" Ihme rölinä" laatikosta /kytkimestä ?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

" Ihme rölinä" laatikosta /kytkimestä ?

ViestiKirjoittaja KKI » 31.5.2011 15:48

Auto on SDI Bora .03.

Ajoittain kuuluu moottorin suunnasta "rölinää", joka lakkaa kytkintä painaessa tai jos hieman painaa kaasua, tai napauttaa poljinta.

Kaksoismassakytkintä ei pitäisi korjaamon mukaan olla..? Mistä tuollainen ajoittainen ääni vois johtua ? laatikosta ? Sinne vaihdettu öljyt n.4kk sitten, eikä mitään hälyyttävää näkyny öljyissä.

Jos se tulee laatikosta, niin mistä sieltä ja onko kuinka vakavaa ??
Kytkin toimii normaalisti.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 31.5.2011 19:27

painelaakerihan se siellä saattaapi jutella vanhuuttansa.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 1.6.2011 8:29

Eikös tuo painelaakeri tyypillisesti ääntele kytkin painettuna?

Olikos tässäkin pelissä ole vielä kytkimellä käyttötanko? Itsellä oli vanhemmassa golfissa vähän samantyyppiset oireet. Syy johtui todennäköisesti tuosta käyttötangosta, joka vanhuuttaan ei enää irrottanut kunnolla kytkimen päästä vaikka polkimen nosti ylös. Rohinan sai lakkaamaan hipaisemalla kytkin- tai kaasupolkimeen.

Vika korjaantui ainakin itsellä, kun vaihdoin kytkinremontin yhteydessä tuon käyttötangon. Kytkimessä ei sinällään ollut semmoista vikaa, mikä tuon äänen olisi aiheuttanut. Mitä nyt vähän luisteli.

Tämä käyttötanko siis jää pyörimään tyhjäkäynnillä turhaan, mikä aiheuttaa epämääräisen rohinan. Tästä johtuva rohina ei ole vaarallista. Ainoa haittapuoli on tuo ääni, mutta mitään se ei hajoita tai edes haittaa kytkimen toimintaa. Sen takia ei siis kannata ruveta askia irrottamaan, mutta kannattaa tietenkin vaihtaa samassa yhteydessä kun kytkimen joutuu vaihtamaan.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 1.6.2011 10:45

Korjaamolla kertoivat vastaavasta äänestä. Asiakas oli välttämättä halunnut painelaakerin vaihtoa. Ei vaikuttanu ääneen, laittoi auton vaihtoon.

Kertoivat tuosta tangosta joka menee läpi vaihteiston, eivät mitään sen vaihdosta...
Hyvä tietää ettei häkkyrä tuosta hajoa :-)

Pelkäsin jo että olis kaksoismassa vauhtipyörä, sanoivat ettei tässä ole sellaista :-)

Ääni tosiaan katoaa kun kaasuun hipaisee tai kytkintä painaa.

Kiitos tiedosta !

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 1.6.2011 11:59

Olen varmaan ihan pihalla, mutta olen elänyt siinä uskossa, että kytkintä vaihdelaatikon läpi käyttävä tanko on vain 020-tyyppisissä vaihdelaatikoissa?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.6.2011 13:21

Borassa / IV Golffissa on käytössä ainakin 02K ja 02J vaihteistoja.
K-versiossa on tämä tanko ja kytkimen työsylinteri on pystyssä lähellä vaihteiston päätä.
J- versiossa on "normaali" kytkinrakenne ja työsylinteri vaakasuorassa vaihteiston päällä/takapuolella.
Omassa cordossa havaitsin talvella kylmänä jotain ylimääräistä ääntä vaihteiston suunalta, joka loppui kun painoi kytkimen. Nyt lämpimillä en enään ole ainakaan huomannut ääntä, en kyllä ole muistanut erikseen kuunnellakaan. Vaihteistoljyt vaihdoin nyt keväällä eikä vanhat ainakaan kirkkaita olleet...

edit... tuo K-versio pitäisi olla 1,4 ja 1,6 bensakoneiden sekä SDI:n kanssa
ja J-versio 1,8 ja 2,0 bensan sekä TDI:n kaverina..

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 1.6.2011 13:52

Onko kellään tietoa saako tuon kytkimen käyttötangon vaihdettua paikallaan ?
Ts. mahtuuko se tulemaan ulos !


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa