2.0TDi+ supistava tiiviste egr:ään.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

2.0TDi+ supistava tiiviste egr:ään.

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.7.2011 19:38

Tuossa laittelin tuon kuuluisan supistavan tiivisteen egr putken ja imusarjassa olevan egr-venttiilin liitokseen. Moottori on poikittainen BKD octaviassa.

Hintaa tuolla oli 5€ marmoritiskillä.

Voin suositella lämpimästi kaikille, jaksaa vetää paljon paremmin, varsinkin ylärekisteri on parempi eli vetää napakasti loppuun asti, kun ennen ei tahtonut olla henkeä paljonkaan yli 3500.. Tehopiikki korostui myös selvästi! Tyhjäkäyntiravistus tasoittui aavistuksen, ei kokonaan poistunut. Sama efekti kun ottais egr- letkun irti, tosin virtaahan se vähän tuosta tiivarista.

Miinuksiahan tossa on varmaan se, että talvella ei lämpeä niin hanakasti, mutta sen näkee sitten..

Eli kaikki joukolla hakemaan tuota tiivistettä ;) pätee siis 1.9 myös, kokemuksia ei ole siitä itsellä.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 6.7.2011 20:35

Mikäs tuon varaosanumero on, ettei tarvii tunteja marmorilla istuskella?

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 6.7.2011 20:47

028131547B on osa, jonka itse kävin ja kuului Hyvinkäällä Audin varaosiin (tai sieltä myyjä sen kävi hakemassa). Marmoritiskillä (Hyvinkää ja Kerava) ei ainakaan mun kokemusten mukaan tiedetty mitään ko. tiivisteestä ja mainita sen laittamisesta BKD-koneeseen sai naurut päälle ja pelle pelottoman maininnan (vaikka oli puhetta miksi sitä ollaan sinne laittamassa).

Kiitokset Tarzille infosta, laitan itsekin supistavan tiivisteen ja kokeilen saanko vikavalon palamaan (se olisi minun tuuria). Tarkoitus saada hytkytys tyhjäkäynnillä loppumaan ja muukin käynnin tasoittuminen on myös plussaa. Kokemuksia voisi laittaa vaikka tähän ketjuun, miten käy polttoaineen kulutukselle, syttyykö vikavaloa, poistuuko hytkyminen tyhjäkäynnillä, muu käynnin tasoittuminen, moottorin lämpeämisen mahdollinen hidastuminen jne.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 6.7.2011 21:30

Tääkö on vain noihin uudempiin? Aattelin jo et tästä apua 3b paskatin nytkähtelyyn tyhjäkäynnillä ja vakkarilla nykymiseen..Eli olisko tästä jotain "lääkettä" 85kw ajm pumppariin?

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 6.7.2011 23:00

Jotku oli audifinssillä suurentaneet tuota tiivisteen reikää muutamalla millillä oliko 11mm? Muistelisin, että vakiona reikä on 9mm? Tulitko tarzi mitanneeksi?

Tuolta löytyy audifinnsin jutustelut: http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... 182&page=4

Tuo suurentaminen auttaa sitten siihen vikavaloon :D

EDIT linkki lisätty
EDIT2: Linkki korjattu oikeaksi
Viimeksi muokannut Vankka, 7.7.2011 16:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.7.2011 23:07

EN suurenna reikää ainakaan vielä, ei ole vikavalot syttyneet tosin aika uusi juttu on tää!

En tajunnut mitata reikää.. Pieni se kyllä oli eli 9mm on lähellä.

numero on juuri toi 028131547b

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 7.7.2011 6:01

^^^^
Ajm pumpparissa oli todella heikkoa alavääntöä ja vetoki takelteli ylhäältä.. Ei vikakoodeja. Kaikki arvot oli rajoissa(MAF, MAP). EGR:n 100% tulppaus peltilätkällä ja kunnon poletus auttoi kaikkiin vaivoihin.

Asroc
-
Viestit: 66
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 7.7.2011 7:17

Mulla se prikan reikä oli 8mm (ihan siis tavallinen prikka, jonka saa tungettua just tiukkaan kierrätysputken sisälle), eikä sekään BKD:ssä aiheuttanut vielä vikavalon syttymistä. Keväällä vaihtelin täysuuden EGR:n ja jätin prikan samalla pois. Nyt kun välillä on ollut "viileämpiä" ilmoja (15-18 astetta) on jokunen nykäisy taas ilmaantunut. Ensi keväänä siis taas prikka paikoilleen. Pitää hakea merkkiprikka :)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.7.2011 13:01

Oottekos asentaneet nämä tiivisteet nimenomaan imusarjan päähän, eikä pakosarjan päähän...?Voisi kuvitella, että enempi hyötyä (lue:vähemmän karstaa), jos on asennettuna pakosarjan päädyssä...

mariko
-
Viestit: 146
Liittynyt: 27.9.2008 17:15

ViestiKirjoittaja mariko » 7.7.2011 14:26

Onko kuvaa mihin tämä oikein tulee,luulen tietäväni...mutta?

Asroc
-
Viestit: 66
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 7.7.2011 14:31

Tämän tavallisen prikan asensin minimityöperiaatteella - EGR irti ja prikka syvälle kierrätysputkeen tiukkaan niin, ettei se pääse virtauksessa kääntymään poikittain. Erittäin tiukkaankin putkeen tungettu prikka lähti aika helposti pihdeillä pois. Liikkeelle se ei sieltä pääse kumpaankaan suntaan ja palasiksi suht paksu prikka nyt ei varmasti mene. Varmaan tuo merkkiläpyskä asennetaan sitten vähän erilaisin toimenpitein. Virtausta se nyt kuristaa yhtä paljon putken kummassakin päässä, liekö tuolla sijainnilla suurta merkitystä karstan määrään.

Jochanan
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.8.2004 17:45

ViestiKirjoittaja Jochanan » 7.7.2011 15:08

Oonko sekasin vai meneeks toi Vankan linkki johonki muualle kuin Audifinnssiin? 0_o

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 7.7.2011 16:40

Oonko sekasin vai meneeks toi Vankan linkki johonki muualle kuin Audifinnssiin? 0_o


Ei tarvi vielä hoitopaikka lähteä ettiin :D Näköjään vähän väärä urli tullu pastettua. Laitetaan tän muijan hienon uuden iMacin piikkiin. Koittanu tätä opetella käyttään :D

Pitääpäs korjailla tuo linkki :D

Onko kuvaa mihin tämä oikein tulee,luulen tietäväni...mutta?


http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-20 ... 131-70.gif
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-20 ... 131-75.gif
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-20 ... 131-80.gif
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-20 ... 131-85.gif

Joka kuvassa osa nro. 8 <- Ei ehkä olekkaan oikea tiiviste.
Viimeksi muokannut Vankka, 7.7.2011 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 7.7.2011 21:05

Se on itseasiassa nro 12 tai 15 ekassa kuvassa, johon tuo kutistava tiiviste kuuluu ohjeen mukaan laittaa. Tuo nro 8 on joku pahvitiiviste tai vastaava.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.7.2011 21:43

Nyt se on mulla tosiaan 8. paikassa, jos joskus turboa putsailen niin laitan tonne oikeaseen paikkaan.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 7.7.2011 21:49

Kyllä tuo 8 tiiviste on ainakin minulla metallinen liekkö sitten joskus vaihdettu? Itsekkin oisin sen tuohon 8 laittanu muut paikat niin piilossa ettei sinne ihan heti olisi edes päässyt

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.7.2011 22:05

Mulla on "paperinen" toi 8 tiiviste alunperin ja niin on kaikissa mitkä on tullut vastaan 1.9tdi ja 2.0tdi koneissa...

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 7.7.2011 23:04

Mulla on tuo egr vaihdettu tai putsasttu vasta. Siitä sammutusläppä hässäkstä on rikottu kierteet ja se on kiinnitetty yhdestä kohti vastaavalla pitkälllä pultilla egr:ään Liekkö sitten samalla vaihdettu. Noh eipä ole eka kerta kun olen väärässä :D Pitäs vaan koittaa oppia laittaa "tieto" sitten vasta kun on varma asiasta :D

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.7.2011 23:05

yks pulttihan noista on pidempi kuin muut.. menee molempien läpi imusarjaan kiinni!

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 7.7.2011 23:26

Jaaha taas mua viedään kuin pässiä narussa :D

Katoin kyllä, että siinä läppärungossa ois ollut kierteen jämät. Ajattelin sitten heti, että ne on porattua auki ja vedetty pidemmällä sinne imusarjaa. No no hyvä että sen kuuluu niin olla siinä muutaman kirossanan mielessäni sanoin ku katoin et onko tääki rikottu :D

Se egr oli kyllä kieltämättä puhtaanoloinen kun se avasin tuossa keväällä. Liekkö vaihdettu tai putsattu ja samalla se tiiviste vaihdettu.

Alkaa olla aika minun vain lukea ja oppia, eikä välittää väärää tietoa :D

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.7.2011 23:28

Mulla oli myös 235th ajettu dsg:n egr venttiili täysin puhdas noesta, pyyhkäisemällä tuli metalli näkyviin. eli yllättävän hyvin... nytkään tuskin karstottuu kun tulee annettua urakalla happea.. tuota ei ole siis auottu.. sama homma toisessa ocussa. 230th ajettuna aivan puhdas egr venttiili...

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 8.7.2011 7:38

Laitoin eilen supistavan metallitiivisteen paikoilleen ja koeajolla 2h aikana ei vikavaloa mutta en huomannut myöskään oikein mitään eroa, ehkä odotin jotain suurempaa. Tyhjäkäynnillä hytkymistä on edelleen, ehkä aavistuksen lievempänä nyt. Päinvastoin kuin tarzilla, mulla saattoi vetopiikki vähän tasoittua ja vetää tasaisesti alusta melkein loppuun asti, toki loppua kohden hyytyy vähän. EGR oli 2-3mm kerros öljynokea 89tkm ajetussa autossa eli ainakin se hyöty operaatiosta oli kun sen puhdisti. Jos kulutus nousee niin vaihdan alkuperäisen pahvitiivisteen takas, nyt siis imusarjan puoleisessa päässä ja siihen sen laittaminen oli todella simppeli homma. Menisi paikalleen pelkästään egr metalliputken 2 kuusiokoloruuvin irroittamisella.

Kulutusedit: ajotietokoneella 4,3l/100km 400km matka ja vähän seka-ajoakin sisältävä koko tankillisen todellinen kulutus 5,0l/100km.

mariko
-
Viestit: 146
Liittynyt: 27.9.2008 17:15

ViestiKirjoittaja mariko » 9.7.2011 20:12

Mulle myivät tiivisteen jonka keskireiän halkaisija on n.30mm,tais mennä vtuiks! Käviskö tuo osa numerolla mainittu tiiviste myös mulle bkd:hen?

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 9.7.2011 20:33

ite tein joskus kuparista tiivisteen 4mm reikä antoi vikavalon, mutta 6mm reikä oli riittävän iso ettei vikavaloa tullut. EGR ja läppä ollut puti puhtaita vaikka ajettu n.100tkm. huoltoväli on 15tkm jalaitan aina lisäeneet tankkiin.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 10.7.2011 10:12

lisäeneet tankkiin


Mitä aineita käytät? Näyttäisi tuon tiivisteen laiton jälkeen, että kulutus on joko pysynyt ennallaan tai max. todella vähän nossut. Pitää vielä seurailla pidemmällä aikavälillä.

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 10.7.2011 18:03

Asensin tänään tuon tiivisteen omaan Alteaani. Laitoin ihan tuohon EGR:n päähän, näin aluksi.
Vedon paranemisesta en tiedä, mutta yli vuoden vaivannut mystinen suhina voimistui :)
Lieneekö loppupeleissä vika olla itse egr:ssä, kun huoltokaan ei oo vikaa pystynyt korjaamaan. Auto siis kävi viime kesänä 5 kertaa takuuhuollossa, menee taas 15.7. Viimeisin käynti tuotti uuden turbon, mutta vika ei hävinnyt. Voimistuu ajanmyötä kokoajan.
Mitään vikakoodeja ei tule, eikä vaikuta ajoon. Pientä nykimistä on ajoittain, mutta taitaa olla näiden ominaisuus....

Jos Turun seudulla on joku kiinnostunut kuuntelemaan ja antamaan oman veikkauksensa, niin YV tulemaan :)

Onneks on takuuta vielä joulukuulle.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 10.7.2011 21:08

Mitä aineita käytät? Näyttäisi tuon tiivisteen laiton jälkeen, että kulutus on joko pysynyt ennallaan tai max. todella vähän nossut. Pitää vielä seurailla pidemmällä aikavälillä.

Fortea ennen ja nykyään liquimoly:n super diesel additive

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 10.7.2011 21:09

Mitä aineita käytät? Näyttäisi tuon tiivisteen laiton jälkeen, että kulutus on joko pysynyt ennallaan tai max. todella vähän nossut. Pitää vielä seurailla pidemmällä aikavälillä.

Fortea ennen ja nykyään liquimoly:n super diesel additive. Lienee kuitenkin tärkeämpi tuo supistus ettei pakokaasut pääse imusarjaan

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 12.7.2011 20:59

Pitääki kans laittaa lärpäke tilaukseen...

EGR ja läppämokkula oli pöydällä viikko sitten ja karstaa ei ollut.. ihme kyl.
Öljyvisvaa kyl. Yli 2 vuotta sitte tarkistin viimeks.

Joskus muutama sekunti sammutuksesta kuuluu kauhee surrr-rrrrrrr plop.
Ja ääni ei tule siitä läppämoottorista, vaan tulipellis olevasta alipaineboksista.
Melki saa hävetä ihmisten ilmoilla mokomaa pärinää. Mistä lie johtuu?

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.7.2011 20:15

Tässä kuva omasta asennuksesta poikittaiseen BKD moottoriin, toivottavasti tiiviste meni oikeaan paikkaan.

Ei tarvinnut muuta kuin aukaista kaksi Torx ruuvia (koko 12.mm) ja vanhan tiivisteen sai ujutettua pois ja uusi tilalle.

Kuva

Muuta eroa en huomannut kuin että auton käynti pienillä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä parani...kenties auto vastaa myös hieman paremmin kaasuun mutta tämä voi olla vain kuvitelmaa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 13.7.2011 20:23

Samaan rakoon aattelin torpata omani... ;)

Kai se käynti paranee, kun vähemmän paskaa pääsee moottoriin.
Ps. kannattaa muuten joskus pestä moottoritila ;)

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.7.2011 20:50

Minuako tarkoitit? Onko tuo likainen vai? Justiinsa keväällä pesty :)
Taitaa tuo Iphone aiheuttaa hieman kohinaa kuvaan että näyttää likaiselta ;)

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 13.7.2011 21:30

Samaan rakoon laitoin omassa Alteassa. En kyllä juurikaan oo huomannut eroa tyhjäkäynnissä.
Suhina kyllä voimistui ja oma arvaukseni kallistuu EGR:n puoleen. Ehkä tähän saadaan perjantaina huollossa vahvistus.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 14.7.2011 9:03

itellä samassa välissä, mutta en ole koskaan katsellut "sillä silmällä" miten helposti saisi turbon päähän?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.7.2011 22:57

Jopas...
Golf rupes tuntuun ihan DSG vaihteiselta. Vähän ku koski kaasuun, niin heti hyökkäs eteenpäin...

mariko
-
Viestit: 146
Liittynyt: 27.9.2008 17:15

ViestiKirjoittaja mariko » 15.7.2011 0:08

Onkos "tosta" mitään haittaa?

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 15.7.2011 6:46

Mulla tuntuis, että herkempi on myös kun kaasuun koskee. Se kynnys painaako kaasua vai ei, on herkemmin tunnettavissa enkä nyt oikein tykkää siitä kun auto oikein nyökkää kun kaasun päästää irti. Ja tosiaan hytkyy edelleen tyhjäkäynnillä, taidan kokeilla vaihtaa normitiivisteen takas kun ei mitään hyötyä ollut mulle.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.7.2011 9:26

Mulla tuntuis, että herkempi on myös kun kaasuun koskee. Se kynnys painaako kaasua vai ei, on herkemmin tunnettavissa enkä nyt oikein tykkää siitä kun auto oikein nyökkää kun kaasun päästää irti.

Just toi sama ilmiö omassakin.
Jostain syystä kulutus tuntu "vähemmältä" kattoo nyt tämän tankillisen.


Onkos "tosta" mitään haittaa?

Talvikelillä luultavasti hitaampi lämpiäminen

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 15.7.2011 9:29

Jos EGR:n ottaa pois kokonaan niin yleensä kulutus tippuu sen n. 0.3 litraa. En tiedä mistä johtuu, mutta tämä on mun kokemukseen perustuva lukema.

Eli kyllä toi EGR:n kuristuskin varmaan pienentää kulutusta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.7.2011 9:43

Joo, joku ton verran se tippu. Eli päästiin jo hitusen alta kuuden litran

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 15.7.2011 10:04

Miten tosilla vie kolpero noin paljon soppaa? Oma vastaava vie 16" pyörillä matka-ajossa 4,8-5,2 tankkaamalla mitattuna. Pitkän ajan keskikulutus taitaa olla 5,5-5,6.

Omassa autossa on supistava tiiviste ollut puolisen vuotta kiinni. Kaksi kertaa sytytti talvella moottorin vikavalon ja antoi koodin EGR:stä, mutta ne poistuivat nollaamalla. Muuten en ole huomannut tällä kuin positiivisia vaikutuksia. Kone käy tasaisemmin ja vetää paremmin. Lämpeäminenkin on suunnilleen samalla tasolla kuin ennen tiivisteen vaihtoa ja EGR:n puhdistusta, eli -20'c lämpenee vielä kivasti, mutta kun mennään alle -25'c niin kone ei jaksa pitää lämpöjä kuin sen 70'c.

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 15.7.2011 10:06

Voi video. Eikö kukaan teistä BKD:n omistajista asustele lähellä Turkua ? Olis todella kiva päästä vertaamaan toieen yksilöön tuota omaa. Suhina on melkoinen, mutta huolto totesi taas että normaalia. Ei s****** ole normaalia.
Pitänee vaihtaa taas autoa.....

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 15.7.2011 10:31

Kuuluuko suhina alakierroksilla ja n. 2300 - 2500 rpm paikkeilla loppuu? Ja koneen alaväännöt kateissa? Onkohan BKD.ssa tämä sama egr jäähdytin joiden läppäakseita on alkanut vuotaa.

Kuvassa osa no. 9, läppä osan oikeassa päädyssä.

Kuva

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 15.7.2011 10:48

Hyvinkin pitkälti noilla kierroksilla kuuluu. Nyt tuon uuden tiivisteen myötä äänestä tuli terävämpi ja erottuu myös paikallan ollessa, kun painaa kaasua ja päästää irti, niin päästää suhinat ulos. Ääni kuuluu omasta mielestä juuri tuolta EGR:n imusasrjan suunnilta.
Huollossa juuri ollut ja asentaja totesi että on normaalia suhinaa.

Pitänee käydä uudelleen asentajan kanssa juttelemassa.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 15.7.2011 11:40

Jos saat nosturille auton niin tuo vuoto on kuunneltavissa ja akselin tienoo on nokinen.
Tdi clubin foorumilla tuosta on juttua.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 15.7.2011 12:46

Mulla suhisee BMP kone, aiemman 'BLS ja puhina' http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=152935 topikin perusteella tulin samaan tulokseen omani kohdalla. Sapettaa vaan tuo uuden osan hinta, Slamitin "osakonekin" antaa hinnaksi hiukka alle kolmesataa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.7.2011 13:33

BKD:ssä on sellanen enempi "jäähdyttimen"näkönen egr cooleri, tuo sylinterimäinen on toisissa moottorityypeissä.

Miten tosilla vie kolpero noin paljon soppaa? Oma vastaava vie 16" pyörillä matka-ajossa 4,8-5,2 tankkaamalla mitattuna. Pitkän ajan keskikulutus taitaa olla 5,5-5,6.

Mitkä keskinopeudet ;)
Viimeisin tankkaus 6,5/38 kmh ja 17" säästävillä goodyear efficient grip renkailla vielä.
Matka-ajos pääsee kyl tuohon kulutukseen helposti.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 15.7.2011 17:46

No niinpä näkyykin olevan levylämmönsiirrin.. omaani kun sitä metsästin niin osalle oli annettu jossain kuvassa sopivuus 1,9/2,0 dieseliin, eli joissain kaksilitraisissa taitaa tuommonen putkimallikin olla.

Mutta nyt kun kurkkasin perhealbumista niin BKD:n jäähdyttimelle annetaan nimi "KUEHLER FUER ABGASRUECKFUEHRUNG MIT REGELKLAPPE" eli jonkinlainen klappe siellä on elikkä ilmeisesti venttiili läpyskä, ja kuvassa näkyykin alipaineletku sinnekkin luikertelevan... että saattaisi sielläkin olla vuotava akseli :)

edit: jos oikein tulkkasin kuvia niin BMP:ssä olisi tuommoinen putkimalli kuin minulla.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.7.2011 23:15

Muun muassa BDK, vapari 2 litranen... ilmeisesti sitä sanottais SDI on tuollainen sylinterimäinen cooleri

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 17.7.2011 19:07

Suhinan syy todennäköisesti selvisi. Vuotaa juuri tuosta putkenvälistä, johon tuo tiiviste laitettiin :)
Eikä siis tullut esiin uuden tiivisteen myötä. On suhissut jo pitkään.
Silmämääräisesti näyttää että joko egr:n tai itse putken laippa on pikkasen kiero. Pieni rako näkyy silmällä ja saippuavettä kun laitettiin, niin selvästi kuplii jo ihan tyhjäkäynnillä.

No maanantaina taas näyttämään huoltoon.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 17.7.2011 19:21

Vuotaa juuri tuosta putkenvälistä


Hyvä kun selvis ja saitpahan uuden turbonkin. Varmasti suhisee enemmän kun se on tosiaan pahvitiiviste alkuperäisenä ja supistava on metallinen eikä tiivistä jos kiero putki on. Mikähän sen on kierouttanut..?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 17.7.2011 19:55

Koitin huvikseen vcds:llä sitä vnt siipien liikutusta. Basic settings kanava 11.

Melkosen suhinan turbo pitääkin :D

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 17.7.2011 20:10

Kyllä noi VNT. turbot suhisee yllättävän paljon ehjänäkin.. Jos vertaa ei vnt- ahtimiin.

Ja toi VAG:n pikalukitusahtoputketkaan ei ainakaan vähennä suhinaa... :D

33du
-
Viestit: 21
Liittynyt: 28.6.2006 20:50

ViestiKirjoittaja 33du » 28.7.2011 9:38

Viimeviikolla putsasin BKD+DSG komboisesta A3:Sta EGR:n ja savutus/nykiminen vähän väheni, tiistaina laitoin tuon supistavan tiivisteen paikalleen niin ääni muuttui vinkuvaksi ja tuntuisi vastaavan entistä hitaammin kaasuun. Aiemmin risteyksistä lähtiessä tuntui jossain kohtaa sellainen nykäys ja nyt lähtee tasaista tahtia kiihtymään, taajamanopeuksista (5- tai 6-vaihteella 50km/h) polkaistaessa miettii vielä kauemmin kuin aikaisemmin joten ei oikeen tiiviste toimi toivotulla tavalla:(

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.7.2011 9:48

Omassa oon huomannu savuttamisen lisääntyneen kun lähtee kiihdyttään isolle tielle :D
voimaaaa

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 28.7.2011 10:05

Mullakin savutus lisääntyi, mutta voimaan en ole huomannut ainakaan negatiivista vaikutusta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.7.2011 12:00

Tuosta kulutuksesta OT:ta, kokosin keskinopeudet ja kulutukset käppyrän muotoon

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.8.2011 15:41

Nyt on tankillinen ajettu, tulos:
Viimeks tankattu 6,55 l/100km keskinopeus 38
Nyt 6,28 l/100km, keskinopeus 41

Kulutus tippunu ~2 desiä.

Juuri katsastettu ja savutusarvoki oli pienempi kuin viimeks

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 3.8.2011 20:20

Nyt myös omia kokemuksia lisää:
-Kulutus: ei mittaustuloksia (ei ainakaan lisäntynyt paljoa)
-Kiihtyvyys: parempi, varsinkin ohituksissa (nyt jopa tupruttaa mustaa kun kunnolla painaa kaasua)
-Moottorin käynti: huomattavasti tasaisempaa ja käyntiääni hiljaisempi.

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 11.8.2011 20:13

"Joskus muutama sekunti sammutuksesta kuuluu kauhee surrr-rrrrrrr plop.
Ja ääni ei tule siitä läppämoottorista, vaan tulipellis olevasta alipaineboksista.
Melki saa hävetä ihmisten ilmoilla mokomaa pärinää. Mistä lie johtuu?"

tos: pistä silikoonia tai vast rasvaa sinne oorenkaisiin. Eli sen ahtopainesäätömokkulan liitos irti ja valkoiset renkulat kevyeen voiteeseen, loppuu ääntely.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.8.2011 20:55

Jaa sieltäkö se tulee.. hmm
Tarkotatko liitoksella putkia vai sähköliitintä?

Mokkula ei ole koskaan ollu irti, pitää jossai välis kattoa

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 11.8.2011 22:42

Huomenna pitäs asennella tuo supistava tiiviste BRD mottiin...Pitääpäs infota mitäs sillä saa aikaan...

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 12.8.2011 14:04

Pitää kyllä sanoa, että jotain vikaa ilmeisesti mun autossa. Laitoin alkuperäisen tiivisteen takaisin 2500km ajelun jälkeen ja nyt tuhat km ajettuna kulutus tipahti alkuperäiselle tasolle. Jotenkin vaan mukavampi ajella kun ei nyöki kuten aikaisemmin kerrottu, dsg-tavalla. Supistava tiiviste oli kyllä karstainen kun otin pois, millin verran jo oli nokea tarttunut siihen 2500km ajelun aikana.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 12.8.2011 14:09

Itse taas olen huomannu että se nyökkiminen olis vähentyny?!
Ehkä moottorinohjaus olis sopeutunu asiaan

e: alipaineboksin valkoset tiivisteet rasvattu

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 13.8.2011 14:43

itellä ykkösellä lähtö rauhoittui kun vaiihdoin tiivisteen oman 6mm reiällä olevan tilalle liekö totta vai mielikuvaa. varaosatiivisteessä aavistuksen isompi reikä likekö sitten tekee jotain

p-superstar
-
Viestit: 141
Liittynyt: 2.5.2004 18:33

ViestiKirjoittaja p-superstar » 14.8.2011 17:54

Vaihdoin tänään myös omaani tuon supistavan tiivisteen. Tai tein itse laipan 10mm reiällä.

Veto muuttui selkeästi paremmaksi 2000rpm molemmin puolin sekä vaihteenvaihdon yhteydessä tapahtuvaa miettimistä ei enää ole. Lisäksi kulutus putosi litralla/100km.

https://lh5.googleusercontent.com/-9YxI ... 14_001.jpg

Tässä vielä kuva 80000km ajetusta EGR-venttiilistä. Itse olen ajanut noin 50000km mutta ei pitäisi kovinkaan karstoittava ajotyyli olla. Harmi ettei ollut aikaa purkaa myös imusarjaa pois ja putsata myös sitä.

Tuli myös huomattua miten lapselliset ahtoputkien liitokset tuossa ovat.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.8.2011 19:46

Ahtoputkien liitoksethan on hyvät;) voi pikaisesti tarkistaa ettei siellä oo vettä kun talvi tulee :D

p-superstar
-
Viestit: 141
Liittynyt: 2.5.2004 18:33

ViestiKirjoittaja p-superstar » 15.8.2011 15:28

Ahtoputkien liitoksethan on hyvät;) voi pikaisesti tarkistaa ettei siellä oo vettä kun talvi tulee :D


Eikä mitään pien-eläimiä :). Koska siihen on pikakiinnikkeet pitänyt pistää niin olis edes wigginsit :)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 6.9.2011 17:58

tos: pistä silikoonia tai vast rasvaa sinne oorenkaisiin. Eli sen ahtopainesäätömokkulan liitos irti ja valkoiset renkulat kevyeen voiteeseen, loppuu ääntely.

Kyl se pärisee vieläkin...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.9.2011 22:35

Onko tästä 028131547B kuristavan tiivisteen käytöstä kokemuksia AZV-koneisissa Touraneissa, eli siis -03/04 100kw versioissa?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 16.3.2012 21:47

Onko kukaan laittanut supistanut BXE:n EGR:ää? Sopiiko tuo sama tiiviste 028131547B? Jos saisi tuon tyhjäkäyntivatkauksen lämpöisellä koneella hävitettyä.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 20.3.2012 11:31

Mulla oli tommonen "supistava" tiiviste AAZ:ssa. Näyttäisi ainakin ihan samalta.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 22.3.2012 22:20

Omaaan 1.9 BLS:ään laitoin supistavan tiivarin tänään. Siinä siis egr juurikin ylhäällä postaamani kuvan kaltainen. Ajettu vasta 50 km tuon kanssa ja ei ainakaan huonompaan suuntaan mennyt.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: 2.0TDi+ supistava tiiviste egr:ään.

ViestiKirjoittaja Tekno » 20.11.2022 21:25

028131547E koodilla löytyy 10mm reiällä oleva tiiviste, sellainen tuli laitettua BKP moottoriin. Tuolla B-päätteisellä on aika huono saatavuus nykyään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa