Vnt ahtimen puhdistus Mr musclella toimii!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Vnt ahtimen puhdistus Mr musclella toimii!

ViestiKirjoittaja Daword » 27.6.2012 22:37

Muuttuvasiipisen ahtimen puhdistus onnistuu lähes jokaisessa autossa.
Omat oireet oli limp mode eli vedot loppui 3.4.5 vaihteilla kuin seinään..kiitos korkeiden ahtojen ja jumittavien vnt siipien

Kun kaikki oli melkein koitettu
Alipaine letkut, putkisto,katti n75,maf jne niin vaihtoehdoksi jäi siivet jumissa ahdin vaihtoon.. Tai ainakin näin kerrottiin.

Onneksi ulkomaalaisella palstalla ja täältä vinkiksi saatu linkki osoittautui toimivaksi.
Mr muscle uunin puhdistus aine, Egr aukosta kumiletkulla syötettynä aine puhdisti turbon ja pelasi sen jälkeen 5-6tkm ilman ainuttakaan ongelmaa.

5-6tkm jälkeen ahdot olivat nousseet yli1.5bar ja tein käsittelyn limp moden ennalta ehkäisyksi udestaan ja siittähän se apu löytyi.

Täällä pari kuvaa ja infoo (englanniksi)
http://www.briskoda.net/forums/topic/24 ... -of-sorts/


Edit: 7.2021
Kestotestinä +100tkm ja 12 muskeli kylvyn jälkeen ahdin toimii edelleen eikä ylimääräisiä oiretta ole tullut pesujen seurauksena.
Viimeksi muokannut Daword, 19.7.2021 16:37. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Tikso
-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.9.2007 22:00

ViestiKirjoittaja Tikso » 28.6.2012 6:41

EI ole paha homma tehdä itsekkään. Omasta AFN:stä puhdistin itse. Turbo oli koko puhdistuksen paikallaan. Koneen ollessa kylmä, tungin EGR-putken alapäästä letkua turbon pakopesän sisään, ja letkua pitkin mr. musclea :D

Tuosta vielä linkki lontoolaiselle sivulle mistä tuon tavan löysin.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 28.6.2012 8:08

ja kansii kokeilla myös ettei vika ole alipainekellossa. sekin voi jumia eikä sitten siivet ala liikkumaan. eli sokka irti sieltä tangolta ja sit kokeilee alipainetta imeä tai liikuttaa käsin joko vnt siipiä ja tankoa tai sitten pelkkää kelloa.

hmpniemi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.6.2009 15:18

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 28.6.2012 10:05

Nyt alkoi kiinnostaa toi mr. muscle käsittely! omassa ATD:ssa (ohjelmoitu) ilmeisesti siivet jumittaa kiihdytyksessä. Tuntuu, että puutuu hetkeksi ja sekunnin päästä jo mennäänkin taas.

Ainakin lontoon pojilla näyttäis onnistuneen, mutta voiko tota hommaa ryssiä mitenkään? Kuulostaa kuitenkin radikaalilta tunkea uuninpuhdistusainetta turboon.

vehmasto
-
Viestit: 21
Liittynyt: 21.5.2010 23:49

ViestiKirjoittaja vehmasto » 28.6.2012 10:40

mielenkiintoiselta kuulostaa tuo ajatus tuosta puhdistus aineen ruiskuttamisesta. veikkaan kuitenkin että sillä ei pitkä ikäistä korjausta saavuteta. on kuitenkin aika pienessä välissä noi siivet ja tuo ratas mikä niitä liikuttaa. sanoisin, että ota auki ja puhdista kunnolla niin ei tarvii taistella sen kanssa jatkossa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 28.6.2012 12:45

no perhana haen aineen ja laitan heti huomenna sisään.. näyttäs niin monella toimineen että pakko kokeilla.

onko täällä suomessa kellään toiminut toi mrmuscle käsittely? :-) kuulostaa kyl aika läpältä mutta tässä tilanteessa kaikkeeta pitää kokeilla

hmpniemi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.6.2009 15:18

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 28.6.2012 12:50

Jos kehtaat ni ota kuvamatskua toimenpiteestä ja kerro miten onnistu :D

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 28.6.2012 13:36

itseasiassa tuolta tikson postaamasta linkistä löytyy muutama hyvä kuva toimenpiteestä (kakkos sivulta ja vika postaus) mutta laitan kommentit miten kävi.

voikohan auto olla yhtään lämpönen kun aineen laittaa sisään?ei kai se alta 50c leimahda?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 29.6.2012 13:43

Noniin nyt Mr muscle käsittely on suoritettu.

egr pakokaasu letku irti egr päästä ja siittä taipuisaa silikooniletkua alaspäin. (voi avata myös pakokaasu letkun ala kiinnikkeistä)
mr musclee päästin niin kauan että vaahtoa tuli täyttöaukosta ulos. hetkenpäästä laitoin vielä lisää täytettä.

pitkäpihtisillä tongeilla vnt säätötangosta kiinni ja humppausta ylös kellolle päin. n1min ja tanko tuntui selkeesti pidempi liikkeiseltä ja silmin nähden huomasi sen "pudonneen alemmaksi" (vapautui siis)
tanko liikkui aluksi n.4-5mm (voi tarkistaa kun nyppää vnt kellosta alipaine letkun irti/kiinni edes takaisin ja tarkkailee tankoa) nyt liike rata on n.15-20mm

autolla baanalle ja reilusti kaasua +3500rpm 1. 2. ja 3. sama uusiksi muutaman kerran. Löi kunnon savupilven kun paskat tuli putkesta pois.

Loppu tulos: vnt liikerata palautui, tehoja +3000rpm tuplasti enemmän ja auton veto muutenkin erittäin paljon parempi koko alueella.ja mikä parasta ei enään Limp mode vikaa! :-)

40min kesti 2,59e maksoi ja Toimii! Suosittelen!
ja vnt liikerata kannattaa tarkistaa pitäis liikkua sen 15-20mm toimivana

hmpniemi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.6.2009 15:18

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 29.6.2012 14:44

Pitääkin käydä hakemassa purkki mr. musclea, on varmaan kaupasta kohta loppu..

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 29.6.2012 15:20

pitäis kuulua merkkiliikkeiden vuosihuoltoon tämä. ties kuinka monta ehjää vain jumissa olevaa turboo on vaihdettu. nyt takana 200km ja vetää komiasti puutumatta punaselle asti, ihan eri auto on :-)

kannattaa varoo ettei pääse imusarjaan roiskumaan kun ei sovi alumiinille.. mutta muuten homma on helppo tehdä ihan koti konstein.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.6.2012 18:43

Oletko varma ettei mennyt ainetta pakokanavaan? Kohta syöpyy kanavat puhki. ;)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 29.6.2012 19:35

eipä taida kovin herkästi mennä kun egr aukosta syöttää letkulla turbon pesään suoraan vaahtoa.. eikä toi ole kuin alumiinille haitallista.
kuitenkin kun lähtee autoo polkeen niin ei siellä paljoo mr musclett säily, on sen verran palavaa/haihtuvaa tavaraa. mutta nyt pelittää ja vnt liikkuu sormillakin :-)

Ulkomaalaisilla vw/tdi foorumeilla on kymmeniä hyviä kokemuksia eikä mitään sivu oireita ole tullut.. kyllä uskaltaa tehdä muscle operaation :-)


eli tuosta egr reijästä letku turbolle ja vaahtoa kuten kuvassakin.
Kuva

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.6.2012 10:31

Tossa ei ole mitään riskejä niin kauan kuin ei mr. muscle saavuta kannen alumiinia. Pientä varovaisuutta siis sen aineen tuuttaamisessa sisään. Muutenhan patarauta kestää ton litkun. Vaikutus perustuu siihen, että mr. muscle hajottaa hiilikovettumia ja pehmentää niitä niin paljon, että mekanismi pääsee jälleen liikkumaan ja toimimaan. Hieman raskaampi kaasujalka käsittelyn jälkeen pitäis helpottaa mekanismin toimivuutta entisestään kun sonta lähtee liikenteeseen. Tuo kemiallinen puhdistus voi olla jopa monesti tehokkaampi kuin mekaaninen puhdistus, koska hankaamalla pienimmistä väleistä ei saa hiiltä pois.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 30.6.2012 13:21

Kuinkas nopeasti moinen myrkky alkaa sitä alumiinia tuhoamaan. Tuskin ihan nyt reikää pakokanavassa on jos siellä vartin on ainetta? :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 30.6.2012 14:04

no jos päivän pitää tai jatkuvasti altistaa aineelle.
ei alumiini vuoka ainakaan ollut moksiskaan kun kokeeksi pesin töhnät pois :-)

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 1.7.2012 11:15

Saako BKD:ssä pakoputkea väännettyä sen verran että saisi muscelit sisään?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 1.7.2012 11:29

Toi muskeli on varmasti myös jokin hyvin vahva emäs, kuten vaikka kotimaiset viemärinavausrakeet, jotka ovat kaliumhydroksidia. Itse käytän vahvaa liuosta erilaisten rakennus- ja kalustehelojen maalinpoistoon. Esim. alumiiniset (lue pa..kat) ikkuoiden sormihaat syöpyvät jo muutamassa tunnissa todella paljon. Varmasti alumiinin laatu vaikuttaa todella paljon. Muskelia en ole käyttänyt joten väkevyydestä en tiedä, mutta voisin kuvitella että jos ainetta jää ahtimen aluosiin niin syöpyminen on aika varmaa. Vartissa nyt tuskin mitään mainittavaa tapahtuu. Jos haluaa pelata varman päälle (ja jos mahdollista) niin kannattaa huuhdella pesun jälkeen miedolla etikkavedellä. Tuo neutraloi emäksen vaarattomaksi.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 1.7.2012 12:15

juu on emäksinen mutta teho ainehan on natriumhydroksidi, sen takia se ilmeisesti toimii.
nyt 500km ja useita kiihdytyksiä 3.4.5 vaihteilla ja ei mee limppiin. yllätyinkin miten hyvin tällänen diiseli kiihtyy evryn kanssa nyt kun on kunnossa.

ei tuota tarvii pakosta huuhdella se aine katoo ihan jo ekalla minuutilla kun alkaa kierrättään. tuosta vnt tangon liikkeestä voin ottaa kaikille mahdollisille epäilijöille live kuvaa :-)

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 1.7.2012 13:49

Taitaa tuo evry olla alunperinkin syy miksi joutuu mr muskelia laittaa. :|

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 1.7.2012 13:57

ei oo evry ollut kuin 2viikkoa kiinni ja jumitus vika tuli about 2kk sitten. evryn hankein siksi että auto kulkis alakierroksilla hiukan paremmin koska kierroksia ei voinut käyttää. auto oli aika kevyessä käytössä koko talven ja silloin tais alkaa kerään karstaa siipiin.

laitan ennen/jälkeen videon illemmalla vnt liikkeestä.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 1.7.2012 19:38

toimii ihan noissa tukkeutuneissa DPF pömpeleissäkin...

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 1.7.2012 21:01

juu kuulemma on niissäkin käytetty.

ei löytynyt matskua miten vnt liikkui ennen mr musclea mutta n.5mm se oli.

Nyt liikkuu tähän malliin.
http://www.youtube.com/watch?v=IPftD5yn ... ure=vmdshb

janiman
-
Viestit: 51
Liittynyt: 15.12.2006 10:34

ViestiKirjoittaja janiman » 3.7.2012 17:09

No niin, Mr. musclet vaahdotettu AFN:ään samasta egr-rööristä, aika homma saada jumahtaneet mutterit auki laipasta. Raportoin myöhemmin, auttoiko itsellä. Jouduin ruuvaamaan "tehoboksin" potikan pari kierrosta pienemmälle talvella, overboost.

Nyt on käyty karstoja polttelemassa ja ei mene limppiin millään. Annoin vaikuttaa tunnin ja ennen kasausta ruuttasin vielä lisää, sitten käyntiin. Boksin ruuvasin rynkytysrajalle. Toimii auto taas niinkuin pitäisikin!

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 3.7.2012 22:45

hieno homma että pelittää muillakin mr muskeli käsittely.. säästää pitkän pennin :-)

kuinkahan moni vaan on sen toimivan turbon mennyt pelkkien karstojent takia vaihtaan kun olis voinut 2.5e purkilla saada toimimaan.

janne12345
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.7.2006 22:53

ViestiKirjoittaja janne12345 » 5.7.2012 16:00

Ei kukaan operaation tehneistä satu asumaan Riihimäki-lahti seudulla, olisiko kiinnostusta tehdä kyseine käsittely korvausta vastaan.. Rouva lähti tänään autolla ja ei kuulemma kulkenut mihinkään lisäksi meni vikatilaan. Kävin äskettäin tarkistamassa alipaineletkut ja muutenkin kulku kohdillaan. 355tkm ajettu turbolla:)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 5.7.2012 16:48

ei siinä voi oikeen mikään mennä vikaan.
auki egr pakokaasu letku ala kiinnikkeistään ja siitä suoraan letku alas turbon pakopesään ja truuttaa niin kauan ainetta että tulee vaahto aukosta näkyviin kuten aikasemmin olevassa kuvassa.

vaikutus 20min-1h ja voi humpata vnt tankoa samalla jotta vapautuu nopeempaa. (alipaine pumppu on tähän hyvä jos löytyy. sitten putki paikoilleen ja kaasutteleen.

ainetta ei kannata laittaa kuumaan koneeseen, on hyvä antaa jäähtyä tovi.
lämpöseen koneeseen voi laittaa

janne12345
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.7.2006 22:53

ViestiKirjoittaja janne12345 » 6.7.2012 16:21

Automaatti passatissa vesijäähdytteinen egr ja alempi laippa sopivasti imusarjan alla joten purkuhommia tiedossa.

janne12345
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.7.2006 22:53

ViestiKirjoittaja janne12345 » 6.7.2012 20:41

Onnistuihan se ilman imusarjan irroitusta, 20 km takana ja toistaiseksi pelaa.. Varoituksen sana, kannattaa suojata silmät jos letku irtoaa pullon suusta..:)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 6.7.2012 21:27

Hyvä juttu että sait onnistuun :-)
Täälläkin toimii vielä komiasti ja nyt ihan varmuudeks oon ajanut usein autolla aivan kuin oisin sen varastanut, lähtee ne vähätki karstat liikkeelle eikä muodostu uutta.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 8.7.2012 0:31

Tyhmänä tässä mietin, että mihin se karstapaska mrMusclella menee? Eikös turbon jälkeen ole normaalisti katalysaattori, joka ei tykkää karstapaskasta. Ainakaan suuremmissa määrin ja pidemmän päälle?

Verrattuna siihen, että irrottaisi sen turbon ja poistaisi sen paskan.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 8.7.2012 3:38

Se karsta liukenee ja palaa savuna läpi putkiston alle minuutissa.
saahan sitä irrottaa turbon ja rauhas putsata.. mutta yhtälailla ne moskat lähtee tuollakin ja alle tunnissa.. ymmärrän että on skeptikoita koska eihän mikään voi olla näin helppoo, mutta niin se vaan on helppoo kuin mikä :-)

Ja mitä välii loppujen lopuks on katalysaattorilla? sama vaikka löis kangella tyhjäksi tai hankkii downpipee tilalle..ei vaikuta katsastuksessa.
Mutta ei mr musclella kuitenkaan ole vaikutusta kattiin.

toistaseks omassa tiedossa 5/5 kellä on tämä toiminut ilman ongelmia

janne12345
-
Viestit: 89
Liittynyt: 20.7.2006 22:53

ViestiKirjoittaja janne12345 » 8.7.2012 6:34

150km takana ja yhtään kertaa ei ole mennyt vikatilaan:)

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 8.7.2012 17:07

Tämä meneekin testiin kun tuppaa menemmän vikatilaan välillä:)

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 8.7.2012 20:42

jaksaisko joku BKD koneellinen laittaa vaikka kuvaa toimenpiteestä..? Onnistuuko yläkautta?

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 8.7.2012 21:08

Joku tehnyt touraniin? Aika ahtaalta näytti, touran 1.9tdi, vm 2006

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 8.7.2012 21:34

Voi olla ahdasta mallista riippuen mutta jos egr putken löydätte ja ala kiinnikkeistä saatte auki niin silloin homma on kuin puoliksi tehty.. voi toki joutua irrotteleen suodatin koteloo tms.
periaatehan on kuitenkin sama kaikissa moottoreissa eli egr pakokaasu letkun alaosasta aine sisään.(yläosasta voi myös mutta alhaalta helpompaa jne)
Kovin mahdottoman moni ei varmaan ole vielä kerennyt tekeen kun vaikuttaa aika uudelta konstilta täällä suomen puolella :-)

rapakon takana näitä onkin sitten enempi.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 9.7.2012 0:03

No egr yläpäässähan (alapäähän hankala laittaa) mulla on supistava tiiviste. Jos siitä auki ja putki menee turbolle asti esteettä?

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 9.7.2012 8:18

Oliskohan tuota puhdistus operaatiota järkevä alkaa tekemään ennaltaehkäisevästi, ennen kuin vikaa edes kunnolla ilmenee?
T5 porterissakin tuo näyttäisi olevan helppo tehdä, egr laippaan kun pääsee helposti käsiksi. Täytyy kokeilla joskus T5:seen, tuossa kun kylmänä ahdin vislailee joskus varsin erikoisesti ja kiihtyminen on hetken hakusessa.

33du
-
Viestit: 21
Liittynyt: 28.6.2006 20:50

ViestiKirjoittaja 33du » 9.7.2012 8:42

BKD sai Muscle käsittelyn eilen tuloksena vikatilaan meno loppui, savutus loppui ja vetää nyt punarajalle asti nätisti, pienenä miinuksena aikaisempaa enemmän viheltävä turbo

Hommaan tuhraantui lähes 2 tuntia ja heikkohermoisille ei voi hommaa suositella tuossa konemallissa! Alapuolelta irroitettava painekellon letku, turbon sisäänmenoputki sekä sen yksi kiinnitysruuvi (t30 torx). Yläpuolelta pois suojakoppa, ilmaputki (t30) sekä EGR väliputki (12mm pitkä hylsy sekä 6mm kuusiokolo) joka on todella hankala irroittaa koneen takapuolelta EGR-coolerin alta

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 9.7.2012 11:25

Kyllä sen voi tehdä vaikkei vikaa vielä olisikkaan. tod.näkösesti alkaa vetään paremmin ja tasasemmin käsittelyn jälkeen.

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 9.7.2012 12:34

Ihan heitän ilmaan kyssärin tietämättömyyttäni. Millaiset tiivisteet näissä ahtimissa on ?

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 9.7.2012 12:58

Jaa siis egr-jäähdytin taitaa olla välissä, eihän se mene mihinkään turbolle asti.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 9.7.2012 13:04

Niin ei tosiaan mee turbolle asti kun egr kautta syöttää turbon kuumalle puolelle.
Kyllä siellä turbossa tiiviste on mutta jos tarkotat sitä vaikuttaaki mrmuscle niihin niin vastaus on että ei vaikuta.

Rol
-
Viestit: 41
Liittynyt: 19.3.2010 21:23

ViestiKirjoittaja Rol » 9.7.2012 21:22

Onkos tämä käsittely hiljentänyt kellään viheltävää turboa?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 9.7.2012 21:51

Mulla loppu ns.dumppimainen ääni kun kiihdytyksessä vaihdoin vaihdetta 1. Ja 2. Myös kiihdytyksessä aikasemmin vihelsi erillailla, nyt jotenkin asiallisemmin vislaa (ei niin korviin pistävää kuin ennen)
tyhjäkäynti alueella hiukan enempi pientä vihellystä. 1000-1200rpm (saattaa tulla flektistäkin toi vihellys) :)

Jos siivet jumissa niin ahdot nousee ja turbo pyörii nopiampaa samalla, joka johtaa kovempaan vislaukseen ja alhaisempaan tehoon. Eli periaatteessa suoranainen vaikutus on vnt siivillä turbon ääneen.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 10.7.2012 10:28

OT: Tää alkaa kuulostaa vähän tv-shop -meiningiltä. Ehkä Daword laittaakin kohta oman putiikin pystyyn. Möis vaikka 10 e/pullo jotain pirkkaa, johon painattais uudet etiketit. Turbo quick clean tjsp...

Lyhyen aikavälin kokemusten sijaan ois kiva, jos joku testais esim. käytettyihin tiivisteisiin, rupeeko tuommonen mr.muscle syövyttämään sitä edes pidemmällä altistuksella. Itellä ei oo nyt jemmassa sellaisia, nii en voi toteuttaa. Jännä ois myös tietää mitä siellä katalysaattorissa oikeasti tapahtuu, kun sinne tuutataan reilun emäksistä litkua. Että jos joku on vaikka viime aikoina tyhjentänyt kattinsa, niin kennon palasilla asiaa voisi testata. Siitä, miten katti toimii emäskylvyn jälkeen on varmasti hankala saada käsitystä, mutta jos nyt edes nähtäisiin miten kenno reagoi tuon uuninpuhdistajan kanssa.

Tähän sinänsä mielenkiintoiseen keskusteluun toivoisin siis julistuksellisen otteen vastapainoksi pientä testailua, etenkin ns. worst case scenarion kannalta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 10.7.2012 10:48

Tv shoppiin verrattuna tässä on se ero että tää toimii.

Oishan tuota helppo testata, tiivisteet aineeseen lilluun ja joku vanha katti täyteen ainetta päiväksi.
Mutta itelle melki riittää että toi auto vaan toimii.

E: tulipa koitettuu vm97 opelin katalysaattoriin (irtonainen) että miten muscle vaikuttaa.. laitoin reippaasti ainetta katin läpi ja ainut mitä huomasin oli että mustaa litkuu alkoi valuun, toistin käsittelyn pariin kertaan ja kyllähän ne kennot näyttää nyt melkosen paljon puhtaammilta. mitään vaurion merkkejä en näe pinnassa.
Ei ainakaan vielä reilun tunnin likoomisella saa muutakuin puhdistavan vaikutuksen.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 10.7.2012 12:58

joku ulkomaan foorumilla epäili irtoavan paskan vääntävän turbon siipiä ja viheltää kovempaa tämän vuoksi->lyhyt elinikä. "Lyhyt" se on jokatapauksessa tuossa vaiheessa, puhdisti tai ei?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 10.7.2012 13:44

En epäile, etteikö toimisi. Pikkusen vaan tosiaan mietityttää mahdolliset sivuvaikutukset. Mut dosetin kommenttiin viitaten, eipä siinä hirveesti voi hävitä, jos on esim. 400 tkm rullattu turbo ja katti.

Btw, eikös se vihellys lähtökohtaisesti ole oire huonosta virtauksesta tai pyörteilystä? Jäiskö siipien pintaan jotain schaibaa, joka aiheuttaa pyörteilyä? Vaihtoehtoisesti käsittely voisi "avata" pintaa ja tehdä siihen huokosia, jotka heikentävät virtausta. Nää nyt on tällaisia heittoja vaan...

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 10.7.2012 16:33

Toi muscle liuottaa sen paskan,eli ei se klöntteinä lähde.
Mielestäni turbon kuumalle puolelle laitettaessa ei ole aineella vaikutusta itse turboon?

Mutta toisaalta on vaikee lähtee spekuloida mahdollisia aiheutuvia vikoja kun rapakon toisella puolella on turbot pelittänyt vielä reilun vuodenkin jälkeen hyvin ilman ongelmia, jotkut ovat tehneet parikin puhdistusta ja vieläkin mennään.

Jos tästä joitakin vaurioita olisi koitunut niin varmaan niistä löytyisi paljonkin mainintoja.

1000km ja vieläkin toimii
Mutta heti ku lakkaa toimimasta niin huutelen tänne taas :-)

Tikso
-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.9.2007 22:00

ViestiKirjoittaja Tikso » 10.7.2012 19:32

Itsellä kesti n. 10tkm ensimmäisen käsittely kerran jälkeen. Sen ajan oli tehoboksi kiinni ja aika runsaille voimasavuille säädettynä. Seuraavan käsittely kerran tein tuplana, eli putsauksen jälkeen ajoa n. 500km jonka jälkeen putsaus uudestaan. Sen kestosta en kyllä osaa sanoa, sillä auto kerkesi lähtemään kiertoon ennen oireiden uusiutumista.

En kyllä osannut arvata että tätä näinkin moni lähtisi kokeilemaan :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 10.7.2012 21:15

Hyvä vaan Tikso kun vinkkasit, ois muuten turbon irroitus/vaihto ollut edessä. Nyt säästi tuossa ihan mukavasti aikaa ja rahaa :-)
sen verran V mäinen ja kallis vika ettei ihme jos jokuset lähtee tuota koittamaan uunin puhdistajalla.

Tukeri
-
Viestit: 85
Liittynyt: 2.9.2010 10:09

ViestiKirjoittaja Tukeri » 11.7.2012 0:45

Ite tuli kanssa tänään kokeiltua Mr muskelin voimaa ja tulihan ATJ 330tkm rullattuu passattii takaisin potkua huomattavasti.
Ei voi kuin suosistella tuota temppua.

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 12.7.2012 9:06

Miten voi varmistaa, että se letku syöttää sitä sinne turbolle eikä koneen pakopuolelle? Ootteko kiinnittänyt letkun suoraan muscle pulloon? Ja sitten painetaan pullon tappiaa joillain pihdeillä alaspäin?

Otetaanko tanko irti kellolta, kun musclet on sisällä ja tankoa heilutellaan? Tänään olis töiden jälkeen tarkotus tehdä käsittely :)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.7.2012 9:41

Olenpa ollut tyhmä. Tässä on siis varmaan kyse Spray pullossa olevasta vaahtomaisesta uunin puhdistukseen tarkoitetusta Mr. Musclesta eikä mistään nestemäisestä viemärinavaajasta. :D Jotenkin menin varmaan sekaisin kun verrattiin viemärinavaus rakeisiin ja itsellä ensimmäinen mielleyhtymä Mr.Musclesta on juuri toi kodin putkimies.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 12.7.2012 9:59

Selittää aika paljon, mä oon tässä ihmetelly että oikeestikko ne sinne turboon heittää litran jotain viemärin aukasijaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 12.7.2012 10:53

Ensimmäisissä viesteissä jo puhutaan uuninpuhdistusaineista.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 12.7.2012 11:22

Pakokaasuletku siittä egr alimmaisesta kiinnikkeestä irti ja ujutat siittä alaspäin kumi letkuu turbon kuumalle puolelle.

About näin ja sama periaate toimii kaikkiin malleihin
http://i75.photobucket.com/albums/i306/ ... 9357-1.jpg

vnt tankoa ei tarvitse irroittaa vaan liikuttaa sitä pihdeillä varovasti tai alipainepumpulla vnt kellosta.
Ei toki ole pakko.. irtoaa kyllä itekseenkin jos jumii

Mpj
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.8.2008 21:06

ViestiKirjoittaja Mpj » 12.7.2012 17:47

285tkm ajettu ATJ ja meni limppiin aina 100km/h jälkeen mutta nyt 100km ajettu muskeli puhdistuksen jälkeen ja TOIMII. Helppo homma tehdä ja aikaa ei mennyt kuin 1,5h odottelujen kanssa. Kannattaa kokeilla!

talex
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.6.2012 16:47

ViestiKirjoittaja talex » 13.7.2012 9:20

En tiä uskaltasko testata. Mulla vähä eri tilanne.. Autossa "uus" 80tkm ajettu mylly ja uus turbotukun tehaskunnostettu ahdin. Auto ei väännä alhaalta yhtään ja välii ei ylhäältäkään.. Täytyy melkee koittaa ja pistää sitte käyttäjäkokemuksia jälkeenpäin räjähtikö koko mylly.

Autosta on EGR tulpattu, ja muutenki ohjelmoitu pois käytöstä. Ennen tulppausta auto sammu aina välillä kesken ajonki. Epäilin kyllä siirtopumpun hajoamista, ku se kurisee kummallisesti aina välillä.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 13.7.2012 10:18

No jos sulla on uusi tehdaskunnostettu ahdin niin eiköhän se liene sisältä aika puhdas ;) Taitaa vika olla jossain muualla kuin ahtimen siivikossa.

talex
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.6.2012 16:47

ViestiKirjoittaja talex » 13.7.2012 11:35

Testasin, otin EGR tulppauksen pois ja laitoin normitiivisteen. irrotin sen "pakoputken" mikä lähtee egr:stä. löin sen täytee mr musclee ja sit painoin sitä myös sinne alempaan pako-aukkoon jonku verran. Annoin vaikuttaa n. 40min, en käyttäny tota silikoniletkua, ehkä teen senki vielä tässä..

EGR oli tulpattuna vaan n. 10km ja nyt ku otin sen peltilätkän pois niin se oli iha perkeleen karstanen.

Lähin testiajolle ja kas kummaa, alaväännöt tuli takas, mutta vain hetkellisesti. Sit auto alko käymään kolmella ja sammu. Sain sen käyntii ku aikani sahasin ja testailin uudestaan.. Max kierrokset oli testiajon alussa n. -> 5000rpm, ja sit lopulta en saanu ku 4100rpm.

Vähä ihmehommaa. Taidan tulpata sen EGR:n takas ja koittaa keksiä missä se vika piilee, mutta kumma ku ekan kerran puolee vuotee sai niitä alavääntöjä hetkellisesti ton mr musclen jälkee ja se karsta ihmetytti..

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 13.7.2012 11:56

Nii päästitkö sen koko pakosarjan täyteen mister muskelia? Ei sitä varmaan kannattaisi päästää sinne kannen puolelle. Siksi sitä letkua pitää käyttää siinä... Voipi olla että tuli kallis muskelointi :D

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.7.2012 12:25

Ehdottomasti letkun kanssa sinne turbon kuumallepuolelle jossa vnt siivet. siihen perustuu sen korjaava teho.. eikä aine pääsis vääräänpaikkaan.

Saatto mr muscle puhdistaa vnt osittain ja siksi toimi mutta koska se kaikki karsta ei voinut liueta niin sinne saatto jäädä vielä karstaa joka kiilas uudestaan vnt jumiin. siksi sillä letkulla pitää syöttää se täyteen ettei sinne jäis mitään karstaa sitä tukkimaan.
Suosittelen kokeilemaan uudestaan sillä jos tehot palas edes hetkellisesti niin viittaa vnt jumimiseen.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.7.2012 14:37

Ei sitä varmaan kannattaisi päästää sinne kannen puolelle.


Ei tuolla ole minkään sortin merkitystä mihinkään, mut voihan sitä toki yrittää välttää.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 13.7.2012 14:41

Talexin viestin perusteella EGR:n putki on pursotettua ainetta täyteen ja vähän myös pakosarjaankin :D

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.7.2012 15:03

No niimpäs lukikin :-) heh

mut ei sitä kannata pelkkään egr putkeen laittaa..ei auta.
Mä kyllä ite laitoin egr putkee myöten mr muskelit mutta laitoin suoraan sitä kautta ihan turbolle asti letkun avulla.
tee talexi uudestaan se letkun avulla

talex
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.6.2012 16:47

ViestiKirjoittaja talex » 13.7.2012 16:10

Tein sen nyt letkun avulla. siellä muhii.. täytyy saunan ja kaljan jälkee testata :D

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.7.2012 16:17

No ei ainakaan oo vaikutusajasta homma kiinni :-)
ilmottele sit miten kävi

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 13.7.2012 19:25

Mie haluun kyllä nähdä sen älypään joka ensimmäisenä keksii putsata egr möhnän tukkiman imusarjan Mr.Musclella autossa paikallaan :D

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 13.7.2012 19:41

...No eipä tuo kaukana enää ole, jos egr-putki vedetään täyteen tuota muusia... Eikös tuo siitä mene imusarjaan-->palotilaan :D Tulee samalla putsattua koko moottori! : D

Let's stop the offtopic.... :D :D

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.7.2012 20:54

Imusarja taitaapi ola alumiinii, pitää mielellään varoo aineen joutumista sinne.

mutta mr muscle+forte tankkiin saa autossa ihmeitä aikaan.
Yksi pumppari tuli korjattuu, limp mode ja alavääntö hukassa, savutusta sekä armoton vihellys kaikki katosi tuolla combolla 10km ajamisen aikana ja on kuin eri auto nyt.

Timos
-
Viestit: 19
Liittynyt: 28.12.2010 23:17

ViestiKirjoittaja Timos » 13.7.2012 21:13

Onneksi vilkasin tänne, täällähän on mielenkiintoista juttua. Tullut luettua vaan variantclubin t4/5 osiota. Ahdot karkaa 2.5tdi T5:ssä jopa 2.6bar 3,4 ja 5 vaihteella vaunu perässä ku lähtee kiihdyttää ennen kun limbmode. Tätä täytyy kokeilla joko ahdin irti tai sit kiinni jos niin onnistuu. Ajettu vasta 593tkm.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.7.2012 22:03

Jumittava vnt tuota ainakin tekee ja samat oireet oli mulla. limp mode vain 3. 4. Ja 5 vaihteilla.

Katto kuinka helposti se egr pakokaasu letkulähtee irti, erimalleissa joskus hiukan työläämpi kun tilaa vähempi.
Ja helpompi tehdä kun ahdin kiinni..pääset heti polttaan liuenneet karstat turbosta pois.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.7.2012 1:30

Imusarja taitaapi ola alumiinii, pitää mielellään varoo aineen joutumista sinne.


Jotain merkitystä? :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.7.2012 2:15

No toi aine reagoi alumiinin kanssa. (ei saa esim pestä alumiini astioita) ei sellanen hetkellinen kosketus varmaan mitään tee. muutta varmuuden vuoksi, eli en suosittele alumiinille :-)

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 14.7.2012 13:08

Ei auttanut ainakaan ensimmäinen käsittely. Tiedä menikö sitä ainetta edes kunnolla perille asti, on vähän hankala saada se letku taipumaan turbon suuntaan kun pitäisi melkein 180 astetta saada kääntymään. Tai saahan sen mutta ei sitä letkua kovin pitkälle sinne saa työnnettyä. Autona siis Passat AVB koneella ja automaatti.

Täytyy vielä kokeilla ja tutkia muutenkin.

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 14.7.2012 13:31

Jos aine liottaa nokea ja karstaa, toimisikohan se SDI:n muovisen imu'putkiston' putsaamiseen?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.7.2012 14:31

a1mo laitoitko ainetta niin paljon että pursus egr "täyttö" aukosta? Voit myös liikuttaa vnt tankoa samalla ja antaa vaikuttaa +30min

Mikä vika autossa on?

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 14.7.2012 14:39

Laitoin juu.
Nyt sain letkun paljon pidemmälle ja ainetta meni huomattavasti enemmän. Löysin pätkän pientä kurkkuputkea ja tuin sen rautalangalla mutkalle, työnsin sen mutkan ohi ja sen jälkeen ujutin pienemmän letkun tuon kautta pakopesään. Nyt sitä ainetta meni kyllä sen verran, että varmasti on koko pakopesä täynnä.

Vikana on se, että menee vikatilaan kiihdyttäessä. Vika ilmenee vain puolilämpimällä moottorilla, ei kylmänä eikä lämpimänä. Tuosta päättelin, että siivet jumittaa. N75 vaihdettu, alipainekello liikkuu kun imee letkusta. Tuon kyllä seuraavana vaihdan jos ei nyt parane.


edit:
Ei se vika noissa siivissä ole, ei auttanut toinenkaan kerta. Vian etsintä jatkuu.. Letkut näyttää ehjiltä, täytyy kuitenkin hakea letkua ja vaihtaa vaan kaikki kun ei se paljoa maksa.

talex
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.6.2012 16:47

ViestiKirjoittaja talex » 15.7.2012 14:26

Niiin..

Oonkoha nyt laittanu sitä ees oikeeseen paikkaa?

EGR alapuolelta lähtee sellane rautaputki joka näkyy kuvassa 1.

Kuva

Otin ton putken irti ja tuuttasin sinne pitkällä letkulla sitä musclee.

Ja tuo on nyt laipattu mikä näkyy kuvassa 2.

Kuva

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 15.7.2012 18:18

Joo vaikuttas olevan ihan oikee paikka.
Pahassa kohtaa kyllä. ei paljoo ole tilaa

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 15.7.2012 21:15

Tossahan on vielä hyvin tilaa kun vertaa BKD koneeseen. Tota putkea hädin tuskin näkee. Kukaan ei vissiin vieläkään ole testannut tuota BKD:ssa...

Edit. Olihan tuossa ylhäällä jo kokeiltu.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.7.2012 22:12

BKD:hen ois tarkotus kokeilla, otan kuvia jos muistan..

Oireina tahmaisuus alakierroksilla, vetää epätasaisesti, 230th ajettu, ja viheltää jo jonkun verran turbo, klappia ei oo sen oon kattonut.

talex
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.6.2012 16:47

ViestiKirjoittaja talex » 15.7.2012 23:01

eikö se vihellys kerro monesti siitä että alkaa olla laakerit paskana.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.7.2012 23:39

Ei välttämättä. Voi olla siivissä karstaa/ vaurioitunut jolloin ei mr. musclekaan auta.. Tosiaan käsin kokeilemalla ei klappia pitkittäin eikä liiemmin pystysuuntaankaan.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 16.7.2012 18:11

Minusta tuo BKD viheltää kevyesti vaikka turbo olisikin kunnossa. Ainakaan itsellä ei vihellys vähentenyt vaikka turbon vaihdoin eikö ollut kummassakaan juurikaan välyksiä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.7.2012 18:40

Joo niin ne viheltää. Omasta mielestäni ei tossa kulkineessa toimi kovinkaan lineaarisesti ahdin vaan nykivästi, ei ole pehmeä veto... Hyvinkin mahdollista et vnt jumii.

Nuutu
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.6.2010 15:23

ViestiKirjoittaja Nuutu » 19.7.2012 15:52

Nyt on ahf koneisessa a3 mr musclet muhimassa, katotaan tunnin päästä lähteekö enää ollenkaan käyntiin =D tosin vikaa tossa nyt ei enää ollu mut varmuudelta ja mielenkiinnosta pitää koittaa. On muuten sen verran vähän tilaa tossa roplata että toivottavasti ei tarvii uudestaan alkaa tohon.

Edit. Vetoa tuli yläkierroksille pikkasen lisää, ja karstat kyllä lähti. Sen verran musta pilvi tuli putkesta kun ekan kerran kunnolla kiihdytti. Joskus jos jaksaa niin ehkä vois tehä ton uusiks mut toivotaan ettei tartte. Mutta ei voi kun suositella!

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.7.2012 21:22

joo tehot ainaki pitäs palautuu.. perä peilistä ku kattoo niin kyllä sieltä jotain tukoksii näyttää lähtevän :-)

Nuutu
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.6.2010 15:23

ViestiKirjoittaja Nuutu » 19.7.2012 23:03

Tais sieltä pari puuttuvaa ponia tulla takas. Ja 12 vuoden karstat kerralla putkesta, nii varmaan aurinkokin pimeni hetkeks =D

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 21.7.2012 16:04

Alapuolelta irroitettava painekellon letku, turbon sisäänmenoputki sekä sen yksi kiinnitysruuvi (t30 torx). Yläpuolelta pois suojakoppa, ilmaputki (t30) sekä EGR väliputki (12mm pitkä hylsy sekä 6mm kuusiokolo) joka on todella hankala irroittaa koneen takapuolelta EGR-coolerin alta[/quote]
kävin katsomassa omasta konehuoneesta ja ilmaputken pois ottamisenkaan jälkeen ei nähnyt edes sitä egr jäähdyttimeltä turbolle lähtevää putkea, turbon kelloa saati edes koko turboa. Ylempi egr putki lähtee kyllä irti. Mitenköhän kuumalle koneelle tuon voisi tehdä jos ajaa jonnekin vuokranosturipaikalle?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 21.7.2012 16:15

mä ajoin pakolliset ajot n 15km ja sitten hallille. annoin jäähtyä n30min ja laitoin aineet sisään.

isopahasusi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.6.2012 12:22

ViestiKirjoittaja isopahasusi » 21.7.2012 22:34

kävin katsomassa omasta konehuoneesta ja ilmaputken pois ottamisenkaan jälkeen ei nähnyt edes sitä egr jäähdyttimeltä turbolle lähtevää putkea, turbon kelloa saati edes koko turboa. Ylempi egr putki lähtee kyllä irti. Mitenköhän kuumalle koneelle tuon voisi tehdä jos ajaa jonnekin vuokranosturipaikalle?

Ei se näy kovin hyvin yläkautta. Käsikopelo hommia BKD:ssa jos meinaa yläkautta jotain turbolle tehdä. Turbon näkee parhaiten kun tunkkaa apukuskin puolen ilmaan ja ottaa renkaan irti. Siitä voi testata sen varren liikkeen. Aineen laittoa varten on melkeimpä saatava koko keula vähintään ilmaan. Pakoputki ei ainakaan omassa lämmennyt liian kuumaksi 10km ajon aikana (osa matkasta maantiellä 80km/h). Koneen lämmöt näytti jo 90 kun tulin perille. Meneehän siinä aikaa kun touhuaa ensin mahdolliset panssarit pois auton alta ja irroittelee pakoputken niin kone ehtii jäähtyä. Hanskat kädessä en ainakaan polttanut itseäni.

zamm
-
Viestit: 54
Liittynyt: 30.8.2004 12:02

ViestiKirjoittaja zamm » 24.7.2012 9:40

Sain lauantaina tehtyä mr muscle -hoidon omaan paskaattiin ja täytyy kyllä myöntää että olihan siitä apua. Limppimoodiin ei mee vaikka yrittäis, ahtoja tulee huomattavasti alempaa ja muutenkin tuntuu ripeemmältä (jos tota 74kw voi ripeeksi sanoa).

Irroitin egr:n ja putsasin sen samalla kun vaahdot muhi koneessa. Eipä ollut vaikea homma vaikka yleensä toi jakari onkin keskellä kämmentä näissä asioissa.

Kiitokset vaan ketjun aloittajalle ja muille jotka "hoitoa" testasivat, olin jo valmistautunut vaihtamaan koko föönin uuteen..

Forcone
-
Viestit: 10
Liittynyt: 5.4.2012 10:59

AHF 81kw

ViestiKirjoittaja Forcone » 24.7.2012 21:25

Heheh, tämä threadi kyllä vakuutti! Itsellä 440tkm ajettu AHF, joka on vedellyt limppiin vedossa jo ties mitenkä pitkään. Välillä on satunnaisesti turbo pelannut normaalisti, mutta en ole asialle sitten mitään sen enempi jaksanut tehdä kun on normiajot onnistuneet kuitenkin ihan moitteetta.

Mr Musclet on ostettu ja tämä testataan heti kun ehtii!! :D Lähtökohtana on se että 70kmh vitosella lappu lattiaan ei tapahdu oikeastaan yhtään mitään, katotaan muuttuuko. Kerron sitten!

Edit: Jees, tulipa tässä aamusta kokeiltua kolhviin, ja muuten varmasti olis ollut erittäin helppo homma, hyvin tilaa ja kaikki hyvin nähtävillä, mutta olipa egr:n putken toinen pultti junttaantunut niin jumiin et onnistuin särkemään sen niin ettei siitä millään enää otetta saa. Vähän koitin mielenkiinnosta uitella letkua siitä putken yläpäästä sisään, mut ei se oikein tahdo mennä, eikä sit tiedä mihin reikään se siellä sujahtaa... Vai liekö mahdollista ees mennä niin mutkalle et jonnekin pakokäyriin taipus? ;p Noh pitää paremmalla ajalla tuhota se mutteri siitä pois ja laitella uudet tilalle.

Ainiin! Siitä imusarjan aukosta kun kurkkii sisään niin varmaan sentin kerros karstaa ympäriinsä, olis varmaan syytä käyttää irti... :D

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.7.2012 20:41

egr yläpäästä mäki ujutin letkun ku alhaalta oli niin tiukasti kiinni. katot paljoko letku menee alas, otat pois ja laitat siihen viereen josta vertaat pituudesta ylettääkö just sinne turbon kuumallepuolelle.. riittävän jäykähkö silikoni letku ei pääse kaksinkerroin heittään eikä pääse kääntyyn väärään suuntaan. Sitten truuttaat niin kauan että vaahto tulee egr putkesta näkyviin.

eipä tossa ole mitään mikä rikki vois mennä vaikka se vaahto hetkeks meniskin väärään paikkaan joka tosin on hyvinkin epätodennäköistä :-)

Forcone
-
Viestit: 10
Liittynyt: 5.4.2012 10:59

ViestiKirjoittaja Forcone » 25.7.2012 23:00

Joo noin mä tein mut en saanut letkua menemään kuin siihen egr putken alapäähän asti. Tietääkseni siellä ei kyllä laippaa pitäs olla, kai sen siitä suurinpiirtein välistä erottais...?! Täytyy huomenna koittaa ujuttaa uudestaan...!

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 26.7.2012 12:29

kyllä sieltä välistä pitäis vähän pilkistää jos on laipattu.. vai voikohan olla niin karstas ettei ole kovin isoa aukkoa. aika paljo sitä letkuu piti käännellä ja pyöritellä kunnes sen sai ihan riittävän alas meneen.
jos se mahdottomalta tuntuu niin ei siinä auta muu kuin alkaa availeen alaputken kiinnikkeitä jotenkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa