aineita, päästöt voivat ylittää normit. 2-tahtiöljy lisää hieman lähinnä hiukkaspäästöjä.
>
> Toinen maailma ovat sitten käyttökokemukset, eli miltä moottorin ääni kuulostaa ja miltä ajo tuntuu. Ne ovat subjektiivisiä asioita, joita ei ole pystytty mittareilla toteamaan. Eli onko moottorin käyntiääni pehmeämpää ja veto parempaa, jos käytetään 2-tahtiöljyä. Pehmeämpi ääni voi syntyä, jos suuttimien toiminta paranee esim. suuttimien puhdistuessa. Tällaista ei ole voitu testimoottoreilla todeta.
>
> Voiteluaineiden myyjille on luonnollisesti hyvä asia, jos 2-tahtiöljyä kaadetaan dieselauton tankkiin. Juuri muita hyviä puolia en ole havainnut tai kuullut. Ellei hyväksi asiaksi lueta sitä, että jotkin käyttäjät kokevat moottorin käyvän pehmeämmin ja vedon olevan parempaa.
>
> Pari varoituksen sanaa:
> 1. Päästömielessä tilanne huononee, koska 2-tahtiöljy muodostaa palaessaan pienhiukkasia.
> 2. Jos polttoaineessa on kosteutta, kuten siinä aina on enemmän tai vähemmän, 2-tahtiöljy voi muodostaa sakkaa polttoainesuodattimeen, joka menee herkemmin tukkoon pakkasten tulon myötä.
>
> Eli on enemmänkin uskon asia käyttää 2-tahtiöljyä diesepolttoaineen joukossa.
>
> Terveisin,
> Aapo Niemi
> Tuotepäällikkö, liikenteen voiteluaineet
> Neste Markkinointi Oy
> Puh. 050 458 4041


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa