Kerran vielä, ahdot nousee rajatta KORJATTU

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

Kerran vielä, ahdot nousee rajatta KORJATTU

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 24.4.2012 7:33

On tämä ongelmani pirstoutunut muutamaan keskusteluun.
Tiivistän ongelman ja tehdyt työt tähän ja toivotaan että joltain löytyisi vielä joku vinkki.

Kone 1,9tdi AFN.

Ongelma:
Ahdot siellä 2bar paikkeilla ja juuri mitään rajoitusta ei tapahdu.

Tehdyt työt:
N75-uusittu
Turbo puhditettu
vastaventtiili vaihdettu
alipaineletkut käyty läpi
N18-venttiilikin testattu toisella

Erikoista:
Auto ei mene vikatilaan ollenkaan.

Tuon listan perusteella vikaa voisi veikata MAP-anturiin, mutta myös vag.com näyttää yliahatamisen, niin ilmeisesti MAP-anturikin on ehjä.
Tällä hetkellä oma käsitys on, että turbon kellolle tuleva alipaine ei säädy oikeissa rajoissa. Alipaine on tällä hetkellä 0,4-0,8bar. Sen kuuluisi säätyä 0-0,8bar välissä.
Viimeksi muokannut Kuusi6, 26.4.2012 7:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 24.4.2012 8:50

Näyttääkö VCDS ahtojen pyynniksi myös noin kovia lukemia?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 24.4.2012 9:43

Katsoppas map-anturin varaosanumero siitä osasta ja laita googleen varmuuden vuoksi. Google kertonee onko sulla oikeenlainen map-anturi asennettuna autossa. Noita kun saa 2.5bar ja 3bar mappeja eikä niitä ulkoisesti erota kuin siitä numerosta. Vikakoodi pitäis syntyä kun ahdot ylittää vcds:n mukaan 2500mbar eli 1.5 bar todellista ahtoa. Tällöin mennään ns. säätörajan ylitse ja map antaa toimivana vikakoodin koneelle jolloin kone menee limppiin. Jos sulla on laitettu aikoinaan 3 bar map sinne, niin vcds saa näyttää 3000mbar eli täydet 2 bar ahtoa, että luo vikakoodin.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 24.4.2012 9:47

Ei näytä.

Tarvii jostain hommata läppäri missä akku toimii, niin pääsee taas vac.com:lla tarkastelemaan.
Mutta en jaksa uskoa että mitään oleellisesti on muuttunut.

Vika on ollut kohta 4 vuotta mitä autokin.
Aluksi se piikitti hetekellisesti sinne 1,5bar:n paikkeille ja siitä jumeutui pahemmin.
Ekalla kertaa turbon crc-kylpy elvytti homman puoleksi vuodeksi.

Silloin vika oli selvä että turbo jumetti. Turbon kellolle menevä alipaine putosi nollaan, mutta ahdot ampui silti 2bar:n. Eli kellon jousi ei jaksanut palauttaa turbon vipua.

Nyt se ohjausalipaine ei laske alle 0,4-0,5bar:n. => taaskaan turbon vipu ei pääse alas, mutta eri syystä. Ja siihen se kohta taas karstoittuu, jos hommaa ei saa korjattua.
Tässäkin tapauksessa olen arvoja tarkastellut vac.gom:lla, mutta en turbon puhdistuksen jälkeen.

Heti puhdistuksen jälkeen ahdot piikkasi sinne ylin 2bar:n, mutta sitten asettui 1,5:bar:n.
Nyt se hakkaa koko ajan yli 2bar:n. Varsinkin peräkäsrry perässä ei voi painaa kaasua ollenkaan. Tai ei luonto anna periksi kuunnella turbon vinkunaa niillä ahdoilla.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 24.4.2012 9:53

Tässä MAP-anturi on ECU:ssa ja en tiedä, että onko siihen edes mahdollista saada "viri" MAP:a.

Myös MAP-anturille menevä letku tuli tarkasteltua ja putsailtua.

Tuli myös huomattua että EGR:n ja imuilman lämpöanturin sähköpiuhat voi laittaa ristiin..
Tuskin sekään tälläistä ongelmaa tekee.. Ja uskoakseni ne on nyt oikein päin.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 24.4.2012 11:29

Minkä suuruista ohjausjännitettä pitäisi tulla N75-venttiilille?
Ja minkä pinnien välistä se mitataan? Vai tuliko sinne vain kaksi piuhaa?

Jos nyt oletettavasti turbo on kunnossa ja se ohajusalipaine on virheellistä.
Magnettiventtiili ohjaa alipainetta, mutta sekin on uusittu.
Eli seuraavaksi pitäisi tarkastella N75:lle tulevaa ohajusjännitettä.

Jos se on virheellistä, niin voidaan pois sulkea liittimien hapettumiset ym. ja siirrytään ECU:lle tarkastelemaan vikaa.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 25.4.2012 11:23

Alkaisikohan vikä kulminoitumaan MAP-anturiin..

Piti koittaa lutkuttaa MAP-anturia henkiin ja laitoin 1,5dl lääkeruiskun MAP-anturille menevään letkuun. Paineet suhusikin karkuun ECU.lta. Onko tämä normaalia?
Siis ECU:n päässä on sellainen 2cm halkaisijaltaa n oleva tappi mistä paineet suhisi pois.

Ilmeisesti hieman painetta se kestää ja sitten se päästä paineet läpi.
Onko siellä joku kalvo rikki vai onko siellä joku varoventtiilin tapainen?

En kerinnyt ruokiksella enempää purkamaan, mutta siis ilmeisesti ECU:n saa jotenkin avattua ja MAP-anturi on sinnekolvaamalla kiinni?

Ja ilmeisesti akku kannattaa irroittaa ennen kun alkaa ECU:n piuhoja repimään pois?

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 25.4.2012 14:27

Netistä löysin vastaavan kuvan.

http://img126.imageshack.us/img126/8546/image196lu4.jpg

Eli tuosta "tapin" päästä suhisee ahtopaineet ulos...

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 25.4.2012 18:51

Käytäpä ecu auki ja katso onko sen sisällä mapille menevä letku irronnut anturista.

Ja aiempaan kysymykseen, kyllä tuohonkin ecuun saa vaihdettua mapin, vaikka isommaksikin jos on oikeasti tarvetta.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 26.4.2012 7:13

Vika löytyi ECU;n sisältä.

Eli siellä ECU:n sisällä menee vielä n.10cm kumiletku anturille ja siinä letkussa oli reikä.
Koko piirilevy öljymujussa tietysti.

Tämä vika olisi näkynyt vag.com:lla, jos olisin sen piuhan löytänyt jostain.
VAG.COM:n näyttämä ahtopaineen ja mekaanisen mittarin näyttämässä lukemassa olisi ollut merkittävä ero.

Aika tuore sen reiän on oltava sillä helmi-mmaliskuussa sitä vag-comi:lla tutkittiin ja silloin pyydetty ja todellinen ahto seilasi samoissa lukemissa mitä "mekaaninen" mittarikin näytti.
Ja sillon yliahtaminen johtui turbon jumettamisesta.

Pääasia että nyt pelittää.

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 26.4.2012 10:17

Hyvä että vika selvis! Pitääpä itekkin tsekkailla ku on mappi ecussa.

Putsasitko map anturin?

tekki: Mistä saa tilailtua vaikka 3bar mappia ecun sisällä oleviin ( 97 afn..)

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 26.4.2012 15:08

En putsaillut sen paremmin.
Piirilevyn putsasin brake clenerillä öljymuhjusta.


Joo kannattaa tarkastaa myös se.
Eculle menevä letkuhan on muovia ja tuolla ecun sisällä oleva pätkä oli letkua mikä oli pehminnyt ihan mössöksi. Niin ilmeisesti sieltä se pettää ensimmäisesnä.

Vaihdoin myös tuon vanhan N75:n takaisin, ku se pelittää.
Jos jollain tarvetta, niin laitoin tuon uuden N75:n myyntiin nettimarkkinaan hintaan 65€.
YV:llä tavoittaa jos jollain on tarvetta.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 26.4.2012 18:16

tekki: Mistä saa tilailtua vaikka 3bar mappia ecun sisällä oleviin ( 97 afn..)

4 barin mallia ainakin löytyy http://www.autotune.fi/tuote/127/4-bar-mapanturi-adapterilevylla. Alkuperäinen 2,5bar riittää hyvin, jos tavoite on pysyä 1,4-1,5 nurkilla.
Ahtoputkeen sopivat mallit (esim. 038906051C) käy vähän askartelemalla.

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 27.4.2012 12:16

ois kiva saada maksimiahto 1.5bariin ilman vikatiloja.. nyt ottaa 1.5bar vitosevaihteella 160kmh vauhdissa ja vetää vikatilan. Mitäs askartelua tarkoitat?

Muoks: Turbo päivitetty gt1749va

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 29.4.2012 9:18

Mappi ahtoputkeen kiinni ja johdot siitä letkun reiästä ecun sisälle. Tais olla jotain keskustelua täälläkin joku aika sitten tuollaisesta ratkaisusta.

1749VA kestää sen 1,5 bar, mutta onko esim. suuttimia vaihdettu?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 29.4.2012 11:29

jos tommoseen ecun ulkoiseen mappiin haluaa toteutuksen, niin ostaa purkutuomion saaneesta sen ahtoputken kokonaan, missä map sijaitsee, niin saa näppärän oem-asennuksen poislukien johtojen tinaus piirilevylle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa