Golf IV jakajapumppu vuotaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

Golf IV jakajapumppu vuotaa

ViestiKirjoittaja Tapi » 19.1.2013 11:46

'00 vuoden 90 hp Golf haisee dieselille ja pohjalevy on märkä. Jakajapumpun ympärillä koko lohkon kylki on dieselissä. Putsasin paikat brakleenilla ja käytin autoa tyhjäkäynnillä. En löytänyt paikkaa mistä olisi alkanut kostumaan.

Seuraavan kerran konetta tutkaillessani jälleen sama juttu eli jostain vuotaa.

Pumppu ilmeisesti pitää irrottaa kokonaan tutkimuksia varten vai saako tiivisteitä vaihdettua vaakatasossa? Mistä nuo yleensä vuotaa ulospäin?

Mitä tuollaisen pumpun huolto keskimäärin maksaa? Entä kannattaako maksaa muille vai tehdä itse? työkalut pysyvät kädessä ja puhtaat tilat löytyvät mutta jos homma ottaa puoli päivää tai päivän niin ajasta tulee pula.

Autolla lienee ajettu noin 180 tkm. Aikoinaan ohjelmoitaessa Karala mainitsi että tässä on jotkut isommat elementit pumpussa johtuen ilmeisesti siitä että se on automaattivaihteistolla tms.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Ei kallis

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 19.1.2013 12:02

Vuotaa ilmeisesti akselilta jolle tulee kaasuvaijeri, mulla vaihdettu tiiviste jo kahdesti vuodon takia. Pumppua ei tarvitse irrottaa, maksoi tutulla dieselkorjaamolla alle satasen, mutta siitä on jo aikaa reilusti.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 19.1.2013 13:20

Tossa ei oo edes kaasuvaijeria =)
tiivistesarja ei hirveitä siihen maksa, nestepään tiiviste niissä usein vuotaa tai sen ylemmän kannen tiiviste =) molemmat on sarjassa mukana, en ehkä lähtis ite vaihtamaan ilman et joku neuvoo selän takana =) nestepään irrotuksen yhteydes voi saada vahinkoaki aikaan jos hilut tippuu sieltä pumpun sisältä

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

ViestiKirjoittaja Tapi » 19.1.2013 14:23

Onkos keski-Suomessa seläntakana seisojia tai sellaisia heppuja joille auton voi jättää hoitoon ja saada tiiviinä takaisin?

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 20.1.2013 8:25


Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 20.1.2013 11:37

Justiinsa olin tallissa rassaamas eukon ahu passattia ja siinä vuoti nestepäässä oleva iso sulkutulppa mistä mittaillaan heittokellolla ajoitusta. Narautin vartin kiinni päin niin vuoto loppui. Vois hommata vielä uuden tiivisteen varuiksi hyllyyn jos vielä alkaa tiputteleen.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.1.2013 11:48

vetopyörä: vaihdettiinko sinne mitä? yleensä kannattaa vaihtaa akseli, hela ja tiiviste. sama homma tehdä mutta eipä taia alkaa vuotamaan ihan heti uudestaan

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

ViestiKirjoittaja Tapi » 20.1.2013 19:35

Tupajumi: Kiristikö sitä isoa tulppaa jossa on jokin kolmekanttinen avainväli? Sen keskellä oleva 12 mm kantainen ei ainakaan kääntynyt kun kokeilin. Tuohon isoon minulla ei ole avainta. Lienee suutinputket irrotettava vaikka olisi avainkin?

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 21.1.2013 20:29

Suutinputket pois. Tein 27mm hylsystä tuohon kolmikantaan sopivan avaimen hitsaamalla pienen sauman hylsyn sisään. Peilin kanssa näin että se sieltä vuoti.

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

ViestiKirjoittaja Tapi » 31.1.2013 19:06

Sen verran sanut aikaan että tarkastin koneen mallin. Se on ALH.

Millä varaosanumerolla tms tämän jakajapumpun tiivistesatsi kulkee? Mistä kannattaa ostaa?

Tapi
-
Viestit: 160
Liittynyt: 13.5.2004 10:18

ViestiKirjoittaja Tapi » 18.2.2013 20:33

Nyt ei enää vuoda. tilasin sen hylsyn ja tiivistesatsin Dieselgeeksilta. Kalliiksi tuli (Fedex+tulli) mutta youtube-videon ohjeiden avulla se tuli vaihdettua.

Videolla tutkailevat lopuksi jotain arvoa vagcomilla jonka tuli olla noin 3. Videosta ei selvinnyt mikä se arvo on mutta lainasin tänään kyseistä ohjelmaa ja kaapelia ja tarkastin omastani että kone otti 6,8 ml/isku dieseliä käydäkseen noin 900 rpm tyhjäkäyntiä. Jos tuo arvo olisi 3, niin kaiken järjen mukaan se kävisi vain noin 450 rpm koska dieselissä ei ole kaasuläppää vaan polttoaineen määrän pitäisi korreloida suoraan käyntinopeuden kanssa..?

En siis tehnyt pumpun kannelle mitään säätöjä. Tuntuu toimivan kuten ennenkin eikä savuta tai herjaa millään vikakoodeilla.

vvt
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.11.2007 23:04

ViestiKirjoittaja vvt » 1.8.2013 21:07

Tiedoksi, tuon tiivistesatsin saa tilattua paikalliseen varaosaliikkeeseen n. 10-15 eurolla (Boschin alkuperäivaraosa).
Onko joku tehnyt tuon ajoituksen VAGCOM/VCDS:n kanssa, kuten tuon videon osassa 7?
Ylihuomenna olisi tarkoitus vaihtaa tiivisteet -95 Golf TDI:n pumppuun (1Z kone).

ella
-
Viestit: 39
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 25.1.2014 22:11

2 467 010 003 on sitten varaosanumero tuolle tiivistesarjalla, 10,5e maksoi. Noiden youtuben tdi pumpseal -videoitten perusteella vaihdoin, selkeät ohjeet.360tkm oli ahu-passatilla ajettua kun alkoi vuotaa reilusti, ei tietoa onko aiemmin vaihdettu.

vvt
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.11.2007 23:04

ViestiKirjoittaja vvt » 11.3.2014 11:22

Golf III 1Z -koneella vaihto onnistui aikas helposti videon ohjeilla myös. Vaihdoin 2 ylimmän kannen tiivisteet. Auton ajomäärästä ei tietoa. Läppärin kanssa laitoin tuon videolla näkyvän arvon kohdilleen, mutta taisi jäädä hieman pieleen - nyt auto kiihtyy "heijaten" kun laittaa kaasun pohjaan esim 80 km/h vauhdissa. Kulutuksessa en ole huomannut eroa.

Täältä muuten saa lainaan tuon erikoishylsyn jos jollakulla on tarvetta - laita YV. Varovaisuutta noudattaen onnistunee myös pakottamalla 7 mm hylsy siihen erikoispulttiin.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 11.3.2014 20:26

Videolla tutkailevat lopuksi jotain arvoa vagcomilla jonka tuli olla noin 3. Videosta ei selvinnyt mikä se arvo on mutta lainasin tänään kyseistä ohjelmaa ja kaapelia ja tarkastin omastani että kone otti 6,8 ml/isku dieseliä käydäkseen noin 900 rpm tyhjäkäyntiä. Jos tuo arvo olisi 3, niin kaiken järjen mukaan se kävisi vain noin 450 rpm koska dieselissä ei ole kaasuläppää vaan polttoaineen määrän pitäisi korreloida suoraan käyntinopeuden kanssa..?


Injection Quantity vissiin kyseessä. En tuota IQ-arvon ja tyhjäkäynnin sovituksen välistä suhdetta osaa selittää, mutta tyhjäkäynti kyllä säätyy automaattisesti IQ-arvosta huolimatta, liian pienellä arvolla(=suuret syöttömäärät) alkaa tyhjäkäynnin säätökin tosin rakoilemaan, ilmenee rynkytyksenä tyhjäkäynnillä. Tuossa on ohjeet, jos haluat pientä piristystä koneeseen laittaa IQ:ta säätämällä. http://www.tdiblog.com/tdi-do-it-yourse ... y-vag-com/

Vastaa tehoboksia tai itse rakennettevaa evry-modia, kaikilla näillä tarkoitus pudottaa IQ-arvoa riittävästi alaspäin.

vvt
-
Viestit: 9
Liittynyt: 17.11.2007 23:04

ViestiKirjoittaja vvt » 11.3.2014 21:05

MJ: en tiedä missä malleissa tuo IQ:n säätö onnistuu ohjelmallisesti, mutta ainakaan ei -95 Golfin 1Z-koneessa. Siinä säätö pitää tehdä ns. hammer mod -menetelmällä, eli pumpun kannen pultit löysälle ja sen jälkeen erittäin hienovaraista kannen paikan säätämistä oikealle tai vasemmalle. Meinasin juuri yrittää saada omasta Golfista tuon heijaavan kiihdytyksen pois pienentämällä IQ-arvoa. Hammer modista lisätietoa googlella tai täältä:

http://www.myturbodiesel.com/wiki/injection-quantity-adjustment-fuel-pump-hammer-mod/

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 11.3.2014 22:16

VCDS:llä säädetään kiertomagneettisäätimen kulmaa ja hammer modilla säätimen paikkaa. Molemmilla on samanlainen vaikutus säätöluistin asemaan.

Jos tehoa alkaa hakea, niin kannattaa VCDS:llä nostaa IQ:n arvoa reilusti ja pumpun kansi taas hakata nestepäähän päin, jolloin arvo laskee sopivaan lukemaan.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 12.3.2014 9:18

MJ: en tiedä missä malleissa tuo IQ:n säätö onnistuu ohjelmallisesti, mutta ainakaan ei -95 Golfin 1Z-koneessa. Siinä säätö pitää tehdä ns. hammer mod -menetelmällä, eli pumpun kannen pultit löysälle ja sen jälkeen erittäin hienovaraista kannen paikan säätämistä oikealle tai vasemmalle. Meinasin juuri yrittää saada omasta Golfista tuon heijaavan kiihdytyksen pois pienentämällä IQ-arvoa. Hammer modista lisätietoa googlella tai täältä:

http://www.myturbodiesel.com/wiki/injec ... ammer-mod/


ALH kone taisi Tapilla olla, jossa iq-säätö pitäisi oletettavasti onnistua ohjelmallisesti. Jos VCDS on käytössä, niin helppo sillä on testata ennen hammerointia, että saako vaikutusta syötön määrään. Hammerointi sitten asia erikseen, jos savun kanssa halutaan lähteä :) Miten lie helppo palautella siitä alkuperäistä vastaavia asetuksia hammermodin jäljiltä? VCDS:llä taasen jos vähän testaa, niin äkkiähän nuo saa takas alkuperäiset syötöt, jos alkaa kytkin oireilla tai vikatilaa paukkua.

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 12.3.2014 18:15

Miten lie helppo palautella siitä alkuperäistä vastaavia asetuksia hammermodin jäljiltä?

Takaisin päin lyömällä. IQ:stahan sen näkee, mihinkä asentoon kansi jää. Ei tuota ilman VCDS:ää auta lähteä kokeilemaankaan.

ella
-
Viestit: 39
Liittynyt: 26.1.2009 22:17

ViestiKirjoittaja ella » 21.6.2014 12:28

Alkoi vuotamaan sitten pumpun päädystä suutinputkien välistä, 26mm Vata-hylsystä paineilmavingulla sai tehtyä sopivan avaimen tuon o-renkaan vaihtoon. Pumpun sisältä ei ole tuota kautta mitään pyrkimässä ulos, joten suutinputket pois, tulppa irti ja o-rengas vaihtoon ja takaisin kiinni.

Keturi
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 26.2.2021 19:26

Re: 7 mm hylsy

ViestiKirjoittaja Keturi » 26.2.2021 19:33

vvt kirjoitti:Golf III 1Z -koneella vaihto onnistui aikas helposti videon ohjeilla myös. Vaihdoin 2 ylimmän kannen tiivisteet. Auton ajomäärästä ei tietoa. Läppärin kanssa laitoin tuon videolla näkyvän arvon kohdilleen, mutta taisi jäädä hieman pieleen - nyt auto kiihtyy "heijaten" kun laittaa kaasun pohjaan esim 80 km/h vauhdissa. Kulutuksessa en ole huomannut eroa.

Täältä muuten saa lainaan tuon erikoishylsyn jos jollakulla on tarvetta - laita YV. Varovaisuutta noudattaen onnistunee myös pakottamalla 7 mm hylsy siihen erikoispulttiin.

Vieläkö tuollainen hylsy olisi lainattavissa/ostettavissa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 33 vierailijaa