Seat Toledo 1.9tdi 150hv kysymyksiä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

Seat Toledo 1.9tdi 150hv kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Zirra » 3.10.2012 2:53

Haulla ei löytynyt apuja, eli paljonko tuollaisen -02 150hv Toledon pitäisi vakiona ahtaa?

Omani piikittää 1.9bar ja sitten asettuu jonnekin 1.7bar tietämille, tuntuu aika paljolta?

Tosin mittarina on autogauge ja nehän taitaa olla vähän suuntaa-antavia?

Ostin auton vasta ja otin siitä evry-modin pois, laitoin irtiolevan coolerin ahtoputken kiinni ja vaihdoin vikakoodia antavan N75-venttiilin ja tein muscle-pesun turbolle ja auto alkoi toimimaan selkeästi paremmin ja vetää hienosti mutta nyt vaan kummeksuttaa nuo paineet, ettei säry niiden takia mitään.

Olisiko mahollista että entinen omistaja olis säätäny vnt-kellon tankoa ja sen takia ahtoja on paljon?

Hieno homma jos joku vois neuvoa alottelevaa vagi-harrastelijaa !

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 3.10.2012 7:16

moi,

itsekin uusi harrastaja olen, mutta kyllä täällä apuja saa,,

korkeilta kyllä paineet kuulostaa. En ole varma mutta mielestäni vakio paineet olis alle 1,5bar(viisaammat oikokoon)

Itse vasta painiskelin yli 2bar ahtojen kanssa,,,http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=172343
tässä ketjussa on melkoisen tyhjentävästi etsitty vikaa.

Mulla oli juurikin toi vnt ohjaustanko liian lyhyt ja siitä johtui noi korkeat ahtopaineet. sieltä pitäisi löytyä maalitäppä, siitä säätömutterin kohdalta siitä näkee onko säätöön koskettu.


Vian löytymisen jälkeen olen autolla ajellut 200km ilman ongelmia ahtojen noususta.

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 3.10.2012 12:55

Joo tuo ketju oli jo apuna kun nuita muita vikapaikkoja haettiin. Auto kyllä pelaa ok eikä temppuile mutta hirvittää että kestääkö se tuommosia paineita..

kellon tankoa ihmettelin jo ja siinä ei ollu maalitäppää eli sitä on varmaan ruuvailtu.

Jos menen sitä nyt rukkaamaan niin paljoonko säätelen paineet?

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 3.10.2012 13:59

piikki ahdot noin 1,5bar jatkuva ahto 1,1-13bar noin säädin omani, pidensin tankoa pari kierrosta, testasin ahdot ja taas pari kierrosta ja testasin ahdot,,, noin jatkaa siihen saakka kun halutun paineen on saavuttanut.

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 3.10.2012 14:11

Tilasin kyllä uuden sen VNT-kellonki, tuntu että ei sekään ollu enää ihan tikissä.

Pitääpä tässä joku ilta kontata alle ja säädellä paineet kohalleen :) eli se pitäs olla tuo 1,1bar tuossa 150hv koneessa ?

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 3.10.2012 14:15

näin olen käsittänyt että paljoakaan yli 1 bar ei vakio ahdot ole,, mutta tässä voi viisaammat tarkentaa.

Yksi vaihtoehto on testata vielä toisella ahtomittarilla,,,

jos auto ei kerran muuten oireile.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 3.10.2012 16:04

ARL:n ahtopaine on vakiona 1,5 bar. Voi piikkailla sinne 1,7 tuntumiin, ja EGR tulpattuna helposti paljon enemmänkin ellei VNT-tankoa jatka hieman pisemmäksi. Tuo 1,7 bar jatkuvaa painetta viittaisi viriohjelmaan.

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 3.10.2012 17:19

joo EGR tosiaan on tulpattu, paljonko se vaikuttaa paineisiin?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 3.10.2012 17:37

Se maalitäppä löytyy TEHDAS turbosta. Olisko sinne joku näppärä edellinen omistaja vaihtanu turbon ja sitäkautta olis säätö pepullaan? Tai jospa sitä kelloa on joku säätäny kompensoimaan evryä? Onnistuuko sähkösesti huijaamaan mappia, eli onnistuuko niinko jakopumppuvehkeissä vastuksella mapin johdossa. Jos onnistuu niin koneella ja mittarilla näkyy eri lukemat.

Tässä jotain mahollisuuksia mitä voit kattoa.

Egr tulppaus ei isosti vaikuta. Kylmänä ehkä niinki mutta lämpimänä se ei päästä paljoa läpi, pitäis kai olla jopa tiivis.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.10.2012 19:38

Vakiota isompi MAP-anturi vääristää ecun näkemän painetiedon mikäli MAP:n arvoja ei ole ohjelmallisesti skaalattu uusiksi.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 4.10.2012 1:50

EGR:n tulppaus vaikuttaa ahtojen (ja samalla tietysti pakostenkin) piikkaamiseen. Kierroksen - pari kun jatkaa tankoa pisemmäksi tulppaamisen yhteydessä niin tulee oikein hyvä, näillä tiedoilla sanoisin säädön olevan alkuperäisessään.

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 4.10.2012 2:00

Säädin tankoa näppituntumalla aika paljon pitemmäksi niin nyt piikittää yli 2baria ja laskee 1.8:aan ?

Eli pitääkö sitä sittenki lyhentää? käsikopelollahan tuo menee ku sinne ei näe mitään..

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 4.10.2012 2:23

Pidentää pitää, oot ajatellu säädön väärinpäin ja lyhentäny vartta. Pyörität lukitusmutteria auki pari kiekkaa, ja sitten pyörität kellon säädön lukitusmutteriin kiinni, ja sen jälkeen kiristät sen.

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 4.10.2012 2:58

Joo aasinlakin saa lähetellä tänne, minähän justeerasin sitä ensin väärään suuntaan..
Ei logiikka oikein vissiin ensin pelannu ku oli kolminkerroin auton alla ja käsi neljästä kohtaa nivellettynä siellä koneen ja tulipellin välissä ja meisselillä nitkutin sitä säätöä ja poltin käet ja jalat ja naaman kuumaan koneeseen ja turboon, oli aika viheliäistä hommaa..

Mutta kyllä se nyt selkeästi paremmin toimii, nyt piikittää 1.7 ja kierrosten noustessa laskee siihen 1.5 ja vetoja on ihan mukavasti, saattaa olla että huomenna vielä vähän jatkan sitä tankoa kunhan on paikat jäähtyny.

Kiitoksia avusta !

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 4.10.2012 23:29

no nyt alko oireilemaan niin että lopettaa ahtamisen aivan yhtäkkiä ja pitää käyttää virrat pois, etenki matka-ajossa kun paineet on jotain 03.-0.5. Ja auto on tosi tukkonen alle 2500rpm, sitten vasta alkaa ahtamaan? Jatkoinko tankoa liikaa? Nyt piikkipaine on 1.7 ninku pitääki.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 5.10.2012 9:08

ettet vaan vääntäny väärään suuntaan ja nyt menis sitte vikatilaan. jso se piikki 1.7 tuli kiekoissa alaspäin niin meni väärään suuntaan. toisaalta jos jatkoit liikaa niin saa sen vikatilaan silläki. kerroppa lisää mitä se nyt tekke milläki jengoilla niin ihmetellään sitä suuntaa mihin pitää vääntää.

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 5.10.2012 13:08

kyllä nyt suunta oli oikea kun aiemmin ahto yli 2bar eikä siitä laskenu.

Lopettaa ahtamisen kun ajaa vähän aikaa matka-ajoa ja sillon on pienet paineet, täyskaasuvedoissa se ei tee sitä.

Eipä tässä tule nyt mieleen muuta kuin että tuo kello jumii?

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 6.10.2012 19:03

Joo, kertoilkeepa sitten mitä ootte tehny kun saatte toimimaan.

Itsellä hajos tuo alipainekello totaalisesti noin kuukausi sitten, tilasin latviasta uuden kellon ja säädin tangon tarkalleen samaan mittaan alkuperäisen kanssa. Samalla vaihdoin N75:en,alipaineletkut ja tein 2x mister musceli käsittelyn ja siivet liikkuu nyt ihan oikein.

Nytten tänään sain ahtopainemittarin asenneltua paikalleen (EGR tulpattuna niin porasin EGR-venan kylkeen vapaaseen kohti reiän ja laitoin siihen letkun kiinni ihan siis oikeanlaisella letkuliittimellä, 1/8" kierteellä) niin eka käynnistyksessä tyhjäkäynnillä ku kaasua polkas niin ahdot tapitti noin 1.5bar eli ihan liikaa ilman vedätystä. No sitten kone rupes kummasti rynkyttämään. Auton uudelleen käynnistämällä vika hävis.

Kävin sitten testilenkin ajamassa ja kokoajan vedätyksessä tapittaa yli 2bar :S todelakin liikaa...

No päätin sitten testata tuon ahtomittarin, minulla on kompurassa atlas copcon paineensäärin (todella laadukas) niin laitoin siitä paineet ensin 1bar ja puhalsin painetta kellolle. näyttää 1bar. Testasin samalla vielä 2bar paineella ja mittari näyttää 2bat. Eli ahtomittari näyttää oikein.

Nyt taitaa joutua sitten jatkamaan alipainekellon tankoa? Auto on IV Golf 150hp ARL koneella jossa on Oettingerin 175hp ohjelma.

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 7.10.2012 21:36

joo, nyt pelaa muuten ku lyhensin vähän tankoa mutta täyskaasuvedätyksessä ahdot nousee liikaa ja lopettaa ahtamisen.. sitte jos tankoa lyhentää niin alkaa ahtamaan vasta 2500rpm ja on aika kulmikas ajaa.

Noo josko se uus kello auttas.

Zirra
-
Viestit: 13
Liittynyt: 30.9.2012 3:45

ViestiKirjoittaja Zirra » 30.10.2012 14:30

Mulla ois sitte tuommonen uus turbon painekello jouten ku tilasin vahingossa kaks.. persnetolla 60euroa, laita yv jos tarttee.

GT1749V Turbocharger Actuator 434855-0015, käy varmaan muihinki 1.9tdi:hin.

Omassa ainaki jumitti tuo kello aika hyvin ku vetelin sitä tankoa irrallaan ja sisältä tuli semmosta ruostehilua ku sitä ravisteli.

rautupois
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 19.2.2014 18:59

kello

ViestiKirjoittaja rautupois » 19.2.2014 19:20

Vieläkö sinulta löytyy tuo alipainekello 434855-0015 ? Itsellä rikki tuo ko.kello.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 24 vierailijaa