Passat TDI alkuperäisen webaston vesipumppu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Passat TDI alkuperäisen webaston vesipumppu

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.1.2013 16:46

Tervehdys

Alkuperäisen webaston vesipumppu ei hyrise testerillä ohjaamalla, onko se rikki vai kuuluuko sen pyöriä jos ei ole jälkiohjausta? Lämmitin kyllä pelaa kun auto on käynnissä mutta jos jälkiohjausta laittaa niin mietin että joutuuko sen uusimaan vai alkaako donglen jälkeen toimia..

auto passat -06 ja thermo top venturi lämmitin

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 12.1.2013 21:04

Taitaapa olla rikki, mutta asiahan varmistuu kun saa donglen ja auto sammuksissa kokeilee.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.1.2013 21:44

Vaikuttaako ajonaikaiseen toimintaan, eli voiko ylikuumentua esimerkiksi paikallaan kun ei kierrätä pumpulla nestettä? Vai riittääkö moottorin vespumpun kierto?

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 13.1.2013 2:16

Toimii auton käydessä (lämmitin on myös ylikuumenemis suojattu sammuu jos lämmöt nousee liiaksi) mutta tauko lämmityksessä ei toimi ilman omaa pumppua.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.1.2013 12:25

Juu tällä kysyn koska webasto lähtee käyntiin vasta toisella yrittämällä, mietin että jos se ylikuumenee ensimmäisessä startissa ja heittää sen takia pois... Tai sitten se perinteinen palopesä tukossa...

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 13.1.2013 14:35

Jos tarkoitat sitä kun lämmittimen käynnistys vaiheessa ensin lähtee veban puhallin päälle sitten sammuu hetki hiljaista, alkaa pöhistä veban puhallin käynnistyy ja alkaa lämmittää. Jotenkin noin se käynnistys sykli menee uutenaki. Jos lämmitin toimii vain joka toisella ajokerralla sitten on vikaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.1.2013 17:43

Juu lähtee testerillä/ climan ohjaamana siten että syttyy päälle, käy 5 sekunttia ja sammuu vaalean savun saattelemana. Toisella yrittämällä lähtee käyntiin ihan normaalisti. Mielestäni testerikäytöllä kuulin "pulputusta" webaston suunnalta, joten mietin juuri tota ylikuumenemista.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 1.2.2013 16:17

Tänään vaihdoin uuden kierrätyspumpun ja todellakin vanha oli rikki, testerillä pystyi ohjaamaan ja webasto pysyi päällä auto seisoksissa joten se puoli on ok. Aikaisemmin webasto ei pysynyt päällä tyhjäkäynnillä, nyt pysyy eli suunniteltu tuo järjestelmä niin että vesipumppu on mukana. Vaihto onnistui 20 minuutissa ilman etupuskurin irrotusta, tinasin vesipumpun johdot, muuten olisi joutunut koko laitteen irroittaan koska vanhassa pumpussa ei ole liitintä pumpussa itsessään. Uudessa oli liitos myös pumpun kupeessa.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 1.2.2013 19:01

^kyllä se järjestelmä on suunniteltu siten että se webaston kiertovesipumppu toimiessaan siirtää nestettä ihan riittävästi lisälämmityksen tarpeisiin (noin 500l/h). varmaan ollu sulla se vanha pumppu jumissa tai töhönää täynnä ja näin ollen häirinnyt nestekiertoa tyhjäkäynnillä. toki ku venturista kyse niin kaikki on mahollista...:)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 1.2.2013 19:25

Joo, eli siis tarkotin sitä että moottorin vesipumppu ei jaksa pyörittää tarpeeksi nestettä. Vanha pumppu oli paskana kuten todettu, sen avasinkin jälkeenpäin. Olisi voinut luulla että moottorin vesipumppu olis riittänyt käynnissä ollessa mutta eipä riittänyt, selvisipä miksi toi weba ei pysynyt tulilla auton käydessä paikallaan mutta ajossa kyllä.

Jospa tuolla hetken menis.

Jusii
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.10.2005 14:51

ViestiKirjoittaja Jusii » 14.11.2013 12:04

Missähän tuo vesikiertopumppu yleensä sijaitsee, sisälokarin takana webaston vieressä?

On itsellä sama ongelma ja vika paikallistettu vesikiertopumppuun, autossa siis tehdasasenteinen (passat 2006 TDI) webasto johon jälkiasennuksessa laitettu kellokytkin + pumppu.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 14.11.2013 19:14

Se löytyy webaston etupuolelta, saa vaihdettua helposti jos raottaa hieman sisälokarin alaosaa. Se sisälokari kun kääntyy sinne puskurin alle etuosasta. Hyvän näkyvyyden pumppuun saa kun ottaa etupuskurista apparin puoleisen ritilän irti. Sen kautta saa pumpun liittimenkin auki webastosta, pienellä näpräämisellä.

Jusii
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.10.2005 14:51

ViestiKirjoittaja Jusii » 18.11.2013 7:21

Hyvä, kiitos.

Tuossa kun vielä diagnosoin ongelmaa, niin webasto käy siis auton ollessa sammuksissa sen 15-20 sekuntia. Huomasinpa, että paisuntasäiliössä käy pientä liikettä silloin eli vesikiertopumppu ei kai ihan kuollut ole vai voiko sen aiheuttaa ylilämmennyt jäähdytysneste webastossa ja samasta syystä se sammuu?

Mikään muu ei kai thermo top v:n kanssa nestettä kierrätä kuin jälkiasenteinen kierrätyspumppu?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa