Turbovikaa passatissa 1.9tdi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

IWS
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.12.2012 20:25

Turbovikaa passatissa 1.9tdi

ViestiKirjoittaja IWS » 10.12.2012 21:12

Moro.
Volkswagen passat -02, turbo oikuttelee. Motarille kiihdyttäessä putoaa pois päältä siinä 90km/h vauhdissa suurinpiirtein. Muuten toimii normaalisti, mutta tosiaan meno on todella tahmeaa moottoritievauhdissa, normaalistihan moottorin huikeat 100hevosvoimaa saavat kiihdyttäessä suupielet väkisin ylöspäin... Moottorikoodi ilmeisesti AVB. Ilmansuodatin vaihdettu, turbo tarkistettu/huollettu, siivet oli kunnossa eikä ilmeisesti ollut edes karstoittunut pahasti. Ajettu 334tkm, vienkö suoraan paaliin? :D Joskus olen muistaakseni lukenut vastaavasta, haulla en löytänyt enää. Ajatuksia?

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 11.12.2012 6:36

Vikaa voisi kannattaa etsiä viallisesta ilmamassamittarista tai ahtopaineensäätö venttiilistä

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 11.12.2012 12:04

Maf, alipaine letkujen tarkistus, n75
Mr muskle puhdistus.. Ei se silmä määräinen tarkistus ole täällä ainakaan riittänyt vika korjaantunut vasta mekaanisella tai tolla helpommalla tavalla.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 11.12.2012 12:54

Ja olihan turbon kello tarkistettu samalla? Että tanko liikkuu? Itselläni tuo oli syypää. Samalla mittasin N75 vastusarvon ja uusin alipaineletkut, johan kulkee.

IWS
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.12.2012 20:25

ViestiKirjoittaja IWS » 11.12.2012 14:40

Kiitoksia vastauksista, pitää alkaa yks kerrallaan kattelemaan tulisko kuntoon!

IWS
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.12.2012 20:25

ViestiKirjoittaja IWS » 11.12.2012 17:06

Huoltomies oli kuulemma sanonut että vika on 95% varmuudella tuossa MAFissa, oireiden perusteella siis arvioi vain vikakoodin luvun yhteydessä.. Voiko selvitä putsauksella vai ostaako suosiolla uusi, hinta on kyllä suhtkoht suolainen, motonetissäkin muistaakseni 160e, ja kannattaako tuollaseen sitte ees luottaa? Noo, pitää ottaa irti ja katella miltä näyttää.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 11.12.2012 18:10

Alkuperäinen maffi (runko+anturi) 130e hujakoissa ajm koneeseen Mansesterin marmorilla. Tässäkään tapauksessa ei kyselty vanhaa runkoa edes takaisin.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 12.12.2012 0:03

Osaset myi tohon omaani maffin pirtburgin alkuperäisen n. 60e ei tarvinnut sitä muovi hässäkkää kun sai pelkän antura osan halvemmalla. Koko paletti ois ollut reilut 90e

Vaihdoin sen koska mulle väitettiin limpmoden johtuvan 100% varmuudella siittä... Eipä vaan johtunutkaan. Eli ei mikään ole niin varmaa kuin epävarma.

Mutta kyllä maf muuten on hyvä vaihtaa jos vanhallakin on jo ikää.
E.:voithan koittaa 60% tehoja ja ajaa ilman maffii.. Jos vetää paremmin niin vika on varmasti siinä.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 12.12.2012 0:13

En ekana veikkaisi minäkään syylliseksi tuota Pierpurgin mafia, jos siellä sellainen vielä on ollut kiinni. Testaappa turbon kellon tankoa, että liikkuuko miten helposti?

Alipaineletkuremontti on suht helppo ja halpa. Sopivaa letkua saa halvalla ja vaihtaa yksitellen niin ei mene sekaisin.

N75 kannattaa mitata, vastusarvo ohmimittarilla liittimistä, pitäisi näyttää muistaakseni alle 30ohmin lukemia. Tuokaan ei sen vikaa välttämättä sulje mutta voi olla yksi paikka.

Kokeile tosiaan ilman mafia, jos vetää paremmin niin ainakin mafissa on vikaa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 12.12.2012 7:14

ota egr ohjaava venttiili ja laita se n75 paikalle. Noi sopii päikseen ja voit testata onko siinä vikaa ilman turhaa ostosta.. Paitsi jos egr ohjaava venttiili on viallinen. Mutta kannattaa yrittää silti.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 13.12.2012 19:51

MAFin voi ohittaa diodilla. Googleta TDI diode mod.
Tolla voit sulkea vikalistasta MAFin pois. Muista irrottaa alipaineletku EGR-venttiililtä testin ajaksi.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 13.12.2012 20:02

Ja EGR:ltä irrotettu alipaineletku myös tukkoon.

IWS
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.12.2012 20:25

ViestiKirjoittaja IWS » 23.1.2013 22:14

Noniin, nostellaampas vähän tätä. Elikkä, autolla ajeltiin vajaa pari tuhatta kilometriä kun ei vika selvinnyt eikä ollut aikaa eikä edes juuri motivaatiota sitä selvittää :) No, uudella innolla on nyt testattu ja ohitettu MAF diodin avulla (kyseessä siis Boschin maffi), ei mitään eroa, samalla lailla veti limppiin oli paikallaan diodi tai maffi. No, seuraavaksi kokeiltiin mr musclea turbolle ja koneelle kunnolla löylyä. Vielä vetää limppiin normaali kiihdytyksessä, MUTTA jos kiihdyttää pienillä vaihteilla ja kovilla kierroksilla, niin eipä menekkään vikatilaan. Esimerkiksi jos normaalisti lähtee moottoritielle rampista ja lähtee kiihdyttämään nelosella siitä 80 nopeudesta eteenpäin, lyö 90 kohdalla vikatilan päälle. Mutta jos vetää kolmosella sinne reiluun sataan ja jatkaa nelosella niin vetää hyvin. Tappikiihdytyksiä vetelinkin tänään ihan reilulla jalalla ja tuntu että toimii hyvin, mutta kyllä se vaan vetää limppiin ku yrittää pienemmiltä kierroksilta (ehkä karvan alta 2000) lähteä nostamaan vauhtia.

Syttyykö kellään lamppu, passaako oireet johonki tiettyyn vikaan/rikkinäiseen osaan, vai pitääkö alkaa vain yksitellen kokeilemaan. Saa heittää ajatuksia, mielellään niitä luen vaikkei suoraa ratkaisua osaisikaan heti esittää. Itsellä ei niin paljoa ole kokemusta näiden ropaamisesta kuitenkaan.

Ps. Vikakoodit luettiin jollakin tutun demoversiolla, tuli MAF koska käytettiin diodia kokeillessa irti, ja lisäksi joku ahtopaineisiin liittyvä..Kokeilen mr musclea uudestaan ainakin ensimmäiseksi, kuitenki 336tkm pyöriny siellä eikä ikinä puhdistettu :D

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 23.1.2013 22:48

Itse neuvoisin seuraavaksi laittamaan ahtopainemittarin kiinni autoon, tuo kuulostaa siltä että piikittää ahtopaineita liian rajusti matalilla kierroksilla, eli toisin sanotusti ei kerkeä vnt-mekanismi säätämämään riittävän nopeasti siipiä auki.
Joko vuotoja alipaineletkuissa että tulee viivettä liikaa säätönopeuteen, tai sitten kellon varsi/kello tarketelee syystä tai toisesta.
Orkkis koneessa on just tuossa parintonnin hujakoissa hetkellisesti kaikkein suurimmat ahtopaineet ja ne alkaa yleensä laskemaan sitten kierroksilla.
Mutta tuo ahtopainemittari kyllä kertoo hyvin paljon mitä siellä ahtimen ohjauksella oikeasti tapahtuu.

IWS
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.12.2012 20:25

ViestiKirjoittaja IWS » 23.1.2013 23:13

Aivan, no tuo selittäisi siis sen miksi menee limp modeen siinä parintonnin hujakoilla. Tosiaan tuo alipaineletkuremontti täytyy tehdä seuraavaksi, sen verran helppo homma jos sillä selviäisi.. Pitää varmaan laittaa se ahtomittari hankintalistalle jos ei ala pelittämään pikkuhiljaa :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 23.1.2013 23:46

Rikot tai ainaki saat elinkaaren lyheneen kun poljet 1. 2. Kovilla ahdoilla.
Se ei noilla vaihteilla ehdi meneen vikatilaan (suojelee turboa rikkoutumiselta/ylimääräiseltä rasitukselta) näin myös oli itellä... Ei nyt herkästi varmaan mee rikki mutta ei se varmaan mielissäänkään ole :)

Tarkista tanko, voi olla pielessä. Asenna ahtomittari.
Tee muskeli käsittely uudestaan ja niin että ainetta on varmasti aivan älyttömästi ja että menee perille asti.. Liikuta vipua useitakertoja vaikka pitkäpäisillä pihdeillä jos ei muuten yllä (sormilla ei liiku) tee sitä hetki mr muskelin ollessa sisällä.. Anna vaikuttaa 30min ja lisää vaahtoa.

IWS
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.12.2012 20:25

ViestiKirjoittaja IWS » 9.2.2013 18:55

Tänään mittasin ahtomittarilla alipainetta egr:ään tulevasta alipaineletkusta, auto käyntiin ja juuri havaittavasti värähti miinuksen puolelle, maksimissaan 0,1bar.. Lähdin sitten käymään letkuja läpi ja löytykin vuotokohta n75 ja turbon kellon välistä, eli ei kumma ettei enää loppuvaiheessa kulkenu mihinkään. Letkussa oli hieman lyhennysvaraa, joten leikkasin hapristunutta päätä letkusta vähän pois ja takas kiinni ja koeajolle. Vetää odotetusti aika paljon paremmin, MUTTA: 110 jälkeen heittää vielä limppiin.
Epäilen itse n75, mittasin vastusarvoksi 15ohm. Jostain luin että pitäisi tulla välillä 25-35 tjsp.? Kertooko tuo lukema suoraan että entinen N75 vai kannattaako kokeilla sillä N18? En usko että vika on ahtimessa, liikkui se tanko aika kevyesti sormilla ja imemällä, mr muscle käsittely tehty muutamaan kertaan. Pitää nuo kaikki alipaineletkut uusia, kunhan saa hommattua, aika hapristuneen näköistä oli paikka paikoin.
Mutta siis, kysymys kuuluu, onko N75 entinen?

ps. Jos joku ihmettelee hidasta tahtia kunnostuksessa niin voin kertoa ettei ole oma auto, omistajalle on ihan sama, kunhan auto lähtee käyntiin ja kulkee eteenpäin edes jotain vauhtia, niin itse sitten harrastusmielessä välillä tuota ropailen :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 10.2.2013 10:44

Joo vaihda päikseen sen n18 kanssa ja tuki vaikka egr samalla metallin palasella.

IWS
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.12.2012 20:25

ViestiKirjoittaja IWS » 10.2.2013 11:04

Tarkoitin siis kysyä että tietääkö tuosta vastusarvosta suoraan että tuo olis epäkunnossa? Jos tietää niin turhaapa nuita on alkaa vaihteleen, hakee uuden jos on rikki.. Vai voiko tuon n18 vaan ottaa siihen n75 paikalle ja tulpata egr, siis voiko tuon egr ohjauksen jättää sillon pois kokonaan? Mitä tuolloin sen n18 paikalle, riittääkö kun tulppaa letkut?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 10.2.2013 16:34

Tos yks AVB tuli korjattua kun ahto-ongelmia oli.

Syyt
-Alipainepumppu teki alipainetta mutta ei riittävästi. Liikutti paikkoja mutta ei ollu voimaa tarpeeksi liikuttamaan turboa täydellä liikkeellä.
-EGR venttiilin kalvo vuoti ja näin tuli EGR:n toiminnasta vikakoodia kun ei ilmamäärät täsmänny venttiilin ollessa aina kiinni. Tämä alipainevuoto oli myös osittain turbon kiukuttelun syy..


Vikakoodeissa oli vaan EGR:n aiheuttama.

Korjaukset
-Uusi tandempumppu
-EGR vikakoodien poisto ohjelmasta lastutuksen yhteydessä


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa