Kerran vielä, ahdot nousee rajatta KORJATTU
Valvoja: ffp jäsenet
Kerran vielä, ahdot nousee rajatta KORJATTU
On tämä ongelmani pirstoutunut muutamaan keskusteluun.
Tiivistän ongelman ja tehdyt työt tähän ja toivotaan että joltain löytyisi vielä joku vinkki.
Kone 1,9tdi AFN.
Ongelma:
Ahdot siellä 2bar paikkeilla ja juuri mitään rajoitusta ei tapahdu.
Tehdyt työt:
N75-uusittu
Turbo puhditettu
vastaventtiili vaihdettu
alipaineletkut käyty läpi
N18-venttiilikin testattu toisella
Erikoista:
Auto ei mene vikatilaan ollenkaan.
Tuon listan perusteella vikaa voisi veikata MAP-anturiin, mutta myös vag.com näyttää yliahatamisen, niin ilmeisesti MAP-anturikin on ehjä.
Tällä hetkellä oma käsitys on, että turbon kellolle tuleva alipaine ei säädy oikeissa rajoissa. Alipaine on tällä hetkellä 0,4-0,8bar. Sen kuuluisi säätyä 0-0,8bar välissä.
Tiivistän ongelman ja tehdyt työt tähän ja toivotaan että joltain löytyisi vielä joku vinkki.
Kone 1,9tdi AFN.
Ongelma:
Ahdot siellä 2bar paikkeilla ja juuri mitään rajoitusta ei tapahdu.
Tehdyt työt:
N75-uusittu
Turbo puhditettu
vastaventtiili vaihdettu
alipaineletkut käyty läpi
N18-venttiilikin testattu toisella
Erikoista:
Auto ei mene vikatilaan ollenkaan.
Tuon listan perusteella vikaa voisi veikata MAP-anturiin, mutta myös vag.com näyttää yliahatamisen, niin ilmeisesti MAP-anturikin on ehjä.
Tällä hetkellä oma käsitys on, että turbon kellolle tuleva alipaine ei säädy oikeissa rajoissa. Alipaine on tällä hetkellä 0,4-0,8bar. Sen kuuluisi säätyä 0-0,8bar välissä.
Viimeksi muokannut Kuusi6, 26.4.2012 7:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katsoppas map-anturin varaosanumero siitä osasta ja laita googleen varmuuden vuoksi. Google kertonee onko sulla oikeenlainen map-anturi asennettuna autossa. Noita kun saa 2.5bar ja 3bar mappeja eikä niitä ulkoisesti erota kuin siitä numerosta. Vikakoodi pitäis syntyä kun ahdot ylittää vcds:n mukaan 2500mbar eli 1.5 bar todellista ahtoa. Tällöin mennään ns. säätörajan ylitse ja map antaa toimivana vikakoodin koneelle jolloin kone menee limppiin. Jos sulla on laitettu aikoinaan 3 bar map sinne, niin vcds saa näyttää 3000mbar eli täydet 2 bar ahtoa, että luo vikakoodin.
Ei näytä.
Tarvii jostain hommata läppäri missä akku toimii, niin pääsee taas vac.com:lla tarkastelemaan.
Mutta en jaksa uskoa että mitään oleellisesti on muuttunut.
Vika on ollut kohta 4 vuotta mitä autokin.
Aluksi se piikitti hetekellisesti sinne 1,5bar:n paikkeille ja siitä jumeutui pahemmin.
Ekalla kertaa turbon crc-kylpy elvytti homman puoleksi vuodeksi.
Silloin vika oli selvä että turbo jumetti. Turbon kellolle menevä alipaine putosi nollaan, mutta ahdot ampui silti 2bar:n. Eli kellon jousi ei jaksanut palauttaa turbon vipua.
Nyt se ohjausalipaine ei laske alle 0,4-0,5bar:n. => taaskaan turbon vipu ei pääse alas, mutta eri syystä. Ja siihen se kohta taas karstoittuu, jos hommaa ei saa korjattua.
Tässäkin tapauksessa olen arvoja tarkastellut vac.gom:lla, mutta en turbon puhdistuksen jälkeen.
Heti puhdistuksen jälkeen ahdot piikkasi sinne ylin 2bar:n, mutta sitten asettui 1,5:bar:n.
Nyt se hakkaa koko ajan yli 2bar:n. Varsinkin peräkäsrry perässä ei voi painaa kaasua ollenkaan. Tai ei luonto anna periksi kuunnella turbon vinkunaa niillä ahdoilla.
Tarvii jostain hommata läppäri missä akku toimii, niin pääsee taas vac.com:lla tarkastelemaan.
Mutta en jaksa uskoa että mitään oleellisesti on muuttunut.
Vika on ollut kohta 4 vuotta mitä autokin.
Aluksi se piikitti hetekellisesti sinne 1,5bar:n paikkeille ja siitä jumeutui pahemmin.
Ekalla kertaa turbon crc-kylpy elvytti homman puoleksi vuodeksi.
Silloin vika oli selvä että turbo jumetti. Turbon kellolle menevä alipaine putosi nollaan, mutta ahdot ampui silti 2bar:n. Eli kellon jousi ei jaksanut palauttaa turbon vipua.
Nyt se ohjausalipaine ei laske alle 0,4-0,5bar:n. => taaskaan turbon vipu ei pääse alas, mutta eri syystä. Ja siihen se kohta taas karstoittuu, jos hommaa ei saa korjattua.
Tässäkin tapauksessa olen arvoja tarkastellut vac.gom:lla, mutta en turbon puhdistuksen jälkeen.
Heti puhdistuksen jälkeen ahdot piikkasi sinne ylin 2bar:n, mutta sitten asettui 1,5:bar:n.
Nyt se hakkaa koko ajan yli 2bar:n. Varsinkin peräkäsrry perässä ei voi painaa kaasua ollenkaan. Tai ei luonto anna periksi kuunnella turbon vinkunaa niillä ahdoilla.
Tässä MAP-anturi on ECU:ssa ja en tiedä, että onko siihen edes mahdollista saada "viri" MAP:a.
Myös MAP-anturille menevä letku tuli tarkasteltua ja putsailtua.
Tuli myös huomattua että EGR:n ja imuilman lämpöanturin sähköpiuhat voi laittaa ristiin..
Tuskin sekään tälläistä ongelmaa tekee.. Ja uskoakseni ne on nyt oikein päin.
Myös MAP-anturille menevä letku tuli tarkasteltua ja putsailtua.
Tuli myös huomattua että EGR:n ja imuilman lämpöanturin sähköpiuhat voi laittaa ristiin..
Tuskin sekään tälläistä ongelmaa tekee.. Ja uskoakseni ne on nyt oikein päin.
Minkä suuruista ohjausjännitettä pitäisi tulla N75-venttiilille?
Ja minkä pinnien välistä se mitataan? Vai tuliko sinne vain kaksi piuhaa?
Jos nyt oletettavasti turbo on kunnossa ja se ohajusalipaine on virheellistä.
Magnettiventtiili ohjaa alipainetta, mutta sekin on uusittu.
Eli seuraavaksi pitäisi tarkastella N75:lle tulevaa ohajusjännitettä.
Jos se on virheellistä, niin voidaan pois sulkea liittimien hapettumiset ym. ja siirrytään ECU:lle tarkastelemaan vikaa.
Ja minkä pinnien välistä se mitataan? Vai tuliko sinne vain kaksi piuhaa?
Jos nyt oletettavasti turbo on kunnossa ja se ohajusalipaine on virheellistä.
Magnettiventtiili ohjaa alipainetta, mutta sekin on uusittu.
Eli seuraavaksi pitäisi tarkastella N75:lle tulevaa ohajusjännitettä.
Jos se on virheellistä, niin voidaan pois sulkea liittimien hapettumiset ym. ja siirrytään ECU:lle tarkastelemaan vikaa.
Alkaisikohan vikä kulminoitumaan MAP-anturiin..
Piti koittaa lutkuttaa MAP-anturia henkiin ja laitoin 1,5dl lääkeruiskun MAP-anturille menevään letkuun. Paineet suhusikin karkuun ECU.lta. Onko tämä normaalia?
Siis ECU:n päässä on sellainen 2cm halkaisijaltaa n oleva tappi mistä paineet suhisi pois.
Ilmeisesti hieman painetta se kestää ja sitten se päästä paineet läpi.
Onko siellä joku kalvo rikki vai onko siellä joku varoventtiilin tapainen?
En kerinnyt ruokiksella enempää purkamaan, mutta siis ilmeisesti ECU:n saa jotenkin avattua ja MAP-anturi on sinnekolvaamalla kiinni?
Ja ilmeisesti akku kannattaa irroittaa ennen kun alkaa ECU:n piuhoja repimään pois?
Piti koittaa lutkuttaa MAP-anturia henkiin ja laitoin 1,5dl lääkeruiskun MAP-anturille menevään letkuun. Paineet suhusikin karkuun ECU.lta. Onko tämä normaalia?
Siis ECU:n päässä on sellainen 2cm halkaisijaltaa n oleva tappi mistä paineet suhisi pois.
Ilmeisesti hieman painetta se kestää ja sitten se päästä paineet läpi.
Onko siellä joku kalvo rikki vai onko siellä joku varoventtiilin tapainen?
En kerinnyt ruokiksella enempää purkamaan, mutta siis ilmeisesti ECU:n saa jotenkin avattua ja MAP-anturi on sinnekolvaamalla kiinni?
Ja ilmeisesti akku kannattaa irroittaa ennen kun alkaa ECU:n piuhoja repimään pois?
Netistä löysin vastaavan kuvan.
http://img126.imageshack.us/img126/8546/image196lu4.jpg
Eli tuosta "tapin" päästä suhisee ahtopaineet ulos...
http://img126.imageshack.us/img126/8546/image196lu4.jpg
Eli tuosta "tapin" päästä suhisee ahtopaineet ulos...
Vika löytyi ECU;n sisältä.
Eli siellä ECU:n sisällä menee vielä n.10cm kumiletku anturille ja siinä letkussa oli reikä.
Koko piirilevy öljymujussa tietysti.
Tämä vika olisi näkynyt vag.com:lla, jos olisin sen piuhan löytänyt jostain.
VAG.COM:n näyttämä ahtopaineen ja mekaanisen mittarin näyttämässä lukemassa olisi ollut merkittävä ero.
Aika tuore sen reiän on oltava sillä helmi-mmaliskuussa sitä vag-comi:lla tutkittiin ja silloin pyydetty ja todellinen ahto seilasi samoissa lukemissa mitä "mekaaninen" mittarikin näytti.
Ja sillon yliahtaminen johtui turbon jumettamisesta.
Pääasia että nyt pelittää.
Eli siellä ECU:n sisällä menee vielä n.10cm kumiletku anturille ja siinä letkussa oli reikä.
Koko piirilevy öljymujussa tietysti.
Tämä vika olisi näkynyt vag.com:lla, jos olisin sen piuhan löytänyt jostain.
VAG.COM:n näyttämä ahtopaineen ja mekaanisen mittarin näyttämässä lukemassa olisi ollut merkittävä ero.
Aika tuore sen reiän on oltava sillä helmi-mmaliskuussa sitä vag-comi:lla tutkittiin ja silloin pyydetty ja todellinen ahto seilasi samoissa lukemissa mitä "mekaaninen" mittarikin näytti.
Ja sillon yliahtaminen johtui turbon jumettamisesta.
Pääasia että nyt pelittää.
En putsaillut sen paremmin.
Piirilevyn putsasin brake clenerillä öljymuhjusta.
Joo kannattaa tarkastaa myös se.
Eculle menevä letkuhan on muovia ja tuolla ecun sisällä oleva pätkä oli letkua mikä oli pehminnyt ihan mössöksi. Niin ilmeisesti sieltä se pettää ensimmäisesnä.
Vaihdoin myös tuon vanhan N75:n takaisin, ku se pelittää.
Jos jollain tarvetta, niin laitoin tuon uuden N75:n myyntiin nettimarkkinaan hintaan 65€.
YV:llä tavoittaa jos jollain on tarvetta.
Piirilevyn putsasin brake clenerillä öljymuhjusta.
Joo kannattaa tarkastaa myös se.
Eculle menevä letkuhan on muovia ja tuolla ecun sisällä oleva pätkä oli letkua mikä oli pehminnyt ihan mössöksi. Niin ilmeisesti sieltä se pettää ensimmäisesnä.
Vaihdoin myös tuon vanhan N75:n takaisin, ku se pelittää.
Jos jollain tarvetta, niin laitoin tuon uuden N75:n myyntiin nettimarkkinaan hintaan 65€.
YV:llä tavoittaa jos jollain on tarvetta.
tekki: Mistä saa tilailtua vaikka 3bar mappia ecun sisällä oleviin ( 97 afn..)
4 barin mallia ainakin löytyy http://www.autotune.fi/tuote/127/4-bar-mapanturi-adapterilevylla. Alkuperäinen 2,5bar riittää hyvin, jos tavoite on pysyä 1,4-1,5 nurkilla.
Ahtoputkeen sopivat mallit (esim. 038906051C) käy vähän askartelemalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa