moottorin pesu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

^WatcheR^
-
Viestit: 176
Liittynyt: 20.9.2004 15:16

moottorin pesu

ViestiKirjoittaja ^WatcheR^ » 8.4.2013 17:33

En varmaan osannu käyttää searchiä mutta en suoraan löytäny topiccia ni laitellaan uus..
Eli mitä ootte mieltä tuosta moottorin pesusta?

Jotkut suosii mutta toiset taas ei.
Toiset pesee naftalla ja toiset kaupan myrkyillä.

Tilanne olis kuitenkin se että pitkittäisestä afn:stä losahti turbosta akseli poikki ja kerkes työntää moottoriöljyä sen verran imusarjan läpi männän päälle että alko käymään sillä moottoriöljyllä eikä sammunu sillon ees avaimesta.
Eli toisin sanoen moskaa on ihan huolella joka paikassa ja pelkästään venttiilikopan ku käytin auki ni ihan kiva kerros nokista töhnää joka puolella, eli oikeen terveellistä ole tuokaan ni jotakin olis hyvä tehä mutta mikä sitten se järkevin?

Nyt kun uuden turbon lyö kiinni ja heittää jotakin putsausainetta öljyn sekaan ni sitten se on tuolla uudessa turbossakin PRKL!

Mikähän olis järkevintä?

Timson
-
Viestit: 21
Liittynyt: 5.5.2012 14:51

ViestiKirjoittaja Timson » 9.4.2013 2:38

Tuolta löytyy kaikki auton pesusta kiillotukseen.

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=1838

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.4.2013 7:00

Pesukintaalla ei varmaan moottorin sisäpuolisesta pesusta paljoa höpötellä.

Pertti K
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.3.2013 15:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pertti K » 9.4.2013 7:04

Taisi olla enempi päältäpesua tuolla.

Forte-putsaukseen veisin ehkä itse, siinähän heti putsauksen jälkeen vaihdetaan öljyt ja suodatin. Ja eikö se turbollekin suodattimen jälkeen mene se öljy? Ettei se pa*ka sinne pitäisi mennä. Vai tarkoititko että puhdistusainetta menee turboon? Se ei haitanne mitään. Jos arveluttaa pa*kan määrä, niin tekee vaikka kaksi huuhtelua peräjälkeen. Tai sitten vaihtaa öljyt ja suotimen hetikohta uudelleen.

Ja oliko niin, että liikkeessä tehtynä korvaavat jos moottori kilahtaa Forte-huuhtelussa? Tosin syy-yhteyden toteen näyttäminen voi olla vaikeaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.4.2013 7:08

Jos siellä paljonkin sitä karstaa on oikeasti, niin vaihtaisin Forte-käsittelyn jälkeen öljypumpun sihdin myös...

^WatcheR^
-
Viestit: 176
Liittynyt: 20.9.2004 15:16

ViestiKirjoittaja ^WatcheR^ » 9.4.2013 8:43

no onhan siellä karstaa ihan huolella jo ku kilsojakin 427tkm
ja tosiaan mitä venttiilikoppaa käytin auki ku katoin ettei oo paininkuppeja pirstaleina ni siellä oli ihan lempeä kerros semmosta moskaa mikä ilmeisesti nokea ja mootttoriöljyä sekasin.

ei taida olla hyötyä liikkeen takuista fortekäsittelyn jälkeen ku niin paljon ajeltu ni vetoavat siihen tai johonkin muuhun..
enkä kyllä muutenkaan liikkeeseen vie ku voi tehä itekkin ja ainettakin saatavissa itelle.
lisäks nuo liikkeen hinnat on aina ihan kohtuullisia ni ei kiinnosta 1k€ autoon mitään kalliita pesuja ottaa ;)

lähinnä oli idea vaan että onko joku tehny joskus ite moista ja kuinka paljon haittaa pesusta on?
öljysihtihän on öljypohjassa ja sehän ei ilmeisesti lähekkään irti ellei käytä apurunkoa pois ja konetta kevennä tms.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.4.2013 9:26

Eihän se lähde juu. Eli apurunkoa alas ja konetta ylös ja sieltä välistä se sitten tulee.

Mutta jos jotain pesuhommia sille moottorille harrastat, niin tuo kaikki kuona lähtee todennäköisesti liikkelle ja se löytyy sitten sieltä öljypohjasta ja öljypumpun sihdistä.

Mun suositus olisi, että joko et tee mitään ja ajelet tyytyväisenä tai sitten purat öljypohjankin käsittelyn jälkeen irti.
Näin mä ainakin tekisin. Ei ole kauhean kivaa, jos öljynkierto loppuu kesken ajon tukkeutuneen sihdin vuoksi. Menee uusi turbo ja parhaassa tapauksessa koko yläkertakin vielä vaihtoon.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 9.4.2013 9:31

Tällä forten aineella olen itse pessyt kotioloissa yhden passatin AVB koneen, jossa oli mittaris noin 300tkm.

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte- ... otor-flush
Täälä suunnalla ainakin FIksus ketjulta saa näitä forten tavaroita

EIpä siinä kummia, aine koneeseen ja olikohan noin vartin verran kierrokset noin 2000rpm paikkeilla, sitten öljyt ja suodatin pois ja uudet tilalle. En ainakaan haittoja huomannut sen jälkeen koneessa.

Tietysti sulla on nyt lähtökohta erilainen ja kone tuntuu olevan huomattavasti enemmän tukossa mitä mulla oli silloin.

Pertti K
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.3.2013 15:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pertti K » 9.4.2013 9:56

Otanpa kommenttiani vähän takaisin, en hoksannut että tonnin pommista ja noinkin likaisesta koneesta on kyse. Taitaisin sittenkin ajaa menemään ja ehkä vaihdella öljyjä ja suotimia vähän tiheämmin.

Mutta onko se moska voinut tulla tuosta kuvaamasi episodista vai onko sittenkin vuosien ja kilometrien varrella kertynyttä töhnää?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.4.2013 10:11

Ei venttiilikoppaan kerry mitään töhnää jos turbo hajoaa. Eli kyllä se on vuosien varrella kertynyttä karstaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 9.4.2013 12:50

Ei sitä ahinta siellä tarvita putsauksen aikana, jättää pois.

^WatcheR^
-
Viestit: 176
Liittynyt: 20.9.2004 15:16

ViestiKirjoittaja ^WatcheR^ » 9.4.2013 13:06

kyllä taidan kotikonsteilla kokeilla riskillä eli löpöt öljyn sekaan --> paikallaan kuumaks -->lieju pois --> uus öljy 20km ajo ja kuumana pois ja öljypohja irti --> putsaus ja uus rypsi ja suodin sisälle ja vetoja :D

eikö muka pääse moottoriöljy takasin kopan alle samoja kanavia mistä mennykkin tai kun sitä on reilusti mäntien päällä.
rupes siis tosiaan käymään moottoriöljyllä ja ampu kierrokset 5000rpm eikä sammunu ku vaihteella.. kerkes ehkä 10sek huutaa ennenkun sain vauhin pois ja sopivan pykälän sammutusta varten.
sen jälkeen oon kokeillu käyntiin ja kävi tyhjäkäyntiä ainakin toki kauaa en käyttäny ja savuahan se pukkas raakasti ku öljyä ihan joka paikassa vieläkin..

p0wer mites tuo öljynkierto sitten pyörityksen aikana jos turbon jättää irti?
pitäs jotenkin saada se kiertämään kumminkin..
laitanko pikkurillin putken päähän? ;)
Viimeksi muokannut ^WatcheR^, 9.4.2013 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.4.2013 13:55

Voihan sen tulpata vaikka pultilla letkun päästä (banjoon vaan vaikka 6-8mm pultti & mutteri ja isot prikat molemmin puolin). Tai sitten vedät vaan turbon öljyn menon ja paluun vaikka kumiletkulla yhteen.

oneill
-
Viestit: 8
Liittynyt: 7.6.2005 11:54

ViestiKirjoittaja oneill » 9.4.2013 15:22

Eiköhän tuohon ole helpompi ja halvempi jo vaihtaa koko kone, kuin uusia pelkkä turbo?

^WatcheR^
-
Viestit: 176
Liittynyt: 20.9.2004 15:16

ViestiKirjoittaja ^WatcheR^ » 9.4.2013 22:19

no niimpäs olikin :D
vaihetaan toki kone aina ku turbo hajoaa..

miks ehjää konetta vaihtamaan jos se on nokinen? en ymmärrä pointtia ja sitten se että just nyt ei oo ehjää konetta tilalle ja jos alkaa semmosta hommaamaan ni melkeen kannattaa tehä samalla vähintään kansi uusiks ja hinta pomppaa ihan suoraan toiselle ellei jopa kolmannelle tonnille..
aattelin kuitenkin tuolla koneella ajaa sen miljoonan ;)
kanne joutuu tehä seuraavan 100tkm sisään mutta ei nyt.
pakko saada torstaiks auto ajoon ni ei ihan kerkee koneremppaa nyt tehä.

oneill
-
Viestit: 8
Liittynyt: 7.6.2005 11:54

ViestiKirjoittaja oneill » 10.4.2013 9:44

Aiemmista vastauksistasi johtuen kirjoitin koneen vaihdosta.
En todellakaan tarkoittanut sitä yleiseksi korjaus neuvoksi!
Jos kerran vanhalla on ajettu reilusti yli 400tkm ja koneessa selkeästi nähtävissä paskaa öljyn seassa, en itse viitsisi sitä tekohengittää uudella turbolla.
Toki jos sellaisen puhaltimen jostain tosi halvalla / ilmaiseksi saisi niin miksei sitten.
Luultavasti sekin tulee hajoamaan nopeasti sisäpesuista huolimatta.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.4.2013 14:43

Kyllä tässä taas ajatellaan ihan liian monimutkasesti, ei AFN ole mikään kertakäyttömoottori niinkuin moni uudempi. Ahtimen öljynkierto tukkoon, moottorinpesu ja tarkistukset niin johan sillä ajaa toisen mokoman puoli miljoonaa. Öljypohjan irtikäyttäminen tässä tapauksessa ja öljypumpun uusinta myös suositeltavaa puolen miltsin kohdilla jos meinaa tasalukuun tähdätä, samoin syöttöpumppu vaatii varmasti huoltoa ennen miljoonaa, sekin siinä puolivälin kohdilla. Apuakselin laakeroinnin hyvinvointia kannattaa myös vilkasta, vaikkakin vakiokuntosena/vakiopumpulla se harvemmin vioittuu tai kuluu -tosin jos noin huonolla öljyhuollolla kone on ollut niin voihan siellä ollakin laakerivaurioita. Pelkältään 8-10 tonnin välein vaihdetut hyvät öljyt pitää öljytilan puhtaana ilman erillisiä pesuaineita, vaikka sen miljoona kilometriä.

Niin ja rempattuja kansia saa afn:n muutamalla satasella, itelläkin löytyy varalta pari hyllystä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa