Vähävikaisimmat 2-litraiset poikittaiskoneet 2006-2009?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

Vähävikaisimmat 2-litraiset poikittaiskoneet 2006-2009?

ViestiKirjoittaja sms » 12.11.2012 19:33

Vanha sotaratsu GIV ALH:lla alkaa olla sen verran vanha, ahdas ja ruostunut, että jotain tilalle. 7,5v takana ja kilsat rullaanneet 150tkm->413tkm. Kerran ei lähtenyt käyntiin aamulla, jostain syystä ajonesto sekoili. Toimi illalla taas eikä ole koskaan toistunut. Kuluvaa, filsuja ja öljyjä vaihdeltu. Melko huoleton peli, tuntuu siltä, että kone nakuttaisi maailman tappiin asti. "Ruuvari" pysyy kädessä ja lähes kaikki ropaamiset autoon tehnyt itse mukaanlukien kolme jakopääremppaa. Nyt olen kauhulla lueskellut uudempien vikoja. Manuaalia tykkään hämmentää eli DSG:n ruksiminen listalta ei kirpaise.

Mutta asiaa - löytyykö mitään periaatteessa vähävikaista 2-litraista pataa Passatin keulalta (Ocu ja Golf plan-B:nä vaggineista, samaa huttuahan nuo lienevät)? Eli onko jotain "turvallisia" moottorikoodeja suutin (jos PD), öljypumppu ja nokka/paininkuppi yms -asioiden suhteen? Vahimmat cr:t pitäisivät olla siellä budjetin rajoissa kyllä. Sellaista 150-250tkm väliin ajettua farkkua olisi tarkoitus katsella.

Vai pitääkö ottaa Wolfsburgista hatkat ja mennä Baijeriin? Ongelmansa tietysti e61:ssäkin, mutta jos läpät poistaa ja kompuraletkun vaihtaa, niin halpoja vikoja versus tämänkin palstan kauhutarinat. Patonkeihin en sorru - ensimmäinen, viimeinen ja ainut pommi riitti.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.11.2012 19:06

Pumpparikoneista BKD ja 16v on tuo kone varmasti kestävimpiä

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.11.2012 19:14

Tätä juttua itsekin mietin tuossa kesällä ja täältä, dieselguruilta ja merkkiliikkeen henkilökunnalta saadun gallup-tiedon mukaan taloon tuli BKD-moottorinen Jetta. Kaikki olivat samaa mieltä: "Etsi BKD".
Vähän on itsellä vasta kokemusta tuosta (reilu 3tkm takana), joten omakohtaisia kokemuksia ei oikeastaan ole. Todella tyytyväinen olen ollut ostokseeni, ainakaan vielä ei ole mitään murheita ollut tekniikan suhteen *koputtaa puuta*.
Mittarissa kilsoja tosiaan 198tkm ja edellinen omistaja oli vaihdattanut rikkoutuneen kaasuläpän. Muita ihmeempiä vikoja ei ko. yksilössä tietääkseni ole ollut.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 14.11.2012 7:35

Omassa on BMP ja 305tkm ja koneen suhteen ei mitään ongelmia. Tässä on ilmeisesti Boschin suuttimet ja täähän on 8V masiina.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 14.11.2012 16:08

Täälläkin päädytty BKD-moottoriin suositusten perusteella. 40tkm takana ilman murheita, kilometrit 85-125tkm. Tarkoitus pitää autoa useita vuosia ja toiset 125tkm.

Edit:toiset 40tkm rullattu eli mittarissa 165tkm, öljyt vaihdettu 15tkm välein. Ahtopaineen ylityksestä vikatilaa ja koodia (turbo), puhdistuksella toistaiseksi selvitty, muuten ei vikaa.
Viimeksi muokannut dosetti, 8.5.2014 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 14.11.2012 16:58

Jonkin verran tärinäjuttuja BKD:stä löytyi ja kansihalkeiluakin ilmeisesti joillain ilmennyt. Kertaluokkaa vähemmän valitusta kuitenkin kuin monista muista.
No viatonta moottoria ei vielä ole keksittykään.

Mutta mites nuo Cxxx eli common railit? Onko niistä täällä miten kokemuksia? Vai onko ne niin ongelmattomia, että kukaan ei valita?

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 14.11.2012 17:07

Mutta mites nuo Cxxx eli common railit? Onko niistä täällä miten kokemuksia? Vai onko ne niin ongelmattomia, että kukaan ei valita?


Hajoinneista korkeapainepumpuista oon lukenu. Samalla menee tai ainkin suositellaan koko polttoainelinjan vaihtoa hiluineen.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 14.11.2012 19:50

Täältä myös ääni BMP:lle. Tuon huono puoli on mukana tuleva DPF, mutta senhän saa pois aika helposti.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 8.12.2012 11:15

Ilmeisesti BKD:tä ei paskatissa ole? Eli jos paskatti, niin BMP-kone on ainoa Boschilainen 2.0TDI pumppari?

CR-koneet jää kyllä myös, tuossa korkeapainepumpussa aika paha suunnittelumoka. Jos vielä materiaalit valittu hölmösti, niin ihmettelen jos ei ala paukkua noita enemmänkin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.12.2012 17:42

238 tkm ajettu bkd alla. Edellinen omistaja päästellyt 50 tkm ongelmitta. Tai niin hän ainakin vielä kauppojen jälkeenkin sanoi että aikuisten oikeesti ongelmatonta ollut.
Ja niin taas myös kuulema se eka omistaja (taksi) ajanut vailla huolen häivää 180 tkm, kunnes meni lunastukseen.
Minä olen nyt kolmas omistaja ja 4 tkm mennyt ongelmitta. Ainoa pieni havainto on 45 kmh nopeudessa pieni nykiminen kun kierrokset n. 1200 rpm. Tämä tapahtunut muutamia kertoja. Ilmeisesti egr?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.12.2012 18:56

Voi olla EGR, kaasuläppä tai vähän likaa suuttimissa. Noita nykimisiä ja muita epämääräisyyksiä on moni saanut polttoainejärjestelmän puhdistusaineilla (ihan niillä tankkiin kaadettavilla) häviämään.

Tosiaan, omalla BKD:lla on nyt 198tkm rullattu ja eipä tuossa ole muuta vikaa ollut koko elinkaaren aikana, kuin kaasuläppä ja vissiin kaksi hehkua.
Kylmällä koneella/vaihteistolla vähän alkanut viimeaikoina ääntämään vauhtipyörä, mutta lämmetessään vielä hiljenee, joten akuuttia tarvetta ei tälle remontille vielä onneksi ole.

Mutta muistakaa myöskin se, että ei se BKD:kaan autuaaksi tee. Kaverilla parisataa tonnia rullattu BKD-moottorinen Golf, menossa toinen moottori ja kolmas ahdin... Ensimmäisen moottorin särki hajonnut ahdin -> öljyt imupuolelle -> kävi itsensä hengiltä. DSG kun vielä oli, niin ei paljoa kytkimellä sammuteltu.
Tämän jälkeen vaihtomoottorista hajosi turbo parin tuhannen kilometrin ajon jälkeen.
Nyt Golf seisoo taas, kun vaihteisto ei pelaa kunnolla ja vauhtipyöräkin pitää pirun mielenkiintoisia ääniä.
Melkein voisi sanoa, että maanantaimalli on sattunut kyseisen herran alle. :D

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 10.12.2012 19:09

Tää Touran on kyllä pelottava auto. Niin monta kallista mahdollisuutta pettää. Silti ostin moisen vaikka tiesin riskit. 1.4 halutti alkuun, mutta se vasta riskiostos on...

Jurmu
-
Viestit: 43
Liittynyt: 15.5.2004 17:59

ViestiKirjoittaja Jurmu » 13.12.2012 10:55

Onko CR-koneisissa volkkareissa ollut paljonkin nuita korkeapainepumppuvikoja? Nuo pari tapausta on tullut kauhulla luettua tuolta vagarenan ja audiclubin puolelta, mutta muuten nuista on ainakin suomalaisilla foorumeilla aika vähän raportoitu. Liekkö ulkomaisilla foorumeilla sitten enemmän juttua?

Eilen käytin Passattia ohjaustehostimen päivityksessa SAH:ssa, ja kysyin samalla onko nuita korkeapainepumppuvikoja tullut heillä vastaan. Totesivat siellä että ei heillä ole sellaisia vikoja näkynyt.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 1.5.2014 22:19

Onko tuo BKD:n kestävyys verrattavissa saman ikäluokan 1.9 pumppareihin?

On tullut katseltua alkunpään 2 octavioita ja 2.0tdi koneisia olisi hyvin tarjolla, sehän olisi aika paljon tehokkaampikin kuin 1.9 77kw BXE kone.
Onko BKD öljypumppu ratasvetoinen? Sama öljypumpun kuusiovetoakselin pätkähän sieltä kuitenkin taitaa löytyä kuin muistakin? Eikös tuo kuusiovetoakseli ole helposti vaihdettavissa, kunhan sen vaihtaa ajoissa?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 1.5.2014 22:41

BKD kesto on täysin verrattavissa 1.9 koneisiin. Ketjuvetoinen pumppu kuten 1.9 ilman tasapainomoduuleita. Ei ole siis mitään tappeja öljypumpussa!

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 1.5.2014 23:56

Jos tuo BKD on vastaava rauta kuin 1.9 koneet niin valinta taitaa olla aika selvä, BKD voitoksi. Jostain oli joskus lukevinani että kaikissa 2.0 koneissa olisi se kuusiotappi veto.

Onko Octaviassa 2005 - 2009 103kw koneissa muita moottorikoodeja kuin BKD.

Kuinka näiden perustekniikka kestää?

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 2.5.2014 10:11

Ja aika iso etu moneen 1.9:n on se että 2.0 yleensä 6 vaihteinen... Motarilla ja muutenkin matka-ajossa mukavampi ajaa ja pienempiruokainen. Onhan 1.9:kin 6-v mutta taitaa ainakin nuo 77kw olla monesti 5-v. Lisäksi kestävämpiki loota vielä.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 3.5.2014 21:37

Omassa BKD:ssä vm-08 175 tkm takana (uutena ostettu) moottoriin ei ole tarvinnut tehdä mitään remonttia.
Vaihteisto 6v man vaihdettu kerran, väärin simmattu tehtaalla. Luultavasti paljonkin liikkeellä -08 mallisia jossa vaihteisto vikaa.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 4.5.2014 21:28

Pasi, Mitenkä tuo vaihteistovika ilmeni?

Onko se 5v aski vain heikompaa tekoa kuin 6v, vai joku tietty vikapaikka mikä sen hajoittaa?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 4.5.2014 22:39

6v on muuten helkkarin kestävä mut joissain noiss on tosiaan shimmaus ongelmia ollut. Pitkittäisvälyksen shimmaus mennyt persiilleen. Mut suurin osa toimii siis täysin normaalisti, käsittääkseni sellainen laatikko mikä kestää koneen outputin mitä sieltä nyt saa otettua..

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 5.5.2014 10:53

Ilmeneekö se shimmaus vika äänenä tai muulla tavalla jolla sen voisi koeajossa havaita?

Entä se 5v laatikko, mikä hajoaa ja miksi, miten oireilee? Onko tämä nyt saman sukuinen kuin vanhemmat 5v askit, esimG2, G3 ja G4 ?

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 8.5.2014 13:01

Tuo shimmausvika ilmeni siten että, risteyksissä käännyttäessä jyrkästi oikealle tai vasemmalle niin auton sisälle kuului tuon käännöksen aikana pienehkö ujellus, ääni ei kuulunut läheskään aina vaan oli aika hankala saada kuulumaan, veto pitää olla päällä käännyttäessä.
Saman äänen kuulin myös eräässä -09 Skodassa

Olihan muuten temppu saada vaihteisto takuuseen kun kukaan ei uskonut että laatikko on rikki.

uusi laatikko ei sen parempi ollut, kotiin kun sain auton niin akselitiiviste kusi öljyä ja muutaman viikon päästä alkoi 3 vaihteen synkronointi vittuilla, laittoivat tappelun jälkeen uuden stefan mutta synkronointia eivät luvanneet korjata koska kuulemma kalliita osia.
Aikamoista paskaa tuo volkkarin laatu nykyään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa