VW Transporter 2.4d vm.95 käynnistysongelmat jatkuu
Valvoja: ffp jäsenet
VW Transporter 2.4d vm.95 käynnistysongelmat jatkuu
Eli autosta on nyt uusittu hehkut, säädetty jakohihnan ennakko. Tämä korjasi ongelman joksikin aikaa, mutta sitten tuli takaisin ja vaihdettiin polttoainesuodatin(samalla muutkin suodattimet), mutta ei auttanut.
Pyörittää ja putkesta tulee savua, mutta kylmänä ei starttaa. Mitkä voisi olla seuraavia vikapesäkkeitä?
Pitää hinata käyntiin ja kun kone lämmin käynnistyy laakista. Akussa hyvin virtaa ja jaksaa pyörittää melkeenpä iäisyyden, mutta kylmänä ei edes lupaa starttaavan.
Pyörittää ja putkesta tulee savua, mutta kylmänä ei starttaa. Mitkä voisi olla seuraavia vikapesäkkeitä?
Pitää hinata käyntiin ja kun kone lämmin käynnistyy laakista. Akussa hyvin virtaa ja jaksaa pyörittää melkeenpä iäisyyden, mutta kylmänä ei edes lupaa starttaavan.
Hehkun sulake näyttäisi olevan ehjä. Mittasin vielä varmuudeksi ja ehjää näyttää. Käsitykseni mukaan sulake on siinä akun yläpuolella kuskin puoleisessa reunassa pienen muovi"klipsun" alla. Omat kyvyt alkaa taas olla vähän niin ja näin osaako noita muita juttuja tarkastalle,., etenkään pihalla 20 asteen pakkasessa.
Kuulostaa kuitenkin siltä että ongelma liittyisi hehkuihin. Oletko varma että sulakkeen pohjakin on ehjä? Edellinen portteri oireili samalla tavalla, ja ongelma lähti sillä että vaihdoin koko pohjan. Ja oli muuten aika hapero.
Mittasitko että jokaiselle hehkulle tulee virtaa? Riittää että yks on pimeänä.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä jos edellisen korjauksen jälkeen toimi hetken...
Mittasitko että jokaiselle hehkulle tulee virtaa? Riittää että yks on pimeänä.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä jos edellisen korjauksen jälkeen toimi hetken...
Otin hehkun sulakkeen irti ja se suurinpiirtein hapertui käteen. Oletin että vika löytyi sittenkin siitä. No hankin uuden ja pistin paikalleen, mutta ei alkanut toimimaan. Sitten kävin ostamassa lohkolämmittimen johdon ja pidin autoa pari tuntia siinä niin sitten alkoi lopulta sahaamisen ohessa lupaamaan ja starttasikin. Kyllä tuo minustakin viittaisi selkeästi hehkupuolen ongelmaan. No omat konstit kuitenkin loppui niin kun auto käynnistyi ajoin sen paikallisen pajan pihalle. Soittivat parin tunnin päästä että eivät kyllä löytäneet oikein mitään vikaa ja sisällä korjaamolla auto käynnistyy ongelmitta. Sanoivat että pitää jättää yön yli niin antavat seisoa pihalla ja katsovat aamusta miten se käyttäytyy kylmänä.
Pistän sitten raporttia mitä löysivät.. jos löysivät.
Pistän sitten raporttia mitä löysivät.. jos löysivät.
No vastoin ennakko-odotuksia varsinaista vikaa ei löytynyt. Tekivät yhtä sun toista testiä ja mittauksia, mutta kaikki vaikutti olevan kunnossa, paitsi että auto ei starttaa kylmänä. Antoivat vaihtoehdoiksi viedä johonkin merkkihuoltoon josta löytyy paremmat testerit tai sitten auto on vaan vanhuuttaan mennyt niin "väljäksi" että se ei tuosta enää parane.
Eipä tuosta mitään veloitettukkaan kun eivät osanneet mitään sille tehdä.
Mahdollista vikaa polttoainepumpussa myös epäiltiin, mutta siitäkään ei näemmä selkeitä oireita löytynyt. Oli pakko saada auto kuitenkin ajoon että pääsin kotiin pk-seudulle. Nyt tuli tuon auton takia hengailtua isän luona maalla nelisen päivää ylimääräistä. Soittelin läpi VW-merkkihuollot ja ajoin sen yhden pajan pihaan joka kerkeää tutkimaan heti keskiviikkoaamusta. Auto illalla korjaamon pihalle, avaimet laatikkoon ja selostus oireista ja mitä sille on jo tehty.
En osaa sanoa tuon maalaispajan ammattitaidosta, mutta ainakin ovat aiempia menopelejäni kuin myös tätä transportteria kunnostaneet hyvällä menestyksellä viimeisen 15 vuoden aikana.
>>Onhan ennakonupikka vedetty tappiin ennen starttausta.<<
Jos kyse on tuosta kylmäkäynnistysvivusta/ryypystä niin joo on se vedetty aina tappiinsa.
Eipä tuosta mitään veloitettukkaan kun eivät osanneet mitään sille tehdä.
Mahdollista vikaa polttoainepumpussa myös epäiltiin, mutta siitäkään ei näemmä selkeitä oireita löytynyt. Oli pakko saada auto kuitenkin ajoon että pääsin kotiin pk-seudulle. Nyt tuli tuon auton takia hengailtua isän luona maalla nelisen päivää ylimääräistä. Soittelin läpi VW-merkkihuollot ja ajoin sen yhden pajan pihaan joka kerkeää tutkimaan heti keskiviikkoaamusta. Auto illalla korjaamon pihalle, avaimet laatikkoon ja selostus oireista ja mitä sille on jo tehty.
En osaa sanoa tuon maalaispajan ammattitaidosta, mutta ainakin ovat aiempia menopelejäni kuin myös tätä transportteria kunnostaneet hyvällä menestyksellä viimeisen 15 vuoden aikana.
>>Onhan ennakonupikka vedetty tappiin ennen starttausta.<<
Jos kyse on tuosta kylmäkäynnistysvivusta/ryypystä niin joo on se vedetty aina tappiinsa.
"Jos kyse on tuosta kylmäkäynnistysvivusta/ryypystä niin joo on se vedetty aina tappiinsa."
Tuo veto ei riitä, pitää katsoa menikö äärisentoon, voi irrota lukitus pumpun/ennakon vivusta.
Vanha väljä moottori vaatii ennakon ja hehkutuksen kuntoon jos käyntiin pakkasella sen haluaa, varmista polttoaineen saanti myös kylmällä koneella startatessa.
Tuo veto ei riitä, pitää katsoa menikö äärisentoon, voi irrota lukitus pumpun/ennakon vivusta.
Vanha väljä moottori vaatii ennakon ja hehkutuksen kuntoon jos käyntiin pakkasella sen haluaa, varmista polttoaineen saanti myös kylmällä koneella startatessa.
>>Tuo veto ei riitä, pitää katsoa menikö äärisentoon, voi irrota lukitus pumpun/ennakon vivusta.
Vanha väljä moottori vaatii ennakon ja hehkutuksen kuntoon jos käyntiin pakkasella sen haluaa, varmista polttoaineen saanti myös kylmällä koneella startatessa.<<
Tuolla - tappiinsa - vedolla tarkoitin että vipu on revitty aina niin pitkälle kuin se sieltä tulee. Ja lukittuuhan tuo aina ääriasentoon.
Soitin tänään VW merkkihuoltoon kyselläkseni ovatko mitään löytäneet ja sanoivat tarkastaneensa polttoainepumpun ajoituksen ja tehneet joitakin muita perustestejä.. en puhelimessa saanut tarkempaa selvitystä. Kuitenkin ajoitus oli kohdillaan eikä vikaa muualtakaan ollut vielä löytynyt. Jatkavat tutkimista perjantaina ja soittelevat sitten. En tiedä miksi vasta perjantaina. Joko kiirettä tai sitten ovat tilanneet jotakin osaa joka tulee vasta sillon.
Melko mystistä, mutta ei auta kuin odotella..
Vanha väljä moottori vaatii ennakon ja hehkutuksen kuntoon jos käyntiin pakkasella sen haluaa, varmista polttoaineen saanti myös kylmällä koneella startatessa.<<
Tuolla - tappiinsa - vedolla tarkoitin että vipu on revitty aina niin pitkälle kuin se sieltä tulee. Ja lukittuuhan tuo aina ääriasentoon.
Soitin tänään VW merkkihuoltoon kyselläkseni ovatko mitään löytäneet ja sanoivat tarkastaneensa polttoainepumpun ajoituksen ja tehneet joitakin muita perustestejä.. en puhelimessa saanut tarkempaa selvitystä. Kuitenkin ajoitus oli kohdillaan eikä vikaa muualtakaan ollut vielä löytynyt. Jatkavat tutkimista perjantaina ja soittelevat sitten. En tiedä miksi vasta perjantaina. Joko kiirettä tai sitten ovat tilanneet jotakin osaa joka tulee vasta sillon.
Melko mystistä, mutta ei auta kuin odotella..
...Torstai on pyhäpäivä.... ; )
Aika outo juttu, jos hehkupuoli on tutkittu moneen kertaan, mutta mitään ei löydy siltä puolelta noilla oireilla...
Entä jos lpt-anturi antaa ihan huuhaa-tietoa eculle? Silloin vois käydä niin että hehku-jälkihehku ja syöttöennakko on ihan persiillään....
Onkos näissä ollut niitä softa-ongelmia startin kierroksiin liittyen? Eli ruiskutusta ei aloiteta ennen kuin tietty kierrosmäärä saavutetaan. Jos startti on vaan liian laiska?
Aika outo juttu, jos hehkupuoli on tutkittu moneen kertaan, mutta mitään ei löydy siltä puolelta noilla oireilla...
Entä jos lpt-anturi antaa ihan huuhaa-tietoa eculle? Silloin vois käydä niin että hehku-jälkihehku ja syöttöennakko on ihan persiillään....
Onkos näissä ollut niitä softa-ongelmia startin kierroksiin liittyen? Eli ruiskutusta ei aloiteta ennen kuin tietty kierrosmäärä saavutetaan. Jos startti on vaan liian laiska?
Joo tajusinkin hetken viiveellä että Itsepäisyyspäivähän se on torstaina :) Menee välillä ohi juhlapyhät kun yrittäjänä ei aina kerkeä niitä viettämään.
Minä en osaa kommentoida oikein juuta enkä jaata noihin esittämiisi vikavaihtoehtoihin, mutta pitänee luottaa että osaavat tutkia kaikki mahdolliset vaihtoehdot.
Startti mielestäni pyörittää kyllä ihan terhakasti. Eli siinä ei ole tapahtunut muutosta ainakaan aiempaan.
Minä en osaa kommentoida oikein juuta enkä jaata noihin esittämiisi vikavaihtoehtoihin, mutta pitänee luottaa että osaavat tutkia kaikki mahdolliset vaihtoehdot.
Startti mielestäni pyörittää kyllä ihan terhakasti. Eli siinä ei ole tapahtunut muutosta ainakaan aiempaan.
"Onkos näissä ollut niitä softa-ongelmia startin kierroksiin liittyen? Eli ruiskutusta ei aloiteta ennen kuin tietty kierrosmäärä saavutetaan. Jos startti on vaan liian laiska?"
Tuosta ei huolta, kun on kyseessä vanha imudiesel ilman sähköhärpäkkeitä, on vaan solenoidi sähköllä, startti ja akku pitää olla kyllä kunnossa ;)
Tuosta ei huolta, kun on kyseessä vanha imudiesel ilman sähköhärpäkkeitä, on vaan solenoidi sähköllä, startti ja akku pitää olla kyllä kunnossa ;)
Kyllä tuollainen lähtee käyntiin ilman ajoituksenvivun vetämistäkin, oli miten väljä vaan. Toisaaalta, kovilla pakkasilla se vipu vedetään vasta kun kone "lupaa". Kumma juttu kyllä, että kylmänä ei lähde ja lämpöisenä/lämmöstä lähtee, eikä hehkuista löydy vikaa. Tuo "ominaisuus" kyllä viittaa vanhaan T3:s volkkarin väljiin koneisiin, ne tekivät juuri noin. Itsellä oli ainakin kerran niinkin horo T4 2,4D kone ,että se lähti jo käymään moottoriöljyllä. Käyntiinlähdössä ei kuitenkaan ollut mitään ongelmaa kylmänäkään. Syöttöpumppu, sammutin, hehkut, ajoitus, ei saa polttoainetta (ottaa ilmaa). Nuo jos on kunnosssa, pitäisi kyllä lähteä. Voiko suuttimet tehdä tuota?
Jos ilmaa pääsee polttoainejärjestelmään jostain niin käyntiinlähteminen on kylmällä hankalaa. Suuttimien huono kunto tuskin auttaa asiaan. Itsellä yön yli seisoneena (4syl.)huono lähtemään, mutta kun kerran on käyntiin saanut ja sammuttaa niin sen jälkeen lähtee ihan ok.
Minulla pumpun kaasuvivun akselista vuotaa naftaa ulos ja ilmaa sisään. Suuttimet on kanssa testaamatta, mutta nää pitäis tehdä kunhan joutaa tai autoa ei saa enää käymään.
Omina kokemuksina myös mekaanisissa jakajapumpullisissa vehkeissä että mitä enemmän sylintereitä, sitä tarkempi on ennakon säätö ja sen vaikutus käyntiinlähtöön kylmällä. Toisaalta kunnossa ollessaan isommat koneet lähtee paremmin tulille.
Minulla pumpun kaasuvivun akselista vuotaa naftaa ulos ja ilmaa sisään. Suuttimet on kanssa testaamatta, mutta nää pitäis tehdä kunhan joutaa tai autoa ei saa enää käymään.
Omina kokemuksina myös mekaanisissa jakajapumpullisissa vehkeissä että mitä enemmän sylintereitä, sitä tarkempi on ennakon säätö ja sen vaikutus käyntiinlähtöön kylmällä. Toisaalta kunnossa ollessaan isommat koneet lähtee paremmin tulille.
No nyt ilmeisesti vika on löytynyt. Äsken soittivat VW huollosta että aiemmassa hehkutulppien asennuksessa on ilmeisesti käynyt pieni fiba, ne on vedetty liian kireälle ja pimeänä kaikki..
Vähän nyt kieltämättä hölmistynyt olo kun vika näyttäisi olevan siellä missä sen ei lähtökohtaisesti pitänyt olla. Ja tuotahan vaihtoehtoa tälläkin palstalla on alusta saakka tarjottu. Oudoksuttaa myös että eikö tuo ole sitten näkynyt aiemmissa mittauksissa vai mitattiinko nuo hehkut nyt vasta lopulta oikeasti(?) Jos aiemmin on oletettu vaan että ne on kunnossa kun asiakas sanoi että on äskettäin vaihdettu. Kuitenkin auto on kaksi eri korjaamoa kiertänyt ja toisessa levitettiin kädet. Vai voisiko hehkutulpat oirehtia jotenkin niin että mittaukset näyttää ok, mutta eivät toimi ok? Puhelimessa ilmaistiin kuitenkin että olisivat kaikki pimeänä.
Noh hirmuisen halvaksihan tuo ei nyt tule merkkihuollon kautta, mutta pääasia että kuntoon kuitenkin. Maanantaille menee että pitäisi olla taas kasassa.
Aiemmin hehkutulpat asensi eräs ns. epävirallinen korjaaja Järvenpäässä joka suositusten mukaan on ihan pätevä kaveri.
Vähän nyt kieltämättä hölmistynyt olo kun vika näyttäisi olevan siellä missä sen ei lähtökohtaisesti pitänyt olla. Ja tuotahan vaihtoehtoa tälläkin palstalla on alusta saakka tarjottu. Oudoksuttaa myös että eikö tuo ole sitten näkynyt aiemmissa mittauksissa vai mitattiinko nuo hehkut nyt vasta lopulta oikeasti(?) Jos aiemmin on oletettu vaan että ne on kunnossa kun asiakas sanoi että on äskettäin vaihdettu. Kuitenkin auto on kaksi eri korjaamoa kiertänyt ja toisessa levitettiin kädet. Vai voisiko hehkutulpat oirehtia jotenkin niin että mittaukset näyttää ok, mutta eivät toimi ok? Puhelimessa ilmaistiin kuitenkin että olisivat kaikki pimeänä.
Noh hirmuisen halvaksihan tuo ei nyt tule merkkihuollon kautta, mutta pääasia että kuntoon kuitenkin. Maanantaille menee että pitäisi olla taas kasassa.
Aiemmin hehkutulpat asensi eräs ns. epävirallinen korjaaja Järvenpäässä joka suositusten mukaan on ihan pätevä kaveri.
"Vai voisiko hehkutulpat oirehtia jotenkin niin että mittaukset näyttää ok, mutta eivät toimi ok? "
Mittaustapa ratkaisee mitä näytää, asennuksessa jos kiristää virtakaapelin liian tiukalle lopuksi (5kpl) niin voi katketa yhteys hehkuihin ja hehku pilalla, kymmeniä vaihtanut ja yhden olen katkaisut.
Mittaustapa ratkaisee mitä näytää, asennuksessa jos kiristää virtakaapelin liian tiukalle lopuksi (5kpl) niin voi katketa yhteys hehkuihin ja hehku pilalla, kymmeniä vaihtanut ja yhden olen katkaisut.
hehkun tarkastus
moottori koodi AJA tai AAB
Bosch hehkun varaosanumero 0250201032
Bosch hehkun varaosanumero 0250201032
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa