Volkswagen Golv IV 1.9 tdi 1999 AGR turbo vinkuu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Vesq84
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.1.2013 20:18

Volkswagen Golv IV 1.9 tdi 1999 AGR turbo vinkuu

ViestiKirjoittaja Vesq84 » 20.4.2013 20:39

Varsinkin lämpimänä vinkuu ja ujeltaa ku sikaa panis. Missähän on vikaa, autossa vai kuskin korvienvälissä? Alla linkki ääninäytteeseen, vaihteet 2-5

https://www.youtube.com/watch?v=oYW-3DV ... ata_player

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 21.4.2013 4:23

Kokeile välykset siitä turbosta. Imuputki pois niin pääset imupuolesta kokeileen. Päittäisvälystä ei sais olla lainkaan. Eli akselinsuuntaista välystä ei kärsi olla.

pexu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.8.2010 23:15

ViestiKirjoittaja pexu » 21.4.2013 13:56

Mulla passatti alkanu kevään tullen pitää samanlaista ääntä. Paikkallaan kaasuttaessa ei oikee kuulu, mutta vetopäällä kuulostaa samanlaiselta. Just siinä parhaalla ahtoalueella viheltää. Kone 1.9 TDi 96kw AVF -04.

Vielä en oo kerenny välyksiä kokeilemaan.

Vesq84
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.1.2013 20:18

ViestiKirjoittaja Vesq84 » 21.4.2013 17:08

Jotenkaan en usko et siinä välyksiä on, kun ei vie öljyä, ei savuta ei mitään. Mut tutkitaan sekin kun ehditään.

pexu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.8.2010 23:15

ViestiKirjoittaja pexu » 21.4.2013 22:08

Samoja mietteitä, passattikaan ei tupsauttele, hyvin vetää ja öljyäkään ei kulu. Mutta pitää se varmaan tässä kuitenki tarkastaa ja sitte lähtee ettimää jos löytyis jostakin pieni imuvuoto.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.4.2013 22:29

Vääntynyt tai kulunut kompurasiipi?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.4.2013 3:06

Tai vaikka ihan pala pois.

Kuulostaa kyllä siltä, että siipi on ottanut damagea. Tai sitten jossain on viheltävä ahtovuoto.

Eka painetesti ahtoputkistolle, sen jälkeen ahtimen kunnon tarkastus.

pexu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.8.2010 23:15

ViestiKirjoittaja pexu » 22.4.2013 14:30

No jos nyt lähettäis siitä että siipi pitäis siellä sitä ääntä, niin miten akuutti homma tuo on korjata. Kannattaako ajella niin pitkään kun pienellä vihellyksellä pärjää ja sitte vaihtaa turbo kun alkaa ääni voimistumaan? Rahamieshän vaihtais heti ja isomman, mutta ite en kuulu siihen kastiin.

Vesq84
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.1.2013 20:18

ViestiKirjoittaja Vesq84 » 22.4.2013 22:19

Se on vaan jotenki outoo kun ääni voimistuu kun kone on kunnolla lämmin ja se muuttuu siinä samalla sellaseks omituiseks. Kuulostaa tavallaan siltä kun kytkin luistas. Tai kuuleehan sen tosta hyvin tosta ääninäytteestö kun laittaa volaa vaan tarpeeks

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 22.4.2013 22:48

Mulla oli omassa AGR borassa samanlainen vinkuminen, syynä siihen oli juurikin vääntynyt turbon siipi, vaihoin turbon ja siihen loppu vinkuminen.

Vesq84
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.1.2013 20:18

ViestiKirjoittaja Vesq84 » 23.4.2013 13:05

Luulis et se turbo vinkuu sitten kylmänäkin jos siipi on vääntynyt. Ääni tosiaan on normaalia "vihellystä" kylmänä, lämpimänä tollanen vouvaus ääni... voiko toi liittyy jotenkin egr:n vuotamiseen tai johki muuhun imu- ,alipainevuotoon tms..?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 23.4.2013 13:45

Vai vouvausta :D Ihan "normaalia" ahtojen piikkaamista tuo on. Syynä äänelle ahtovuoto tai ahdinrikko, oma veikkaus menee kuitenkin tuonne ahtovuodolle mutta voihan siellä hyvin olla ahdinkin rikki. Ota vaikka silmä käteen ja kato?

Myös imusarja voi olla löysällä, tai pakosarjan tiiviste asennettu väärinpäin, jolloin imusarja ei tiivisty kunnolla ja tiiviste alkaa välissä vinkumaan.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 23.4.2013 19:09

Ala purkamaan, nappaa imusarja ja turbo pakosarjoineen käteen. Löydät varmasti vian ja jos et löydä niin tuleepahan ainakin putsattua ja tarkistettua paikat.

Vesq84
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.1.2013 20:18

ViestiKirjoittaja Vesq84 » 23.4.2013 20:15

Sepäs se, kun ei tossa parkkiksella oikeen tollasia tehdä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 23.4.2013 22:38

Sit huoltoon tai tallin ostoon.

Vesq84
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.1.2013 20:18

ViestiKirjoittaja Vesq84 » 23.4.2013 23:16

Paikkoja on kyllä kunhan taas pääsee, sitä ennen tässä selvitellään vaihtoehtoja niin osaa varautuu :)

pexu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 1.8.2010 23:15

ViestiKirjoittaja pexu » 25.4.2013 21:16

Tänään tuli tutkailtua passattia kun huomasin, että vihellys on hieman koventunut. Otin imuputken irti ja peilin kanssa tähyilemään. Sieltähän löyty siivekkeet, joista yksi oli vääntynyt ja muista oli lähtenyt pieniä palasia. Ei se auta sitte kun turbo vaihtoon.
Tossa vaan mietin, että uskaltaakohan tuolla lähtee käymään viikonlopun reissun n.500km vai onko parempi jäädä kotia. Muuten siinä ei mitään ylimäärästä kuulu kun sellanen kirkas vihellys kovimpien ahtojen aikaan. Akselivälykset koitin ja niitä ei kyllä tuntunut kummassakaan suunnassa.

Tuossa sitten mietin, että mikähän nuo siivet on syöny ja vääntänyt, kun imuputket vaikuttivat ihan puhtailta ja ei mistään vuotojakaan löytynyt.

Sitten vielä noista ahtopaineista, katoin tolla obd lukijalla ja kännykän ohjelmalla, niin näytti että ahdot nousee 1,4 kerran jopa 1,5 baariin. Onkohan autossa sitten tehty jonkinlaista ohjelmapäivitystä kun eikös vakion ahdot pitäis olla jotakin 1,2 baarin luokkaa?

Tässä vielä linkki kuvaan jossa näkyy siipien kuluneisuus.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/736 ... .10.01.jpg


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 19 vierailijaa