Ongelmana on että auto menee kesken ajon vikatilaan ja veto katoaa, ei kulje kuin 80 kaasupohjassa. Auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan niin vika poissa taas hetken.
Autosta luettiin vikakoodin ja antoin jonkin koodin liityen ahtopaineen säätelyyn. Testasin ahtopaineen säätöventtiilin joka oli viallinen ja vaihdoin uuden tilalle. Vika ei kuitenkaan poistunut.
Luettiin uudelleen vikakoodit, muistissa koodi 00575 imusarjan paineesta. Autossa kun vain ei ole paineanturia missään kohtaa imuputkistoa.
Autona on Audi 1,9TDi AFN 1997
Mistä kannattaisi jatkaa vian hakua?
Audin veto puuttuu
Valvoja: ffp jäsenet
Sama homma kuin itselläkin oli juuri viimesen pari viikkoa sitten. Puutu kone ihan täysin kun annoin yli 2900rpm kierroksia ja sitte mentiin kaasu pohjassa 10 sekuntia kiihdytyksessä 40-50kmh.. ei kulkenu ei.
Turbossa jumittaa hyvin todennäköisesti vnt-mekanismi joka huutaa puhdistusta. Viallinen N75 venttiili (se ahtopaineensäätöventtiili, jonka vaihdoit) on aiheuttanut huonon vnt-mekanismin toiminnan ja lopulta noki ja muu skeida on jumiuttanut vnt-mekanismin lopullisesti. Pääset testaamaan mekanismin toiminnan irroittamalla moottorin suojamuovin päältä ja ottamalla sen keulalle menevän imupuolen putken pois tieltä. Tämän jälkeen katsot ahtimen päällä olevaa kelloa ja vilkaiset sen alle ja näet tangon.. seuraat tankoa sormilla mihin se päättyy ja kokeilet liikkuuko tanko käsivoimin kevyesti kohti sitä kelloa. Jos ei -> vnt-mekanismi on jumiutunut. Sen voi kokeilla kyllä sähkösestikin, mutta siihen tarttee pelit ja vermeet.
Itseltä puhdistin turbon ja taas mennään. Vikakoodeja ei jättänyt mulla mitään ja syy siihen on, että vnt-mekanismi on loppujenlopuksi mekaaninen härveli vaikka sitä ohjataankin elektronisesti alipaineella.
Toinen mahdollinen vika on ilmeisesti eculle/mapille menevän ahtopaineletkun tukkeutuminen skeidasta/jäästä/moskasta? Tosta en oo ihan heti vielä perillä kun oon sen verran tuore omistaja tdi-laitteissa, joten täysin kysymysmerkki itselle. Täytys katsella hieman omasta koslasta tota jos viisastuis hieman :)
Turbossa jumittaa hyvin todennäköisesti vnt-mekanismi joka huutaa puhdistusta. Viallinen N75 venttiili (se ahtopaineensäätöventtiili, jonka vaihdoit) on aiheuttanut huonon vnt-mekanismin toiminnan ja lopulta noki ja muu skeida on jumiuttanut vnt-mekanismin lopullisesti. Pääset testaamaan mekanismin toiminnan irroittamalla moottorin suojamuovin päältä ja ottamalla sen keulalle menevän imupuolen putken pois tieltä. Tämän jälkeen katsot ahtimen päällä olevaa kelloa ja vilkaiset sen alle ja näet tangon.. seuraat tankoa sormilla mihin se päättyy ja kokeilet liikkuuko tanko käsivoimin kevyesti kohti sitä kelloa. Jos ei -> vnt-mekanismi on jumiutunut. Sen voi kokeilla kyllä sähkösestikin, mutta siihen tarttee pelit ja vermeet.
Itseltä puhdistin turbon ja taas mennään. Vikakoodeja ei jättänyt mulla mitään ja syy siihen on, että vnt-mekanismi on loppujenlopuksi mekaaninen härveli vaikka sitä ohjataankin elektronisesti alipaineella.
Toinen mahdollinen vika on ilmeisesti eculle/mapille menevän ahtopaineletkun tukkeutuminen skeidasta/jäästä/moskasta? Tosta en oo ihan heti vielä perillä kun oon sen verran tuore omistaja tdi-laitteissa, joten täysin kysymysmerkki itselle. Täytys katsella hieman omasta koslasta tota jos viisastuis hieman :)
Melkeen kaikilla samat ongelmat vaivaavat. N75 vaihto harvemmin taitaa tuoda apua ongelmaan. Alipaineletkujen puhdistusta pitäisin ehkä tehokkaampana vaihtoehtona ja varmaan nämä kokemukset välijäähyn puhdistuksesta vedestä ja öljystä toimivat myös. Ja onpa niitä jumiutuneita vnt-ahtimiakin ollut. Oma kulkine oikkuilee säännöllisesti kanssa, nytkin viikko ennen leimaa vähän väliä vikatilaan meni. Kahtena päivänä kävin moottoritiellä tarjoamassa sitä kaasupoljinta ihan urakalla, ei mene enää vikatilaan ja savutkin oli 0,56 testissä tänään. Tällä mennään taas hetki, talvikelissä pikaiseen alkaa ongelmat. Kesällä on pitoa renkailla enemmän, moottori on nopeammin lämmin --> tennaria saa tarjoilla useammin eikä pakkanen muutenkaan haittaa moottorin toimintaa. Joku vuosi sitten tuo ahdinkin tuntui olevan loppunsa edellä(vinkumista, kahinaa ja nykimistä) kovilla pakkasilla. Kävin sitten motarilla taas ajelemassa periaatteella että menkööt jos on mennäkseen. Siitä se taas tokeni ja useampi kymmenen tuhatta kilometriä on ajeltu sen jälkeen vielä :)
Edit: tarkistin vielä, tasan kolme vuotta sitten oli tuo ahdin aika tiukilla, eli yli 60tkm on sen jälkeen vielä ajeltu vaikka varauduin jo ahtimen vaihtoon.
Edit: tarkistin vielä, tasan kolme vuotta sitten oli tuo ahdin aika tiukilla, eli yli 60tkm on sen jälkeen vielä ajeltu vaikka varauduin jo ahtimen vaihtoon.
Tänään omastani putsasin MAP-anturin ja se on kyllä AFN-koneisessa paisuntasäiliön vieressä suoraan kiinni imupuolen putkessa. En voi erehtyä anturista, kun googlasin varaosanumeron vielä varuiksi ja se kertoi osan olevan MAP. Autto muuten jonkun verran menoa ton MAP-anturin putsaus kun putkistossa pyörii snadisti aina öljyä, niin toki se puhtaana paremmin pelittää.
Itsellä nähtävästi menee vielä suuttimetkin vaihtoon samassa rytäkässä, kun pitää niin kovaa käyntiääntä kaikista huoltotoimenpiteistä huolimatta. Ovat ilmeisesti hieman väsähtäneet kun just pyörähti 718tkm mittariin eikä huoltohistoriassa oo merkintöjä suuttimien vaihtamisista.
Itsellä nähtävästi menee vielä suuttimetkin vaihtoon samassa rytäkässä, kun pitää niin kovaa käyntiääntä kaikista huoltotoimenpiteistä huolimatta. Ovat ilmeisesti hieman väsähtäneet kun just pyörähti 718tkm mittariin eikä huoltohistoriassa oo merkintöjä suuttimien vaihtamisista.
Jos englanti taittuu, niin alla olevassa linkissä on jonkunlaiset ohjeet itse ahtimen purkuun/kasaukseen. Toki se pitää sitä ennen irroittaa mosan kyljestä pois, että pääsee kunnolla käsiksi. Nää ohjeet luin ennen kuin itse alotin tekemään, mutta sen verran ropeltanu kaikkea autohommaa, että en sitten varsinaisia ohjeita tarvinnut kun hommaa tein, vaan tarkasti vaan katsoin mikä mihinkin kuuluu ja varmistin useaan otteeseen, että mekanismi toimi ennen kuin kasasin valmiiksi asti. Ohjeissa näkyy, että tarttis liottaa tota kotelointia, mutta ainakaan omaa ei tarvinnut kuin pikkasen napauttaa, että kuori lähti irti. Jos et ole kärsivällinen ihminen, etkä ole paljoa autoja korjaillut, niin suosiolla etsit jonkun joka osaa homman tehdä ettei käy huonosti. Jos sen sijaan kokeiluintoa ja kärsivällisyyttä riittää, niin melko mielenkiintosta puuhaa :)
http://pics.tdiclub.com/data/500/Drivbi ... _small.pdf
http://pics.tdiclub.com/data/500/Drivbi ... _small.pdf
Tiloja mäkin hamusin, mutta sitten repäsin ja tein pihassa siinä jossain -4 pakkasessa sen homman.. ei edes ärsyttävää muilta osin kuin alapuolelta suoritettavien asennusten osalta. Todistin vaan itselleni, että voi sen tehdä säässä kuin säässä.. toki jos mukavuutta kaipaa, niin eipä siinä sitten voi kuin venailla lämpimämpiä kelejä tai haalia nosturille auton :) Itte perehdyin kans dieseliin ekaa kertaa kun ton kinnerin ostin viime vuonna. Eipä ne mitään ydinfysiikkaa ole :P
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa