vw tdi Outo ääni kytkimessä.
Valvoja: ffp jäsenet
vw tdi Outo ääni kytkimessä.
eli auto on tuollainen vw 1.9tdi bora, agr koneella. kylmänä kytkin pitää nostettaessa vaimean vingahduksen. kytkin ottaa jo sentin noston jälkeen kiinni. Autolla ajettu 400 000km ja varmaan on vielä alkuperäinen.
Mulla kuuluu välillä vingahdus kytkintä nostaessa, riippumatta lämpötilasta. Hetken ihmettelyn jälkeen "vika" paikallistui kytkinpolkimeen... kun sitä painaa hiukan vinossa asennossa niin ääni kuuluu kun kytkimen päästää ylös, hieman kun muuttaa jalan asentoa niin ei kuulu mitään.
Ensin kans luulin että kytkin sanoo sopimuksen kohta irti, kun tietääkseni on kans alkuperäinen vielä. Pitänee jossain välissä kokeilla vähän voitelua polkimeen :)
(cordoba AGR tekniikalla 415tkm)
ps. Tuskin tuolla mun kytkimelläkään on enää kovin paljoa ikää jäljellä, aika alhaalta sekin alkaa ottamaan...
Ensin kans luulin että kytkin sanoo sopimuksen kohta irti, kun tietääkseni on kans alkuperäinen vielä. Pitänee jossain välissä kokeilla vähän voitelua polkimeen :)
(cordoba AGR tekniikalla 415tkm)
ps. Tuskin tuolla mun kytkimelläkään on enää kovin paljoa ikää jäljellä, aika alhaalta sekin alkaa ottamaan...
nestehän tuota liikuttaa.. ilmaus ei tuntuisi vaikuttavan ja mitään säätöjähän tuossa ei ole. katsoin pääsyliterin polkimen juuresta ja tuntuisi pelaavan ihan hyvin. luulen että minun tapauksessa se ääni tulee kyllä ihan kytkimestä. täytyy ottaa lähi aikoina auki ja laittaa sinne uudet hilppeet. hiukan mietityttää tuo ääni.. voisiko johtua siitä että kytkin ei liiku kunnolla tai sinne pääsisi jotain likaa/nestettä minkä vuoksi vinkaisisi joskus ? koitan vielä varmuuden vuoksi ilmata paineen kanssa kun on vissiin aika vaikea ilmattava tuo.
Malli vaihtui, mutta merkki säilyi. Bora 1.9TDI -00 ALH-koneella oleva manuaali (300tkm, TA-Technix coilit + säädettävät koiranluut, jos se mitenkään mihinkään vikaan vaikuttaa...)
Kysymys kuuluukin:
Mikä aiheuttaa kytkintä nostettaessa tietyllä alueella, kun kytkin alkaa puremaan kiinni, hieman "metallisen kitinän" äänen? Jos kytkimen vapauttaa nopeasti ei ääni juuri kuulu, mutta oikein hitaasti nostaessa, löytää sen kohdan jossa kirsuva ääni kuuluu erittäin hyvin. Tätä ei tosin tapahdu esim liikkellelähdössä tai ryömittäessä eteenpäin kytkintä luistattaen. Eikä kovin alhaisilla kierroksilla.
Tämä mutu tosin alle 200km ajon kokemuksen perusteella, joten täsmennän vian kuvausta kun kilometrejä kertyy, ellei vastausta ole tullut siihen mennessä. Kytkin ottaa hyvin kiinni eikä tunnu luistavan.
Kysymys kuuluukin:
Mikä aiheuttaa kytkintä nostettaessa tietyllä alueella, kun kytkin alkaa puremaan kiinni, hieman "metallisen kitinän" äänen? Jos kytkimen vapauttaa nopeasti ei ääni juuri kuulu, mutta oikein hitaasti nostaessa, löytää sen kohdan jossa kirsuva ääni kuuluu erittäin hyvin. Tätä ei tosin tapahdu esim liikkellelähdössä tai ryömittäessä eteenpäin kytkintä luistattaen. Eikä kovin alhaisilla kierroksilla.
Tämä mutu tosin alle 200km ajon kokemuksen perusteella, joten täsmennän vian kuvausta kun kilometrejä kertyy, ellei vastausta ole tullut siihen mennessä. Kytkin ottaa hyvin kiinni eikä tunnu luistavan.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
...Todella vaikea paikantaa tuollainen aloittajan kuvaileman äänen lähde. Voihan siellä vaikka joku osa alustassa tai moottorin tuennassa naukaista kytkintä nostettaessa. Onhan siellä kytkimessäkin monenlaista liikkuvaa osaa, mitkä ryytyessään voi alkaa vingahtelemaan...
Jos se kytkin jatkuvasti jostain kosteutta saisi, niin kyllä se sitten luistaisi. Jos se auto on joskus vaikka seisonut pidempiä aikoja ja silloin asetelma tai levyn jouset(riippuen siitä onko kovalla vauhtipyörällä vai ei) on ottaneet korroosiota mikä nyt aiheuttaa vinkaisun.
Onko ääni pahentunut nyt sillä aikaa kun auto on ollut sulla? Onko kytkimen tuntuma/pito muuttunut?
Jos se kytkin jatkuvasti jostain kosteutta saisi, niin kyllä se sitten luistaisi. Jos se auto on joskus vaikka seisonut pidempiä aikoja ja silloin asetelma tai levyn jouset(riippuen siitä onko kovalla vauhtipyörällä vai ei) on ottaneet korroosiota mikä nyt aiheuttaa vinkaisun.
Onko ääni pahentunut nyt sillä aikaa kun auto on ollut sulla? Onko kytkimen tuntuma/pito muuttunut?
Auton oston jälkeen laitettiin auto taliin ja huomattiin, tosin epäiltiin jo aikaisemminkin, että moottorin vasen tukikumi on pettänyt totaalisesti. Natisee/kitisee vähän samaan tapaan kun heiluttelee konetta sivuttain, kuin minkä äänen kytkin päästää. Pitää raportoida ton jälkeen jatkuuko ääni vielä. Auto oli tosin ollut jobbarilla viikon pari ja pääosin siitä seisonut pihassa, mutta en usko että noin lyhyt säilytys saisi aikaan pahempaa korroosiota kytkimeen. Selvitellään lisää ja katotaan mitä tapahtuu :)
Auto Golf V variant BKD moottorilla. Ajettu 130tkm.
Kylmänä aamulla pari ensimmäistä liikkeelle lähtöä ja kytkimestä kuuluu vingahtava ääni ja se myös tuntuu pienenä värinänä polkimessa.
Auto ostettu n. kuukausi sitten Laakkoselta ja menee maanantaina tutkimuksiin. Eli saamaan valohoitoa kun eivät varmasti ota laatikkoa irti...
Ilmottelen tänne jos vika selviää.
Kylmänä aamulla pari ensimmäistä liikkeelle lähtöä ja kytkimestä kuuluu vingahtava ääni ja se myös tuntuu pienenä värinänä polkimessa.
Auto ostettu n. kuukausi sitten Laakkoselta ja menee maanantaina tutkimuksiin. Eli saamaan valohoitoa kun eivät varmasti ota laatikkoa irti...
Ilmottelen tänne jos vika selviää.
Komppaan tylysikaa ja omat oireet tuntuvat samalla tavalla kuin hänellä, eli lyhyen seisokin jälkeen vingahtaa muutaman kerran pykältäessä eritoten pienemmälle, kuuluu myös isommalle vaihtaessa, muttei niin kovasti. Tärinää en ole mielestäni havainnut. Onhan se kytkin varmasti kulunut, mutta mahtaako moiset oireet estää lastuttamisen n. 280-290nm väännöille? Kytkinremppa pyörinyt useamman kerran mielessä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa