2.0 TDI BKD vääntö poissa alakierroksilla
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
2.0 TDI BKD vääntö poissa alakierroksilla
Missähän mahtaa olla vika kun auto kulkee tahmeasti alakierroksilla. Ajettu 120tkm. Turbo vaihdettu 5tkm sitten. EGR tulpattu. Antaa vikakoodin usean varaohjelmalle menon jälkeen:
P0299 Turbocharger/Supercharger underboost
Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Auto on Skoda Octavia Combi vm. 08 DSG-vaihteistolla.
P0299 Turbocharger/Supercharger underboost
Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Auto on Skoda Octavia Combi vm. 08 DSG-vaihteistolla.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Löysin googlesta juttua hukkaportin viallisesta toiminnasta? Voisiko vika olla siinä. Uusittu turbo ei ole tehdasuusi vaan kunnostettu? Toinen mikä tietty tuli mieleen on ahtopaineen säätöventtiili. En haluaisi vaan uusia sitä turhaan kun moni on sen turhaan uusinut ja tässä bkd:ssa useamman venttiilin yhdistelmä vielä. Olisiko vinkkejä joilla saisi vika paikkaa rajattua. Nostin keulaa ilmaa ja katsoin alipaineletkut läpi. En löytänyt viitteitä vuodosta.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
En ole kokeillut vaihtaa MAF:ia vielä. Haluaisin logata arvoja siitä ja varmistua sen kunnosta.
VNT tanko liikkuu imemällä, kokeiltu on. Kello toimii minusta erittäin hyvin. Ei päästä painetta läpi.
Vika kuitenkin on ja pysyy. Uusi ilmatorvi on tilattu ja saan sen huomenna. Kiristin teippausta ja poistin hankaavan kiinnikkeen. Jotenkin tuntuu ettei vika ole tuossa haitaritorvessa. Vaihdan sen kuitenkin. Samalla uusin polttoainesuodattimen, koska sitä ei ole vaihdettu hetkeen.
Huomioita päivittäisessä ajossa. Auto menee vikatilaan aina ylämäessä. Mitä jyrkempi sitä herkemmin. Tasaisella saa luukuttaa kunnolla eikä mene vikatilaan. Tosin vääntö on alakierroksilta poissa joten lähtee erittäin tahmeasti liikkeelle.
Tärinää on tyhjäkäynnillä välillä, muttei läheskään joka liikennevaloissa. Lisäksi kun kiihdyttää esim. 90 km/h nopeuteen, ovat kierrokset hetken 2600rpm kunnes ne putoavat portaittain nopeasti 2400rpm ja 2200rpm. En ole aiemmin huomannut tuollaista ominaisuutta DSG:n kanssa. Lisäksi kun vauhtian nostaa mittarin mukaan 115km/h menee auto vikatilaan ahtopaineen säätörajan alittuessa em. vikakoodin kera.
Ajelin autolla pienen lenkin OBDiag ohjelman kanssa ja ihmettelin seuraavia arvoja:
Absolute Throttle position 100% koko ajan, myös tyhjäkäynnillä?! Jotain vikaa kaasupolkimessa?
Intake Air Temperature 85 astetta koneen ollessa 89 asteinen, onko lukema oikein?
Tuli vaan mieleen että imuilmanlämpötila-antureissahan on ollut vikoja jonkin verran. Hehkun valo palaa kesälläkin 2-3s ennen kun sammuu kylmällä ja jopa lämpimällä koneellakin.
Toisekseen tuo Absolute Throttle Position on yleensä ollut kyllä mielestäni 0% tyhjäkäynnillä.
Voiko vika mahdollisesti johtua noista antureista? Lisäksi olisi kysymys MAF:ista. Eli moDiag näyttää n. 11 g/s arvoksi tyhjäkäynnillä. Pääsenkö jostain vertaamaan arvoja siihen mitä arvon pitäisi olla, jotta tietäisin onko MAF sökönä.
VNT tanko liikkuu imemällä, kokeiltu on. Kello toimii minusta erittäin hyvin. Ei päästä painetta läpi.
Vika kuitenkin on ja pysyy. Uusi ilmatorvi on tilattu ja saan sen huomenna. Kiristin teippausta ja poistin hankaavan kiinnikkeen. Jotenkin tuntuu ettei vika ole tuossa haitaritorvessa. Vaihdan sen kuitenkin. Samalla uusin polttoainesuodattimen, koska sitä ei ole vaihdettu hetkeen.
Huomioita päivittäisessä ajossa. Auto menee vikatilaan aina ylämäessä. Mitä jyrkempi sitä herkemmin. Tasaisella saa luukuttaa kunnolla eikä mene vikatilaan. Tosin vääntö on alakierroksilta poissa joten lähtee erittäin tahmeasti liikkeelle.
Tärinää on tyhjäkäynnillä välillä, muttei läheskään joka liikennevaloissa. Lisäksi kun kiihdyttää esim. 90 km/h nopeuteen, ovat kierrokset hetken 2600rpm kunnes ne putoavat portaittain nopeasti 2400rpm ja 2200rpm. En ole aiemmin huomannut tuollaista ominaisuutta DSG:n kanssa. Lisäksi kun vauhtian nostaa mittarin mukaan 115km/h menee auto vikatilaan ahtopaineen säätörajan alittuessa em. vikakoodin kera.
Ajelin autolla pienen lenkin OBDiag ohjelman kanssa ja ihmettelin seuraavia arvoja:
Absolute Throttle position 100% koko ajan, myös tyhjäkäynnillä?! Jotain vikaa kaasupolkimessa?
Intake Air Temperature 85 astetta koneen ollessa 89 asteinen, onko lukema oikein?
Tuli vaan mieleen että imuilmanlämpötila-antureissahan on ollut vikoja jonkin verran. Hehkun valo palaa kesälläkin 2-3s ennen kun sammuu kylmällä ja jopa lämpimällä koneellakin.
Toisekseen tuo Absolute Throttle Position on yleensä ollut kyllä mielestäni 0% tyhjäkäynnillä.
Voiko vika mahdollisesti johtua noista antureista? Lisäksi olisi kysymys MAF:ista. Eli moDiag näyttää n. 11 g/s arvoksi tyhjäkäynnillä. Pääsenkö jostain vertaamaan arvoja siihen mitä arvon pitäisi olla, jotta tietäisin onko MAF sökönä.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Ei toimi vieläkään. Polttoainesuodatin ja imuilmaputki vaihdettu ehjään. Edelleen alavääntö poissa selvästi ja vetää vikatilaan ylämäissä.
Kokeilin taas ajaa MAF:fin johto irti ja auto väänti alhaalta paljon paremmin. MAF on alkuperäinen ja puhdistettu kolmesti. Viimeksi kesäkuussa tänä vuonna. Aina on kulku parantunut, mutta lienee sitten tiensä päässä kun ilman MAF:ia kulkee normaalisti paitsi että meni yhdessä mäessä isolla vaihteella vikatilaan silti.
Kokeilin taas ajaa MAF:fin johto irti ja auto väänti alhaalta paljon paremmin. MAF on alkuperäinen ja puhdistettu kolmesti. Viimeksi kesäkuussa tänä vuonna. Aina on kulku parantunut, mutta lienee sitten tiensä päässä kun ilman MAF:ia kulkee normaalisti paitsi että meni yhdessä mäessä isolla vaihteella vikatilaan silti.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Omalle työlle ei paljon takuuta turborempassa tule. Turboa olen tutkinut imemällä alipainekellosta ja tutkinut vnt tangon liikerataa. Toimii minusta ihan normaalisti.
Mielestäni vika on muualla. Koodi vaan viittaa turboon. Alavääntö on tosiaan poissa silloinkin kun vikaohjelma ei ole päällä. Vääntöä tulee hieman lisää kun ajaa maffin johto irti.
Mielestäni vika on muualla. Koodi vaan viittaa turboon. Alavääntö on tosiaan poissa silloinkin kun vikaohjelma ei ole päällä. Vääntöä tulee hieman lisää kun ajaa maffin johto irti.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Huonommaksi menee vaan. Ei väännä ei sitten millään prkl.
Otin tossa kokeeksi pienet henkoset siitä alipainesäätimen kappaleesta letku kerrallaan. Yksi letku, mikä menee ilmeisesti alipainepumpulle päästi läpi kone sammuksissa ja piti outoa ääntä imiessä. En uskaltanut paljon imeä ettei tuu kamaa letkua pitkin ylös. Se kun tais olla jotenkin yhteydessä jarruihin. Haen Biltemasta mittarit sekä pumpun että pääsen kunnolla testaamaan miten noissa vacuumi pysyy. EGR ja EGR:n jäähdytin tuntu pitävän alipainetta kuten turbonkin letku. Meneepäs vaikeaksi, ellei sitten ole tuo tandempumppu...
Edit. Tosta tandemista vielä. Eli mulla menee autossa öljyä edelleen myös "uudella" turbolla, vaikka välykset pienemmät. Paha pelko että tuo tandemi vuotaa öljyä naftan sekaan. Vaihtaessani naftasuodatinta eilen panin merkille että kupin pohjalla ollut nafta oli hieman sameaa ja saattoi sinertää hieman. Pohjalle kyllä näki ja vanhasta suodattimesta tippui varsin kirkasta ainetta. Vanha suodatin ei ollut ihan täysin musta.
Otin tossa kokeeksi pienet henkoset siitä alipainesäätimen kappaleesta letku kerrallaan. Yksi letku, mikä menee ilmeisesti alipainepumpulle päästi läpi kone sammuksissa ja piti outoa ääntä imiessä. En uskaltanut paljon imeä ettei tuu kamaa letkua pitkin ylös. Se kun tais olla jotenkin yhteydessä jarruihin. Haen Biltemasta mittarit sekä pumpun että pääsen kunnolla testaamaan miten noissa vacuumi pysyy. EGR ja EGR:n jäähdytin tuntu pitävän alipainetta kuten turbonkin letku. Meneepäs vaikeaksi, ellei sitten ole tuo tandempumppu...
Edit. Tosta tandemista vielä. Eli mulla menee autossa öljyä edelleen myös "uudella" turbolla, vaikka välykset pienemmät. Paha pelko että tuo tandemi vuotaa öljyä naftan sekaan. Vaihtaessani naftasuodatinta eilen panin merkille että kupin pohjalla ollut nafta oli hieman sameaa ja saattoi sinertää hieman. Pohjalle kyllä näki ja vanhasta suodattimesta tippui varsin kirkasta ainetta. Vanha suodatin ei ollut ihan täysin musta.
Ymmärsinkö oikein että maf on putsattu 3x jolloin kulku aina parantunut, myös ilman maffia kulku oli parempi? Miten ois se uusi maffin hankinta? Vaikka ei vikaa korjaiskaan niin noista vois silti päätellä että ois aika pistää uutta tilalle.
Ei tarvi mittailla alipaine letkuja, laittaa vaan kaikki kerralla uusiksi niin ei tarvi säätää(kustantaa n.20e)
Ei tarvi mittailla alipaine letkuja, laittaa vaan kaikki kerralla uusiksi niin ei tarvi säätää(kustantaa n.20e)
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Joo tuo MAF:fi pitäs varmaan vaihtaa joka tapauksessa. Kuulemma MAF:fi ei voi aiheuttaa aliahdolle vikakoodia.
Alipaineletkut testasin siksi, koska epäilin että joku alipaineläppä, turbo kello. EGR venttiili tai EGR jäähdytin olis puhki ja vuotais. Letkut on käyny mielessä uusi varmuuden vuoksi, vaikka ehjiltä nyt tuntuivatkin.
Alipaineletkut testasin siksi, koska epäilin että joku alipaineläppä, turbo kello. EGR venttiili tai EGR jäähdytin olis puhki ja vuotais. Letkut on käyny mielessä uusi varmuuden vuoksi, vaikka ehjiltä nyt tuntuivatkin.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
MAP:n arvoja voi seurata VCDS:llä, mutta sitä on paha päätellä onko se rikki vai ei jos vikakoodia ei ole. VCDS:hän näyttää vain anturin antamat arvot, joten niitä on hyvin vaikea verrata mihinkään ellei autossa ole ahtopainemittaria.
Toinen varteenotettava vaihtoehto on tietysti VNT:n kello tai sen alipaineletkut. Siivet tuskin ovat 5tkm ajetussa turbossa jumissa.
Toinen varteenotettava vaihtoehto on tietysti VNT:n kello tai sen alipaineletkut. Siivet tuskin ovat 5tkm ajetussa turbossa jumissa.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Sain vikakoodit luettua VCDS:llä, kiitos RSOcustimelle. Yksi ja sama koodi siellä on kun ennenkin:
1 Fault Found
000665 - Boost Pressure Regulation
P0299 - 000 - Control Range Not Reached
Freeze Frame:
Fault Status: 01110000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 6
Mileage: 120496 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 17:30:24
Freeze Frame:
RPM: 2184 /min
Speed: 67.0 km/h
Load: 65.1 %
Voltage: 14.36 V
Bin. Bits: 00101000
Absolute Pres.: 2111.4 mbar
Absolute Pres.: 1295.4 mbar
MAP anturi tuli postissa ja vaihdoin sen. Vanha anturi oli aika lailla öljypaskan peitossa. Samalla tarkistin pakoputken, kun vanha turbo oli avatessa menettänyt suureksi osaksi siipensä:
Mihin lie palaset kadonneet, ja mikä lie vaurion aiheuttanut aikanaan... ? Mitään irtonaista ei löytynyt putkesta.
Auto toimii nyt anturin vaihdon jälkeen hieman paremmin, vetää normaalimmin taajamanopeuksissa ja ylämäkeen 60km/h. Pahaksi pettymykseksi maantiellä 110 km/h jälkeen menee taas limb modeen. MAP anturin vaihdon jälkeen alkoi moottorin lämpötila anturi näyttää 82 asteen sijaan 29 astetta, mikä lienee lähempänä totuutta. Eli taitaa olla tuossa samassa anturissa imuilmanlämpötilan mittauskin?
Loggailin moDiag ohjelmalla hieman MAF:in arvoja ja absolute intake manifoldin arvoja niin sain tällaista käppyrää:
Ainakin paineet käy korkealla, mutta tuosta MAF:ista on vaikea sanoa kun yksikkönä on g/s
Takaisku on tilattu, odotellaan saapuvaksi.
1 Fault Found
000665 - Boost Pressure Regulation
P0299 - 000 - Control Range Not Reached
Freeze Frame:
Fault Status: 01110000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 6
Mileage: 120496 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 17:30:24
Freeze Frame:
RPM: 2184 /min
Speed: 67.0 km/h
Load: 65.1 %
Voltage: 14.36 V
Bin. Bits: 00101000
Absolute Pres.: 2111.4 mbar
Absolute Pres.: 1295.4 mbar
MAP anturi tuli postissa ja vaihdoin sen. Vanha anturi oli aika lailla öljypaskan peitossa. Samalla tarkistin pakoputken, kun vanha turbo oli avatessa menettänyt suureksi osaksi siipensä:

Mihin lie palaset kadonneet, ja mikä lie vaurion aiheuttanut aikanaan... ? Mitään irtonaista ei löytynyt putkesta.
Auto toimii nyt anturin vaihdon jälkeen hieman paremmin, vetää normaalimmin taajamanopeuksissa ja ylämäkeen 60km/h. Pahaksi pettymykseksi maantiellä 110 km/h jälkeen menee taas limb modeen. MAP anturin vaihdon jälkeen alkoi moottorin lämpötila anturi näyttää 82 asteen sijaan 29 astetta, mikä lienee lähempänä totuutta. Eli taitaa olla tuossa samassa anturissa imuilmanlämpötilan mittauskin?
Loggailin moDiag ohjelmalla hieman MAF:in arvoja ja absolute intake manifoldin arvoja niin sain tällaista käppyrää:

Ainakin paineet käy korkealla, mutta tuosta MAF:ista on vaikea sanoa kun yksikkönä on g/s
Takaisku on tilattu, odotellaan saapuvaksi.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Maf arvoja ei saatu? toi kuva ei varmaan ole se oikee kun ei ees 200 ylitä?
Mitenkä paljon ne ahdot on ennenkuin menee limp modeen?
Sain, tossa toi ylempi käyrä. Ei oo vielä omaa VCDS softaa millä loggailla kunnon arvoja. Tossa nykyisessä on yksikkö hieman erikoinen.
Onko sylinterien puristukset mitattu?
Jos on niin mitä näytti?
Jos ei niin äkkiä mittaamaan.
Ei ole mitattu. Voikos ongelma johtua tosta? Kuulostaa jo pahemmalta jos on vikaa puristuspaineissa.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
MAP anturin vaihdon jälkeen on jäänyt kerran vikakoodi P0299 aliahdosta:
Nyt on ollut paineet kylläkin korkeammat kun aikaisemmin.
Ja tänään VCDS:llä testilenkillä vikatilaan ajosta logia:
Vikakoodia ei jäänyt, enkä tajunnut lukea auton käydessä, mutta käppyrästä päätellen turbo yliahtaa taas? Turbo on tosiaan vaihdettu n. 8 tkm sitten joten en usko vikaa olevan siinä. MAF antaa vissiin ihan ok arvoja 1190 maksimit ;D
Nyt on ollut paineet kylläkin korkeammat kun aikaisemmin.
Ja tänään VCDS:llä testilenkillä vikatilaan ajosta logia:
Vikakoodia ei jäänyt, enkä tajunnut lukea auton käydessä, mutta käppyrästä päätellen turbo yliahtaa taas? Turbo on tosiaan vaihdettu n. 8 tkm sitten joten en usko vikaa olevan siinä. MAF antaa vissiin ihan ok arvoja 1190 maksimit ;D
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Kävi mielessä itselläkin. Tanko liikkuu nätisti, joten en oikeen usko että olis karstaa. Voisiko se liikerata silti takellella niin paljon. Pitää harkita muscle kylpyä jos ei muu auta.
Kellon tanko on myös käynyt mielessä. Kumma vaan kun se alkuun pelasi moitteetta. Pitääkös sitä lyhentää vai pidentää? Siinähän on sellainen rulla josta säätyy. Tuskimpa tuo on itsestään miksikään muuttunu.
Kellon tanko on myös käynyt mielessä. Kumma vaan kun se alkuun pelasi moitteetta. Pitääkös sitä lyhentää vai pidentää? Siinähän on sellainen rulla josta säätyy. Tuskimpa tuo on itsestään miksikään muuttunu.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Olikos se sun ahdin uusi vai kunnostettu? Voihan siellä olla VNT:n säätö pielessä... On kuuleman mukaan aika kellosepän hommaa saada se toimimaan juuri samalla tavalla kuin tehtaan säädöissä. Tiedä sitten?
Ahdin on kunnostettu ei uusi. Onko tuohon säätöön mitään ohjetta vai onko se vain kokeiltava, että miten vaikuttaa?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Päivitystä aiheeseen. Vaihdoin koko kellon päittäin toisesta turbosta, molemmat tuntus olevan ehjiä ei vaikutusta kellon vaihdolla. Molemmissa kelloissa säätöruuvi on lukittu jollain pastalla yhteen asentoon. Eli ilmeisesti noita ei ole tarkoitus säädellä?
Vaihdoin takaiskun alipainepumpun ja jarrujärjestelmän välille, ei vaikutusta.
Auto menee edelleen vikatilaan maantiellä ja jyrkissä ylämäissa sekä loivissa pitkissä kaartavissa ylämäissä. Auto savuttaa mustaa täyskaasukiihdytyksissä, mikä on kyllä uutta. Alkaa olla lopussa ideat.
Vaihdoin takaiskun alipainepumpun ja jarrujärjestelmän välille, ei vaikutusta.
Auto menee edelleen vikatilaan maantiellä ja jyrkissä ylämäissa sekä loivissa pitkissä kaartavissa ylämäissä. Auto savuttaa mustaa täyskaasukiihdytyksissä, mikä on kyllä uutta. Alkaa olla lopussa ideat.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Päivitystä tilanteeseen. Otin ahtoputken irti turbolta ja tulppasin kottikärryn sisäkumilla. Imusarjan puoleisen pään otin myös irti ja laitoin sisäkumia venttiilin kanssa klemmarilla siihen päähän. Pumpulla painetta sisään eikä sihissy mistään. Eli ahtoputket ovat ehjät.
Seuraavaksi ajattelin uusia MAF:in. Onhan se jo 123tkm rullattukin.
Seuraavaksi ajattelin uusia MAF:in. Onhan se jo 123tkm rullattukin.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
MAF vaihdettu ja vika on vaan ja pysyy.
Alkaa oikeasti olla vitsit vähissä tuon kanssa. MAP ja MAF on uusittu, ahtopaineputket koepaineistettu eikä vuoda, alipaineletkut käyty läpi, eikä vuoda. Takaisku uusittu alipaine ja jarrujärjestelmän välille. Turbon kello vaihdettu. Turbo käsitelty Mr.Musclella.
Tuo N75vai mikä N247 (6Q0906625E) se on, on edelleen vaihtamatta, koska se maksaa tosiaan kolmatta sataa. En tosin tiedä saisiko Ebaysta toimivia versioita 6Q0906625A ja 6Q0906625C tuntus olevan kaupan jonkin verran. Onko tuo ahtopaineensäädin yksikkö tosiaan sama myös esim. 1.6 ja 1.9TDI:ssä? Osa noista yksiköistä tuntuu olevan niistä peräisin.
Alkaa oikeasti olla vitsit vähissä tuon kanssa. MAP ja MAF on uusittu, ahtopaineputket koepaineistettu eikä vuoda, alipaineletkut käyty läpi, eikä vuoda. Takaisku uusittu alipaine ja jarrujärjestelmän välille. Turbon kello vaihdettu. Turbo käsitelty Mr.Musclella.
Tuo N75vai mikä N247 (6Q0906625E) se on, on edelleen vaihtamatta, koska se maksaa tosiaan kolmatta sataa. En tosin tiedä saisiko Ebaysta toimivia versioita 6Q0906625A ja 6Q0906625C tuntus olevan kaupan jonkin verran. Onko tuo ahtopaineensäädin yksikkö tosiaan sama myös esim. 1.6 ja 1.9TDI:ssä? Osa noista yksiköistä tuntuu olevan niistä peräisin.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Ei kun ihmettelin näitä hakutuloksia vaan:
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&se ... =6Q0906625
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&se ... =6Q0906625
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Tänään tossa kun ajelin niin seurasin enemmän peilistä mitä takana tapahtuu. Kyllähän tuo aika mukavasti puskee mustaa voimasavua kun antaa täydellä teholla kenkää. Olisko se turbo sittenkin finito? Ja viheltäähän tuo jonkin verran kierrosten tahdissa pinta-kaasulla ajellessa.
Voiko savutus johtua viallisesta ahtopaineen säätöyksiköstä?
Autossahan on alkuperäiset jakopään roippeet kun sillä on ajettu vasta 123tkm. Vaihto on vasta 150tkm kohdalla, mutta voiko jako olla sekaisin ja aiheuttaa puutumista ja savutusta?
Voiko savutus johtua viallisesta ahtopaineen säätöyksiköstä?
Autossahan on alkuperäiset jakopään roippeet kun sillä on ajettu vasta 123tkm. Vaihto on vasta 150tkm kohdalla, mutta voiko jako olla sekaisin ja aiheuttaa puutumista ja savutusta?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Tuli vaan mieleen että voisiko toi tulpattu egr olla osasyyllinen tähän?
En tiedä onko tulpattu vai ohjelmallisesti otettu pois käytöstä ja vuotaako laipasta?
Tämä ahdin on multa lähtösin ja oli vaan karstottunu eikä mitään suurempia välyksiä edes ollut.
Perus putsaus tolle tehty ja siivet liikku kuin uudessa ja tämä toimi kuitenkin useemman tuhannen kilsaa ja logeista näkyy että ahtanu ihan ookoo.
Jotenkin tulis mieleen kanssa toi että ahtojen ohjaus kusee ja vuodothan on tarkastettu niin niitä ei havaittu.
Pahin mikä mieleen tulee että mikä hajotti ton aiemman ahtimen siivet?
Mistä kaikkialta romut on kiertäny matkan varrella?
Oisko sitten sama käyny ton uuden kanssa myös?
En tiedä onko tulpattu vai ohjelmallisesti otettu pois käytöstä ja vuotaako laipasta?
Tämä ahdin on multa lähtösin ja oli vaan karstottunu eikä mitään suurempia välyksiä edes ollut.
Perus putsaus tolle tehty ja siivet liikku kuin uudessa ja tämä toimi kuitenkin useemman tuhannen kilsaa ja logeista näkyy että ahtanu ihan ookoo.
Jotenkin tulis mieleen kanssa toi että ahtojen ohjaus kusee ja vuodothan on tarkastettu niin niitä ei havaittu.
Pahin mikä mieleen tulee että mikä hajotti ton aiemman ahtimen siivet?
Mistä kaikkialta romut on kiertäny matkan varrella?
Oisko sitten sama käyny ton uuden kanssa myös?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
No olen miettiny tota EGR:ää, mutta se toimi alkuun ihan normaalisti. Olen käyttäny EGR:n laipat irti ja kiristäny uudestaan kun putsailin sitä ja tein muscle käsittelyn. Mitään vikakoodejahan tuo ei anna. Se on kaikista oudointa. Ja pitäisihän sen EGR:n mahdollisesti lisätä eikä vähentää alavääntöä tulpattuna.
En edelleekään tiedä mikä hajotti vanhan ahtimen. Palojahan siitä on pois, mutta katalysaattorin käytin jo kerran irti. SIellä ei ollut mitään. Ahtimen siivet ovat ehjät sen perusteella mitä ahtimen ollessa autossa kiinni näkee. Eikä ne palaset tuskin ylämäkeen pääse pakosarjaan asti. Tai sieltä EGR:n laipan kautta imusarjaan. Tottakai on mahdollista että ne palaset jossain pyörii, mutta ei nyt viitsisi koko konetta alkaa avaamaan sen takia.
En edelleekään tiedä mikä hajotti vanhan ahtimen. Palojahan siitä on pois, mutta katalysaattorin käytin jo kerran irti. SIellä ei ollut mitään. Ahtimen siivet ovat ehjät sen perusteella mitä ahtimen ollessa autossa kiinni näkee. Eikä ne palaset tuskin ylämäkeen pääse pakosarjaan asti. Tai sieltä EGR:n laipan kautta imusarjaan. Tottakai on mahdollista että ne palaset jossain pyörii, mutta ei nyt viitsisi koko konetta alkaa avaamaan sen takia.
Ei noi kyllä sulaneet ole. Ja dieselissä se sulaminen on muutenkin hyvin epätodennäköistä.
Paljon tässä topicin laitteessa pitää olla kierroksia, ennenkuin lähtee vetämään?
Edit: Vedänpä sanojani takaisin, äkkiseltään näytti, että tuolla on tosiaan pyörinyt jotain ylimääräistä (joka ei lienee poissuljettu vaihtoehto siltikään). Mutta mitä tuossa googlettelin, niin kovin samannäköisiä ovat sulaneet pakosiivet... mutta dieselissä? Pakolämmöt ovat normaalisti kuitenkin niin alhaiset, ettei tällaista pitäisi päästä käymään?
Jos pakolämmöt on karanneet niin koviksi, että pakosiipi sulaa, niin jossain on kyllä jotain pahasti vialla. Normaalisti dieselissä on kuitenkin pakokaasujen lämpötila useita satoja asteita bensiinimoottoria viileämpi.
Paljon tässä topicin laitteessa pitää olla kierroksia, ennenkuin lähtee vetämään?
Edit: Vedänpä sanojani takaisin, äkkiseltään näytti, että tuolla on tosiaan pyörinyt jotain ylimääräistä (joka ei lienee poissuljettu vaihtoehto siltikään). Mutta mitä tuossa googlettelin, niin kovin samannäköisiä ovat sulaneet pakosiivet... mutta dieselissä? Pakolämmöt ovat normaalisti kuitenkin niin alhaiset, ettei tällaista pitäisi päästä käymään?
Jos pakolämmöt on karanneet niin koviksi, että pakosiipi sulaa, niin jossain on kyllä jotain pahasti vialla. Normaalisti dieselissä on kuitenkin pakokaasujen lämpötila useita satoja asteita bensiinimoottoria viileämpi.
Viimeksi muokannut Markku M., 17.9.2012 10:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Missäs tapauksessa tuo sulaminen olisi mahdollista? Kyllähän nuo vähän sulaneilta näyttää, mutta itsekin epäilisin paloja irronneen ennemmin. Näky on vaan sulaneen näköinen enemmän.
Sellainen 2500rpm saa olla että alkaa tuntua, välillä lähemmäs 3000rpm. Parhaiten sen huomaa kun ajalee esim. vakkarilla niin dsg vaihtaa todella helposti pienempää pykälää sisään. Aiemmin jaksoi isommalla vaihteella mennä pienet mäet yms.
Sellainen 2500rpm saa olla että alkaa tuntua, välillä lähemmäs 3000rpm. Parhaiten sen huomaa kun ajalee esim. vakkarilla niin dsg vaihtaa todella helposti pienempää pykälää sisään. Aiemmin jaksoi isommalla vaihteella mennä pienet mäet yms.
Oliko turbo muuten ehjä, eli esim kitka ei ole lämmittänyt siipeä (siipi ei ottanut koteloon)? Jos oli, niin vikaa on sitten seoksissa, pakopuolella tai jossain muualla(?).
Katsopa KATin sisään, tukkoinen katalysaattori nostaa pakopainetta, joka taasen nostaa pakolämpöjä, joskus rajustikin. Voisi muuten olla syy siihen huonoon kulkupuoleenkin...
Jos katalysaattori on ehjän näköinen, eikä ole tukkoinen, niin kolistele äänenvaimentajat läpi, ettei ole irronnut esim. sisäkalut ja näinollen tukkinut putken.
Jos vika on tuolla tukkoinen pakoputki/katti-linjalla, niin äkkiä korjaamaan tai saat kohta vaihtaa turbon uudestaan!
Katsopa KATin sisään, tukkoinen katalysaattori nostaa pakopainetta, joka taasen nostaa pakolämpöjä, joskus rajustikin. Voisi muuten olla syy siihen huonoon kulkupuoleenkin...
Jos katalysaattori on ehjän näköinen, eikä ole tukkoinen, niin kolistele äänenvaimentajat läpi, ettei ole irronnut esim. sisäkalut ja näinollen tukkinut putken.
Jos vika on tuolla tukkoinen pakoputki/katti-linjalla, niin äkkiä korjaamaan tai saat kohta vaihtaa turbon uudestaan!
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Katti on ehjä se ole tutkinut. Eikä ole tukossa. Vaimentajia en ole vielä tutkinut. Täytyy tutkia kun on aikaa ja ilmat paremmat auton ropaamiseen.
Tilasin sen ahtopaineensäätösolenoidin.
Edit. Jäi mietittämään kun paineistin sitä ahtoputkistoa niin se ensimmäinen mutka turbon painepuolella tuntui olevan aika väljän oloinen, vaikka siellä olis vihreä o-rengas ihan paikoillaan ja se metallinen hakanen kunnossa. Laitoin vielä takaisin paikalleenkin sen mahdollisimman tarkasti. Tuntui jotenkin välystä olevan aika paljon ja vaikka mutka itsessään piti painetta, tuli mieleen että voisiko tiivite falskata turbon puolella niin paljon että vuotaisi painetta. Pitää varmaan hakea sekin tiiviste varmuuden vuoksi.
Tilasin sen ahtopaineensäätösolenoidin.
Edit. Jäi mietittämään kun paineistin sitä ahtoputkistoa niin se ensimmäinen mutka turbon painepuolella tuntui olevan aika väljän oloinen, vaikka siellä olis vihreä o-rengas ihan paikoillaan ja se metallinen hakanen kunnossa. Laitoin vielä takaisin paikalleenkin sen mahdollisimman tarkasti. Tuntui jotenkin välystä olevan aika paljon ja vaikka mutka itsessään piti painetta, tuli mieleen että voisiko tiivite falskata turbon puolella niin paljon että vuotaisi painetta. Pitää varmaan hakea sekin tiiviste varmuuden vuoksi.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 28 vierailijaa