220tkm ajettu 1.9TDI 150Hv ARL kone.
Auto käy hienosti tyhjäkäyntiä ja kun antaa kierroksia rupee kuulumaan erikoinen sätsätys. Tehot ovat myöskin kadoksissa. Tuntuu persepenkkiin noin 70hv:lle SDI:lle. (niin kuin ilmamassamittari olisi rikki.)
Öljypohjasta löytyi noin 1cm mittasta lastua+metallisilppua. Osa on kuparia, osa metallia. Osa tarttuu kiinni mangneettiin, osa ei.

Yläkerrassa nokat näyttää päällisinpuolin olevan ok, toki nokka-akseli ei oo ollu vielä irti. Taskulampulla kurkin myös nokkien alle ja hydraulisissa nostimissa ei näyttänyt olevan päällä jälkeä. Muutenkin nuo lastut näyttävät olevan niin isoja, etteivät ne mahtuisi edes tulemaan öljykanavia pitkin yläkerrasta alakertaan.

Öljysihti näyttäisi olevan suurinpiirtein puhdas. Uus sihti jo hommattuna.
Kiertokankien liukulaakerit muuten ok, mutta yhdessä merkittävästi hieromajälkeä. Luultavasti lastu päässyt laakeroinnin väliin ja hieronut jäljet liuskoihin.

Seuraavaksi lähtee varmaan öljypumppu irti, sen tarkastus ja runkolaakereitten alaosille sama homma.
Onko ideaa, mistä voisivat olla palaset peräisin? Loppuu liikkuvat osat kohta kesken. Palaset muistuttavat hieman männänrenkaita, mutta niitä ne tuskin ovat, koska auto ei pölläytä sinistä ja niitähän saisi kerätä pakoputkesta, eikä öljypohjasta.